Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 08:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp til Sonos anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nph12
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har kigget lidt på et Sonos anlæg, men der er nogle ting jeg er i tvivl om, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg har et Sony anlæg i stuen og kunne godt tænke mig via Sonos at streame musik til dette anlæg samt at kunne musik til et andet værelse (har ikke købt noget anlæg endnu).

Jeg har en Ipod touch, som jeg har læst/hørt om kan fungere som fjernbetjening til et Sonos anlæg.

Jeg havde tænkt mig et setup i stil med dette:

Mit eksisterende plus SONOS ZP90 ZonePlayer

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/sonos_zp90-z oneplayer-_-_sonzp90wh.htm

SONOS ZonePlayer S5

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/sonos_zonepl ayer-s5_-_hvidsolv.htm

Fjernbetjening: Ipod Touch

Musik:

1) Jeg har rippet min musiksamling til Apple Lossless

2) Spørgsmål: Hvilken harddisk skal man tilslutte Sonos anlægget for at man kan høre ens musik?

3) Spørgsmål: Kan man streame musik fra TDC Play?

Hvilke erfaringer har I med Sonos? Er der noget bedre alternativ? Har I input til mit setup hører jeg meget gerne fra jer

P.S. Kan man købe Sonos anlæg billigere på nettet end man kan få det til hos Hifi-klubben?

Til top Vis nph12's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nph12

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Sonos og er rigtig glad for det. Et alternativ kunne være Logitech Squuezebox / Touch - jeg valgte det dog fra, da Sonos efter min opfattelse har en bedre brugergænseflade (men det er naturligvis en subjektiv vurdering, og det skal da også siges at fordelen ved Logitech på det område er at man selv kan modificere brugergrænsefladen via app's (personligt vil jeg dog hellere have et færdigt produkt som bare fungerer)).

Ad 2) Den normale løsning vil være en NAS (en netværksharddisk) eller en almindelig PC, som er koblet på samme lokalnetværk som mindst én af Sonos enhederne er.

Ad 3) Mig bekendt kan man ikke pt. Man er nød til at downloade filerne og placere dem lokalt på NAS eller PC, men det kræver jo så også, at man løbende skal have opdateret sine rettigheder på filerne. Men det behøver ikke være så slemt, for hvis du fortæller din Sonos, at du bor i USA, så kan du koble dig op på en lang række tilsvarende tjenester i USA, som du kan streame fra (men deres udvalg af dansk musik er i sagens natur ret begrænset).

Ad prisen) Ja, du kan godt finde den lidt billigere i f.eks. England, men du skal tænke over, at hvis noget går galt, så er garantien kortere og du skal til at bruge penege på at sende tingene frem og tilbage.

Til top Vis JaySimpson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JaySimpson

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ang: TDC Play og Sonos

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80288

nph12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene. Jeg kan godt høre, at Sonos er et rigtigt godt valg. Jeg er dog lidt afventede, da jeg lige vil se om TDC play bliver understøttet i Sonos (da dette vil være den optimale løsning) ellers skal jeg lige have fundet ud af, hvilken harddiskløsning jeg vil bruge (PC eller NAS).

Fleeters
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2006
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har også sonos og er blevet positivt overasket, da det er skide nemt at opsætte og bruge! :)

Jeg bruger NAS, men med alle de radiostationer der er tilgængelige, er det faktisk mest net-radio jeg hører. Mulitirums funktionen er bare noget der virker!

Jeg kan kun anbefale sonos!

Til top Vis Fleeters's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fleeters

-EA-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Fleeters skrev:

Jeg har også sonos og er blevet positivt overasket, da det er skide nemt at opsætte og bruge! :)

Jeg bruger NAS, men med alle de radiostationer der er tilgængelige, er det faktisk mest net-radio jeg hører. Mulitirums funktionen er bare noget der virker!

Er der netværkskabel til din SONOS afspiller eller er det trådløst sat til dit netværket??

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

-EA- skrev:
Fleeters skrev:

Er der netværkskabel til din SONOS afspiller eller er det trådløst sat til dit netværket??

Mindst én Sonos enhed skal være kablet, idet Sonos'en selv opretter sit eget lokalnetværk, som adskiller sig fra et normalt WLAN netværk, og den slet ikke kan connecte til et normalt WLAN netværk.

Jeg har kablet mine to stationære enheder (ZP-90 og ZP-120) for at sikre konstant levering af signal, men jeg ved ikke om det var nødvendigt at gøre - for jeg har endnu ikke været ude for at min bærbare enhed (S5) har haft 'huller' i musikken (det er dog en fordel at kable enhederne hvis du gerne vil sikre dig en høj lydkvalitet i et dyre hifi anlæg).

Ad NAS vs PC: Hvis ikke du allerede har en PC, som du kan bruge til formålet, så vil jeg anbefale en NAS - den er lille og bruger ikke ret meget strøm og den er rrimelig billig (afhænger naturligvis af hvor meget HD plads, som du vil have i den). Endvidere kan den bruges til at gemme alt muligt andet på, som man gerne vil have adgang til via sit netværk (f.eks. film og billeder)

/HJS

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

nph12 skrev:

Mange tak for svarene. Jeg kan godt høre, at Sonos er et rigtigt godt valg. Jeg er dog lidt afventede, da jeg lige vil se om TDC play bliver understøttet i Sonos (da dette vil være den optimale løsning) ellers skal jeg lige have fundet ud af, hvilken harddiskløsning jeg vil bruge (PC eller NAS).

NAS er klart den billigste løsning - en TB af god kvalitet ligger omkring 1000,00 kr.

Hvis du vil afvente TDC Play, så kan du ligeså godt vente endnu længere, for når det så kommer til at køre sammen, så er der yderligere ventetid indtil kvaliteten bliver justeret op, for som den er nu, er det ikke kvaliteten TDC Play brillerer på

Næ du, det er bare op på hesten - TDC Play kan altid komme senere, og der er jo muligheder nok i forvejen

nph12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
nph12 skrev:

NAS er klart den billigste løsning - en TB af god kvalitet ligger omkring 1000,00 kr.

Hvis du vil afvente TDC Play, så kan du ligeså godt vente endnu længere, for når det så kommer til at køre sammen, så er der yderligere ventetid indtil kvaliteten bliver justeret op, for som den er nu, er det ikke kvaliteten TDC Play brillerer på

Næ du, det er bare op på hesten - TDC Play kan altid komme senere, og der er jo muligheder nok i forvejen

Jeg springer nok på sonos vognen efter sommerferien, så kan jeg få ripper alle mine cd´ere så de lægger klar. Jeg prøver først at afvikle det fra en pc, men det kan godt være at jeg skal ud og investere i en NAS.

TDC Play kommer nok før eller siden, hvis de ikke bliver overhalet indenom af andre tjenester.

Jeg har downloadet en remote til Itune fra Apple app store, hvorved jeg kan styre musikken i ITunes. Det fungere indtil videre fint. 

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Jeg vil nu nærmere sige , at 2TB af god kvalitet ligger omkring 1000 kr., men det afhænger jo naturligvis af, hvor høje krav man stiller til kvaliteten

F.eks.: http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19939&am p;type=0

/HJS

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

JaySimpson skrev:
Ronin skrev:

Jeg vil nu nærmere sige , at 2TB af god kvalitet ligger omkring 1000 kr., men det afhænger jo naturligvis af, hvor høje krav man stiller til kvaliteten

F.eks.: http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19939&am p;am p;type=0

/HJS

Jaaa, men nu er den du linker til, jo ikke en NAS-disk, vel?

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
JaySimpson skrev:
Ronin skrev:

F.eks.: http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19939&am p;am p;am p;type=0

/HJS

Jaaa, men nu er den du linker til, jo ikke en NAS-disk, vel?

Hæ, nej - det gik lige lovligt stærkt med et lidt ensidigt fokus på disken fra min side . Du har formentlig ret i, at en NAS med 1 TB HD kan fås for omkring 1000. Hvis man gerne vil have mere plads kan man dog godt presse prisen pr. TB længere ned end 1000 kr.

nph12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Er det alle NAS harddiske som virke samme med Sonos? Er det bedst at købe med en NAS eller en pc med ekstern harddisk? Her tænker jeg på hvilke formater som er (kan blive) understøttet i de to løsninger. En pc vil man jo altid installere diverse codec, men hvad med en NAS?

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

nph12 skrev:
Er det alle NAS harddiske som virke samme med Sonos?

Jeg ved ikke om jeg tør love at alle NAS fungerer sammen med Sonos, men langt de fleste gør. Sonos'en stiller ikke krav til, at NAS'en skal kunne streame e.l., så der burde ikke være de store problemer. Hvis du gerne vil være 100% sikker, så kan du jo nævne en ca. pris (eller størrelse) på den NAS, som du overveje at investere i, og så er jeg ret sikker på, at en eller anden herinde kan anvise en NAS, som er testet sammen med Sonos'en.

nph12 skrev:
Er det bedst at kø[r]e med en NAS eller en pc med ekstern harddisk? Her tænker jeg på hvilke formater som er (kan blive) understøttet i de to løsninger. En pc vil man jo altid installere diverse codec, men hvad med en NAS?

Jeg er ikke sikker på, at jeg er helt med? Men nu forsøger jeg at svare, så må du spørge igen, hvis jeg ikke svarer på det, som du spørger om.

Når Sonos'en skal hente musikken skal den have adgang til en delt mappe på netværket, hvor i musikfilerne er lagt (man kan naturligvis godt bruge undermapper til logisk opdeling) og intet andet. Sonos'en accepterer en bred vifte af filformater både komprimerede med tab af lydkvalitet (f.eks. mp3) og lossless (f.eks. FLAC). Den stiller ikke krav om, at alle musikfiler skal være i samme format.

Sonos'en er således ligeglad med hvor den delte mappe befinder sig. Dvs. ideen med en ekstern harddisk til en pc kan kun være at skaffe mere plads til musikfilerne end der er til rådighed på PC'ens interne harddisk(e). Hvis valget står mellem købet af en ekstern hardisk koblet på din PC og en NAS, så vil jeg nok (uden at have prøvet med en ekstern hd) anbefale dig at bruge lidt flere penge og købe en NAS, idet en ekstern hd på en pc har en længere signal vej end en NAS plus at NAS'en (relativt) billigt kan stå stand-by hele tiden (i modsætning til en PC, som sluger en del strøm eller som du skal ind og tænde for før end du kan høre musik).

Når du skriver, at du vil installere diverse codec på din pc, så er jeg usikker på, hvad du mener? Men jeg formoder, at du tænker på software til at rippe CD'ere for musik? Til det kan man kun sige, at det er den trælse ting ved Sonos og andre ligne netværksløsninger. For det tager tid at rippe en CD, og det tager lang tid at rippe mange CD'ere. Vedr. NAS'en så har de normalt ikke mulighed for at håndtere sådan software, og de indeholder heller ikke et CD/DVD drev, så hvis du bruger en NAS, så skal ripningen stadig ske på en PC, hvor efter du uploade filerne til NAS'en. Idet selv uploadningen ikke er den tidskrævende del, så burde det dog ikke påvirke dit valg.

/HJS

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

ripping sker dog let via fx iTunes, men tager seføli stadig tid.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

nph12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det er godt være mig som blander tingene lidt sammen, men streamer man fra en NAS til Sonos eller er NAS´en bare en netværkharddisk?

Det jeg mente med codec var, at man altid kan installere codec på en pc, men på en NAS er man lås mere fast. Jeg nævnte kun dette, da jeg sidder og overvejer at lægge alt multimedie et central sted. På lydsiden så er det vel Sonos der håndtere diverse codec (lydformater)?

JaySimpson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

nph12 skrev:
Det er godt være mig som blander tingene lidt sammen, men streamer man fra en NAS til Sonos eller er NAS´en bare en netværkharddisk?

NAS er 'bare' en netværksharddisk. Når Sonos'en henter musik fra lokalnetværket benytter den sig ikke af streaming.

nph12 skrev:
Det jeg mente med codec var, at man altid kan installere codec på en pc, men på en NAS er man lås mere fast. Jeg nævnte kun dette, da jeg sidder og overvejer at lægge alt multimedie et central sted. På lydsiden så er det vel Sonos der håndtere diverse codec (lydformater)?

Sonos'en håndterer de forskellige lydformater. Idet NAS'en i et Sonos set-up bare er en netværtksharddik, så kan du placere alle de lydformater, som du vil på NAS'en.

nph12
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

JaySimpson skrev:
nph12 skrev:

NAS er 'bare' en netværksharddisk. Når Sonos'en henter musik fra lokalnetværket benytter den sig ikke af streaming.

nph12 skrev:

Sonos'en håndterer de forskellige lydformater. Idet NAS'en i et Sonos set-up bare er en netværtksharddik, så kan du placere alle de lydformater, som du vil på NAS'en.

Mange tak for svarene Nu giver det også meget mere mening.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes