| Forfatter |
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 28 Marts 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det rigtigt at DAB+ giver samme ringe lyd som DAB? Jeg overvejer ellers at gå over til DAB+ og køre signalet via optisk indgang til en god DAC, men det er vel næppe det værd hvis signalet er meget komprimeret som ved DAB? __________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 28 Marts 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du selv undersøge...hvis man halverer bitraten ifh til DAB er det samme kvalitet...omvent hvis man bibeholder bitraten skulle det være bedre kvalitet. DAB+ kan altså misbruges til at sende flere kanaler eller hægte flere på...kan man købe DAB+ apparater nu.
mvh
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 30 Marts 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu stiller sagen sig sådan at DAB og DAB+ kunne køre eller fungere parallelt. Her i modsætning til at det digitale Tv krævede man lukkede og slukkede for det analoge system.
Jeg kunne også skrive det på anden måde, da det er DR som har sat sig tungt på DAB, hvorfor skulle samme DR ønske noget via DAB+, som vel blot vil være konkurrerende. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 01 April 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
..kan man købe DAB+ apparater nu.
|
|
|
Øhh ja. Det har du kunnet i snart et halvt år 
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh ok men findes der også DAB+ kanaler
mvh
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 01 April 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Nu stiller sagen sig sådan at DAB og DAB+ kunne køre eller fungere parallelt. Her i modsætning til at det digitale Tv krævede man lukkede og slukkede for det analoge system. |
|
|
Du har vidst misforstået noget. De frekvenser der før blev brugt til analog TV bliver ikke brugt til DVB-T - så begge systemer kunne sagtens fungere parallelt (hvilket de også gør i mange lande). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Mikkel
Og hvorfor skulle DAB og DAB+ så heller ikke kunne fungere parallelt?
Og hvis jeg skrev at man kunne begynde sende DAB+, på forsøgsbasis, i det gamle VHF III, TV bånd. Men nej og endnu mindre gennem Kablerne.
I min verden skylles problemerne at Staten, CopyDan og KODA ønsker så mange penge at tingene på forhånd ere dødsdømte, for al Digital Radio. For resten hvorfor er der ingen som begynder true Os med "Når vi ikke begynder anvende fores Radio Frekvensbånd, at udlandet kan begynde tage det fra os?". Mit forhold til IT- og Telestyrelsen overfor hvad jeg nu idag vil kalde Græsrodsbevægelserne er eneste reelle fremtid for nærradioerne, er ligeså problematisk som noget med det Tyske Radio udstyr lige efter besættelsen. Ihvertfald har jeg idag problemer med ting som dengang netop ikke blev brugt (Af den eller de grupper som indeligt ønskede dette, dette brug som aldrig kom i omdrejninger).
Hvis jeg skulle skrive positivt om DAB og DAB+, da skulle man koble det via sit HI FI anlæg, HIFI4ALL, og derigennem nyde hvad man nu nyder af Radio udsendelser. DAB er vel kun til Køkken-brug!  __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en god DAB Hifi tuner, de kommer somme tider til salg på KSB, de koster under 1000 kr og giver helt igennem fin lyd. Derudover er programmerne genre opdelte så man kan slippe helt for den lette og klistrede pop. Hvis det hævdes at det nuværende DAB system ikke giver tilfredsstillende lyd, så er det kun et udtryk for at vedkommende ikke har prøvet det. Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB.
Men mon ikke der vil komme et nyt system på et tidspunkt, det kan være DAB+ eller andet, det kan så erstatte alt radio, både nuværende DAB og FM, som virker helt antikveret. Hvis der ikke kommer et nyt system vil det hele nok gå over til at være netradio. FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er da helt fint. Hvis de kommer med DAB+ inden for overskuelig fremtid, må tunerne kunne det. Jeg har både Pure transistor DAB og Cambridge DAB tuner i standard 43 cm bredde. Det sidste er klart at foretrække. Hifi klubbens Cambridge kan tage både DAB og DAB+ (og FM)
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/dab-radio/cambrid ge_azur-650t_dab-tuner_sort.htm
Men hvornår DAB + får en markedsandel der rykker i forhold til DAB må tiden vise. Jeg tror mine DAB radioer holder mange år endnu. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
.....Du har vidst misforstået noget. De frekvenser der før blev brugt til analog TV bliver ikke brugt til DVB-T - så begge systemer kunne sagtens fungere parallelt (hvilket de også gør i mange lande).
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Det er ikke korrekt det du skriver - Vordingborg sender dvb-t på kanal 58 - den sendte analogt tidligere - det samme gælder Hove's 31 og 53 (københavn)
kig evt her : http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Og hvorfor skulle DAB og DAB+ så heller ikke kunne fungere parallelt? |
|
|
Det kan det da også. Men du kan jo ikke bruge samme frekvenser til DAB og DAB+ samtidig. Så hvis du vil have flere DAB+ stationer, giver det mindre plads til almindelig DAB, og det ville de mange med eksisterende DAB radioer nok blive kede af... Man kunne så bruge en større del af bånd 3 til DAB(+), men det kræver jo ekstra senderudstyr, og det koster penge  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Det er ikke korrekt det du skriver - Vordingborg sender dvb-t på kanal 58 - den sendte analogt tidligere - det samme gælder Hove's 31 og 53 (københavn) |
|
|
Jeg har ikke studeret forholdene på Sjælland - jeg bor jo i det mørke Jylland. Her (Sønderjylland) var der tidligere analog TV på kanal 7 og 27, og de frekvenser er ikke i brug, og heller ikke reserveret til noget tilsyneladende. Og når man ser hvor tæt de kan klemme programmerne sammen i andre lande, kunne der sagtens være plads til mange flere programmer. Når jeg lægger en lille antenne op på taget på Malta, er der programmer på næsten hver eneste kanal i bånd 4 og meget af bånd 5... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Køb en god DAB Hifi tuner, de kommer somme tider til salg på KSB, de koster under 1000 kr og giver helt igennem fin lyd. Derudover er programmerne genre opdelte så man kan slippe helt for den lette og klistrede pop. Hvis det hævdes at det nuværende DAB system ikke giver tilfredsstillende lyd, så er det kun et udtryk for at vedkommende ikke har prøvet det. Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB.
Men mon ikke der vil komme et nyt system på et tidspunkt, det kan være DAB+ eller andet, det kan så erstatte alt radio, både nuværende DAB og FM, som virker helt antikveret. Hvis der ikke kommer et nyt system vil det hele nok gå over til at være netradio. FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi. |
|
|
"Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min
Denon tuner, så nu hører vi kun DAB".
"FM tunerens tid er
forhåbentlig snart forbi". 1. april var for flere dage siden. For jeg går ud fra, at der må være tale om en grovkornet spøg, eller hva'...?  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spøg???...nææh ..hærværk..sådan noget må man ikke engang spøge med. Men vent bare....det er ikke det sidste vi hører af den 'slags'. Det er iøvrigt også underligt...når man er så glad og tilfreds med et 'nyt' radio-system skulle det vel ikke være nødvendig at ønske det gamle fjernet. Hvis man ikke kan lide det kan man da bare lade være at bruge det.
Lidt 'nyt' http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=17163et
Det højt reklamerede 'radio on demand' er vist på retur
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
1. april var for flere dage siden. For jeg går ud fra, at der må være tale om en grovkornet spøg, eller hva'...?

Mvh. Niels
|
|
|
Synes desværre det lød som en gammel 78'er der kørte i samme rille .... __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5
Min holdning lå i hvis DAB+ var noget så enten køre det oppe omkring 1152 MHz eller nede i det dengang Østblok landene sendte FM i et andet område end "Os andre".
Ja klart at DAB+ skal sende på andre frekvenser end DAB, men hvis man endelig ikke VIL finde plads hertil, da vil man ikke! __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hermann. skrev:
|
Men mon ikke der vil komme et nyt system på et tidspunkt, det kan være DAB+ eller andet, det kan så erstatte alt radio, både nuværende DAB og FM, som virker helt antikveret. Hvis der ikke kommer et nyt system vil det hele nok gå over til at være netradio. FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi. |
|
|
"Min Cambridge Audio DAB 300 rene dab tuner udkonkurrerede hurtigt min Denon tuner, så nu hører vi kun DAB".
"FM tunerens tid er forhåbentlig snart forbi".
1. april var for flere dage siden. For jeg går ud fra, at der må være tale om en grovkornet spøg, eller hva'...?

Mvh. Niels
|
|
|
Jeg gider ikke have 2 tunere i reolen og det var i praksis DAB tuneren der bliver brugt næsten udelukkende, så FM tuneren røg ud. Til radiolytning er jeg fuldstændig tilfreds med kvaliteten og det virker fint med nyheder når man ønsker det og musikkanalerne. Derudover er der også DRs p1 - p3. Mit DAB signal er altid perfekt, mens FM kun kan modtages via fællesantenne. På køkkenbordet har vi også DAB og jeg har også en bilradio med DAB/FM/CD, så det er et fint system, der har været brugt meget her i hustanden i flere år. Så den Cambridge DAB tuner var et godt køb. Når jeg siger at FM systemets tid snart må være forbi er det naturligvis fordi der er få programpladser, systemet har sus og støj og er ikke særligt brugervenligt. Det bedste ville nok være at flere lande blev enige om en ny digital radiostandard som kunne erstatte både FM og DAB med tiden, om den skal hedde DAB+ ved jeg ikke. Og det kan godt være jeg må udskifte mine dab radioer, men det er da helt OK, for radiomediet trænger til en opgradering.
Vi har jo også opgraderet LPen til CD og det analoge tv til nyt digitalt TV, i begge tilfælde med meget bedre kvalitet og større brugervenlighed til følge. Så frygt ikke den teknologiske udvikling, vi har aldrig fået så meget for vore hifi kroner som nu, hverken når det gælder hardware eller CDer. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
quadmand Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gider ikke have 2 tunere i reolen og det var i praksis DAB tuneren der bliver brugt næsten udelukkende, så FM tuneren røg ud. Til radiolytning er jeg fuldstændig tilfreds med kvaliteten og det virker fint med nyheder når man ønsker det og musikkanalerne. Derudover er der også DRs p1 - p3. Mit DAB signal er altid perfekt, mens FM kun kan modtages via fællesantenne. På køkkenbordet har vi også DAB og jeg har også en bilradio med DAB/FM/CD, så det er et fint system, der har været brugt meget her i hustanden i flere år. Så den Cambridge DAB tuner var et godt køb. Når jeg siger at FM systemets tid snart må være forbi er det naturligvis fordi der er få programpladser, systemet har sus og støj og er ikke særligt brugervenligt. Det bedste ville nok være at flere lande blev enige om en ny digital radiostandard som kunne erstatte både FM og DAB med tiden, om den skal hedde DAB+ ved jeg ikke. Og det kan godt være jeg må udskifte mine dab radioer, men det er da helt OK, for radiomediet trænger til en opgradering.
Vi har jo også opgraderet LPen til CD og det analoge tv til nyt digitalt TV, i begge tilfælde med meget bedre kvalitet og større brugervenlighed til følge. Så frygt ikke den teknologiske udvikling, vi har aldrig fået så meget for vore hifi kroner som nu, hverken når det gælder hardware eller CDer.
[/QUOTE]
Åaaa jeg gider næsten ikke den DAB debat mere
MEN læs dette til ende , det bedste kommer til sidst.
Jeg har debateret dette før så her er det ganske kort:
Jer har har næsten det samme som Hermann DVS :
Det er modsat :
FM tuneren kører fint uden støj og en fin lyd. Virker altid ( Antenne )
DAB Tuneren har svært ved at fastholde stationen , den " bobler og laver udfald " = støj
At lyden også er ringerer end FM er noget andet ( jeg havde glædet mig til at høre DR Rock )
Ingen antenneforeninger og dermed heller ikke min levere DAB.
Men så var det jeg kom til at tænke på da tv skulle være digital , det gik da rimeligt nemt at slukke for det analoge signal FORDI :
Man sendet bare de digitale tv kanaler igennem fællesantennen i analog udgave VUPTI 
Hvorfor gør man ikke dette med dab kanaler ??
OG så tænkte jeg lige på LP pladerne , de er ikke på vej ud.
NÆÆ De unge køber flere og flere lp´er da de lyder bedre end cdér ( Der er jeg dog ikke altid enig )
Den dag digital radio leveres med fuld styrke og i en kvalitet der er bedre end det " gamle" FM så er jeg også med.
__________________ Møller
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og om lidt kører 'grammofonen' i samme rille igen-igen-igen
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |