Emne: Cd optagelser ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan i osse hører forskel fra cd optagelse til cd optagelse eller mixing om man vil. Der er tale om original og ikke brændte cdere .
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må ærlig indrømme jeg absolut ikke forstår hvad du mener.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
| Jeg må ærlig indrømme jeg absolut ikke forstår hvad du mener. |
|
|
At man kan hører forskel i selve mixningen af cden. Kvalitet , sjælen og varmen af musikken.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Ney_ skrev:
| Jeg må ærlig indrømme jeg absolut ikke forstår hvad du mener. |
|
|
At man kan hører forskel i selve mixningen af cden. Kvalitet , sjælen og varmen af musikken.
|
|
|
Jeg forstår stadig ikke hvad du mener? Forskel på hvad? Altså ved at lytte til 2 ens originale CD'er eller? __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydkvaliteten. Der kan være dårligt mixede cdere og så nogle der virkeligt er skruet/mixet godt sammen.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
|
|
|
Det giver ikke megen mening det du skriver ........ taler du om den samme cd, eller 2 forskellige cd'er - eller mener du variationer mellem de forskellige numre på samme cd.
En skive er jo lavet efter producerens preferencer, Hvis *du* mener det er mixed dårligt sammen er det vel sådan du synes det er, andre kan mene ganske andet.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
tonykart007 skrev:
| At man kan hører forskel i selve mixningen af cden. Kvalitet , sjælen og varmen af musikken. |
|
|
Det giver ikke megen mening det du skriver ........ taler du om den samme cd, eller 2 forskellige cd'er - eller mener du variationer mellem de forskellige numre på samme cd.
En skive er jo lavet efter producerens preferencer, Hvis *du* mener det er mixed dårligt sammen er det vel sådan du synes det er, andre kan mene ganske andet.
|
|
|
Jeg er glad for det ikke bare er mig der langsom her sent lørdag aften __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 06 December 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Kan i osse hører forskel fra cd optagelse til cd optagelse eller mixing om man vil.Der er tale om original og ikke brændte
cdere .
|
|
|
Ja, i høj grad. Jeg lytter mest til klassisk musik og der er meget stor forskel på akustik og optgelse i det hele taget. F.eks. er det meget tydeligt,
hvor meget der er "zoomet" ind på enkelte instrumenter. Hele klangbalancen kan være endda meget forskellig fra optagelse til optagelse.
Mvh,
Hans
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 06 December 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes, at der er stor forskel på hvordan en cd er indspillet, fra cd til cd (med forskellige kunstnere, eller blot forskellige albums).
F.eks. er Bruce Springsteen mere fremme i lydbilledet, og en lille smule mere artikuleret på cd, end på LP.
Jeg skylder lige at nævne, at de Bruce cd'er jeg referer til her, er de japanske indspilninger. Jeg kan ikke udtale mig om tidligere europæiske ditto udgivelser, da jeg ikke har hørt dem endnu. Men lyt til f.esk. til hans plader "Tunnel of love" og "Nebraska".
Med Kate Bush (elsker hendes musik) er det lige omvendt. Her oplever jeg cd'erne som lidt mere tilbagetrukne end på LP.
En cd som "Nordisk vinterkalt" med Sissel, og som er indspillet i HDCD, er bare suverænt indspillet. Hvis du ikke kender den, og ejer den, skylder du dig selv en rigig god oplevelse.
Hvis du vil prøve dette af, kan du først gøre det, at du lytter til dem flere gange derhjemme, for at komme til at kende dem godt, og derefter lytte til dine cd'er hos et par forskellige kammerater, så du finder ud af, hvad der er dit anlæg, og hvad der er indspilningen. Men det tror jeg du sikert allerede har prøvet af.
Den ryger altid på, når jeg skal vise en ven, hvad en cd afspiller kan.
Ved gamle optagelser er der også stor forskel på, hvordan den enkelte redigering lyder.
F.eks. er der nogle cd'er med Maria Callas, som bare er SÅ ringe på cd, at jeg har smidt dem ud i skraldespanden.
Men andre derimod lyder rigtig godt. Uden støj, men stadig med respekt for Maria's fantastiske stemme.
Jeg har efterhånden gjort den erfarring, at der er en del klassisk fra Deutsche Grammofon, som jeg synes lyder godt.
Ligeledes synes jeg, at der er rigtig gode indspilninger fra Denon, og Philips. Jeg mener rigtig gode.
Der er også nogle fra K2, som lyder fedt, med stor detaljerigdom, uden pumpen, uden formindsket dynamik, hvor en tonal musikalsk udladning virkelig opleves som en sådan, eller hvor man nærmest oplever at kunne høre, hvem der har stemt et flygel.
Jeg har haft 6 forskellige cd-indspilninger af Rachmaninov's "Vespermese" kaldet "Vespers" opus 37, før end jeg fandt een som jeg synes lyder godt.
Jeg mener ikke korets personlige fortolkning, men også selve indspilningen. Jeg har så den fra "Melodiya" et russisk firma, og den fremføres af USSR Ministry of Culture Chamber Choir, med Valeri Polyansky. Den er i 20-bit, og der er så mange detaljer i den optagelse, som netop ikke er gået tabt i overførslen til cd, at man kan sidde og høre hvordan klangen er i rummet, og hvordan der er små lyde fra sangere, lidt sko der flyttes o.s.v. Den er fra 1995, men optaget i 1986. FEED lyd.
Denne plade er een af dem jeg bruger til at lytte på forskellige kablers egenklang, hvis det skal afprøves engang imellem.
Køb den, den er meget flot. Specielt når man, som jeg, har hørt disse ortodokse kirkekor mange gange i virkeligheden.
Prøv f.eks. at lytte til B&O's jazzplade, den er bare god, synes jeg.
Jeg synes at der var mange gode indspilninger i starten, men så gik det ned ad bakke, da der ingen konkurrence var mere, og engang imellem er det så der alligevel er nogen, som sætter en ære i at lave en god indspilning, og en god redigering/whatever.
Så ja, der er bestemt forskel.
Nogle genudgivelser af en bestemt cd, er nogle gange omredigeret således, at en sanger er mere fremme og end han/hun tidligere var, eller en guitar er mere tydelig udtrykt end tidligere. Dette er dog ikke det jeg mener med en dårligere/bedre udgivelse/indspilning/redigering, da det er et specifikt ændret musikalsk udtryk, som er lavet med vilje/efter ønske.
Jeg synes f.eks. ikke at en skinger cdafspiller er lig med høj opløsning, sådan som nogle måtte mene.
Jeg skal lige nævne, at min nuværende cd er en hjemmemoddet Copland cda288 Mk II.
Jeg vil også gerne nævne, at jeg ret ofte lytter til opera og klassiske koncerter live. Samt andet naturligvis.
Stereohilsen,
Jacques.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Jeg er glad for det ikke bare er mig der langsom her sent lørdag aften  |
|
|
Ved ikke om det er tale om at være langsom, eller en lidt uheldig formulering af et spørgsmål......
tror mest det sidste :)
Til Tonykart007 :
Jo - jeg kan da bestemt også høre at musiikken ikke lyder ens på de forskellige stykke musik man spiller, men jeg vil ikke kalde det en "forskel" i den forstand, det var vel der kæden hoppede af
om det er LP eller CD eller andre medier er vist ligemeget, tingene kan være optaget forskellige steder, på forskelligt udstyr, med forskellige mennesker bag pulten, der hver især har sin mening om hvordan lyden skal være - det du hører, når du hører musikken er jo som regel det produceren gerne vil præsentere dig for.
Det samme, hvis du går til en koncert - den ene dirigent, kan få et orkester til at spille på en måde, den anden ønsker måske at "trække" visse dele af orkestret lidt mere frem i lydbilledet
Sådan er musik !
(det kan ende med at blive temmeligt højtravende, det her)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Ney_ skrev:
|
|
Ved ikke om det er tale om at være langsom, eller en lidt uheldig formulering af et spørgsmål......
Til Tonykart007 :
Jo - jeg kan da bestemt også høre at musiikken ikke lyder ens på de forskellige stykke musik man spiller, men jeg vil ikke kalde det en "forskel" i den forstand, det var vel der kæden hoppede af
om det er LP eller CD eller andre medier er vist ligemeget, tingene kan være optaget forskellige steder, på forskelligt udstyr, med forskellige mennesker bag pulten, der hver især har sin mening om hvordan lyden skal være - det du hører, når du hører musikken er jo som regel det produceren gerne vil præsentere dig for.
Det samme, hvis du går til en koncert - den ene dirigent, kan få et orkester til at spille på en måde, den anden ønsker måske at "trække" visse dele af orkestret lidt mere frem i lydbilledet
Sådan er musik !
|
|
|
Jeg vil på ingen sige at mit spørgsmål var forkert formuleret. Der var andre der fattede hvad jeg mente, men åbenbart ikke dig.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan f.eks. godt smage forskel på min mors risalamande og så den jeg selv laver. Begge dele er jo risalamande, men de er ikke ens. Det er nok mixingen...
Det er nok det han mener.
vH pH
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
Jeg kan f.eks. godt smage forskel på min mors risalamande og så den jeg selv laver. Begge dele er jo risalamande, men de er ikke ens. Det er nok mixingen...
Det er nok det han mener.
vH pH |
|
|
Det må være det der gør forskellen.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
|
Jeg vil på ingen sige at mit spørgsmål var forkert formuleret. Der var andre der fattede hvad jeg mente, men åbenbart ikke dig.
|
|
|
Selvfølgelig vil du ikke det .... jeg synes bare det er lidt besynderligt at spørge om der er forskel på to forskellige ting - det er jo dybest set det du gør.
Det er tænkeligt du ikke forstod det, men jeg forstod faktisk godt hvad du mener, bare ikke hvorfor du stiller spørgsmålet .....
(Skriv gerne lige tilbage hvis du ønsker det uddybet - Ney_ og Floe gik vist også bet på din formulering, så jeg stod ikke alene med min undren) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes spørgsmålet er klart nok. Jeg har erfaret at nogle cd´er kan der være enorm forskel på både mixningen og optagelsen hvor andre er meget ens hele vejen.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
|
Jeg syntes spørgsmålet er klart nok. Jeg har erfaret at nogle cd´er kan der være enorm forskel på både mixningen og optagelsen hvor andre er meget ens hele vejen. |
|
|
Jeg kan da også opleve forskelle på skiverne - selv på samme skive kan der være stor forskel på hvordan de enkelte numre fremstår. Det er ikke spor mærkeligt, da det nok er et spørgsmål om hvordan produceren ønsker man skal høre netop det nummer. Andre producere lader til at have et generelt ønske om at have en meget homogen lyd, hvor numrene nok er forskellige, men lydbilledet som så fremstår på samme måde.
Før i tiden kunne man f.eks på amerikanske udgivelsers lydbillede tydeligt høre om de var lavet i Nashville, på øst, eller vestkysten.
Englænderne havde også et par stykker der lavede genkendelige lydbilleder SAW (stock, Aitken & Waterman) lavede jo brittisk Motown
(rabler lidt videre.... Abba havde jo også et producervalgt lydbillede, der er ret genkendeligt på alle deres numre - hvor andre svenske producenter flakker mere)
Personligt foretrækker jeg da plader hvor det ikke bare er en gang grød, der bliver serveret - der må gerne fra nummer til nummer være forskel på den måde jeg oplever lyden - dybest set tror jeg også dem der skriver musikken ønsker den bliver præsenteret på en god måde, koster denne "gode måde" så at lydbilledet skifter fra nummer til nummer - er det nok helt som det skal være __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
jan_stevns skrev:
Ney_ skrev:
|
|
Til Tonykart007 :
Sådan er musik !
|
|
|
|
|
|
Hvorfor den arrogance overfor Jan Stevns? Indrøm dog, at det var et ævle-bævle-spørgsmål du begyndte med! Og omformulér det, hvis du kan. Ønsker du svar på dit spørgsmål? (Hvad det så end drejer sig om). N. PS. Alternativt kan du afprøve spørgsmålet på eventuelle medlemmer i "Vestsjællands Hifiklub"! ;-)
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem er arrogant, det er vel bare en seriøs debat. ?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stille og roligt folkens, ingen grund til at lade julestressen stige Jer til hovedet.
Men indrømmet, spørgsmålet er godt nok meget bredt.
tonykart007: Du virker ikke særlig erfaren indenfor hifi, hvilket ikke er et problem, men kan give problemer når andre og
mere erfarne hififolk her på siden lægger noget andet i et spørgsmål, end du selv gør.
For mange folk, inklusive mig selv, kan det første spørgsmål forstås på mindst 3-4 forskellige måder. Mener du forskellen
mellem numre på CD'er? Mellem forskellige CD med forskellige kunstnere? Mellem CD'er med samme kunstner? Mellem
samme album, men i en remastered udgave?
Jeg tror, at hvis du nu definerer spørgsmålet lidt bedre, så alle kan være med, vil du nok få den diskussion du oprindeligt
ønskede.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig lyder CD'ere ikke ens, for de er mixet af forskellige folk med forskellige preferencer til hvad god lyd er. Nogle producere behandler ingredienserne med respekt, og andre kaster bare et eller andet crap sammen. Du kan snildt sammenligne med mad. Nogle kokke frembringer ren nydelse. Andre kokkes mad er ikke værd at spise.
__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|