Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 2.5" 5400 rpm Vs 2.5" 7200 rpm HDD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Valnurat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på at købe en QNAP som understøtter 2.5" HDD. Men kan nogen fortælle mig om man mister noget ved at have 5400 rpm istedet for 7200 rpm. Her tænker jeg på om den ville kunne følge med efterhåneden flere enheder bliver tilsluttet.

Indholdet af NAS'en bliver nok, som alle andre herinde osse har liggende på sådanne een, billeder, musik og film. Den vil blive kontaktmidtpunkt for de enheder der er i hjemmet.

Venligst

Valnurat

Til top Vis Valnurat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Valnurat

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

For ingen af de omtalte medier (billeder, musik og film), vil du drage fordel af en 7200 RPM disk. De har alle bitrater der ligger væsentlig lavere end en 5400 RPM.
Kun hvis du har gigabit ethernet, vil du muligvis kunne mærke en lille forbedring ved kopiering af store filer fra en computer til din NAS (og tilbage). Forudsat, at din egen computers disk kan levere data i den hastighed.
Men snakker vi en Sonos, en Squeezebox, en PS3 , en TVIX eller en anden medieafspiller, er 5400/7200 fuldstændig irrelevant.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

golfdane

En sandhed med modifikationer ! .... det er måske rigtigt NÅR du afspiller MEN din søgetid er væsentlig dårligere med 5400 ! Ville ALDRIG bruge det sh*tt.....  køb ALTID de hurtigste harddiske !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

ergolfdane

En sandhed med modifikationer ! .... det er måske rigtigt NÅR du afspiller MEN din søgetid er væsentlig dårligere med 5400 ! Ville ALDRIG bruge det sh*tt.....  køb ALTID de hurtigste harddiske !

Er absolut ikke enig i ovenstående... Korrekt at søgetiden bliver forringet, men du skal lige overveje hvor lille en faktor det er når vi snakker en "billig" NAS-server over en ethernet forbindelse som højst sandsynligt også går gennem en "middel" router.

Skal disken bruges som systemdisk eller til virkelig krævende serverløsninger har du selvfølgelig ret - men det lyder ikek som om det er tilfældet her

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jonas_h

Nu skal vi nødvendigvis ikke være enige i forums....  det ændre dog ikke ved min holdning til HDD ! NEVER 5400 !!  bare det at arbejde med en skod bærbar er nok til at min tålmodighed blir sat MEGET på prøve !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Søgetider er fuldstændig irrelevante for en medie server. Data ligger stort set sekventielt. De vil ikke blive fragmenteret i en sådan grad, at det vil påvirke performance på dit mediecenter.
Der er ikke den store forskel på 5400 og 7200, hvis vi snakker random seek. Det er jo armen der skal flyttes før data overhovedet kan læses. Worst case, vil din 5400 disk være under 3 mS (1,5mS i snit) langsommere til at finde den rigtige sektor (forskellen i den tid disken er om at rotere én omgang). Næppe noget du mærker fra det øjeblik du trykker play, til musikken er i højttaleren.

7200 giver KUN mening hvis du læser sekventielt med max hastighed. Afspiller du musik eller video, læser den jo kun blokke af data ind i en buffer. Tro mig, men en 5400 er tilstrækkelig.

Selvfølgelig kan det være rart når du skal tage backup af hele din musik/foto/filmsamling, såfremt dit netværk ikke bliver en flaskehals. Til dagligt brug er det ligegyldigt.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Skal disken bruges som systemdisk eller til virkelig krævende serverløsninger har du selvfølgelig ret - men det lyder ikek som om det er tilfældet her

Korrekt, for der har du jo konstant søgninger, og så løber hvert millisekund jo op, og overførselshastigheden er interessant igen.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg mener, at der er flere ting, som spiller ind her.

5.400 rpm. diske er typisk dyrere end ditto 7.200 rpm. diske, når det kommer til kr./MB. Herudover findes de ikke meget større end 1 TB. 7.200 rpm. diskene vil også typisk have en større cache, hvilket også har en del at sige.

Selve NAS enheden spiller også ind. Mange NAS håndterer ikke diskene ret godt, forstået på den måde, at selvom du har nogle super hurtige diske, så er dine read/write hastigheder manget langt fra, hvad du får i en normal PC.

Til alm. brug, dvs. selve streaminingen, tror jeg ikke, du kan mærke meget forskel. Jeg tror dog, det forholder sig andeledes, når du skal kopiere alle filerne til NAS'en. her tror jeg godt, du kan mærke forskel på 5.400 rpm. kontra 7.200 rpm.

Alt i alt ville jeg i al fald gå efter 7.200 rpm. diske. Jeg har hørt meget godt om WD green series. Dem er der mange, som bruger i deres NAS løsninger.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

spped six: Han kigger på 2.5" diske og ikke 3.5".

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

<SPAN =bold>Jonas_h</SPAN>

Nu skal vi nødvendigvis ikke være enige i forums....  det ændre dog ikke ved min holdning til HDD ! NEVER 5400 !!
 bare det at arbejde med en skod bærbar er nok til at min tålmodighed blir sat MEGET på prøve !

Den situation du beskriver er jo netop også hvor disken bruges som systemdisk (i en bærbar). Den situation kan du på ingen
måde sammenligne med den trådstarter spørger om.

Det eneste øjeblik du vil mærke forskel på 5400 vs 7200 til media-server er, hvis du kopierer store mængder data - og det er
kun hvis de andre dele ikke virker som flaskehals hvilket man sagtens kunne forestille sig de ville gøre.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Jeg mener, at der er flere ting, som spiller ind her.

5.400 rpm. diske er typisk dyrere end ditto 7.200 rpm. diske, når det kommer til kr./MB. Herudover findes de ikke meget større end 1 TB. 7.200 rpm. diskene vil også typisk have en større cache, hvilket også har en del at sige.

Selve NAS enheden spiller også ind. Mange NAS håndterer ikke diskene ret godt, forstået på den måde, at selvom du har nogle super hurtige diske, så er dine read/write hastigheder manget langt fra, hvad du får i en normal PC.

Til alm. brug, dvs. selve streaminingen, tror jeg ikke, du kan mærke meget forskel. Jeg tror dog, det forholder sig andeledes, når du skal kopiere alle filerne til NAS'en. her tror jeg godt, du kan mærke forskel på 5.400 rpm. kontra 7.200 rpm.

Alt i alt ville jeg i al fald gå efter 7.200 rpm. diske. Jeg har hørt meget godt om WD green series. Dem er der mange, som bruger i deres NAS løsninger.

/Henrik

Lige p.t. ser det ud som om at 7200 RPM/500GB diske er godt 150,- dyrere end en 5400 RPM/500GB, hvis vi snakker 2,5" (og de er typisk vældigt "grønne", da deres strømforbrug er optimeret til brug i bærbare).

http://www.tomshardware.com/charts/2.5-hard-drive-charts/Ave rage-Read-Transfer-Performance,675.html
Umiddelbart er gevinsten ret lille, og ikke super entydig. Skulle det være muligt at nå de angivne hastigheder (tvivlsomt, selv med gigabit), er det en forskel på ca. 11 minutter hvis vi snakker kopiering af 500 GB, i forhold til at det tager mindst 2 timer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes