Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 04:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: D/A converteres inflydelse? - Vigtigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Som overskriften antyder kunne jeg godt tænke mig lidt mere info om D/A convertere.

Alle taler så meget om hvor vigtigt det er med en god D/A converter, og læser man information om produkter er det altid D/A convertere der får skylden for fantastisk lyd.

Jeg har prøvet et par små eksperimenter herhjemme som lige kort bliver beskrevet.

Jeg har haft en DENON BD3800 som har fine D/A convertere koblet direkte til min NAD M25 effekt blok - Det var sammen med en medarbejder fra Hifi klubben og vi blev enige om, at det lød forfærdeligt. Så kørte vi en M3 på som pre amp, hvor det stadig var DENON BD3800 der var D/A converter.. Det vil sige det analoge signal "bare" blev ført igennem NAD M3.. Burde jo ikke ændre lyden så meget.. Meeen.. Pludselig var lyden super lækker.. Derfor var det noget helt andet i M3 forstærkeren der var skyld i vellyd modsat den D/A converter der sidder i BD3800.

En anden gang gjorde jeg det samme med min Sonos ZP90. kørte de analoge udgange direkte i min nad M25 og det lød ikke så godt.. Men derefter kørte jeg signalet igennem min NAD M15 forforstærker, og det blev meget bedre.

Kører jeg dog ZP90 digitalt til min M15 lyder det bedst.. Så D/A converterne er åbenbart bedre i NAD M15 end ZP90.

Men min store forundring er, at det er noget helt andet end selve D/A converterne der giver lyden den varme og fyldighed den skal have.. Hvad er så den hemmelige ingrediens efter den Digitale til analog konvertering?

som sidste ting lyder DTS væstentligt bedre i mit setup nu en DTS-MASTER fra min gamle denon AVR3808.. Burde jo være en del bedre med DTS master.. Så der er noget efter skiftet fra digitalt til analog der gør skidtet bedre:)

MEN HVAD?

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 09 August 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Måske skal svaret findes i specifikationerne for produkterne:
http://nadelectronics.com/products/masters-series

Indgangsimpedansen for de forskellige apparater er:
M25= 1Mohm
M3 = 150kohm
M15 = 56kohm

Både din Denon og din Sonos har åbenbart godt af at blive belastet lidt hårdere ( lavere impedans) end din M25 kan tilbyde.
En hårdere belastning betyder at der trækkes mere strøm fra signalkilden, og det kan have betydning for hvordan udgangstrinnet i signalkilden lyder.
Teknisk set er det bedre at belaste mindre (højere impedans) da en hårdere belastning giver mere forvrængning, men omvendt bliver transmissionen mere sikker med hårdere belastning, så signalkablets indflydelse er mindre.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 09 August 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Måske skal svaret findes i specifikationerne for produkterne:
http://nadelectronics.com/products/masters-series

Indgangsimpedansen for de forskellige apparater er:
M25= 1Mohm
M3 = 150kohm
M15 = 56kohm

Både din Denon og din Sonos har åbenbart godt af at blive belastet lidt hårdere ( lavere impedans) end din M25 kan tilbyde.
En hårdere belastning betyder at der trækkes mere strøm fra signalkilden, og det kan have betydning for hvordan udgangstrinnet i signalkilden lyder.
Teknisk set er det bedre at belaste mindre (højere impedans) da en hårdere belastning giver mere forvrængning, men omvendt bliver transmissionen mere sikker med hårdere belastning, så signalkablets indflydelse er mindre.

Fedt med så hurtig og grundig forklaring - Jeg er ikke så stærk i det tekniske.

Jeg havde en NAD M5 CD-Afspiller hjemme kort, som lød bedre end min sonos når den blev brugt med analoge udgange. Gad godt finde en DAC der gjorde det samme. Men det er vel en jungle?

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 09 August 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Yep det er en jungle.
Det er ikke kun selve DAC-chippen der bestemmer lydkvaliteten fra en afspiller ( BD, CD eller netværk), det er faktisk mere vigtigt hvordan det efterfølgende analoge filter og bufferkredsløb er opbygget.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

En af mine venner har en Music Hall. Jeg synes den lyder rigtigt godt! Også til prisen...

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=10889

den har 4 indgange coax (s/pdif), optical, XLR, eller USB digital. Op til 24 bit - 192 kHz!

Man kan godt få DACs der koster mindre, men så tror jeg ikke springet op fra hvad du har nu, vil være specielt stort.

Music Hall'en gør det godt, og jeg synes den kan følge med flere af de CD-spillere jeg har hørt, omkring 20.000,- (kombineret med godt løbeværk eller losless format fra diverse)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 August 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg læste engang om noget Grundig bilstereo, et eller andet med at Grundig's effektforstærkerserie fremhævede mellemtonen ret meget, så for at kompensere for dette havde Grundig generelt valgt at dæmpe mellemtonen på deres headunits.. Sammen skulle tingene gå op i en højere enhed, men hver for sig duede det ikke rigtigt..

Kan det tænkes de NAD forforstærkere I brugte er afstemt til NAD effektforstærkeren og at effektforstærkeren ikke lyder så fantastisk hvis der ikke er en forforstærker med den rette klangfarve foran?

Min erfaring med NAD begrænser sig til et par 902 effekttrin af noget mere beskeden karakter end din M25, men jeg oplevede at det var en gevinst at skifte fra min tidligere AMC preamp til en passiv Creek.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes