| Forfatter |
|
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne tråd er åbnet for at samle folks EGNE erfaringer med digital afspilning af lydfiler via PC og ekstern DAC.
Primært vil vi godt samle erfaringer fra folk som bruger xxhighend el. software løsninger som erfaringsmæssig er lige så gode (læs mere om hvorfor længere ned i indlægget)
Vi har i løbet af de sidste par år lyttet til en del løsninger, men endnu er der ingen som slår GONZ Acuphase CD, men vi er ved at komme tæt på….
Vi har haft fingrene i Benchmark, alle Stello varianter, div. test bords med udsøgte DAC chips m.m.
Vi har også lyttet til løsninger hvor PSU kostede mere end DAC’en, men uden at det påvirkede lyden markant. Vi har brugt både SPDIF, Firewire m.m. som forbindelse imellem det forskellige udstyr. Vi har haft mange forskellige PC og operativsystemer oppe og køre (men mangler lige en MAC)…..
Nu føler vi, at vi er tættere på en brugbar løsning end vi har været længe men kun bedømt på lydkvaliteten.
Vi tror at vi når det sidste stykke vej ved at involvere andre med ”Hands on” erfaringer og ved at mødes og lytte og sammenligne det setup vi er nået frem til. Som udgangspunkt vil vi ikke bruge en månedsløn på sofistikerede løsninger, men sværger til udstyr i en klasse hvor de fleste normale lønninger kan være med.
P.t. er vi endt op med M2techs Hiface løsning. Den ser ud til at kunne omgås nogle problemer som er relateret til windows styresystemer generelt. Vi har sammenlignet forskellige software løsning og har konstateret at xxhighend er markant bedre end nogle af de andre software løsninger når det kommer til lydkvalitet. Desværre er kombinationen af Windows 7 og xxhighend ikke helt stabil p.t. Samtidigt er xxhighend ikke just en designmæssige perle når det kommer til den grafisk brugergrænseflade.
Vi havde forestillet os at når denne tråd har levet et par uger, så ville vi være vært for en 4-5 personer med bred erfaring med afspilning af lyd via PC/DAC og derefter publicerer en artikel om emne baseret på sammenligning af forskellige setup’s
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig; kan du post et par billeder af, hvordan XXXHIGHEND tager sig ud. Jeg glæder mig især til at høre om, hvor god afspilleren er til at håndtere store musiksamlinger, søgetid efter numre, mulighed for at skifte mellem analog og digital udgang, ægte bitperfect afspilæning etc etc.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
|
Jeg glæder mig; kan du post et par billeder af, hvordan XXXHIGHEND tager sig ud. Jeg glæder mig især til at høre om, hvor god afspilleren er til at håndtere store musiksamlinger, søgetid efter numre, mulighed for at skifte mellem analog og digital udgang, ægte bitperfect afspilæning etc etc.
/dreamz
|
|
|
I første omgang har jeg fokuseret mest på selv lydkvaliteten ! Selve brugerfladen er ikke på højde med WIn Mediaplayer , Itunes osv ! Man skal lige huske på ,at det er one man project og ikke et stort firma der står bag udviklingen af softwaren ! Så hvis du lægger mere vægt på disse ting er dette ikke noget for dig desværre :-(
LINK til hjemmesiden http://www.xxhighend.nl/
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder ganske interessant. kan det passe at den kun er til windows? sidder selv på en Mac og det eneste fornuftige program her til er Amarra. det
koster desværre 250 dollars.
kunne ellers være interessant hvis sådan et program som du linker til var tilgængeligt til mac også.
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonde1985 skrev:
lyder ganske interessant. kan det passe at den kun er til windows? sidder selv på en Mac og det eneste fornuftige program her til er Amarra. det koster desværre 250 dollars.
kunne ellers være interessant hvis sådan et program som du linker til var tilgængeligt til mac også. |
|
|
Jeg mener ikke det fås til Mac ! Til gengæld har Mac vist ikke de samme problemer, med lydkvaliteten, som Windows ! Som jeg har forstået det ( correct me if Í`m wrong ) så er denne software udviklet med henblik på, at omgå alle de lyd degradernende elementer i Win OS .
Det er sikkert osse derfor at Mac er mere udbredt i musik industrien :-)
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende men alle de download versioner er da meget forvirrende, men det handler vel bare om at tage den seneste udgave?
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
| Spændende men alle de download versioner er da meget forvirrende, men det handler vel bare om at tage den seneste udgave? |
|
|
Man skal starte med at læse XXHIGHEND for dummies indlægget først :-)
Det afhænger af hvilken WIN OS version man kører !
Husk nu ! Det er kun demo versionen der er gratis !
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste nyt 
Har nu installeret WIN 7 Ultimate på min laptop, samt de nyeste drivere fra M2TECH 
I denne udgave skulle XXhighend køre bit perfekt 
Nu spiller det det sgu næsten fejlfrit, når man husker at det er demo versionen ! Lyden
tjaa det lyder sgu efterhånden helt hæderligt ! Påtænker at teste op imod WIN 7 firewire-RME DAC
indenfor de næste 14 dage !
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Ubuntu har jeg fået mplayer til at sende direkte til HW med korrekt sample frekvens (bekræftet af DAC) og ordlængde (bekræftet af information fra mplayer output, ikke dac) med flg kommandolinieparameter:
-ao alsa:device=0.1
Jeg vil tro at den spiller bit perfect. Den spiller i hvert fald uafhængigt af mixeren og volume og det lyder godt. Har set det virke med 96/24 48/24 og 44/16. Jeg er ikke i stand til at høre nogen forringelse sammenlignet med 44/16 fra min CD afspiller til samme DAC.
Jeg har ikke fundet en god gui applikation, med et lækkert interface, der kan endnu.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
|
Husk nu ! Det er kun demo versionen der er gratis ! |
|
|
Hvad koster det at registrer programmet? Jeg har kigget lidt på forummet, men jeg kan sku ikke lige finde en pris?
Spændende projekt ellers - har selv rippet med DBpoweranp og lagt det på en NAS - næste trin er formentligt en SONOS, men kigger lige med her 
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Gonz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Gonz skrev:
|
Husk nu ! Det er kun demo versionen der er gratis ! |
|
|
Hvad koster det at registrer programmet? Jeg har kigget lidt på forummet, men jeg kan sku ikke lige finde en pris?
Spændende projekt ellers - har selv rippet med DBpoweranp og lagt det på en NAS - næste trin er formentligt en SONOS, men kigger lige med her 
Hilsen
Thomas
|
|
|
72 euro er prisen !
|
| Til top |
|
| |