Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Valg af 2-kanals lydspor på blu-ray (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer vedr. valg af 2-kanals lydspor fra koncrtoptagelser (og film) på blu-ray.

I min opsætning kører jeg, ved koncertoptagelser, lyden digitalt ud via coax fra min Pioneer blu-ray afspiller og ind i min McIntosh CD-afspiller, der har digital indgang, for at udnytte de fantastiske DA-konvertere i denne. Derfra direkte videre til min røreffektforstærker, med deraf følgende fremragende 2-kanals lyd.

Jeg har eksperimenteret lidt med hvilket lydspor jeg har valgt på blu-ray skiverne og med lidt blandede resultater til følge - og her er jeg så rigtigt interesseret i at høre hvad I andre, der bruger 2-kanals lyd fra blu-ray, gør.

På flere disks er der f.eks. et DTS-HD master audio lydspor i 5.1. Dette bliver så lavet om til 2-kanals, men er vel stadigvæk et HD-lydspor - eller hvad, når man kører ud via coaxudgangen? Der er ligeledes et PCM 2.0 lydspor, som vel er ukomprimeret lyd (og der jeg i princippet burde få bedst lyd ud) på lige fod med de film der kommer med et PCM 5.1 lydspor og som jeg altid foretrækker hvis det er tilgængeligt. Der er ofte også et DolbyDigital lydspor, men det glemmer vi alt om her, da det selvfølgelig lydmæssigt er langt efter de andre.

Det skal nævnes at jeg har en enkelt film, Nikita (naturligvis den franske version), med et DTS-HD master audio lydspor i 2.0, og den kørte jeg ligeledes via min McIntosh - og her må jeg virkelig sige at jeg fik fuld valutta, hvad det lydmæssige angår.

Er spændt på at høre om jeres erfaringer og valg af lydspor ved 2-kanals lytning.

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

jeg er faktisk igang med at lave mine egne 2.0 lydspor ud af bluray film, jeg bruger 2 programmer til det, tsmuxer og eac3to, den første film jeg prøvede er alice i eventyr land som er dts HD, jeg lavede lyd filen om til 16bit 44.1khz 640kbit, for at være sikker på min dac kan tage lyden uden min decoder roder rundt i den, resultat er faktisk rigtigt godt men der er desvære nogle mystiske pop lyde i det høje hz som ødelægger det hele, jeg tror så det har noget med dårlige driver til eac3to som er skyld i det, og hvis jeg vil have fat i den rigtige koster det vist 2500$ for at dts/dts hd virker... anyways det er mit gæt, men er lige nu igang med at lave starwars 2 som er ac3, om til stereo, så finder jeg ud af om det bedre kan lade sig gøre når jeg laver ac3 om til stereo uden mislyde, jeg kan vende tilbage med resultatet hvis det skulle være.
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

så fandt jeg ud af hvad problemet var... man må åbentbart ikke lave det til 44,100khz. den skal forblive ved 48,000khz, men hold da op nu er det sjovt at se film igen, jeg har i lang tid været irriteret over kvaliteten når jeg ser bluray eller dvd, lydkvaliteten var simpelten ikke til at holde ud på mit hifi... ikke længere, nu er explosionerne som de skal være, kan jeg lige love for og hele lydbilledet er korrekt ved selv ved meget høj volume
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Du sætter din afspiller til at downmixe til 2.0, så burde du få 24 bit/48 kHz stereo pcm spdif signal.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Du sætter din afspiller til at downmixe til 2.0, så burde du få 24 bit/48 kHz stereo pcm spdif signal.

umm ja men det lyder af helvede til af en eller anden grund, på denne her måde kan jeg sætte min ps3 til at bitstreame direkte til min dac.. jeg må indrømme jeg er imponeret over resultatet

samtidig slår jeg drc (Dynamic Range Compression) og dialog nomalization fra. og downconverter som sagt til 16bit 48,0khz. og slår LFE til så jeg også får sub med... jeg skal da lige love for der der er knald på nu, og lyden er ren og uforvrænget
det er den bestemt ikke hvis jeg bare smækker en alm blu-ray på og lader ps3ens egen decoder gøre arbejdet!

og min dac er kun 16 bit så

emarkussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar, men jeg ved ikke om emnet er helt forstået. Jeg har ingen problemer med lydkvaliteten, den er tårnhøj, men ville egentlig gerne høre andres erfaringer.

Når jeg ser film er det selvfølgelig afspilleren der foretager afkodningen af lyden, der efterfølgende sendes vi HDMI til min surroundforforstærker (PCM). Ikke noget bitstream her.

I bund og grund var jeg blot interesseret i at høre om hvad der efter jeres mening lød best, PCM 2.0 eller DTS-HD Master Audio 5.1 downmixet til 2.0?

"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
Til top Vis emarkussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emarkussen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes