Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp med lyden fra min pc (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 December 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har et lille problem jeg håber i kan hjælpe mig med at løse. Jeg kunne godt tænke mig og afspille den musik jeg har liggende på min bærbar gennem mit anlæg. en vincent sv 236 forstærker og focal 1027s højtalere. Jeg har prøvet med et mini jack stik i udgangen "hovedtelefon" i den bærbar der splitter op til 2 phonostik til højre/venstre kanal i forstærkeren.

Lyden er helt forfærdelig. Er der noget jeg kan gøre for at forbedre lyden. Eller kan det gøres på en anden måde. Jeg har ingen erfaring inden for området, jeg bruger normalt kun min cd-afspiller eller min pladespiller. Men jeg skal afholde nytårsaften for nogen venner i år og syntes at det kunne være praktisk at lade den bærbare klare musikken. Men som det lyder lige nu kan jeg ikke være det bekendt. HJÆLP.

Til top Vis jduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jduro

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 December 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at skrue lidt ned for din bærbar, altså i windows eller i mediaplayer eller lign.
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Har du prøvet at skrue lidt ned for din bærbar, altså i windows eller i mediaplayer eller lign.

Nej slet. kan det være så simpelt?. Jeg tror faktisk at der var skruet helt op. Hvad forskel gør det. Er stadig på arbejde, men tester det så snart jeg kommer hjem.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 December 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet, at output fra computeren kan være så kraftigt, at det giver ringe lyd - måske det overstyrer indgangen?? (det er der nok en klog bruger, der kan svare på!).

Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej Jduro
Du har brug for en form for usb-dac - lyden omgår derved det indbyggede lydkort og sendes direkte til usb-indgangen. USB-dac'en omdanner signalet til analogt, der derefter kan køres ind i din forstærker. Vupti. Kvaliteten er langt bedre end direkte ud fra hovedtlf-udgangen.

Den billigste løsning til nypris, jeg synes er god, koster samlet omkring 700 kr og består af følgende:

Creative x-fi go, pris 389 kr se
http://nemoit.shoppinnet.com/?page=productdetails&idp=31 297&a=Creative-Sound-Blaster-X-FI-Go!-Sound-Card

Som kabel anbefales til under 300 kr incl forsendelse (pris for 1 m):
BJC MSA-1 Audio CAble fra www.bluejeanscable.co.uk (se under stereo audio).

Kombinationen giver et vældigt stort lydbillede, med meget naturlig klangbalance.

Bemærk: Ovenstående lyd sker, blot ved at indsætte usb-stick'en i pc'en. Der medfølger et hav af programmer på memory sticken - jeg synes dog ikke de er lydforbedrende, tværtimod.

Start evt. med X-fi'en, og udskift kablet, hvis du ikke føler du er helt i mål.

Alternativt led efter en brugt usb-dac.

Held og lykke

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Hej Jduro
Du har brug for en form for usb-dac - lyden omgår derved det indbyggede lydkort og sendes direkte til usb-indgangen. USB-dac'en omdanner signalet til analogt, der derefter kan køres ind i din forstærker. Vupti. Kvaliteten er langt bedre end direkte ud fra hovedtlf-udgangen.

Den billigste løsning til nypris, jeg synes er god, koster samlet omkring 700 kr og består af følgende:

Creative x-fi go, pris 389 kr se
http://nemoit.shoppinnet.com/?page=productdetails&idp=31 297&a=Creative-Sound-Blaster-X-FI-Go!-Sound-Card

Som kabel anbefales til under 300 kr incl forsendelse (pris for 1 m):
BJC MSA-1 Audio CAble fra www.bluejeanscable.co.uk (se under stereo audio).

Kombinationen giver et vældigt stort lydbillede, med meget naturlig klangbalance.

Bemærk: Ovenstående lyd sker, blot ved at indsætte usb-stick'en i pc'en. Der medfølger et hav af programmer på memory sticken - jeg synes dog ikke de er lydforbedrende, tværtimod.

Start evt. med X-fi'en, og udskift kablet, hvis du ikke føler du er helt i mål.

Alternativt led efter en brugt usb-dac.

Held og lykke

Tak for hjælpen. Jeg tror det er lige det jeg mangler.

Har prøvet at skrue ned for lyden det virkede ikke.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 17 December 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at en opgradering fra PC lydkort til en usb-DAC vil hæve dit kvalitetsniveau rigtigt meget.

Jeg vil foreslå dig en Prodigy CUBE, har den selv, og den er rigtig god. Den er optimeret til gengivelse af stereo hifi lyd, så ikke nogen fancy digitale signalprocessorer, som ødelægger lyden. Jeg vil til seriøs musiklytning ikke anbefale Creative produkter.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

jeg overvejer også selv at investere i en dac (ekstern digital til analog konvertering) til computeren. jeg har kigget, dog ikke lyttet, på lidt forskellige lavbudget modeller og har mere eller mindre besluttet mig for ovennævnte prodigy cube. den lader til at opfylde behovende og koster kun ca 800 kr.

god fest og pas på champagnen ikke ender i den bærbare.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter bærbar med X-fi USB lydkort.

Det indbyggede er ikke godt, men ligefrem forfærdeligt er det ikke. X-fi er noget bedre.

Hvis lyden er direkte forfærdelig er der helt sikkert slået en eller anden effekt til i din afspiller (media player?). Sørg for at slå alle "lydforbedrende" kredsløb fra.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Den musik du har lagt på den bærbare, hvilket format og kvalitet er det i?

Hvis det er MP3 128 kbit så kan svaret også ligge her.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 17 December 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

128 kbit lyder jo ikke direkte forfærdeligt - mangler bare lidt detaljer og 'krop' i forhold til en fil med højere kbit.

Hvordan er lyden 'forfærdelig'?

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:

128 kbit lyder jo ikke direkte forfærdeligt - mangler bare lidt detaljer og 'krop' i forhold til en fil med højere kbit.

Det lyder lidt som om at højtaleren er pakket ind i vat. diskanten og  Bassen bliver svag. Lidt svært at forklare men lyder lidt som om diskanten er røget men man spiller vidre på højtaleren alligevel.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

jduro skrev:
Leise skrev:

Det lyder lidt som om at højtaleren er pakket ind i vat. diskanten og  Bassen bliver svag. Lidt svært at forklare men lyder lidt som om diskanten er røget men man spiller vidre på højtaleren alligevel.

Det kan godt lyde som et dårligt lydkort, og så skal du bare have noget bedre.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 19 December 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Der er ingen tvivl om, at en opgradering fra PC lydkort til en usb-DAC vil hæve dit kvalitetsniveau rigtigt meget.

Jeg vil foreslå dig en Prodigy CUBE, har den selv, og den er rigtig god. Den er optimeret til gengivelse af stereo hifi lyd, så ikke nogen fancy digitale signalprocessorer, som ødelægger lyden. Jeg vil til seriøs musiklytning ikke anbefale Creative produkter.

Her er jeg enig. Cuben lyder noget bedre end X-Fi. Ville næsten være synd at købe X-Fi frem for Cuben når prisen er så ens!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes