| Forfatter |
|
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er blevet ret interesseret i at springe ud i et setup baseret omkring en PWM forstærket DAC a la TacT Millenium, Sharp SM-SX100 eller NAD M2.
Disse konstruktioner bygger på en efterhånden ret gammel ide/teknologi fra omkring 2000, men er der ikke kommet nyere (og billigere) lignende
"power DACs" på markedet?
Den Sharp gad jeg altså godt prøve, og den ligger heller ikke helt udenfor det økonomiske mulige som brugtkøb. Den fik jo hysterisk gode
anmeldelser da den kom frem, men det er jo også lige 10 år siden.
Hvad siger I?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv ejet en Panasonic SA-XR55. SA-XR serien bygger på PWM teknologi, og hvis du søger her på forum er der nogen der
taler godt for denne serie. Det gode ved SA-XR'serien er at de kan findes på brugtmarkedet til meget billige penge imod deres
nypris. Fandt selv min SA-XR55 til 500kr (dog uden fjernbetjening), men til den pris gør den det formidabelt, også i stereo.
Det var måske et bud?
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 05:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh, det er bestemt ikke ambitiøst nok  . Det er jo en low-end receiver – alle dens kvaliteter til trods – så tror jeg ikke den holder. Sony lavede
jo
også deres S-Master teknologi, ligesom snart alle de andre Japanske fabrikanter, men jeg kan ikke finde nogle seriøse stereo forstærkere der kan
bruges til seriøs HiFi. Det holdes mest i receivere, car-stereo, micro-anlæg osv, selv om teknologien jo har bevist sit værd.
Andre bud på seriøse stereo forstærkere med ovennævnte teknologi?
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skulle det vel være noget Bel Canto, de har vidst også lanceret en digital serie i 2009.. Men ellers er det jo nogen fine alternativer du allerede har fat i..
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Gbemi Forum Bruger

Tidl. Hifi4real
Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare en forstærker med egen indbygget DAC du er på kig efter, så findes der nogle virkelig seriøse maskiner fra andre producenter.....
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Bel Canto e.One S300iu er så vidt jeg kan se "bare" en DAC hvis analoge udgang går ind i nogle ICEpower moduler. Det jeg søger er en enhed
med digital ingang der upsamples til DSD som så direkte modulerer en PWM-strømforsyning, som så kører igennem et lavpas-filter direkte ud i
højttalererne.
Nu har jeg læst lidt op på det, og det lyder til at disse forstærkere er så sjældne fordi de er r*v besværlige at konstruere.
Var det bare noget klasse D, ja så var det jo let nok at finde.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
Ahh, det er bestemt ikke ambitiøst nok . Det er jo en low-end receiver – alle dens kvaliteter til trods – så tror jeg ikke den holder. |
|
|
Du burde prøve, du kunne nemt blive overrasket, flere er blevet det (sure) i blindtest
Men ikke så meget præstige på hylden... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panasonic SA-XR er nævnt og forkastet . De bygger dog på equibit ligesom Tact. Der er dog store forskelle på strømforsyningen, og derfor også her der modificeres på panasonic modellerne.
Der er også Sumoh, som også er equibit baseret.
http://www.sumoh.com/
Også class D audio kommer med en equibit forstærker på sigt (det er dog gør-det-selv moduler)
http://classdaudio.com/index.php/
Og så er der D2audio. De laver ikke selv færdige produkter, men kun de digitale forstærkermoduler med DSP.
http://www.intersil.com/audio/
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Går lidt og overvejer, om jeg, på min Lyngdorf TDA2200, skal prøve at lave et nyt LC filter til H broerne. For jeg tror altså den primære forskel på Millenium, og TDA2200 det ligger i netop det filter...
Og det er nogle lidt fesne standard komponenter der er monteret som std. Og sammenlignet med Millenium...

Det er lidt svært at se filteret på billedet, men det er den røde WIMA kondensator, og så ligger der en spole viklet omkring en stang ferrit, ved siden af.
Det kunne jo være en billigere måde at komme i Millenium klassen....
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for nogle interessante links Kjeldsen. Den Sumoh er jo noget af det rigtige men for lille. 30W er ikke nok til mine tunge og vanskelige Snell'er.
Da Toccatta solgte deres Equibit teknologi til TI omdøbte TI den til PurePath. Ved at søge på det fandt jeg en Esoteric (TEAC) AI-10 forstærker som
kunne være interessant. http://www.6moons.com/audioreviews/esoteric11/10s_2.html
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
TI laver nogle evaluation boards man kan købe, og så må man selv lave noget sjov ud af det.
Men, det interessante er, at den rene digitale PWM teknologi er på så få hænder.
Dem jeg kender er Sharp, TI, D2audio og Sony (Apogee DDX var også med, men findes ikke mere).
Jeg har en mistanke om at NAD M2 er baseret på D2audio.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
Tak for nogle interessante links Kjeldsen. Den Sumoh er jo noget af det rigtige men for lille. 30W er ikke nok til mine tunge og vanskelige Snell'er.
Da Toccatta solgte deres Equibit teknologi til TI omdøbte TI den til PurePath. Ved at søge på det fandt jeg en Esoteric (TEAC) AI-10 forstærker som kunne være interessant. http://www.6moons.com/audioreviews/esoteric11/10s_2.htm
|
|
|
Ved ikke om det er en specifikation, man som udgangspunkt kan gå efter...? For Lyngdorf SDAI2175 Skilter eks. også med det, men den konvertere jo ikke fra PCM-PWM !
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha, så skal jeg lige hurtigt finde en ingenør ven. Det kunne være jeg skulle flytte tættere på Phillips fabrikken.  Ej, selvbyg af denne her
kaliber må jeg nok springe over. Jeg fandt en liste over forstærkere med DAC here action=printpage;topic=92716.0">http://www.htforum.nl/yabbse /index.php?
action=printpage;topic=92716.0 men det er de fleste af dem der bare er en ordinær DAC chip med en klasse A/B forstærker i samme
kabinet. Hvad jeg fandt er den nye TacT T2 som ser interessant ud. Wadia's 151 PowerDAC er kun på sølle 25W så den er ude af betragtning.
Jeg kunne ikke finde ud af om Linn og Naim PowerDACerne var klasse D eller ej. Er der nogen der ved noget om det?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. Equibit / PWM .. Pure Path.. etc.
Jeg har haft den fornøjelse at lytte til en modificeret Panasonic SA-XR-55, den var modificeret med bedre power supply, samt flere lytter...
vi lyttede op imod TacT (ikke millenium men TDA2200) vi var 5 pers. til stede der var ingen der ved sine fulde 5 kunne sige at Panasonic´en gjorde det ringere end TDA´en.
Panasonic´en var i Bi Amp mode og leverede altså 3 forstærker moduler til hver side (ca. 240 w i 8 Ohm) vi foretog dog ikke blind test.
Jeg har selv købt Panasonic´en brugt, har ikke modificeret den endnu, men det kommer.
Held & lykke med din søgen:)
__________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
WiredForSound skrev:
Vedr. Equibit / PWM .. Pure Path.. etc.
Jeg har haft den fornøjelse at lytte til en modificeret Panasonic SA-XR-55, den var modificeret med bedre power supply, samt flere lytter...
vi lyttede op imod TacT (ikke millenium men TDA2200) vi var 5 pers. til stede der var ingen der ved sine fulde 5 kunne sige at Panasonic´en gjorde det ringere end TDA´en.
Panasonic´en var i Bi Amp mode og leverede altså 3 forstærker moduler til hver side (ca. 240 w i 8 Ohm) vi foretog dog ikke blind test.
Jeg har selv købt Panasonic´en brugt, har ikke modificeret den endnu, men det kommer.
Held & lykke med din søgen:)
|
|
|
Hmmm... lyder interessant! Som udgangspunkt, så ville jeg jo nok mene at LC filteret i udgangen, havde en overvejende indflydelse på lyden. Og filteret i Panasonic'en og Lyngdorfen indeholder vidt forskellige komponenter, som i mine ører, i hvert fald burde have forskellig egenlyd.
Panasonic benytter en ringkerne spole, og en keramisk kondensator af en art...? Hvor lyngdorfen benytter en spole viklet omkring en stang ferrit, og en Wima polypropylene kondensator.
 Panasonic
 TDA2200
Ellers, så burde det også i den grad, være muligt at opleve præcisions forskellen på de to modeller... Panasonic'en har en D/R på 85dB, hvor TDA2200 har en D/R på 133dB. Hvilket svare til en effektiv opløsning på henholdsvis 12,35bit og 20,33bit. 
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg jo ikke Hijacke Eggers Pure Path tråd...
Det er klart at en umodificeret Panasonic, ville nemt kunne skilles fra en Lyngdorff TDA2200 -
Det var ikke sådan at vi ikke kunne høre forskel, men vi kunne ikke blive enige om hvilken lyd der var "bedst" begge var velopløste med god kontrol over bassen, og vokalerne var krystalklare...
NU har jeg jo chancen for at test min umodificerede Pana´op imod diverse amps, min kollega har bygget en Zappulse 800XE og yderligere modificeret med flere lytter, han har samme HT som mig, så en A/B test ligger lige til højrebenet....
Lyngdorff har som man kan se jo også "forædlede" connectorer, det har Panasonic ikke...
__________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg langt om længe fået den lokale forhandler her i Holland til at tage en Esoteric AI-10 hjem til demo. Det krævede en runde mailudveksling
med distributøren først; det er altså noget mærkeligt noget når forhandlerne tilsyneladende ikke vil sælge endsige svare på forespørgsler. Anyhoot, det
skal blive spændende at høre den.
micma18 skrev:
[QUOTE=Ellers, så burde det også i den grad, være muligt at opleve præcisions forskellen på de to modeller... Panasonic'en har
en D/R på 85dB, hvor TDA2200 har en D/R på 133dB. Hvilket svare til en effektiv opløsning på henholdsvis 12,35bit og 20,33bit.  |
|
|
Ha ha ha, ja, dét er jo dét.
|
| Til top |
|
| |