Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Problem med digital udgang på CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt mig en brugt Harman Kardon HD 710 CD-afspiller. Den virker udmærket, og lyder godt. Men noget af grunden til, at jeg købte den, er også, at den har digital coax-udgang, så jeg kunne sætte den til min eksterne DAC (Musical Fidelity V-DAC).

Det virker bare ikke. Hvis jeg forbinder den med DAC'en, kan den pludselig ikke læse CD'en? Jeg synes, det er en ret mærkelig fejl. Jeg har prøvet med to forskellige kabler, det gør ingen forskel. Ligeledes har jeg prøvet at tage strømmen fra PC'en, som også er koblet til DAC'en, og fjernet det optiske kabel mellem PC og DAC, men det hjælper heller ikke. Og coax-indgangen på PC'en virker fint, når jeg koblet PC'en til på den måde. Men lige så snart, jeg tager coax-kablet ud af DAC'en, virker afspilleren fint igen, også selvom kablet stadig sidder i CD-afspilleren. Jeg ved ikke, om det kan være en stel-fejl, eller om kablerne er forkerte? Det er nogle billige coax-kabler, jeg havde liggende fra computere, men de skulle være beregnet til digitale signaler.

Er der nogen her, der har prøvet noget lignende, eller bare har et forslag til en løsning? Eller en forklaring? Som sagt synes jeg, det er mærkeligt, at det resulterer i, at afspilleren ikke kan læse CD'erne...
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Erh, det er vist ikke de rigtige kabler, jeg havde liggende - jeg prøvede lige at måle modstanden i dem begge, og den ligger omkring 1 Ohm - skal det ikke være 75 Ohm i et digitalt coax-kabel? Kan det være grunden til, at min CD-afspiller nægter at samarbejde?

Hvis jeg køber et rigtigt digitalt coax-kabel som fx dette, kan jeg så regne med, at det har en modstand, der ligger tæt på de 75 Ohm?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 December 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

du kan købe så simpelt som et profi gold som vi fleste af os kender, som er billigt og det virker fint, og det kabel kan du få i alle expert butikker, så det er nemt at gå ned og få fingrende i et :-D

http://www.av-cables.dk/lydkabler/coaxial_digital_kabel/coax ial_digital_kabel/high_quality_coaxial_digital_audio_kabel_1 _m_1502_da.html

Nu koster det ganskevist 159kr for 1 meter, men jeg kan dog stå inde for at det vil virke, da jeg selv har brugt det meget, til alle mulige aparater.

Nu er det nok ikke løsningen på problemet, da jeg tror det har noget med den digitale frekvens din cd afspiller udsender til din DAC, som din DAC mulighvis ikke understøtter. Men det er et godt kabel til billige penge.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Men tror du/I, at det er mit problem? Nu læste jeg lige et andet sted, at man ikke bare kan måle kabler med et multimeter, som jeg har gjort...

Og er der ikke noget med, at sådan et digitalt kabel helst skal være 1,5 meter langt?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
Nu er det nok ikke løsningen på problemet, da jeg tror det har noget med den digitale frekvens din cd afspiller udsender til din DAC, som din DAC mulighvis ikke understøtter.

Den del af dit svar så jeg ikke lige - hvad gør jeg så lige ved det? Kan jeg gøre noget? Og hvorfor laver det ged i CD-afspilleren?

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke den store teknikker, så skal passe på med hvad jeg udtaler mig om, ellers bliver jeg overrumplet af experterne her, hehe..

men jeg har i rigtig mange år lejet med hifi og ved da det overfladiske, og har dog aldrig hørt det skal være minimum 1,5 meter, har hørt det skal være så kort som muligt, ellers skal du over i den profesionelle ende som hedder EAS, som er et XLR kabel,´men i digital lydoverførelse, så skan du trække kabler på op til 100 meter.

og jeg har haft et 1 meter og et 5 meter, og begge virkede fint til opgaven.

Det med at måle det med et multimedia kan du ikke, det spørgsmpl har jeg nemlig selv stillet før, kan dog ikke huske svaret, men mener noget med at modstand der også skal på. men det må experterne kunne svare på her inde :-D

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
DJ Green skrev:
Nu er det nok ikke løsningen på problemet, da jeg tror det har noget med den digitale frekvens din cd afspiller udsender til din DAC, som din DAC mulighvis ikke understøtter.

Den del af dit svar så jeg ikke lige - hvad gør jeg så lige ved det? Kan jeg gøre noget? Og hvorfor laver det ged i CD-afspilleren?

Hvis du kan finde de tekniske data om din DAC ville det være rigtig godt, der står noget med fx 24/96Khz eller 48/96Khz, hvis fx din afspiller udsernder højrere end din DAC understøtter, vil der ikke komme lyd ud af din dac. men ved som sagt ikke det præcist, så vi må lige se om andre ved det mere præcist end mig, og kan forklare det bedre. men ved bare der er noget om snakken ;-)

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg kommet nærmere en løsning på problemet, og det lader til at have noget med kabler at gøre.

Jeg prøvede også med et almindeligt 2 meter langt phonokabel - og her gav afspilleren op, allerede da jeg satte stikket i, uden at den anden ende var i DAC'en. Så prøvede jeg med et 0,5 meter langt almindeligt phonokabel, et helt almindeligt sølle lakridskabel til 7 kroner - og det virker! CD-afspilleren virker nu fint, og der kommer lyd ud af DAC'en.

Er der nogen, der kan forklare det?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Og nu, hvor det har spillet et par minutter, virker det så ikke alligevel

Bliver modstanden i et kabel større eller mindre, når det bliver "kørt varmt"?

*edit* modstanden bliver selvfølgelig større, når det bliver varmt. Kunne det ikke tyde på, at jeg skal bruge et kabel med mindst mulig modstand? Hvor finder jeg sådan ét? Måske skulle jeg selv fremstille ét af noget tykt kobber...

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

altså det med mindre ohm skal du slet ikke tænke på det vil ikke virke, så meget ved jeg da, du skal som minimum over 75ohm, når det er digitalt, og endnu bedre helt op til 110ohm. - 50ohm som de fleste audiokabler er på, egner sig ikke til digital, og der er det så at det måske lige vil gå med et 50ohms kabel, men så skal det også være meget kort, som de 0,5 meter/ 1 meter.

men du skal næsten imorgen gå ned og købe et rigtig digital kabel, for såm du selv skrev, har den virket, så det vil det meget sansynligt også gøre med et rigtigt digital kabel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes