| Forfatter |
|
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en DACMagic sluttet til en PC og oplever et problem med lyden. Jeg har rippet mine CD'er i flac og spiller via toslink til DACMagic. Når jeg lytter til lyden fra PC'en er det som om lyden er mere kold og hård, lidt mere "digital" agtig sammenlignet med hvis jeg spiller fra min CD afspiller via SPDIF til samme DAC. Jeg har så bemærket, at problemet stort set forsvinder når jeg vælger et stejlt filter i DACMagic.
Den vigtigste forskel er efter mit bedste gæt at det stejle filter dæmper bedre ved 22 kHz end de andre så jeg har mistanke om at der er gået noget i ged i de højeste frekvenser enten ved ripningen eller ved afspilningen i Ubuntu Linux (med alsa lyd).
Fra DAC manualen: Den følgende tabel viser filterets spærrebånddæmpning: Lineær fase Minimumfase Stejlt Dæmpning ved 20kHz -0.1 dB -0.1 dB -2 dB Dæmpning ved 22kHz -10 dB -10 dB -82 dB Resulterende dæmpning 140 dB 140 dB 140 dB
Det stejle filter dæmper meget mere ved 22 kHz end de andre.
Hvad kan være forklaringen på problemet? Jeg har oplevet det med flere forskellige CD'er som ikke er særligt ridsede eller fedtede.
Nogen digital eksperter der kan give mig en ide om hvad forklaringen er?
Fejl ved ripning? For dårligt CD drev måske. Fejl i FEC håndtering i ripper softwaren? Sker det overhovedet i SW? Fejl fra Ubuntu mixeren (ved ikke om den gør noget ved lyden når andre applikationer er tavse, den lader i hvert fald lydeffekter komme igennem når der sker noget). Eller er CD afspilleren bare bedre til fejlkorrektion?
Lyden er god med det stejle filter, men jeg vil hellere løse problemet end lappe på det.
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilken afspiller bruger du? jeg har oplevet at iTunes generelt godt kan være lidt "hård" i lyden. ikke på nogen grim måde, men lidt tynd og kold i
visse dele af musikken.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tjekket at 'Incoming Sample Rate' er korrekt (44.1 og ikke 48KHz)? Hvis den er på 48KHz kan det skyldes at lyden bliver sendt gennem Dmix og du skal i stedet sætte Alsa til at smide lyden direkte ud på det rigtige sound device.
|
| Til top |
|
| |
OleDP Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Når man anvender Dac Magic med USB indgangen, så sker der ingen upsamplig. Upsamplingen fungerer kun ved S/PDIF signal. Så forskellen er måske "bare" upsamplingen.
Upsamplingen ændrer signalet fra 16 bit 44 KHz til 24 bit 192 KHz internt. Men det sker som sagt ikke ved USB indgangen. Det står i manualen ét eller andet sted.
Mvh Ole
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Har du tjekket at 'Incoming Sample Rate' er korrekt (44.1 og ikke 48KHz)? Hvis den er på 48KHz kan det skyldes at lyden bliver sendt gennem Dmix og du skal i stedet sætte Alsa til at smide lyden direkte ud på det rigtige sound device.
|
|
|
Har 44,1 kHz fra begge kilder ifølge DACMagic. Kører test med begge klider tilsluttet og aktive og med samme musik. Jeg skifter bare mellem input 1 og 2 på DAC'ens vælgerknap for at sammenligne. Har leget lidt med forbindelserne i mellemtiden, tænkte at der kunne være en dårlig forbindelse eller noget. toslink på begge, samme resultat spdif på PC og toslink på CD afspiller, samme resultat (samme 2 kabler, byttet om) Jeg har sat balace i neutral i alsa og volume til max (regner med at den smider digital opløsning hvis den er under max.). Det lyder faktisk også som om der er lidt højere gain fra Ubuntu. Kan det være at alsas volumekontrol blander sig selvom den er i max? Den dæmper i hvert fald volumen når man skruer ned og det kan så vidt jeg ved kun ske ved at smide information væk på et spdif link så den må gøre et eller andet ved signalet. Ved i hvor stor opløsning der er på spdif fra en PC? Hvis det er 20 eller 24 bit burde jeg jo kunne dæmpe volumen lidt uden kvalitetstab da originalmaterialet er 16 bit for at se om mixeren har pimpet vol med fejl til følge. Kan desværre ikke se ordlængden på DACMagic. Under Hardware fanabladet i lydindstillinger har jeg valgt "digital stereo (iec958) output + analog stereo input". Under output har jeg valgt "internal audio digital stereo (iec958) stereo". Er det de rigtige valg? Skal jeg gøre noget ved indstillingerne i min afspiller (rhythmbox)?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dem der ikke kender flac kan jeg lige tilføje at det er et tabsfrit format, så der er ikke en codec med til at forstyrre. Jeg prøvede at skrue vol 1 tak under max i Ubuntu og nu lyder det rigtigt! Gad vide om den kan booste volumen over det indspillede niveau? Det kan sikkert være ønsket af nogle brugere, hvis de har optagelser, der ligger for lavt. Hvis Ubuntu håndterer data i 24 bit internt og clocker det ud på spdif i 24 bit burde det vel være uden nævneværdige skadelige virkninger for lyden at jeg har skruet vol en tak ned? Nogen der ved det? Ellers kan jeg måske finde et alsa forum at spørge på. Vil gerne være sikker, da det ville være træls at finde ud af at der indført et nyt problem, som viser sig i andre typer musik, som følge af justeringen. Denne fejl kunne høres i Alanis Morissettes stemme. Det var ikke en voldsom fejl, men gjorde musikken en smule anstrengende. Meget musik lød faktiask OK med fejlen. Ved ikke hvorfor det lød lidt bedre med det stejle filter, men nu virker det til at alle filtre lyder ens uanset om data kommer fra CD afspiller eller PC. Så er det en tur igennem forskelligt musik for at se om jeg har indført nye problemer
|
| Til top |
|
| |
firmit Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleDP skrev:
Hej
Når man anvender Dac Magic med USB indgangen, så sker der ingen upsamplig. Upsamplingen fungerer kun ved S/PDIF signal. Så forskellen er måske "bare" upsamplingen.
Upsamplingen ændrer signalet fra 16 bit 44 KHz til 24 bit 192 KHz internt. Men det sker som sagt ikke ved USB indgangen. Det står i manualen ét eller andet sted.
Mvh Ole
|
|
|
Jeg har lige lest gennem manualen - og jeg kan ikke bekræfte dit utsagn. Det eneste den nævner som den ikke upsampler, er at pass-through gennem digital out, ikke bliver ændret i DagMagic- det den får ind, sender den ud. Dette gælder også invalide signaler som DTS, DD5.1 etc.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gik lige op for mig at klipning giver højfrekvent støj, så det er vel egentlig forventeligt at et skarpere filter vil reducere problemet hvis årsagen er klipning i volumen kontrollen i Linux.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
| Gik lige op for mig at klipning giver højfrekvent støj, så det er vel egentlig forventeligt at et skarpere filter vil reducere problemet hvis årsagen er klipning i volumen kontrollen i Linux. |
|
|
Sidder den optiske udgang på et onboard lydkort?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
torsteinowich skrev:
| Gik lige op for mig at klipning giver højfrekvent støj, så det er vel egentlig forventeligt at et skarpere filter vil reducere problemet hvis årsagen er klipning i volumen kontrollen i Linux. |
|
|
Sidder den optiske udgang på et onboard lydkort?
|
|
|
Jep. Det er et Zotac Ionitx A bundkort. Ved ikke lige hvad det er for en chip de bruger.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
| Jep. Det er et Zotac Ionitx A bundkort. Ved ikke lige hvad det er for en chip de bruger. |
|
|
Ok, skulle ellers tro at det var ganske fint. Kan ikke lige lure, hvad problemet kan være
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad bruger du til at rippe dine skiver?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
| Hvad bruger du til at rippe dine skiver?
|
|
|
Sound Juicer. Med en DVD brænder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Ok, skulle ellers tro at det var ganske fint. Kan ikke lige lure, hvad problemet kan være 
|
|
|
Det ser ud til at være løst med en nedjustering af volumen som jeg skrev i et andet indlæg, så måske har alsa bare lavet digital klipning?
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KarstenKK Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 129
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke lige haft tid til at læse de andre svar, men jeg kan bare lige tilføje, at du gerne skal undgå diverse mixere i Linux, da de kan forringe lydkvaliteten. Desuden kan jeg anbefale MPD + en tilfældig frontend dertil (jeg benytter selv Sonata i Arch Linux).
|
| Til top |
|
| |