| Forfatter |
|
WernerClausen Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Lad os sige I har et setup der byder på digital indgang samt en god analog volume kontrol (fx et sæt AVI 9.1. Til den digitale indgang er der jo også altid en digital volume - fx den fra Squeeze Server.
Mener I at kunne høre forskellen? Altså at lyden ved lav eller moderat niveau er degraderet når man bruger den digitale volume? Eller er det komplet ligegyldigt? Det gælder for så vidt alle digitale produkter som Sonos, Squeezebox, PC/Mac, whatever - bruger I glad den digitale volume eller bruger I den analoge (som på papiret nok er bedre)?
-- Werner
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaaaaaar forskel på digital og analov regulering af volumen - men det kommer an på hvordan den er lavet. Hvis den er "ægte digital" og ligger som en del af DSP'ens signal-behandling, er det tydeligt hørbart og skaber tydelig ringere lyd. Er det derimod en del af styringen af fx. en DAC Chip, kan der faktisk være tale om en analog volumen-regulering, selvom det fåregår _før_ det analoge signal. Lad os sige du har en DSP der kører 24bit96KHz, og du har et 16bit44KHz signal, så bliver det hørbart når du har skruet "mere ned end 8 bit" - Kan i følge mig?? - Man bruger 16bit af dynamikken, men har 24 bit... - lidt svært at forklare. Så er der jo osse de firma'er der bruger en Wolfson volumen-chip, som i praksis er en "digital" volumenkontrol med så vidt jeg husker enten 96 eller 100 trin. Den er internt opbygget som en håndfuld relæ-dekader, så umiddelbart forværrer den ikke lyden. - Groft sagt opbygget lisson Dantimax's relæ-attenuator.
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man kan tydeligt høre at lyden bliver dårligere ved digital volumenkontrol - der fjernes 1 bit for hver 6 db dæmpning af signaldæmpningen, så det går jo rimeligt hurtigt med at smide bits væk.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Ja, man kan tydeligt høre at lyden bliver dårligere ved digital volumenkontrol - der fjernes 1 bit for hver 6 db dæmpning af signaldæmpningen, så det går jo rimeligt hurtigt med at smide bits væk.
|
|
|
Ja, men hvis du fx tager SqueezeServer som sender et 16 bit signal i 20 bit så kan man ved lav dæmpning (fx 30 db) stadig lytte til et 15 bit signal. Og pointen er jo at jo højere degradering jo lavere er lyden. Og jo lavere lyden er jo sværere er det at høre forskel...hvis du forstår hvad jeg mener.
Tag ikke fejl - jeg mener bestemt også at kunne høre forskel, men omvendt mener jeg også at jeg kan se det fulde 1080p signal på mit TV som står 4 meter væk - selvom jeg jo ved at det nok bare er indbildning...
--
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også at kunne høre forskel, men først når der er skruet godt ned for den digitale kontrol. Og heri ligger den
store
usikkerhed. I modsetning til at teste forskelligt udstyr, er de (teoretisk) mulige forskelle her af en noget anden slags, eller i
hvert
fald begrænset til to slags. De eneste mulige forskelle er: støj og dynamisk spændvidde (hvis man antager at man kun
attenuerer
digitalt indenfor de 8 tilgængelige bits - i tilfælde med originalt 16bits materiale på fx. Squeezebox).
Så hvis du attenuerer digitalt bliver den dynamiske spændvidde bliver mindre - i absolut forstand. Problemet er bare at da
lydstyrken også er mindre, så er den hørbare dynamik også mindre. Derfor er det vigtigt at matche volumen i sådanne test.
Man evt. forsøge at matche det oprindelige volumen ved at skrue op for den analoge. Men så er problemet at der bliver tilføjet
mere støj; hvilket igen har indflydelse på den hørbare dynamikk.
Derfor er den eneste måde at gøre det på at attenuere analogt og derefter digitalt (eller omvendt). Problemet er nu at det er
meget vanskeligt (umuligt?) at gøre helt præcist. Den mindste volumen afvigelse vil enten udligne, eller forstærke evt. forskel.
Derfor er det vanskeligt at sige definitivt hvor meget forskel der er og hvornår denne opstår. Men det er forskel - tror jeg.
Da jeg har mulighed for begge dele bruger jeg mest den analoge da den alt andet lige skal være bedre.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din betragtning er rimelig nok. Spørgsmålet har i øvrigt været oppe nogle gange før og alt efter hvem der svarer får du svaret ja eller nej.
På dit konkrete spørgsmål vil jeg ikke svare, fordi mit system består for tiden af et par (relativt gode) aktive multimediehøjttalere som ikke afslører nok til at afgøre det.
Men eftersom eksempelvis Wolfson dac'en i SB duet kører med 24 bit bør der være rigeligt med dynamisk headroom at tage af og så bliver det et spørgsmål om en yderligere passiv komponent (analog volumenkontrol) vil påvirke lyden mere end den potentielle degradering ved den digitale dæmpning.
Se evt denne tråd på Slimdevices forum: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=52971
Der er konklusionen at der ikke er hørbar degradering med den digitale volumenkontrol. På den anden side, i en verden hvor der hævdes at være en hørbar forbedring ved at polere sikringerne i sikringsskabet eller ved at anbringe metalkegler på hjørnet af højttalerkabinettet, så vil der sikkert være mange der hævder at kunne høre degradationen ved brug af den digitale volumenkontrol.
Som mit system er nu vinder mageligheden, og volumenkontrollen på højttalerne bruges kun til at sikre at børnene ikke skruer så højt op med controlleren at noget brænder af.
Når det nedennævnte luftkastel en dag står spilleklart - vi går ind i det 2. år nu ... - vil jeg afprøve om jeg så kan høre forskel (eller bare opleve forskel - for jeg gider ikke lave en korrekt udført blindtest).
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld Bjørn - jeg ville ikke fornæme dig . Du har selv været i den nævnte tråd.
Du har selvfølgelig ret i at problemet bliver størst når man skruer langt ned. Derfor skal man nok ikke have et for stort gain i den analoge kæde, så man ender med kun at spille med meget få bit.
Man bør nok prøve at holde sig til at justere den analoge del så man holder brugen af den digitale volumenkontrol så højt oppe som muligt.
Når man så skruer langt ned med den digitale volumenkontrol ender lydstyrken med at være så lav at problemet ikke bliver hørbart længere.
|
| Til top |
|
| |
hifirookie Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg satte min forstærker på HØJ volume og sryrede lyden på squeezebox duet og syntes det lød bedre og bedre jo højere jeg spillede eller rettere dårligere og dårligere jo lavere jeg spilled, jeg skyldte skylden på mit anlæg (til musik bruger jeg kun squeezeboxen) så læste jeg herinde om det der digital volume halløj og satte derefter squeezeboxen på max og justerede lyden på forstærker og vupti: nu lyder det godt ved alle niveuer.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Werner, hvad med dig selv? Eller var det et hypotetisk spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
| Werner, hvad med dig selv? Eller var det et hypotetisk spørgsmål. |
|
|
Jeg synes godt jeg kan høre forskel desværre - men det er nok kun i en A/B test. Hvis systemet er tændt og jeg træder ind i stuen er jeg ikke sikker på at jeg kan sige hvilken der er aktiv.
Desværre fordi det betyder at jeg er bundet til IR-remoten til den analoge volumen :(
-- Werner
|
| Til top |
|
| |