Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB+ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Er det rigtigt at DAB+ giver samme ringe lyd som DAB? Jeg overvejer ellers at gå over til DAB+ og køre signalet via optisk indgang til en god DAC, men det er vel næppe det værd hvis signalet er meget komprimeret som ved DAB?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Det kan du selv undersøge...hvis man halverer bitraten ifh til DAB er det samme kvalitet...omvent hvis man bibeholder bitraten skulle det være bedre kvalitet. DAB+ kan altså misbruges til at sende flere kanaler eller hægte flere på...kan man købe DAB+ apparater nu.

mvh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Nu stiller sagen sig sådan at DAB og DAB+ kunne køre eller fungere parallelt. Her i modsætning til at det digitale Tv krævede man lukkede og slukkede for det analoge system.

Jeg kunne også skrive det på anden måde, da det er DR som har sat sig tungt på DAB, hvorfor skulle samme DR ønske noget via DAB+, som vel blot vil være konkurrerende.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 April 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

..kan man købe DAB+ apparater nu.

Øhh ja. Det har du kunnet i snart et halvt år

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Øhhh okmen findes der også DAB+ kanaler

mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 April 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Nu stiller sagen sig sådan at DAB og DAB+ kunne køre eller fungere parallelt. Her i modsætning til at det digitale Tv krævede man lukkede og slukkede for det analoge system.

Du har vidst misforstået noget. De frekvenser der før blev brugt til analog TV bliver ikke brugt til DVB-T - så begge systemer kunne sagtens fungere parallelt (hvilket de også gør i mange lande).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 April 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Kære  Mikkel

Og hvorfor skulle DAB og DAB+ så heller ikke kunne fungere parallelt?

Og hvis jeg skrev at man kunne begynde sende DAB+, på forsøgsbasis, i det gamle VHF III, TV bånd. Men nej og endnu mindre gennem Kablerne.

I min verden skylles problemerne at Staten, CopyDan og KODA ønsker så mange penge at tingene på forhånd ere dødsdømte, for al Digital Radio. For resten hvorfor er der ingen som begynder true Os med "Når vi ikke begynder anvende fores Radio Frekvensbånd, at udlandet kan begynde tage det fra os?".  Mit forhold til IT- og Telestyrelsen overfor hvad jeg nu idag vil kalde Græsrodsbevægelserne er eneste reelle fremtid for nærradioerne, er ligeså problematisk som noget med det Tyske Radio udstyr lige efter besættelsen. Ihvertfald har jeg idag problemer med ting som dengang netop ikke blev brugt (Af den eller de grupper som indeligt ønskede dette, dette brug som aldrig kom i omdrejninger).

Hvis jeg skulle skrive positivt om DAB og DAB+, da skulle man koble det via sit HI FI anlæg, HIFI4ALL, og derigennem nyde hvad man nu nyder af Radio udsendelser. DAB er vel kun til Køkken-brug! 

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 06 April 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Køb en god DAB Hifi tuner, de kommer somme tider til salg på KSB, de koster under 1000 kr og giver helt igennem fin lyd. Derudover er programmerne genre opdelte så man kan slippe helt for den lette og klistrede pop. Hvis det hævdes at det nuværende DAB system ikke giver tilfredsstillende lyd, så er det kun et udtryk for at vedkommende ikke har prøvet det. Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB.

Men mon ikke der vil komme et nyt system på et tidspunkt, det kan være DAB+ eller andet, det kan så erstatte alt radio, både nuværende DAB og FM, som virker helt antikveret. Hvis der ikke kommer et nyt system vil det hele nok gå over til at være netradio. FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/digitaltguider/guiderlyd/a rticle863075.ece

Ja det er da helt fint. Hvis de kommer med DAB+ inden for overskuelig fremtid, må tunerne kunne det.  Jeg har både Pure transistor DAB og Cambridge DAB tuner i standard 43 cm bredde. Det sidste er klart at foretrække. Hifi klubbens Cambridge kan tage både DAB og DAB+ (og FM)

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab-radio/cambrid ge_azur-650t_dab-tuner_sort.htm

Men hvornår DAB + får en markedsandel der rykker i forhold til DAB må tiden vise. Jeg tror mine DAB radioer holder mange år endnu.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 April 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
.....Du har vidst misforstået noget. De frekvenser der før blev brugt til analog TV bliver ikke brugt til DVB-T - så begge systemer kunne sagtens fungere parallelt (hvilket de også gør i mange lande).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Det er ikke korrekt det du skriver -  Vordingborg sender dvb-t på kanal 58 - den sendte analogt tidligere - det samme gælder Hove's 31 og 53  (københavn) 

kig evt her : http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 April 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Og hvorfor skulle DAB og DAB+ så heller ikke kunne fungere parallelt?

Det kan det da også. Men du kan jo ikke bruge samme frekvenser til DAB og DAB+ samtidig. Så hvis du vil have flere DAB+ stationer, giver det mindre plads til almindelig DAB, og det ville de mange med eksisterende DAB radioer nok blive kede af... Man kunne så bruge en større del af bånd 3 til DAB(+), men det kræver jo ekstra senderudstyr, og det koster penge

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 April 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Det er ikke korrekt det du skriver -  Vordingborg sender dvb-t på kanal 58 - den sendte analogt tidligere - det samme gælder Hove's 31 og 53  (københavn)

Jeg har ikke studeret forholdene på Sjælland - jeg bor jo i det mørke Jylland. Her (Sønderjylland) var der tidligere analog TV på kanal 7 og 27, og de frekvenser er ikke i brug, og heller ikke reserveret til noget tilsyneladende. Og når man ser hvor tæt de kan klemme programmerne sammen i andre lande, kunne der sagtens være plads til mange flere programmer. Når jeg lægger en lille antenne op på taget på Malta, er der programmer på næsten hver eneste kanal i bånd 4 og meget af bånd 5...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Køb en god DAB Hifi tuner, de kommer somme tider til salg på KSB, de koster under 1000 kr og giver helt igennem fin lyd. Derudover er programmerne genre opdelte så man kan slippe helt for den lette og klistrede pop. Hvis det hævdes at det nuværende DAB system ikke giver tilfredsstillende lyd, så er det kun et udtryk for at vedkommende ikke har prøvet det. Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB.

Men mon ikke der vil komme et nyt system på et tidspunkt, det kan være DAB+ eller andet, det kan så erstatte alt radio, både nuværende DAB og FM, som virker helt antikveret. Hvis der ikke kommer et nyt system vil det hele nok gå over til at være netradio. FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi.

"Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB".

"FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi".

1. april var for flere dage siden. For jeg går ud fra, at der må være tale om en grovkornet spøg, eller hva'...?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Spøg???...nææh ..hærværk..sådan noget må man ikke engang spøge med. Men vent bare....det er ikke det sidste vi hører af den 'slags'. Det er iøvrigt også underligt...når man er så glad og tilfreds med et 'nyt' radio-system skulle det vel ikke være nødvendig at ønske det gamle fjernet. Hvis man ikke kan lide det kan man da bare lade være at bruge det. 

Lidt 'nyt'  http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=17163et

Det højt reklamerede 'radio on demand' er vist på retur

mvh

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

1. april var for flere dage siden. For jeg går ud fra, at der må være tale om en grovkornet spøg, eller hva'...?

Mvh.
Niels

Synes desværre det lød som en gammel 78'er der kørte i samme rille ....

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

mcs_5

Min holdning lå i hvis DAB+ var noget så enten køre det oppe omkring 1152 MHz eller nede i det dengang Østblok landene sendte FM i et andet område end "Os andre".

Ja klart at DAB+ skal sende på andre frekvenser end DAB, men hvis man endelig ikke VIL finde plads hertil, da vil man ikke!

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hermann. skrev:

"Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB".

"FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi".

Mvh.
Niels

Jeg gider ikke have 2 tunere i reolen og det var i praksis DAB tuneren der bliver brugt næsten udelukkende, så FM tuneren røg ud. Til radiolytning er jeg fuldstændig tilfreds med kvaliteten og det virker fint med nyheder når man ønsker det og musikkanalerne. Derudover er der også DRs p1 - p3. Mit DAB signal er altid perfekt, mens FM kun kan modtages via fællesantenne. På køkkenbordet har vi også DAB og jeg har også en bilradio med DAB/FM/CD, så det er et fint system, der har været brugt meget her i hustanden i flere år. Så den Cambridge DAB tuner var et godt køb. Når jeg siger at FM systemets tid snart må være forbi er det naturligvis fordi der er få programpladser, systemet har sus og støj og er ikke særligt brugervenligt. Det bedste ville nok være at flere lande blev enige om en ny digital radiostandard som kunne erstatte både FM og DAB med tiden, om den skal hedde DAB+ ved jeg ikke. Og det kan godt være jeg må udskifte mine dab radioer, men det er da helt OK, for radiomediet trænger til en opgradering.

Vi har jo også opgraderet LPen til CD og det analoge tv til nyt digitalt TV, i begge tilfælde med meget bedre kvalitet og større brugervenlighed til følge.  Så frygt ikke den teknologiske udvikling, vi har aldrig fået så meget for vore hifi kroner som nu, hverken når det gælder hardware eller CDer.

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 April 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg gider ikke have 2 tunere i reolen og det var i praksis DAB tuneren der bliver brugt næsten udelukkende, så FM tuneren røg ud. Til radiolytning er jeg fuldstændig tilfreds med kvaliteten og det virker fint med nyheder når man ønsker det og musikkanalerne. Derudover er der også DRs p1 - p3. Mit DAB signal er altid perfekt, mens FM kun kan modtages via fællesantenne. På køkkenbordet har vi også DAB og jeg har også en bilradio med DAB/FM/CD, så det er et fint system, der har været brugt meget her i hustanden i flere år. Så den Cambridge DAB tuner var et godt køb. Når jeg siger at FM systemets tid snart må være forbi er det naturligvis fordi der er få programpladser, systemet har sus og støj og er ikke særligt brugervenligt. Det bedste ville nok være at flere lande blev enige om en ny digital radiostandard som kunne erstatte både FM og DAB med tiden, om den skal hedde DAB+ ved jeg ikke. Og det kan godt være jeg må udskifte mine dab radioer, men det er da helt OK, for radiomediet trænger til en opgradering.

Vi har jo også opgraderet LPen til CD og det analoge tv til nyt digitalt TV, i begge tilfælde med meget bedre kvalitet og større brugervenlighed til følge.  Så frygt ikke den teknologiske udvikling, vi har aldrig fået så meget for vore hifi kroner som nu, hverken når det gælder hardware eller CDer.

[/QUOTE]

Åaaa jeg gider næsten ikke den DAB debat mere

MEN læs dette til ende , det bedste kommer til sidst.

Jeg har debateret dette før så her er det ganske kort:

Jer har har næsten det samme som Hermann DVS :

Det er modsat :

FM tuneren kører fint uden støj og en fin lyd. Virker altid ( Antenne )

DAB Tuneren har svært ved at fastholde stationen , den " bobler og laver udfald " = støj

At lyden også er ringerer end FM er noget andet ( jeg havde glædet mig til at høre DR Rock )

Ingen antenneforeninger og dermed heller ikke min levere DAB.

Men så var det jeg kom til at tænke på da tv skulle være digital , det gik da rimeligt nemt at slukke for det analoge signal    FORDI :

Man sendet bare de digitale tv kanaler igennem fællesantennen i analog udgave VUPTI 

Hvorfor gør man ikke dette med dab kanaler ??

OG så tænkte jeg lige på LP pladerne , de er ikke på vej ud.

NÆÆ De unge køber flere og flere lp´er da de lyder bedre end cdér ( Der er jeg dog ikke altid enig )

Den dag digital radio leveres med fuld styrke og i en kvalitet der er bedre end det " gamle" FM så er jeg også med.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Og om lidt kører 'grammofonen' i samme rille igen-igen-igen

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes