Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ext/intern DAC - Surround receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Så er alt rippet i flac og squeezebox'en (duet) er oppe og køre.
Virker perfekt

Meeeen, kan det lyde bedre? - det evige spørgsmål man stiller sig selv

Nu er det jo ikke et highend hifi-anlæg jeg har, da min fokus primært ligger på surround - men alligevel gør det jo ikke noget
at det lyder OK...

Spørgsmålet er, om jeg vil få et kvalitets løft ved at sætte en ekstern DAC mellem squeezebox'en og min surround receiver?
Idag er SB tilsluttet digitalt direkte ind i receiveren (koax).
Hvor god er mon den indbyggede DAC?

Er der nogen som har erfaringer med dette?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:

Spørgsmålet er, om jeg vil få et kvalitets løft ved at sætte en ekstern DAC mellem squeezebox'en og min surround receiver?
Idag er SB tilsluttet digitalt direkte ind i receiveren (koax).
Hvor god er mon den indbyggede DAC?

Er der nogen som har erfaringer med dette?

Da jeg ikke kender modellens indre opbygning, bliver svaret herfra af gættende karakter, but here goes;

De fleste surround recieveres analoge inputs er på forsiden af ADC'er,for at minimere kompleksiteten af signalbehandlingen. På denne måde kan alle signaler behandles af en DSP, frem for at skulle have særskilte signalveje til hhv digitale og analoge kilder. Enkelte modeller har dog ægte analoge sektioner, men der bliver længere imellem dem og de er typisk prissat i den tunge ende.

Spænder du en DAC foran din marantz kommer du derfor højst sandsynligt til at spille  via
spdif (squeezeboxen er svjh max 48 kHz/24 bit) -> DAC -> rca -> ADC -> DAC -> ?out?

Der er et SNr på 105 dB i din marantz, og det vil der være uanfægtet om du køber en DAC med bedre specs og klasker på. Det forventelige SNr ved en opløsning på 24
bit DACs i mellemklassen vil i praksis ligge omkring 110-115dB, så for en reciever er det pænt nok med 105 og måske endda bedre hvis du springer ADC-trinet over og vælger pure stereo mode.
Jeg ville med andre ord satse på den interne DAC, indtil en eventuel opgradering(*) af anlægget.  På denne måde sparer du et skift mellem det analoge og digitale domæne, og risikoen for introduktion af unødig støj er herfor mindre.

*)Med opgradering, mener jeg den dag du får en pre der kan tage et analogt input, uden at nøjes med at smage på det X antal gange i sekundet. Faktisk en nedgradering, men en god én.

Et sjovt eksperiment: prøv at fodre din marantz med et digitalt feed på 96/24(vælges på lydkortets egenskaber for digitalt out, under afspilningsenheder) fra en højopløst musikfil, evt. fra din htpc. Kompressionsalgoritme eller ej er mindre vigtig, ikke ubetydelig, bare ikke helt så vigtig, blot der ikke er hørbare artifacts. Afspil samme fil via squeeze. Hvis det, jeg oplevede ikke var udstyrsbestemt, så kan squeezeboxen godt gå hen og næsten lyde lidt klemt.
Sådan var testresultatet ihvertfald, da jeg herhjemme testede forskelle mellem bitrates, kompressioner og afspillere. Teoretisk er den oplevelse jo også bakket udemærket op, men derfor behøver mine ører jo ikke at være troværdige. Det er ører nemlig sjældnere end de fleste entusiaster går rundt og mener. 

Nå, det var et sidespor , god fornøjelse med lytningen. Det er jo musik det hele handler om.

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.
Hmmmmm, der blev jeg klogere...

Ja, fidusen går godt nok fløjten, hvis tager det analoge signal fra en DAC ind i receiveren, bare for at den skal konvertere til
digital igen og derefter tilbage til analog.
Det kan da umuligt gøre noget godt for lyden...

Jeg har lige gransket manualen om der står noget om dette - larmende stilhed.
Nu blev jeg faktisk lidt nysgerrig mht. hvad "Source direct" og "Pure direct" egentligt gør - tja, det er faktisk også meget
overfladisk beskrevet... Men, det gør i hvert fald noget. Det lyder klart bedre til musik med "Source Direct" slået til...

Jeg vil prøve dit eksperiment og se om det gør en forskel - pga. ferie går der dog nogen dage inden jeg får tid...

Afslutningsvis må jeg give dig ret. Der er musik det handler om samt om man selv er tilfreds
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart gætte på at de digitale filtre i source/pure direct-mode sættes ud af spil i lydprocessoren, således at signalet ikke undergår nogen form for forandring.

Min forrige reciever var jeg så heldig at få fingrene i diagrammet på, og uanset indstilling, samplede den ihvertfald alle analoge indgange, sendte dem gennem sin DAC og ud på pre-trinet.

Det giver også god mening, rent omkostningsmæssigt, og så længe man sampler med høj frekvens og opløsning, er problemet heller ikke specielt stort til almindeligt brug.

Eksterne DAC's fra et par tusinde og opefter, som markedet efterhånden ser flere og flere af, egner sig allerbedst til de, der har dyrt analogt grej der skal interfaces med billigere digitale kilder hvor den analoge udgang oftest efterlader mere at ønske.

Jeg gad vide om branchen kunne være mere oplysende omkring hjemmebiografudstyrets indre bestykning? Et hurtigt kig i din manual viste ihvertfald at der, som du selv siger, ikke besvares hvad pure og source direct i praksis gør. Fra manualen:

(24) PURE DIRECT button and indicator

When this button is pressed once, “SOURCE

DIRECT” appears on the FL display. If pressed again,

PURE DIRECT” appears. After 2 seconds, the FL

display indication goes out.

In the source/pure direct mode, the tone control

circuitry and bass management are bypassed.

Notes:

• The surround mode is automatically switched to

AUTO when the pure direct function is turned on.

• Additionally, speaker configurations are fixed

automatically as follows.

Front SPKR = LARGE

Center SPKR = LARGE

Surround SPKR = LARGE

Surround Back SPKR = LARGE

Sub woofer = YES

Noget kunne tyde på at du skal bruge source direct, da den anden indstilling låser en række konfigurationsmuligheder, men helt logisk for burhøns kan forklaringen næppe kaldes

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes