Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvad skete der? kortslutning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen prøver lige at finde en mulig grund til at min Cambridge 540R v2 pludselig ikke ville tænde.

Jeg havde haft flyttet min pc - og stillet den op igen
I eftermiddag fik jeg nye kabler både RCA og højtalerkabler (NORDOST:) ).
De nye kabler blev selvfølgelig testet, men ikke ved ekstreme lydtryk - alt virkede fint og jeg satte forstærkeren tilbage på standby.
I dag satte jeg så min computer op igen, startede den osv - men pludselig slukkede den. Tror måske jeg ramte on off knappen på strømskinnen - det er sket før.
Alt startede pænt igen, undtagen Cambridgen - I kan tro jeg var grædefærdig.
Hurtigt kig på nettet gav mig indtryk af at det ikke var almindeligt, dog foreslog cambridge's egen hjemmeside at man holdt standby knappen inde lidt - da dette ville slå apparatet til igen hvis det var slukket pga. overbelastning.
Det virkede heldigvis.

Jeg forstår bare ikke helt hvor kortslutningen skulle være opstået, er der nogen der har et bud? så jeg kan undgå det fremover.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hej Nissemand.

Nu da det hele slukkede, kunne det tyder på (som du selv siger) at du har ramt kontakten, eller at der er kommet en påvirkning udefra.
Ved pludselige ryk i strømforsyningen (f.eks. utilsigtet afbrydelse, eller når alt bliver tændt igen), kan der sagtens opstå lidt udslag i strømmen. Dette igen kan måske være nok til at din reciever får et shock.

Jeg tror ikke du skal være bange for en kortslutning. Var dette tilfældet bør der være gået en sikring.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Er det ikke også en sikring der sprang inde i forstærkeren og så slog jeg den til igen ved at holde standbyknappen inde?

Men nej tror heller ikke det er det store problem - blev bare meget bange ;) Tak for svarret.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

HJÆÆÆÆÆÆÆLP - nu gør den det igen!

Denne gang stod den bare slukket, tror jeg, og nu vil den ikke tænde????
Mit vindue har stået åben, kan den være for kold?

Hvad gør jeg?

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2010 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
HJÆÆÆÆÆÆÆLP - nu gør den det igen!

Denne gang stod den bare slukket, tror jeg, og nu vil den ikke tænde????
Mit vindue har stået åben, kan den være for kold?

Hvad gør jeg?

Da problemet er opstået efter du har flyttet PC og skiftet kabler, så er det nok her et sted fejlen ligger. Jeg ville gennemgå alle kabler/termineringer grundigt, hvis jeg var dig.

Har du stadig de gamle kabler? Så kan du jo prøve at sætte dem på igen, for at finde fejlkilden.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 April 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Det kan jo være at det er fordi din PC har jordstik og mange forstærkere kan ikke lide jord på signal skærmen

Lyd-kortet har jo fysisk kontakt til kabinettet som er jordet. (hvis du bruger jordstik på computeren)

det var bare en tanke

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ALDRIG sætte en PC direkte til anlægget, da der er en meget stor risiko for at stel strøm kan gå direkte i anlægget, med kortslutnig til følge, mene at NORDOST kabel ikke er så god isolerende som andre kabel og derved har de være medvirke til at forstærke problemet, så et god råd, brug altid en trådløs eller med en løs usb lydkort til at forbinde anlæg og computer og ikke direkte.

På den måde ville man også opnår en beder lyd kvalitet, da man ikke hive div. støj med over fra PCen.  
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kører pc via usb til dac fubar II og derfra nordost black night til forstærker.

alt det i siger ville give mening, hvis forstærkeren var tændt, men det er var den ikke.

1. gang er lidt tid siden, der skiftede jeg kabler, testede og slukkede - næste dag ville den ikke tænde.

2. gang har jeg kørt med disse kabler i 14 dages tid, men så ville den pludselig igen ikke starte i går. Jeg havde travlt og skyndte mig ud hjemmefra. Nu her hvor jeg lige er kommet hjem kan jeg så side og høre R.E.M.

Intet er ændret siden i går. Jeg slukkede bare forstærkeren på afbryderen bagpå (så er den slukket ikke standby) i går og tændte igen i dag.

Termineringer er foregået med bananer i begge ender, og INTET sidder så det burde kortslutte.

Recieveren er købt brugt, frygter at tidligere ejer kendte problemet, men glemte at nævne det.

Bud på hvad det kan være modtages fortsat med glæde - kan det være at den ikke vil starte hvis temperaturen er under 10-15 grader c?

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 April 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Måske en kold lodning på de tunge komponenters loddeøer.

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:

[..]Bud på hvad det kan være modtages fortsat med glæde - kan det være at den ikke vil starte hvis temperaturen er under 10-15 grader c?

Lav temperatur er en fordel for elektronik, men det kan være at der bliver dannet kondensvand hvis dine temperaturer svinger meget.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:

Lav temperatur er en fordel for elektronik, men det kan være at der bliver dannet kondensvand hvis dine temperaturer svinger meget.

Jeg har ellers hørt at forstærkere kræver en vis temp for at spille optimalt? eller det er måske kun rør?

Temp svinger meget, nej omkring normal stuetemp. Min mor åbner bare ofte mit vindue og glemmer at lukke det igen, derfor den kolde temperatur i går aftes.
Men her kan godt blive fugtigt indimellem (kondens på vinduer, men det er meget almindeligt i et hus fra 30'erne med "varme fiser lige igennem" vinduer) - det er trods alt et drengeværrelse på 10 m2
Men fælles for de to gange er at jeg ikke havde været på værrelset længe, så tror det ikke. Vinduet var åbent 2. gang, jeg kan ikke huske med 1. gang. Men nej det er nok bare en usandsynlig strøtanke.

Supercharger - det der ligner bare vrøvl, jeg forstår det i hvert fald ikke - vil du forklare?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 April 2010 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Er forstærkeren helt kold efter sidste gang ?

Umiddelbart lyder det som du burde investerer i isolationsenhed mellem din pc og forstærkeren. De to ting har normalt ikke så godt af, at være i elektrisk forbindelse.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Noget som det her?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/a rgon_ground_loop_isolator_.htm

Nej forstærkeren kører igen, fuldstændigt ligesom sidste gang, den skulle bare lige have 1 nat til at "tænke" over det, og så kørte den igen.
Kan man tjekke om det du nævner er problemet? - hvis den nu fx gør det igen, så pille strøm fra, pille dac fra og så se om den vil tænde - ?

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2010 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Hvordan er tingene koblet sammen ?

Og ja...jeg mener sådan en isolator, men vi skal lige høre ovennævnte spørgsmål inden du farer ud og køber.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Pc ->usb->fubar dac-> RCA->forstærker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes