Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 11:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos fjernbetjening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensebhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvad er fordelen ved at købe en Sonos fjernbetjening (CR200) til 2700,- når man kan købe en ipod touch fra 1400,- der umiddelbart kan det samme?

I følge hifi-klubben hjemmeside skulle Sonos fjernbetjeningen fungere hurtigere og have en bedre opløsning, men retfærdiggør det en merpris på 1300,-?

Mvh
Jens
Til top Vis jensebhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensebhansen

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Der er enkelte indstillinger som Sonos Remote kan klare som iPod/iPhone ikke kan.
Hvilke kan jeg ikke huske i hovedet Udover dette er der fysiske knapper til volume som imo er rart.

Men udover dette er det fedt at Sonos softwaren er freeware til iPod/iPhone, og det fungerer super godt.

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

jensebhansen skrev:
Hejsa

Hvad er fordelen ved at købe en Sonos fjernbetjening (CR200) til 2700,- når man kan købe en ipod touch fra 1400,- der umiddelbart kan det
samme?

I følge hifi-klubben hjemmeside skulle Sonos fjernbetjeningen fungere hurtigere og have en bedre opløsning, men retfærdiggør det en merpris på
1300,-?

Mvh
Jens

Ja! En meget vigtig forskel er nemlig at Sonos kører på sit eget netværk. Når du skal styre Sonos gennem fx en IPod så kører den på dit almindelige WIFI. Når du fx trykker "mute" fordi telefonen ringer, så skal kommandoen først fra dit WiFi netværk til SonosNET. Inden Sonos systemet reagerer kan der gå op til 10 sekunder (ja du læste rigtigt).

Hvis det ikke var grund nok, så har Sonos' controller fysiske knapper til VOL, Zoner og Mute. Dertil kommer at en opladning på batteriet holder væsentligt længere end IPod/ITouch.

--
Werner
Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:
jensebhansen skrev:
Hejsa Hvad er fordelen ved at købe en Sonos fjernbetjening (CR200) til 2700,- når man kan købe en ipod touch fra 1400,- der umiddelbart kan det samme? I følge hifi-klubben hjemmeside skulle Sonos fjernbetjeningen fungere hurtigere og have en bedre opløsning, men retfærdiggør det en merpris på 1300,-? Mvh Jens
Ja! En meget vigtig forskel er nemlig at Sonos kører på sit eget netværk. Når du skal styre Sonos gennem fx en IPod så kører den på dit almindelige WIFI. Når du fx trykker "mute" fordi telefonen ringer, så skal kommandoen først fra dit WiFi netværk til SonosNET. Inden Sonos systemet reagerer kan der gå op til 10 sekunder (ja du læste rigtigt). Hvis det ikke var grund nok, så har Sonos' controller fysiske knapper til VOL, Zoner og Mute. Dertil kommer at en opladning på batteriet holder væsentligt længere end IPod/ITouch. -- Werner

Man skal have et ekstremt langsomt netværk hvis der skal gå op til 10 sek... Har du oplevet det selv? For så må du hellere få efterset dit netværk.

Her reagerer alle funktioner under et sekund.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Der er enkelte indstillinger som Sonos Remote kan klare som iPod/iPhone ikke kan.Hvilke kan jeg ikke huske i hovedet

De funktioner man ikke kan komme til via ipod(er ikke stødt på nogle funktioner der ikke kan gøres fra Ipod under normalt brug), retfærdiggører ihvertfald ikke prisen på en CR200, da man jo kan lave alle indstillinger via det gratis Desktop Controller software.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
thuekay skrev:
Der er enkelte indstillinger som Sonos Remote kan klare som iPod/iPhone ikke kan.Hvilke kan jeg ikke huske i hovedet

De funktioner man ikke kan komme til via ipod(er ikke stødt på nogle funktioner der ikke kan gøres fra Ipod under normalt brug), retfærdiggører ihvertfald ikke prisen på en CR200, da man jo kan lave alle indstillinger via det gratis Desktop Controller software.

Jeg kan ikke se hvorfor det skal være et spørgsmål om at retfærdiggøre prisen på controlleren. Det er fint at man kan få Sonos-applikationen til Iphone/Ipod Touch, men det bliver det ikke til et originalt produkt af. CR200 har en pris fra fabrikantens side, og jeg tvivler på at de skeler til en Ipod Touch og vurderer værdien af deres produkter.

Faktum ved den originale er jo stadig at - den er original, kommer med bordlader, holder strøm væsentligt længere, betjeningsmæssigt er lidt hurtigere og så hører den til systemet som original tilbehør.

And for the record, så er jeg selv Iphone-bruger og det ufede ved den er at den skal køre via Wifi for at fungere. Det er ikke så meget problemet - problemet er nærmere at Iphone ikke holder strøm bare en brøkdel af CR200 netop fordi at Wifi-delen kører. Og Iphone/Ipod Touch er stadig ikke designet som erstatningscontroller til Sonos - brugen af Sonos-delen udelukker mange af de andre funktioner, som man skal åbne og lukke i utide. Det slipper man for på en CR-200 - salgsmæssigt er det også en del lettere at sælge sit brugte system med en original controller. De færreste gider smide sin Iphone med oveni hatten, og det er langt fra alle der gider købe en Ipod Touch for at få det til at fungere!

Nå ja, og så er prisforskellen trods alt heller ikke større

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Jeg kan ikke se hvorfor det skal være et spørgsmål om at retfærdiggøre prisen på controlleren.

Det er det som trådstarter spørger til? Eller har jeg misforstået det?

Men indtil videre er de ting som du og Werner nævner:

1. Længere batterilevetid(batterilevetiden på Ipod er iøvrigt ikke så dårlig, der er nok power til en hel dags hifi-lytning.)
  2. At det er et "originalt" Sonos produkt

Det synes jeg ikke er merprisen værd, men jeg er jo heller ikke "Hifiklubben branchemedlem" hehe

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
WernerClausen skrev:
jensebhansen skrev:
Hejsa Hvad er fordelen ved at købe en Sonos fjernbetjening (CR200) til 2700,- når man kan købe en ipod touch fra 1400,- der umiddelbart kan det samme? I følge hifi-klubben hjemmeside skulle Sonos fjernbetjeningen fungere hurtigere og have en bedre opløsning, men retfærdiggør det en merpris på 1300,-? Mvh Jens
Ja! En meget vigtig forskel er nemlig at Sonos kører på sit eget netværk. Når du skal styre Sonos gennem fx en IPod så kører den på dit almindelige WIFI. Når du fx trykker "mute" fordi telefonen ringer, så skal kommandoen først fra dit WiFi netværk til SonosNET. Inden Sonos systemet reagerer kan der gå op til 10 sekunder (ja du læste rigtigt). Hvis det ikke var grund nok, så har Sonos' controller fysiske knapper til VOL, Zoner og Mute. Dertil kommer at en opladning på batteriet holder væsentligt længere end IPod/ITouch. -- Werner

Man skal have et ekstremt langsomt netværk hvis der skal gå op til 10 sek... Har du oplevet det selv? For så må du hellere få efterset dit netværk.

Her reagerer alle funktioner under et sekund.

Det har jeg fra Sonos på en direkte forespørgsel på hvad forskellen er. Det må betyde at det er et flertal der oplever markant latency.

--
Werner

Til top Vis WernerClausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WernerClausen

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:

Sjoenne skrev:
WernerClausen skrev:
jensebhansen skrev:
Man skal have et ekstremt langsomt netværk hvis der skal gå op til 10 sek... Har du oplevet det selv? For så må du hellere få efterset dit netværk. Her reagerer alle funktioner under et sekund.

Det har jeg fra Sonos på en direkte forespørgsel på hvad forskellen er. Det må betyde at det er et flertal der oplever markant latency.

-- Werner

Tror nærmere det er for at garantere et worst-case scenario niveau. Tænk hvis nu de kom til at love dig at det virker helt instant(som jeg ved at det gør i praksis), og så du havde en smule lag pga. dårligt netværk - så havde de pludselig balladen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

jensebhansen skrev:
I følge hifi-klubben hjemmeside skulle Sonos fjernbetjeningen fungere hurtigere
og have en bedre opløsning, men retfærdiggør det en merpris på 1300,-?

Ja, det ville det til enhver tid gøre for mig. Hvis man har råd til et Sonos anlæg behøver man da for pokker
ikke at bekymre sig om 1300kr. Så køber man det der virker bedst!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Tror nærmere det er for at garantere et worst-case scenario niveau. Tænk hvis nu de kom til at love dig at det virker helt instant(som jeg ved at det gør i praksis), og så du havde en smule lag pga. dårligt netværk - så havde de pludselig balladen

Ja det er også min fortolkning, men hvis man Googler emnet så ER der rent faktisk en del brugere der har de problemer.

Iøvrigt er der en anden mulig ulempe ved at bruge en IPod, for den understøtter kun G hastighed hvilket betyder at for almindelige N-routere dropper hele netværhshastigheden til G. Det er lidt en sviner når nu man måske har investeret i N-netværskkort til alle computere :)

--
Werner

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Hvis man har råd til et Sonos anlæg behøver man da for pokker
ikke at bekymre sig om 1300kr.

Og har man råd til at have en Ferrari stående i indkørslen, så tænder man op i grillen med tusindlapper... For de fattige er sgu så keeedelige ikke?

I mit tilfælde valgte jeg en Ipod touch fordi den fungerer ligeså godt, og den har mange andre muligheder. Jeg nyder sommetider at sidde foran stereo'et med touch'en og surfe lidt på nettet, bruge msn, mail osv. osv...

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

WernerClausen skrev:

Sjoenne skrev:

Ja det er også min fortolkning, men hvis man Googler emnet så ER der rent faktisk en del brugere der har de problemer.

Iøvrigt er der en anden mulig ulempe ved at bruge en IPod, for den understøtter kun G hastighed hvilket betyder at for almindelige N-routere dropper hele netværhshastigheden til G. Det er lidt en sviner når nu man måske har investeret i N-netværskkort til alle computere :)

-- Werner

Hvis man er nervøs for sit netværk, så koster et billigt "gammeldags" accesspoint vel ikke mere end et par 100kr... så kan man bruge det til touchen og andet skrammel. Men har nu aldrig stødt på et netværk hvor en klient dikterer hastigheden for alle andre porte - men det hører vist ikke til i denne tråd

jensebhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Nå ja, og så er prisforskellen trods alt heller ikke større

Nej, forskellen er vel kun ca. dobbelt-op, hvis man vælger den billigste ipod touch, der til gengæld kan flere ting end Sonos fjernbetjeningen

Mvh
Jens
Til top Vis jensebhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensebhansen

jensebhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Jeg kan ikke se hvorfor det skal være et spørgsmål om at retfærdiggøre prisen på controlleren. Det er fint at man kan få Sonos-applikationen til Iphone/Ipod Touch, men det bliver det ikke til et originalt produkt af. CR200 har en pris fra fabrikantens side, og jeg tvivler på at de skeler til en Ipod Touch og vurderer værdien af deres produkter.

Faktum ved den originale er jo stadig at - den er original, kommer med bordlader, holder strøm væsentligt længere, betjeningsmæssigt er lidt hurtigere og så hører den til systemet som original tilbehør.

Ronin,

Du snakker meget om "originalt" Sonos, men hvad med den software der laves til Iphone/Ipod + PC/mac. Den er vel lavet af Sonos, og er derfor også originalt tilbehør?

På en måde har jeg lidt svært ved at forstå Sonos's strategi med, både at lave deres egen fjernbetjening, og så samtidig laver applikation til iphone/ipod, der i mine øjne er en langt bedre platform, da den giver brugerne mulighed for at samle flere funktioner i et stykke hardware. Umiddelbart skulle man mene at introduktionen af software til iphone/ipod har kunne mærkes i salget af sonos betjeninger.

Måske er prisforskellen mellem den billigste ipod touch og Sonos fjernbetjeningen bare et udtryk for at HiFi-klubben har prissat fjernbetjeningen forkert. Hvis sonos betjeningen kosted ca. det samme som den billigste touch, så var jeg da ikke i tvivl om hvad jeg ville købe.

Mvh
Jens

WernerClausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Hvis man er nervøs for sit netværk, så koster et billigt "gammeldags" accesspoint vel ikke mere end et par 100kr... så kan man bruge det til touchen og andet skrammel. Men har nu aldrig stødt på et netværk hvor en klient dikterer hastigheden for alle andre porte - men det hører vist ikke til i denne tråd

Jo det hører da med? Det er da essentielt for valg af remote. Og du har ikke styr på teknikken her. Det forholder sig som jeg udlagde det - et trådløst netværk kører på laveste fællesnævner. Og hvis du propper en IPod på dit Wifi N netværk så falder hele møget ned på G. Hvis du sætter et andet Wifi net til at køre samtidigt ødelægger du begge net effektivt.

Den eneste løsning (hvis man da vil løse det) er at køre med 2 frekvenser (typisk 2,4GHz og 5GHz) men det kræver dyrt quadband udstyr som de færreste har. Iøvrigt betyder det så andre problemer men DET er nok off topic.

Det er netop en af de ting der gør SonosNET så formidabelt - at det kører udenom det eksisterende Wifi net.

--
Werner

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger begge dele til Sonos setuppet her i hytten.

Valget skal afhænge af behovet. CR200 controlleren er aktuel her fordi den ER hurtigere end at skulle rode rundt på Iphone'n og starte applikationen inden man kan skruen ned.

Den er mere robust i det daglige (ved godt der stadig er folk der smider med deres telefon og så er det vel lige gyldigt).

Den har længere batteritid.

De færreste har lyst til at sende deres telefon i frit omløb under en fest.

Fruen kan vælge musik, samtidig med jeg snakker i telefon eller andet.

Den har længerer rækkevidde.

Summasumarum; Hvis man ikke synes nogen af disse ting er relevante og udelukkende vil investerer i Touch'en for at bruge denne til remote, så gør det. Prisen på controlleren er i butikkerne sat efter den indkøbspris der er fra Sonos og har absolut intet at gøre med, at den er prissat for højt.

Samarbejdet med Apple er startet fordi begge firmaer har fordel af dette. Sonos kommer hurtigere frem i baghovedet, når folk allerede har en Iphone eller en Itouch og omvendt når der skal handles Sonos.

Jeg kan da selv helt klart se det fede i at hænge en af de nye Ipad's op på væggen i køkkenet og lade Sonos controlleren installerer der, samtidig med at man lige kan surfe efter madopskrifter eller se vejrudsigten.

Det handler ikke om enten/eller, men snarer både og i dette tilfælde

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
jazzman skrev:
Hvis man har råd til et Sonos anlæg behøver man da for pokker
ikke at bekymre sig om 1300kr.

Og har man råd til at have en Ferrari stående i indkørslen, så tænder man op i grillen med tusindlapper...
For de fattige er sgu så keeedelige ikke?
I mit tilfælde valgte jeg en Ipod touch fordi den fungerer ligeså godt, og den har mange andre muligheder.
Jeg nyder sommetider at sidde foran stereo'et med touch'en og surfe lidt på nettet, bruge msn, mail osv. osv..

Det handler jo om proportioner, ikke? Jeg antager at de 1300kr er <10% af Sonos prisen, og så synes jeg at
vi har at gøre med sex med bevingede insekter. På lignende vis ville jeg sige, at hvis du køber en pladespiller
til 11000kr, virker det lidt bagvendt at diskutere om der skal bruges 1300 eller 2600 på PU. Hvis det er et problem,
har det ikke noget med fattigdom at gøre, men forkert prioritering. Således også med Sonos diskussionen. Den
fjernbetjening er en integreret del af systemet.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

nu har jeg Squeezebox og ikke Sonos, men vil godt byde ind da diskutionene minder meget om iPhone-app til Squeezebox vs. Squeezebox
Controller.

Jeg er helt enig med Ronin og Rysz. De har sine fordele på forskellige måder, og afhængig af personlige preferæncer så er de ikke "det samme".
Men man skal huske at når man siger at iPhone/iPod Touch er mere value-for-money fordi den kan andet. Så betyder det jo netop at hvis man
hurtigt ønsker at skrue ned/skifte nummer/slukke/etc, kan dette ikke lade sig gøre lige så nemt som med de dedikerede apparater; app'en skal
nå at starte etc. Det med dedikerede knapper til diverse kan også være en fordel.

Helt konkret foretrækker jeg i praksis iPhone/iPod Touch når jeg har lyst til at vie hele min opmærksomhed til at "fedte med musik", og
Controlleren når jeg går og laver andet mens musikken kører i baggrunden.

vh

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes