| Forfatter |
|
henrik002 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg lytter til cdér på min denon 2200 er der kæmpe forskel på lyden, om jeg spiller den digitalt eller analogt. Digitallyden er rimelig kold, men til gengæld mere sprød i diskanten. Afspilles den i analog får den en utrolig rund og blød lyd, men kun de allerhøjeste toner opnår den samme sprødhed som digital udgangen. Denonen er udstyret med 24 bit D/A konverter mens min forstærker er udstyret med AL 24 processer så begge kilder burde vel opscale almindelige cdér. Er der nogen der lige gider komme med en let forståelig forklaring på forskellen mellem digital/analog lyd og hvad fortrækker du. Du kan evt. se mit andet grej på min profil.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har misforstået det en smugle
Begge dine afspilninger er analogt. Forskellen er bare hvilken dac du bruger, den i cd`n eller den i forstærkeren.
Så de forskelle du høre har intet med digitalt vs. analogt at gøre, men dac vs. dac.
Bare lige til info  
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
henrik002 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil sige når jeg køre lyden igennem de analoge udgange på denon 2200 så er det den, der konvertere lyden og nå jeg køre lyden gennem det digitale kabel er det forstærkeren det står for det. Så lyden er bestemt af DAC og så selvfølgelig de kabler jeg bruger. Tak for det, så lærte jeg også lidt idag  det er jo dejligt med en lille aha oplevelse en gang imellem.
|
| Til top |
|
| |
indomitus Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
præsic
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis forstærkeren er udstyret med AL24 processor overrasker dit indtryk mig lidt.
AL24 upsampler men det gør din DVD afspiller nok ikke.
Til gengæld lyder det som om at analogdelen i din DVD-2200 er bedre, eller måske bare mere middle of the road, i.e. hverken
tunet til musik eller film. Til gengæld er den i din receiver enten ringere eller i ekstrem grad tunet til filmlyd.
En modificeret DVD-3930, netop med AL24, skulle spille musik på fornemste vis, deraf min overraskelse.
|
| Til top |
|
| |
henrik002 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg køre lyden pure direct i forstærkeren så jeg ved ikke lige om AL24 processeren virker i det mode, men kan kun sige jeg fortrækker at lade den køre ud igennem analog delen på denon 2200.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hvis forstærkeren er udstyret med AL24 processor overrasker dit indtryk mig lidt.
AL24 upsampler men det gør din DVD afspiller nok ikke.
Til gengæld lyder det som om at analogdelen i din DVD-2200 er bedre, eller måske bare mere middle of the road, i.e. hverken
tunet til musik eller film. Til gengæld er den i din receiver enten ringere eller i ekstrem grad tunet til filmlyd.
En modificeret DVD-3930, netop med AL24, skulle spille musik på fornemste vis, deraf min overraskelse. |
|
|
Ikke for at starte et off-topic her i tråden, men hvordan tunes en DAC til enten film- eller musiklyd?
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle lave DAC til musik ville jeg hæve den nederste mellemtone/øvre bas en smule for at få fylde i det rytmiske
element.
Hvis jeg derimod skulle lave til film ville jeg i højere grad fokusere på at få frekvensområderne hvor dialog foregår til at stå
skarpt.
|
| Til top |
|
| |
henrik002 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har nu købt en NAD c565BEE og må konstatere at mine øre fortrækker at lade de to wolson 24 D/A konvertere i NADén spille akustisk musik, det giver en dejlig blød lyd, men når der skal høres techno/trance foretrækker jeg at lade min Denon AL24 stå for konverteringen da de mange lyse toner opnår en sprødhed, der bare ikke er tilstede når lyden køres analogt ind i forstærkeren. overvejer at køben NAD c165BBE som forforstærker og flytte "lytte anlægget" ind i stuen og lade biografen være biograf som jeg kan se flere af jer gør. PS. overvejer også at finde en billigere hobby da man sgu bliver bidt af god lyd når man først får ørene op for det  og lidt skægt hvordan man foretrækker forskellige "lydtyper" alt efter genren man lytter til.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ned til doktoren med det samme, og hør om han har noget medicin imod hifi-nittis, uanset hvad det koster så er det billigere end det udstyr du kommer til at have igennem stuen. Velkommen i klubben __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |