| Forfatter |
|
Arete Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all
Jeg har lige indvisteret i en ny DAC (Xindak DAC-8). Jeg havde oprindeligt planer om at bruge min mere "simple" Oppo 83 blue ray afspiller som transporter af cd til DAC'en. Men nu spekulerer jeg over, hvor stor betydning har selve drevet for selve musikoplevelsen? Hvad mener I, er Oppo'en god nok, og er der i grundet overhovedet forskel på selve transportdelen fra diverse afspillere?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arete skrev:
Hej Hifi4all
Jeg har lige indvisteret i en ny DAC (Xindak DAC-8). Jeg havde oprindeligt planer om at bruge min mere "simple" Oppo 83 blue ray afspiller som transporter af cd til DAC'en. Men nu spekulerer jeg over, hvor stor betydning har selve drevet for selve musikoplevelsen? Hvad mener I, er Oppo'en god nok, og er der i grundet overhovedet forskel på selve transportdelen fra diverse afspillere?
|
|
|
Kun du selv kan afgøre om en Oppo er god nok. Jeg kan dog garantere dig, at der er kolossal forskel på forskellige drev. Uanset hvilken D/A-konverter du bruger! Altså, prøv så meget/mange som du overhovedet har mulighed for! Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Arete Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for svaret!
Har du bud på, hvor jeg jeg skal lede henne?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arete skrev:
Ok, tak for svaret!
Har du bud på, hvor jeg jeg skal lede henne? |
|
|
Et generelt bud kunne være at søge efter en lidt ældre maskine. Der var en del mere 'gods' i maskinerne i gamle dage. Find gerne én hvortil det stadig er muligt at skaffe en ny laser, hvis det skulle blive nødvendigt. Jeg plejer at anbefale en TEAC VRDS-maskine, men det er efterhånden blvet vanskeligt at opdrive en NY laser. Og den 'bedste'* laser er ekstremt dyr. Men kan du finde en TEAC (m. VRDS-system), som er helt på toppen, vil det være mit bedste bud på et superdrev. *KSS151A Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger min Philips blue-ray som transporter til mit anlæg, som i øvrigt består af en TacT2.2xp til 60.000kr, en dbx4800 til 35000kr, effektforstærkere til 50000kr osv. Blue-ray stiller betydelig højere krav til drevets præcision end et gammelt cd-drev, og leverer derfor sikkert en fejlfri datastream til TacT'en. Jeg solgte min Primare af samme grund. Lyden er ovenud tilfredsstillende.
Mit råd: Behold din blue-ray og brug dine penge til noget mere fornuftigt. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge teorien er det vanvid at bruge mange penge på transporter hvis du har en DAC, der ikke samler jitter op fra spdif. Ældre DAC typer, der får deres timing styret af den digitale kilde kræver en høj-kvalitets transporter for at lyde godt.
Den ynkelige oversættelse af beskrivelsen af DAC-8 på xindaks hjemmeside tyder på at denne DAC har det fint med billige høj-jitter transportere. Fra deres hjemmeside: "solve the time base error problem of Jetter".
Ifølge min erfaring er teorien bekræftet i praksis på mit udstyr (i den billigere ende, DacMagic). En computer til 1700 kr. som digital kilde leverer lyd fuldt på højde med hvad jeg får fra samme DAC med min CD afspiller som kilde. Det lyder fuldstændig identisk så langt mine evner til at lytte rækker. Det er testet med begge apparater sluttet til og aktive samtidig med samme musik, ved at skifte mellem digitale indgange på DAC-en og sammenligne.
Denne test vil så ikke afdække problemer som f.eks. støj fra transporteren da jeg har begge apparater aktive samtidig. Det har jeg så krydstjekket ved at slukke computeren og køre kun med CD afspilleren og igen kunne jeg ikke høre en forskel. Jeg har computeren galvanisk adskilt fra DAC (optisk forbindelse), placeret et stykke væk og sat til en anden stikkontakt for at den ikke skal støje elektrisk/magnetisk ind i mit HIFI. Det ser ud til at virke, kan ikke høre forringelse af lyden.
Der kan sikkert findes mange eksempler hvor en god transport giver bedre lyd p.g.a. en jitter/støj følsom DAC i den anden ende, men jeg vil mene at det burde være muligt at få god lyd med en billig transport, hvis man har styr på støjen og en fornuftig DAC. Det er jo også hvad svdi har oplevet. For eksempel kan jeg nævne at mit HIFI lyder dårligere når det sidder i samme stikdåse som computeren, men OK når computeren er i et andet stik. Det kunne let have fået mig til at tro at en dyr transport er nødvendig, men det er højst sandsynligt forårsaget af computeren har støjet ind på forstærkerens AC indgang.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
Ifølge teorien er det vanvid at bruge mange penge på transporter hvis du har en DAC, der ikke samler jitter op fra spdif. Dette gælder kun "i teorien"!
Ifølge min erfaring er teorien bekræftet i praksis på mit udstyr (i den billigere ende, DacMagic). En computer til 1700 kr. som digital kilde leverer lyd fuldt på højde med hvad jeg får fra samme DAC med min CD afspiller som kilde. Det lyder fuldstændig identisk så langt mine evner til at lytte rækker. Det er testet med begge apparater sluttet til og aktive samtidig med samme musik, ved at skifte mellem digitale indgange på DAC-en og sammenligne. Glædeligt, at du tager forbehold for egen høreevne.
Der kan sikkert findes mange eksempler hvor en god transport giver bedre lyd p.g.a. en jitter/støj følsom DAC i den anden ende, men jeg vil mene at det burde være muligt at få god lyd med en billig transport, hvis man har styr på støjen og en fornuftig DAC. Kun "i teorien". Selv en, ifølge marketingsafdelingen, jitterufølsom Benchmark lyder forskelligt med forskellige drev. Så meget for teorien!
Det er jo også hvad svdi har oplevet. For eksempel kan jeg nævne at mit HIFI lyder dårligere når det sidder i samme stikdåse som computeren, men OK når computeren er i et andet stik. Det kunne let have fået mig til at tro at en dyr transport er nødvendig, men det er højst sandsynligt forårsaget af computeren har støjet ind på forstærkerens AC indgang. Det var dog et spinkelt grundlag for en sådan konklusion... Sammenblanding af æbler og pærer... 
|
|
|
Read the beautiful blue letters...Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at låne forskellige transportere fra forhandlere. Giv ikke op med det samme, hvis den billige løsning lyder ringere, eksperimenter lidt med opstillingen og se om du kan få den til at lyde godt.
Hvis du ikke har energi til det må du nok selv vurdere hvad du vil, jeg tror ikke du får et entydigt svar her fra forum, men du har i hvert fald noget at arbejde videre med.
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er der forskel på de forskellige drev, men om du får meget "bedre" lyd uden at skulle investere i rigtigt dyrt udstyr er efter min erfaring tvivlsomt, husk DAC'en trods alt har det sidste "ord" at skulle have sagt.
Oppo'en er efter min mening et udmærket drev(jeg har dog kun hørt et par nr. på den!), men selvfølgelig er den ikke så god som min Denon BD3800(pjat selvfølgelig - hehe).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Det er jo også hvad svdi har oplevet. For eksempel kan jeg nævne at mit HIFI lyder dårligere når det sidder i samme stikdåse som computeren, men OK når computeren er i et andet stik. Det kunne let have fået mig til at tro at en dyr transport er nødvendig, men det er højst sandsynligt forårsaget af computeren har støjet ind på forstærkerens AC indgang. Det var dog et spinkelt grundlag for en sådan konklusion... Sammenblanding af æbler og pærer... 
|
|
|
HIFI i samme stik som computer = dårlig lyd. HIFI i andet stik med nøjagtigt samme opstilling = god lyd. HIFI i det "dårlige" stik uden computer = god lyd (satte computeren over på en forlængerledning fra et tredje stik).
Så synes jeg der er rimeligt grundlag for at formode at computeren giver støj på AC indgangen til mit HIFI. Det er naturligvis ikke et videnskabeligt bevis, men den mest sandsynlige forklaring, jeg kan komme op med. Hvad er æbler og hvad er pærer i din analogi?
|
| Til top |
|
| |
Arete Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene alle sammen! Det er altid godt, at få flere nuancerede svar.
Jeg må ud og prøve mig frem! Der findes jo også rene transportdrev, som også kunne være en mulighed. Så må jeg teste dem op imod en Oppo'en.
Alt dette stereo halløj er nyt for mig og hold da op, hvor går man glip af meget på stereo fronten i et surround setup! Der er ingen vej udenom et ordenligt stereo setup også
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 08 Marts 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk også på, at ved afspilning "live" fra en CD, er det også transporteren, som leverer bit-strømmen til DAC'en i real tid. Så evt. bitfejl ved læsning er af transporteren blevet "beregnet", så derfor kan der være meget stor forskel på drev og deres læsestabilitet.
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 09 Marts 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Husk også på, at ved afspilning "live" fra en CD, er det også transporteren, som leverer bit-strømmen til DAC'en i real tid. Så evt. bitfejl ved læsning er af transporteren blevet "beregnet", så derfor kan der være meget stor forskel på drev og deres læsestabilitet.
|
|
|
Når jeg ripper på min PC med 10-12x hastighed, bliver slutresultatet valideret op mod en internetdatabase, hvor andre har rapporteret en checksum for samme rip på deres udstyr. Mine rips matcher altid, medmindre CD'en har været brugt som hinkesten. Her skal man endda huske, at bare 1 bit forkert vil være en bitfejl, som vil få rippet til at dumpe i valideringen. Men der skal jo mange, mange bitfejl til, før et musikstykke får ændret lydkvaliteten hele vejen igennem nummeret. Dertil kommer, at det ville være stort set umuligt at udgive programmer på CD'er, hvis disse var fyldt med bitfejl. Og lad nu være med at komme den gamle traver med "jamen, en computer har jo flere forsøg, mens en CD-afspiller kun har eet forsøg". Det er noget vrøvl. CD-afspillere med buffer og genlæsning har været kendt, siden jeg var ung. Det var sådan, man gjorde DiscMan'en resistent over for rystelser.
|
| Til top |
|
| |