Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp til iTunes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er ny i iTunes og har virkelig brug for noget hjælp.

Jeg er i gang med at rippe min CD samling til harddisken. Dette sker via iTunes i Apples looseless format. Så langt så godt.

Jeg har valgt, at iTunes skal gemme mine rippede CD'ere i en mappe, der ikke ligger på C-drevet, dvs. en anden mappe end den, som iTunes foreslår som standard. jeg har valgt en mappe, der hedder "Musik" og som ligger på mit D-drev. Så langt så godt.

Jeg oplever, at iTunes har det med at lave undermapper til den mappe "Musik", som jeg har valgt som primær mappe til at gemme musik i, således at hvis jeg ripper en CD med Kim Larsen, så laver iTunes en mappe i "Musik", der hedder Kim Larsen. Heri gemmer den så alle de CD'ere, jeg ripper med KIm Larsen. Dette er ganske fint.

iTunes har det dog lidt svært med albums med diverse kunstnere (fx min nyindkøbte 100 70'er Hits og 100 80'er Hits, der hver især består af henholdsvis 6 og 5 CD'ere). Her er den ikke konsekvent med, hvor den gemmer CD'erne. CD 1 kan den gemme i en mappe under diverse for så derefter at gemme CD 2 i en mappe under et andet navn, fx VA. Dette så jeg ikke umiddelbart noget problem i, idet jeg efterfølgende bare kopierede CD'erne over i en samlet mappe ved navn diverse. Det er her det går galt.

Når jeg efterfølgerne flytter rundt på mapperne, bliver ændringerne ikke automatisk registreret i selve afspilningslisten. CD'ere står stadig anført på afspilningslisten med cover og det hele men når jeg vil afspille et nummer, får jeg at vide, at iTunes ikke kan finde den korrekte sti til nummeret. Jeg skal så på hvert eneste nummer konkret henvise til den nye mappe, jeg har flyttet CD'erne over i. Dette er utroligt tidskrævene og til at få lange bo.... af.

Hvad gør jeg forkert? Hvordan får jeg iTunes til automatisk at registrere mine ændringer i afspilningslisten, således, at hvis jeg flytter et album over i en anden mappe, så registreres ændringerne også i afspilningslisten?

På forhånd mange tak

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Kort svar: Det kan du ikke - ikke hvis du selv flytter dem fysisk.

Jeg mener at iTunes omorganiserer filerne på disken hvis du ændrer tags på dem.

Men hvorfor pokker er det så vigtigt at iTunes mappestruktur er som du vil have den?! Det er jo fuldstændigt ligegyldigt.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan bare godt lide, at der er orden på tingene, således at alle album med diverse kunstnere ligger i en hovedmappe, i stedet for en der hedder diverse, en der VA osv.

/Henrik

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Et andet problem, jeg også finder generende (måske jeg bare er lidt pernippen), er, at når iTunes kategoriserer et album forskelligt, så fremgår CD'erne ikke samlet i min afspilningsoversigt.

Igen tager jeg udgangspunkt i min nyindkøbte 100 70'er Hits, som består af 6 CD'ere. CD 1 ripper den i en kategori, der hedder "Forskellige kunstnere". CD 2 ripper den i en kategori, der hedder "Diverse". Det medfører, at CD'eren i afspilningsoversigten ikke kommer til at stå ved siden af hinanden. Først fremgår CD 1, dernæst kommer der nogle CD'ere fra nogle andre kunstnere og først herefter fremgår CD 2. Jeg har prøvet at ændre underkategorien, således at CD'erne får samme navn - enten "Forskellige kunstnere" eller "Diverse". Det virker også men det betyder bare, at navnene på de individuelle kunstnere på albummet forsvinder og i stedet er stattes af teksten "Diverse" eller "Forskellige kunstnere"

Er de rnogen, som har en løsning på det problem?

/Henrik 

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Du skal også husk den dag du laver et Format af den HD hvor dit Itunes ligge på, og du køre Itunes ind igen så kan den ikke import alle de musikfiler du har på det andet drev, så skal de ligges ind hver og en og det tager tid.

Så husk at ligge dit Itunes på samme drev hvor dine musik filer ligge.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

jesper ø j skrev:

Du skal også husk den dag du laver et Format af den HD hvor dit Itunes ligge på, og du køre Itunes ind igen så kan den ikke import alle de musikfiler du har på det andet drev, så skal de ligges ind hver og en og det tager tid.

Så husk at ligge dit Itunes på samme drev hvor dine musik filer ligge.

Det var jeg ikke klar over. Jeg troede, at man efter en reinstall blot kunne henvise til det bibliotek, hvor musikfilerne ligger eller lave en eller anden for for import af sit musikbibliotek - på samme måde som man kan med sit adressekartotek i outlook.

/Henrik

Sigori
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Et andet problem, jeg også finder generende (måske jeg bare er lidt pernippen), er, at når iTunes kategoriserer et album forskelligt, så fremgår CD'erne ikke samlet i min afspilningsoversigt.

Igen tager jeg udgangspunkt i min nyindkøbte 100 70'er Hits, som består af 6 CD'ere. CD 1 ripper den i en kategori, der hedder "Forskellige kunstnere". CD 2 ripper den i en kategori, der hedder "Diverse". Det medfører, at CD'eren i afspilningsoversigten ikke kommer til at stå ved siden af hinanden. Først fremgår CD 1, dernæst kommer der nogle CD'ere fra nogle andre kunstnere og først herefter fremgår CD 2. Jeg har prøvet at ændre underkategorien, således at CD'erne får samme navn - enten "Forskellige kunstnere" eller "Diverse". Det virker også men det betyder bare, at navnene på de individuelle kunstnere på albummet forsvinder og i stedet er stattes af teksten "Diverse" eller "Forskellige kunstnere"

Er de rnogen, som har en løsning på det problem?

/Henrik 

en løsning på dette problem kunne være at markerer f.eks. cd 1 og så under sortering inde under indstillingerne for disse filer skrive det du vil sortere dem som.. f.eks. 70'er hits. så er filerne sammen men hedder stadig det rigtige kunstnernavn og album.
Til top Vis Sigori's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sigori

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

jeg har været ude for de samme problemer. Er en gammel kontrolfreak, der har svært ved at vænne sig til at Apple ved
hvad der er godt for dig. Der er måder at komme ud over problemerne på - man kan omdøbe de enkelte musiknumre - men
det er totalt besværligt. Slip tøjlerne og lad iTunes overtage kontrollen   
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
.... Slip tøjlerne og lad iTunes overtage kontrollen   

Eller find en anden medieafspiller, som f.eks. Mediamonkey (da du taler om C og D drev, antager jeg at du er på en Windows platform, og dermed ikke afhængig af Apples bedreviden).
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres inputs.

Rart at høre, at det ikke bare er mig, der er tabt bag en vogn men at der rent faktisk kan være uoverensstemmelser mellem os kontrol freaks og så iTunes

Det er rigtig, at jeg stadig befinder mig på Windows platformen men skal ærligt indrømme, at jeg er ved at blive så gammel, at jeg ikke længere har den store interesse i at nørde så meget. Nu skal tingene bare fungere og være let anvendelige.

Jeg synes faktisk godt om den grafiske brugerflade på iTunes og tror jeg holder fast lidt endnu. Er ved at eksperimentere lidt med streaming af lyd til en Sonos og i den forbindelse tiltaler det mig at kunne styre det hele via en iPhone. Dette er også årsagen til, at jeg i første omgang er røget på iTunes.

/Henrik

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Jeg synes faktisk godt om den grafiske brugerflade på iTunes og tror jeg holder fast lidt endnu.
Er ved at eksperimentere lidt med streaming af lyd til en Sonos og i den forbindelse tiltaler det mig at kunne styre det
hele via en iPhone. Dette er også årsagen til, at jeg i første omgang er røget på iTunes.

/Henrik

Jeg skiftede til Mac efter 28 år med Micro$oft. Hold op, det skulle jeg have gjort længe før. Stort set ALT fungerer bedre
og hurtigere. Og maskinen taber ikke performance med tiden. Og ja, de bærbare er dyrere end end knirkende plastic Acer,
men prisækvivalente med tilsvarende design-PC´er.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu aldrig være skræmt af priserne. De svarer nu meget godt til det min egen PC løber op i. Det har mere været det forhold, at jeg ikke selv har kunnet bestemme komponenterne, der har afholdt mig fra Mac - man er vel gammel PC nørd, deer godt kan lide at rode med det indre og samle selv 

Nu er interessen for computer faldet til et meget lille sted, så jeg må nok indrømme, at den næste computer bliver en Mac.

/Henrik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes