| Sendt: 11 August 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer vedr. valg af 2-kanals lydspor fra koncrtoptagelser (og film) på blu-ray.
I min opsætning kører jeg, ved koncertoptagelser, lyden digitalt ud via coax fra min Pioneer blu-ray afspiller og ind i min McIntosh CD-afspiller, der har digital indgang, for at udnytte de fantastiske DA-konvertere i denne. Derfra direkte videre til min røreffektforstærker, med deraf følgende fremragende 2-kanals lyd.
Jeg har eksperimenteret lidt med hvilket lydspor jeg har valgt på blu-ray skiverne og med lidt blandede resultater til følge - og her er jeg så rigtigt interesseret i at høre hvad I andre, der bruger 2-kanals lyd fra blu-ray, gør.
På flere disks er der f.eks. et DTS-HD master audio lydspor i 5.1. Dette bliver så lavet om til 2-kanals, men er vel stadigvæk et HD-lydspor - eller hvad, når man kører ud via coaxudgangen? Der er ligeledes et PCM 2.0 lydspor, som vel er ukomprimeret lyd (og der jeg i princippet burde få bedst lyd ud) på lige fod med de film der kommer med et PCM 5.1 lydspor og som jeg altid foretrækker hvis det er tilgængeligt. Der er ofte også et DolbyDigital lydspor, men det glemmer vi alt om her, da det selvfølgelig lydmæssigt er langt efter de andre.
Det skal nævnes at jeg har en enkelt film, Nikita (naturligvis den franske version), med et DTS-HD master audio lydspor i 2.0, og den kørte jeg ligeledes via min McIntosh - og her må jeg virkelig sige at jeg fik fuld valutta, hvad det lydmæssige angår.
Er spændt på at høre om jeres erfaringer og valg af lydspor ved 2-kanals lytning. __________________ ...markus
"You tell them I'm comin'. And hell's comin' with me."
Kurt Russell i Tombstone.
|