| Forfatter |
|
Graa Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har anskaffet mig en Dacmagic, og overfører lyd fra pc via usb til DAC, hvorefter den sendes via RCA-kabler til min forstærker.
Både DAC og forstærker har dog XLR/balancerede ind/udgange.
Spørgsmål: Vil jeg kunne opnå noget hørbart ved at skifte til XLR-forbindelse. Kablet skal kun være 1/2 meter, og ved ikke om der mest er ved længere kabeltræk der kan vindes ved balanceret forb.? Prisniveauet af nuværende RCA-kabel og evt. kommende XLR-kabel vil ligge omkring 1000 kr. Min forstærker er: Lyngdorf SDAI2175.
Nogen der har lavet en A/B-lyttetest???
Håber på konstruktive svar---Graa
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
du vil kunne opnå et løft i musikken specielt i diskant området hvor der er mere luft omkring. jeg har lavet et xlr-rca kabel, og selv dette har givet
et væsentligt løft.
det er vist noget med at man omgår nogle komponenter i selve upsamplingen via xlr. men læs evt nedenstående link:
dacmagic tweak
tror det startet på side 2 hvor de diskuterer effekten af at køre balanceret ud. jeg fortryder i hvertfald ikke min investering:)
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg anvender også den ballancerede udgang på min DacMagic, og vil også bestemt mene, at jeg i den forbindelse har oplevet en mindre, men dog markant forbedring.
Det er nu ikke upsampling kredsløbet, som omgåes; men det analoges signals vej gennem DacMagic'en er lige lidt kortere via den ballancerede udgang end via RCA udgangen, så måske derfor den lidt bedre lyd.
Så har din forstærker ballanceret indgang, vil jeg også anbefale dig, at bruge denne form for forbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Jeg anvender også den ballancerede udgang på min DacMagic, og vil også bestemt mene, at jeg i den forbindelse har oplevet en mindre, men dog markant forbedring.
Det er nu ikke upsampling kredsløbet, som omgåes; men det analoges signals vej gennem DacMagic'en er lige lidt kortere via den ballancerede udgang end via RCA udgangen, så måske derfor den lidt bedre lyd.
Så har din forstærker ballanceret indgang, vil jeg også anbefale dig, at bruge denne form for forbindelse.
|
|
|
Det plejer nu eller at være omvendt... Kører en Dacmagic virkelig ægte balanceret? Hilsen Niels
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste måde, du kan finde ud af det på, er at lytte dig frem. Der er en række faktorer, der spiller ind her.
Det er ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt XLR er bedre end RCA på Dacmagic, men også om der f.eks. er kvalitetsforskel på XLR og RCA på din forstærker.
Lån et par XLR med hjem og lyt til dem. Kan du høre en forskel, der retfærdiggør prisen, springer du bare på dem. Kan du ikke, har du sparet pengene og kan bruge dem et andet sted i kæden.
[Edit] Du kan ikke bruge andres A/B tests til ret meget, medmindre de har spillet på stort set det samme udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de hurtige og rare svar.
Går dog ud fra, at XLR-indgangen på Lyngdorfen er af bedre kvalitet end RCA-indgangen på samme. Ellers er der mange muligheder der skal afprøves (4 stk. som jeg kan regne det ud).
RCA-RCA
RCA-XLR
XLR-RCA
XLR-XLR
Et lille sidespørgsmål:
Er der noget som helst at hente ved at købe et bedre USB-kabel fra PC til DAC? Det er jo meningsløst at ændre på forbindelser, hvis "flaskehalsen" befinder sig et sted man ikke havde tænkt sig.
Ellers tak for inputs.
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
i stedet for at købe et usbkabel kunne du måske kigge lidt på følgende:
M2tech
fåes til omkring 800 kr, derefter kan du smide et coax kabel på og så direkte ind i din Dac. dette vil jeg gøre i stedet for at købe et USB kabel. jeg
har nemlig også prøvet at rode lidt rundt med disse usbkabler. og med mindre du gider bruge omkring 5000 kr, tror jeg ikke du henter noget
specielt. jeg købte et til 400 kr fra Wireworld. gav mig ikke den store forskel i forhold til alm standard kabel.
hvis du har mulighed for det, så kan du også køre optisk ud af din Computer og ind i Dac'en.
Bonde
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et standard USB-kable er helt tilstrækkeligt - efter min mening og erfaring  EDIT: Med mindre, du har mulighed for at hente signalet ud digitalt via S/PDIF (coax eller optisk), som Bonde1985 nævner ovenfor.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svar.
Går videre med en XLR-løsning når jeg falder over et prisvenligt kabel.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Graa skrev:
Tak for alle de hurtige og rare svar.
Går dog ud fra, at XLR-indgangen på Lyngdorfen er af bedre kvalitet end RCA-indgangen på samme.
|
|
|
Hvorfor? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB interfacet er ikke lige så godt som spdif/toslink. Se her: http://www.stereophile.com/budgetcomponents/cambridge_audio_ azur_dacmagic_da_converter/index2.html
Kvaliteten af det digitale kabel er ikke vigtig for DACMagic da den eliminerer jitter på input, det skal bare være godt nok til at forbindelsen er stabil.
Jeg har valgt optisk på min DACMagic for at få computerens switch mode strømforsyning elektrisk adskilt fra DAC'en.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Graa skrev:
|
Går dog ud fra, at XLR-indgangen på Lyngdorfen er af bedre kvalitet end RCA-indgangen på samme.
|
|
|
Hvorfor?
Mvh. Niels
|
|
|
Jeg forholder mig til, hvad producenten skriver om forstærkeren:
Fully Balanced Signal Path The amplifier is fully balanced from input to output if driven with a balanced source, and if not driven with a balanced source, the signal is immediately transformed to a balanced signal. The fully balanced design gives clear advantages regarding hum and noise suppression - also from other sources.
Jeg synes til tider, at alt der handler om lyd på dette forum, bliver gjort til en religion. Der må da være nogle faktualiteter som ikke bare er en smagssag. Fx. reduceret støj = bedre lyd.
Tingene bliver let unødigt indviklede. Er der virkelig nogen idé i, at jeg prøver et kabel af med XLR i DAC-enden og RCA i Lyngdorf-enden af??? Det virker da som den omvendte verden (i min verden i hvert fald). Kan da ikke forestille mig, at Lyngdorf har konstrueret en forstærker, hvor den balancerede indgang er af ringere kvalitet end de 6 RCA-indgange. Men klart, det er da en mulighed - en mulighed jeg aldrig vil få afprøvet, idet jeg får fat i et XLR-XLR-kabel.
Takker for svar iøvrigt.
Graa
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da både DacMagic'en og forstærkeren er ægte ballancerede, er det selvfølgelig den rigtige løsning - held og lykke med det
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil få langt mere ud af gå uden om DacMagic USB indgang.
Den er ikke bygget til audio overførsel - ifølge firmaet selv. Jitter kontrollen er meget ringe, så intet XLR, RCA og slet ikke USB kabel vil bedre dette.
Kun en anden digital indgang vil bedre lyden.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Den er ikke bygget til audio overførsel - ifølge firmaet selv. Jitter kontrollen er meget ringe, så intet XLR, RCA og slet ikke USB kabel vil bedre dette.
Mvh. |
|
|
Kan man få noget ud af at bruge en USB-til-toslink konverter sammen med Dacmagic?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Milu skrev:
|
Mvh.
|
|
|
Kan man få noget ud af at bruge en USB-til-toslink konverter sammen med Dacmagic?
|
|
|
Det vil være en rigtig god idé! Der var én der nævnte hiFace, fordelen ved den er, at den har asynkron usb overførsel og dobbelt clock krystaller. Så inden det når RCA digital indgang på DacMagic, er signalet rigtig godt clocket, og DacMagic skal kun fintæmme. Fordi ingen clock er immun over for jitter, kan man ikke clocke for meget, kun for lidt.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Det vil være en rigtig god idé!
Der var én der nævnte hiFace, fordelen ved den er, at den har asynkron usb overførsel og dobbelt clock krystaller. Så inden det når RCA digital indgang på DacMagic, er signalet rigtig godt clocket, og DacMagic skal kun fintæmme. Fordi ingen clock er immun over for jitter, kan man ikke clocke for meget, kun for lidt.
Mvh. |
|
|
Kan det passe at den Hiface bruger en proprietær Windows driver? Mener at have læst at den ikke er understøttet i Linux - Lidt ærgeligt når det er det eneste jeg bruger.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Milu skrev:
Det vil være en rigtig god idé!
Der var én der nævnte hiFace, fordelen ved den er, at den har asynkron usb overførsel og dobbelt clock krystaller. Så inden det når RCA digital indgang på DacMagic, er signalet rigtig godt clocket, og DacMagic skal kun fintæmme. Fordi ingen clock er immun over for jitter, kan man ikke clocke for meget, kun for lidt.
Mvh. |
|
|
Kan det passe at den Hiface bruger en proprietær Windows driver? Mener at have læst at den ikke er understøttet i Linux - Lidt ærgeligt når det er det eneste jeg bruger.
|
|
|
Ja det er desværre rigtigt - ærgerligt!
MEN så find en anden type - bare du undgår USB på DacMagic.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snakker vi sådan en fætter fx??
http://www.nextag.com/usb-toslink-adapter/compare-html
Hvis flaskehalsen virkelig er i usb-tilslutningen, opnår jeg vel intet før denne del er på plads...
Ingen siger det skal være nemt.
Har nogen evt. erfaringer med en forbedring af lyd ved overgang til XLR på trods af usb-tilslutning??
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2010 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
USB eller ikke USB, så vil jeg mene, at det er en fordel at bruge den ballancerede udgang, da den analoge del i denne forbindelse er mere simpel, og det analoge ignalet går igennem færre kredsløb.
|
| Til top |
|
| |