| Sendt: 09 August 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften antyder kunne jeg godt tænke mig lidt mere info om D/A convertere.
Alle taler så meget om hvor vigtigt det er med en god D/A converter, og læser man information om produkter er det altid D/A convertere der får skylden for fantastisk lyd.
Jeg har prøvet et par små eksperimenter herhjemme som lige kort bliver beskrevet.
Jeg har haft en DENON BD3800 som har fine D/A convertere koblet direkte til min NAD M25 effekt blok - Det var sammen med en medarbejder fra Hifi klubben og vi blev enige om, at det lød forfærdeligt. Så kørte vi en M3 på som pre amp, hvor det stadig var DENON BD3800 der var D/A converter.. Det vil sige det analoge signal "bare" blev ført igennem NAD M3.. Burde jo ikke ændre lyden så meget.. Meeen.. Pludselig var lyden super lækker.. Derfor var det noget helt andet i M3 forstærkeren der var skyld i vellyd modsat den D/A converter der sidder i BD3800.
En anden gang gjorde jeg det samme med min Sonos ZP90. kørte de analoge udgange direkte i min nad M25 og det lød ikke så godt.. Men derefter kørte jeg signalet igennem min NAD M15 forforstærker, og det blev meget bedre.
Kører jeg dog ZP90 digitalt til min M15 lyder det bedst.. Så D/A converterne er åbenbart bedre i NAD M15 end ZP90.
Men min store forundring er, at det er noget helt andet end selve D/A converterne der giver lyden den varme og fyldighed den skal have.. Hvad er så den hemmelige ingrediens efter den Digitale til analog konvertering?
som sidste ting lyder DTS væstentligt bedre i mit setup nu en DTS-MASTER fra min gamle denon AVR3808.. Burde jo være en del bedre med DTS master.. Så der er noget efter skiftet fra digitalt til analog der gør skidtet bedre:)
MEN HVAD?
|