Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Mini-optisk til optisk, nogen forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AT0MAC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 December 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at bygge et nyt digitalt system op med min Mac Mini som base.
Meningen er jeg skal bruge enten en NAD C565BEE eller en Cambridge DAC magic som DAC, så skal i begge tilfælde have en mini-optisk til optisk for at få samtlige lydformater over (snakker her om at DAC magic er begrænset på USB til kun gå op til 48kHz mens den på optisk når op til 96 native kHz).

Som jeg havde med mit tidligere setup kørte jeg et Argon kabel fra Hi-Fi Klubben igennem en mini-optisk adapter men er blevet træt af den løsning, det knirker i plasten på adapteren når jeg rør kablet og virker ikke helt som nogen særligt gennemført løsning. Jeg søger et kabel der går ud i ét denne gang, støbte stik.

Spørgsmålet er:
Er der nogen forskel på optisk -> mini-optisk kabler med støbte stik?

Jeg har kigget på to:

http://www.supracables.co.uk/digitalaudiocables/zac.html
og
http://www.vandenhul.com/p_B42.aspx

Supra ZAC eller VDH Optocoupler MK II
Det ene koster ca. 300,- det andet omkring det dobbelte, kan det betale sig?
Til top Vis AT0MAC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AT0MAC Besøg AT0MAC's Websted

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 28 December 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel på de data, der når frem via optiske kabler uanset pris. Så i mine øjne er de kabler, du har fundet, overkill.
Om du bruger en konverter til en 20'er eller køber et nyt "støbt" optisk kabel er også lige fedt.
Hvis du synes, det virker lidt skrøbeligt, så køb dig bare et nyt kabel, men med optiske kabler er det enten-eller. Enten kommer dine data frem ellers ikke, så det er ret nemt at høre, om der er hul igennem :-)
Jeg har selv dette kabel og dette kabel. Det til 109 kr bruger jeg fra Mac Mini til mine ADM9.1 og det andet til 59 kr bruger jeg til at slutte min MBP til mine ADM9.1, når der skal ses film på projektoren.
Det billigste er dog noget tyndt, så der er en risiko for, at det knækker og dermed ikke virker. Derfor har jeg købt HQ-kablet, der er noget mere solidt.

Når det så er sagt, så er 300 kr jo ikke vildt meget, og kablet ser ganske solidt ud. Der er ingen forskel er på de data, der når frem, men det er klart, at hvis du møver meget rundt med dine kabler, så køb et, der er bygget solidt.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

>> terp2004
Der kan være MEGA forskel på kablerne! Størrelsen af jitteren variere endda, bare ved ændre en lille smule på bøjningerne i lederen. Ville til enhver tid vælge en løsning, hvor der var færrest mulige samlinger, og den absolut fineste terminering og bedste leder det var muligt indenfor de givne rammer.
Jeg har hørt forskellen på plastik kabler, og så bare middelmådige kabler, og der er en verden til forskel!

Med hensyn DACmagic... Så er den ikke "begrænset" til 48khz. på USB indgangen. Det er simpelthen et spørgsmål om at USB audio device standarden diktere at den maksimale samplings frekvens kun kan være 48khz. (ligeom maksimalt 16bit og stereo) Andre USB enheder, der understøtter højere opløsning/samplerate og flere kanaler, de understøtter ikke den nævnte standard, og behøver en tredjeparts driver for at fungere.

Man kan jo så vælge at glæde sig over at specifikationen er større end redbook cd  Og DACmagic udførre en intelligent upsampling og kompensation, af kilde signalet. (Kender ikke upsamplingen i NAD C565BEE, men når de ikke beskriver den i detaljer, så kunne det jo tyde på at den var ret basal?)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 28 December 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

>> terp2004
Der kan være MEGA forskel på kablerne! Størrelsen af jitteren variere endda, bare ved ændre en lille smule på bøjningerne i lederen. Ville til enhver tid vælge en løsning, hvor der var færrest mulige samlinger, og den absolut fineste terminering og bedste leder det var muligt indenfor de givne rammer.
Jeg har hørt forskellen på plastik kabler, og så bare middelmådige kabler, og der er en verden til forskel!

Med hensyn DACmagic... Så er den ikke "begrænset" til 48khz. på USB indgangen. Det er simpelthen et spørgsmål om at USB audio device standarden diktere at den maksimale samplings frekvens kun kan være 48khz. (ligeom maksimalt 16bit og stereo) Andre USB enheder, der understøtter højere opløsning/samplerate og flere kanaler, de understøtter ikke den nævnte standard, og behøver en tredjeparts driver for at fungere.

Man kan jo så vælge at glæde sig over at specifikationen er større end redbook cd  Og DACmagic udførre en intelligent upsampling og kompensation, af kilde signalet. (Kender ikke upsamplingen i NAD C565BEE, men når de ikke beskriver den i detaljer, så kunne det jo tyde på at den var ret basal?)

Du kan sikkert måle forskellig jitter alt efter kabel, men om det er hørbart i tilfældet mac mini -> dac magic, tvivler jeg på. Især når der bruges optisk og ikke usb. Men det er jo bare at prøve. Køb det dyreste og det billigste og lyt efter. Dac magic gør meget ud af at skrive, at den netop eliminerer jitter, så jeg tvivler på, at et dyrt kabel til 600 kr vil ændre noget ift et til 100 kr. Når du skriver billig og middelmådig, hvad snakker vi så om prismæssigt?
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

F.Overgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kører selv med The OPTOCOUPLER MK II fra VDH, og har en mini-tos --> tos adaptor på. Det kører fra min Mac, og ind i DAC. Det virker super og spiller super godt.

I teorien er der ikke forskel på signalet i et optisk kabel kabel, da det er digitalt, men i praksis er der! Argon er et fint kabel hvad lyd angår, men finish er ikke det fedeste.
Til top Vis F.Overgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Overgaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes