Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos, Cullen Circuits Mod og extern DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har for nyligt anskaffet mig et Sonos anlæg bestående af ZP-120 til muzak i køkkenet og ZP-90 til musik over anlægget i stuen, hvilket jeg helt overordnet set er meget tilfreds med. Musikken ligger på en NAS i FLAC format, og begge enheder er kablet. ZP-90'eren er koblet på DAC'en i min forstærker (Marentz SR-7001) via optisk kabel.

Når jeg sammenligner ZP-90'eren med den originale CD kan jeg dog høre en kvalitetsmæssig forskel. Det er som om lyden fra ZP-90'eren er mere flad - den har ikke den samme dybde som fra CD'en (uanset om jeg anvender CD'ens eller forstærkerens DAC).

Og så begyndte jeg at søge på nettet efter forklaringer og løsninger. Det lader til at problemet er jitter (http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter), og at en mulig løsning er Cullen Circuits mod af en ZP-90'er. Den får en del ros rundt omkring i diverse fora.

Men den koster 950 USD hvilket inkl. moms og told løber op i over 8.000 kr., og det syntes jeg umiddelbart er relativt dyrt taget i betragtning af at Sonos BU-250 bundled koster 7.000 kr., og at min forstærker 'kun' i sin tid kostede omkring 12.000 knapper.

Og så er spørgsmålet, om der er nogen som har erfaring med Cullen Circuits mod af ZP-90 vs. eksterne DAC's?

Står den relativt høje pris på CC's produkt mål med ydelsen relativt til en extern DAC (dette skal også ses i lyset af at mit anlæg til musik er Marantz SR-7001 bi-amped på Monitor Audio GS-20 og GSW-12 - hvilket naturligvis ikke et et billigt anlæg, men på den anden side heller ikke er et high-end anlæg).

Er der nogen som kender en god extern DAC til en rimelig pris (relativt til mit anlæg)?

Eller findes der evt. en anti-jitter enhed (re-clocker), som man kan sætte ind imellem ZP-90'eren og forstærkerens DAC?

Mvh HJS

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt god erfaring med at at bruge en anti jitter enhed - som vel også er en væsentlig del af cullen mod'en - som jeg også synes lyder spændende.

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Sonos, men når der for alvor skal lyttes, så er det på cd-afspilleren, ingen tvivl om det. Men her taler vi også om udstyr i en noget anden prisklasse.

Jeg tror ikke du vil få den store glæde af modifikationen, da det er forstærkeren der ikke kan følge med, så jeg ville hellere satse på en bedre DAC.

Et enkelt billigt forslag: Har du et godt coaxkabel liggende, så prøv det. Det vil normalt give bedre lyd end det optiske.

...markus

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

-modifikationens indflydelse vil afhænge af hvor jitterfølsom din dac er - men jitter reduktion betyder MEGET i nogen sammenhænge.

Man skal dog overveje omkostningerne i forhold til kvaliteten af den forstærker/dac den samarbejder med. jeg har hørt Sonos fungere glimrende i +100K setups, hvis man tager højde for jitter...

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Enig med Knoxville.

Min Sonos fungerer super i mit +100K setup når jeg kører via den digitale coax-indgang i min McIntosh MCD500. Men det bliver aldrig lige så godt som når jeg sætter en skive i drevet :-)

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Det lyder til, at mine bedste mulighed er først at skifte til coax kabel (som jeg desværre ikke har nogen af- men det kan jo løses), og hvis det ikke hjælper og/eller der stadig er markant forskel mellem CD og Sonos, så begynde at kigge efter en DAC, som er god til at bekæmpe jitter eller finde en seperat anti-jitter enhed.

Knoxville: Hvilken anti-jitter enhed er det du anvender?

Jeg syntes ofte, at de externe DAC's tendere til at være dyre (læs: For dyre relativt til resten af mit set-up), er der nogen som kender en prisfornuftig (max 3-4.000 knapper), som er god til at bekæmpe jitter?

HJS

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

hvis du skal have en ekstern re-clocker på koster de snildt omkring et par tusind også.

det jitter hvad du har, er det meget slemt? for ellers burde det at skifte til et coax kabel plus en DAC hjælpe dig godt hen af vejen. jeg vil kigge på
stella eller Ps audio. Begge fåes til henholdsvis 4900 og 5900. det ligger godt nok lidt over dit budget. men Rene fra Vassagohifi.com, hvor de
forhandles, er til at snakke med. men hvor meget han vil tage af prisen nede i det prisleje ved jeg ikke. men mener heller ikke du får noget bedre
til den pris.

du kan også gå efter dacmagic. den har jeg selv, men den bliver du desværre hurtig ked af. jeg savner i hvert fald nærvær og rum i takt med at
resten af mit anlæg er blevet væsentligt forbedret. ved dog at den kan fåes brugt, og så er det da et sted at starte...

Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

jeg anvender en monarchy DIP imellem sonos og min dac. Det har virket glimrende i flere setups.

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Det ender vist med at blive en flere trins raket - først coax kabel - og hvis det ikke er nok så en Monarchy Dip (og hvis det heller ikke er nok, så må jeg jo skifte hele skidtet ).

Er der nogen som kender Webshops inden for EU, hvor man kan købe Monarchy Dip, eller skal de bestilles hjem fra USA?

/HJS

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Er ret sikker på at den nye SB Touch er bedre end Sonos - lydmæssigt, og Jitter mæssigt...

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Er ret sikker på at den nye SB Touch er bedre end Sonos - lydmæssigt, og Jitter mæssigt...

Hvordan sikker? som at du har prøvet dem op imod hinanden?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

QWERTY126 skrev:

Da jeg investerede i Sonos, så kiggede jeg også på Logitechs Squeezebox. For mig faldt den til jorden på dens brugergrænseflade. Sonos'en virkede som et mere helstøbt og færdigt produkt, og det uden, at jeg kunne konstatere markant forskel på lyden i de to (dog har jeg ikke lyttet på dem ved siden af hinanden, så jeg skal ikke stille mig til endelig dommer over en lydduel mellem de to), hvilket afgjorde duellen mellem Sonos og Squeezebox for mig.

Så da investeringen er foretaget, og da jeg ikke er specielt vild med Squeezebox'ens UI, så står jeg ikke umiddelbart foran en udskiftning til Squeezebox'en desuagtet om lydkvaliteten skulle være markant bedre på Squeezebox Touch. Løsningen for mig bliver nogle tweex til at få Sonos'en til at performe bedre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes