Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: HTPC og signalbehandling af lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ABA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil gerne have lidt input til, hvordan jeg får den bedste lyd fra min HTPC til mine højtalere. Mit setup er som følger:

• Film (ukomprimerede DVD & Bluray) og musik (diverse MP3- og WMA-komprimeringskvaliteter) placeret på en Windows Home Server.
  • HTPC baseret på et ASUS P5B bundkort med onboard lydkort (SoundMAX ADI AD1988A 8-channel CODEC). OS er Windows 7 (pt. 32 bit, men bruger også 64 bit ind imellem).
  • Grafikkort er et ATI HD4550, som er forbundet med såvel HDMI (foretrukken) som VGA til et Pioneer PDP-507XD (bemærk, tv'et har ikke højtalere).
  • Forstærkeren er en Marantz SR5600 integreret surround receiver (nogle år ganmel, men ligger vel i kr. 3.500-4.000 pris-klassen.
  • Højtalere: Har pt. flere på prøve, og det ender formentlig op med et sæt Vienna Acoustics Mozart Grand i kr. 15.000/sæt-prisklassen (altså et alm. 2.0-stereo setup på højtaler-siden).
  • Lyd fra HTPC er forbundet på 3 måder: (1) Lydkortets SPDIF-udgang til forstærkerens digitale indgang (foretrukken forbindelse), (2) via grafikkortets HDMI til tv'et og herfra videre til forstærkeren, og endelig (3) via lydkortets analoge udgang til tv'et og herfra videre til forstærkeren.

Når vi ser film, er det lidt tilfældigt om vi vælger stereo, Dolby Digital, DTS etc. jeg-skal-komme-efter-dig-lydsporet, men i de tilfælde, hvor vi vælger noget andet end stereo-lydsporet, skal der vel et eller andet sted i signal-behandlingen fra kilde til højtaler downsamples til et 2.0-højtaler setup. I øjeblikket er jeg faktisk noget tvivl om, hvor det sker - ihvert fald når jeg kører lyden over SPDIF- og HDMI-forbindelserne. Jeg har ikke før nu interesseret mig så meget for, hvordan signal-behandlingen foregår, så nedenfor har jeg efter bedste evne og egne formodninger beskrevet, hvordan jeg tror det hænger sammen ifm. SPDIF. Beklager hvis det blev lidt omstændigt, og korrigér mig gerne, hvis der er noget jeg helt har misforstået.

Signal-behandling ved SPDIF: Jeg formoder dette afhænger af, om lydkortet understøtter digital passthrough, i hvilket tilfælde jeg formoder kortet bare 'læser' det valgte lydspor fra filmen og sender dette 100% ubehandlet videre til min surround-receiver, som derefter står for al DSP - herunder downsampling til et 2.0-højtaler setup?
Jeg ved ikke, om lydkortet understøtter digital passthrough, men der i hvert fald ikke noget sted i Microsofts driver til lydkortet (dateret 13.7.2009) jeg kan sætte antal højtalere. Derimod kan jeg fortælle driveren, hvilke lyd-formater (DTS Audio, Dolby Digital og Microsoft WMA Pro Audio) samt hvilke sampling rates (44.1kHz, 48.0, 88.2, 96.0, 176.4 og 192.0) min forstærker kan håndtere. Jeg formoder dette betyder, at lydkortet kan sende de tre ovennævnte lyd-formater (i det omfang jeg har tjekket boksene af) til min forstærker, men lydkortet om nødvendigt foretager en re-samling af signalet (og der således ikke er tale om passthrough), således det ikke sender en sampligfrekvens/bit-rate, som forstærkeren ikke 'forstår'... er det korrekt forstået? I den forbindelse kan jeg oplyse, at forstærkeren tydeligt viser, når den modtager noget andet end et stereo-signal i den digitale indgang. 

I forbindelse med det forestående køb af højtalere, overvejer jeg, om jeg skal skifte min surround-receiver til en regulær stereo-forstærker med digital indgang, da surround-forstærkere jo ofte beskyldes for at skulle kunne for meget og dermed ikke være så gode til noget af det. Nu afhænger sandheden i dette postulat jo nok af, hvad man har betalt for sin surround-forstærker, men hvis der er noget om snakken, kunne man jo godt formode, at det ville gælde for en forholdsvis billig sag som min... Hvis jeg skifter til en stereo-forstærker, vil det (som jeg forstår tingenes sammenhæng) betyde, at min lydkort vil skulle overtage al DSP og downsampling til et 2.0-højtaler-setup, da en sådan forstærker jo udelukkende kan fortolke et stereo-signal? Nu hører/læser man jo ofte, at man skal overlade så meget som muligt til surround-forstærkerne fremfor PC's lydkort af hensyn til PC'ens støjfyldte miljø, men det formoder jeg ikke er en relevant problemstilling, når man bruger SPDIF og signalbehandligen i PC'en forbliver 100% digital?

Og så langt om længe til spørgsmålene:

1. Kan det med udgangspunkt i ovennævnte setup anbefales at investere i en dedikeret stereo-forstærker og evt. et andet lydkort end mit nuværende onboard med bedre DSP/downsampling-egenskaber (og i givet fald hvilke[e])?
  2. Hvordan indgår software-filtre såsom FFDShow (og der findes sikkert andre) i signalbehandlingen på lydsiden? Kan sådanne lukke gap'et mellem mindre kapable lydkort og mere avancerede af slagsen?

Hvis I er nået hertil, så tak for Jeres vedholdende læsning...   Jeg ser frem til Jeres input.

ABA75

Til top Vis ABA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABA75

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes