Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp til valg af forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 August 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi entusiaster.

Jeg går og kigger lidt efter en god forstærker på brugtmarkedet. Jeg har pt bare nogle gamle beovox 3000,
så den skal ikke trække det helt store. Det skal lige siges at jeg dog gerne vil være på forkant,
til når jeg en dag for købt et nogenlunde sæt højtalere.

Vi snakker selvfølgelig stereo setup, og prisen skal være mellem 500,- og 1000,-
nu er der sikkert mange af jer der sidder og himler over budgettet, men når man har været på SU i 3 år,
og nu er på kontanthjælp, så har man altså ikke råd til at købe en ny forstærker.

Selv har jeg kigget på Nad 306 og onkyo A9711 integra til hhv 500,- og 1000,-
de er begge i fin kosmetisk stand, selvom jeg godt nok hælder mest til onkyoen.

Mit spørsgmål er så hvilken i ville råde mig til at købe?
500kr er bestemt det der ser bedst ud på bankkontoen, men onkyoen har lidt ekstra power,
og så ser den en del federe ud imo. Men er det den dobbelte pris værd?

info på Nad 306: http://nadelectronics.com/content/100603155707-NAD_306.pdf

info på onkyo A9711 integra kan jeg ikke finde så meget af. jeg ved bare at den har 2x80watt i 8ohm
og at deres integra serie skulle være udemærket.
Til top Vis a-sbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a-sbjoern

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 August 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn,

jeg har haft en del i den billige ende - og det er da også ekstra godt når man kan få god lyd for små penge :-)

Jeg kender intet til onkyo'en, men har haft en del nad fra generationen før den 306. De spillede alle virkeligt godt (især ift. prisen), og havde langt flere kræfter end man skulle tro. Mit gæt er at den nad vil kunne spille lige så højt som onkyoen. Personligt ville jeg vælge en nad men en tidligere model (fx 3240) aht. designet - de kan fås til 3-4-500.  

Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Jeg har kigget både dba og gul&gratis igennem for billige forstærkere, og der er ikke andre NAD i den prisklasse. der er et sæt med en 317 og en 514 cd afspiller til 900,- en 3400pe til 800,- (grim imo) og en c730 til 700,-

det skal lige siges at jeg bor i sønderjylland, så det er derfor næsten sikkert at jeg skal have den tilsendt, hvilket koster 150kr.

p.s. jeg går også meget op i hvordan den ser ud, da den skal stå frit i stuen på et lille fint bord.
(så en grim gammel plastic JVC med ridser har ikke interesse)

jeg kan lige nævne at nad 306 vejer lige under 9kg og onkyoen vejer 15kg, så jeg sparer 50kr i forsendelse med Nad'en ;)

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

85 der har kigget men kun 1 der har haft noget at sige?
come on ;)

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lige fundet et sony sæt til en samlet pris af 800,- jeg ved dog stadig ikke om det kan sendes..

Her er delene:
Forstærker : TA-FE700R, RDS Tuner : ST-SE300, CD : CDP-XE700
så kan i jo også lige kommentere på det i forhold til de andre to. :)

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Både Nad og Onkyo har udemærkede ry. Og er begge strømstærke, dvs de kan trække relativt store højtalere.
Jeg har selv haft en NAd 7240Pe (radio+forstærker 40 w) som trak mine SA 1550 gulvhøjtalere fint. (bedre end en cambridge 100w surround)
Se evt her: http://www.dba.dk/receiver-nad-7240pe-graa/id-68138544/ (jeg gav 700 for min inkl Nad cd afspiller)
Jeg tror dette er en nyere udgave af samme: http://www.dba.dk/receiver-nad-c740-sort-4/id-68203256/ (ikke nødvendigvis bedre)

Du skal ikke tænke vægtforskellen som "jubii fragt sparret" men som et udtryk for byggekvalitet. Jo tungere des bedre komponenter. (generelt altså)

Jeg synes du skal holde dig fra sony, men det er bare fordi jeg ikke har den store fidus til dem.

Jeg har selv lige købt en Cambridge Atac 3 til 500 kr (inkl fragt). Som jeg synes spiller på niveau/lidt bedre end Nad 7240Pe, men den er også nyere og uden radio+riaa.

Du skal vide at NAD er kendt for at lave forstærkere, som bestemt ikke er skønheder, de er store og klodsede. Tilgengæld holder de for evigt. (lidt ligesom den gode gamle Volvo 240 serie)   

Konklussion: Jeg har kun selv prøvet Nad så dem vil jeg anbefale dig, Jeg ville selv vælge Onkyo for at prøve noget nyt og ville overhovedet ikke være bekymret for køb af denne. Kig evt efter andre mærker, og tag dig god tid - drømmeforstærkeren dukker ligepludselig op og så er det træls at have købt en anden!!!!
Husk: Det er altid tilladt at presse prisen (ex: 500 inkl fragt?) med argumenter som SU osv. (der har jeg sparret en del)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret nissemand :)

Den Nad c740 er da blandt de "pænere" nads. Jeg tror lige jeg vil prøve at se om han ikke også kan presses lidt i pris.

ellers faldt jeg også lige over dette rotel setup: http://www.dba.dk/stereoanlaeg-rotel-radio/id-68068344/
hvis han går med til kun at sælge for- og effektforstærker kunne det måske også have interesse. hvad siger i?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det ser ikke ud til at I bliver enige om det ^^
Jeg vil sige at hvis jeg skulle vælge mellem dine B&O'er og så de SA'er der følger med hans, så ville jeg tage SA - men det er nok fordi det er mit eget mærke.

Kunne du ikke skrive lidt om hvilken slags musik du hører, hvor stort dit rum er, hvor højt du spiller og om du er afhængig af basfornemmelser i maven, eller helst vil være fri for samme. - Det ville muligvis bringe nogle flere svar på banen.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 August 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gang hjulpet et klubhus til en lille fodbold klub og en gang en spejder hytte med forstærker blot ved at kigge i elektronik rummet på den lokale genbrugs plads pris 0,00 kr.

Du vil blive overrasket over hvad der ryger ud, den ene gang var det en ældre jvc forstærker og mener den anden var en technish.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

jeg ved godt at hans SA sikkert ville spille noget bedre end mine gamle beovox, men størrelsen har også betydning. Jeg har
skråvæg i den ene side, og højtalerne må derfor ikke blive for høje. den anden ting er også at jeg ville være nødt til at hente
det personligt i odense hvis jeg skulle have højtalerne med.

Mht musik så skifter det faktisk ret meget. For tiden er det nok mest i den mere jazzede accustiske genrer, men jeg er også
glad for indierock og elektronisk musik. Bassen skal altså ikke slå mig i maven hele tiden, men forstærkeren skal bestemt
være i stand til det i de tilfælde hvor det er ønsket. -og det skal være en præcis bas frem for en buldrende bas.

min stue er vel 20-25m2 og loftet 5m2 mindre da der er skråvæg i den ene side, startende fra en meters højde.
Jeg spiller generelt ikke særlig højt, da vi også har dyr, men jeg vil ikke nøjes med noget der kun lige kan dække mine
hverdagsbehov. det skal kunne trække at jeg spiller højt en aften hvor jeg får et par øl med nogle venner.

Hvis jeg skal beskrive det daglige lydniveau, så vil jeg sige at det er 150% af hvad man normalt bruger når man ser tv.

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved skam godt at der er mange der smider guld væk. desværre er det, her i mit område, mest møbler, og ikke så meget
elektronik. heh, jeg tror næsten hele min stue, undtagen tv og sofabord, er fra genbrug, samlet over et halvt års tid.
for et par uger siden stødte jeg på en wegner sovesofa til 650kr, som desværre var væk næste dag da jeg kom tilbage for at
se til den igen.
af elektronik har jeg fundet en jvc cd afspiller og et par jamo monitorhøjtalere. de ligner de gamle hvide jamo s60, men de er
lidt større.

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 August 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et sæt B&O 4703 højtt. du kan få for afhentning og en flaske rødvin!

Jeg aner ikke om de fejler noget. Har kun tjekket om de kan sige noget ganske kort og det kunne de! De er i pæn stand alderen taget i betragtning. Der er 4 enheder i hver!

De er ret nemme at spille op. Jeg prøvede dem med en gammel technics og det gik fint!

De står i Viborg!

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hej Bastian.

Tak for tilbudet, men jeg må desværre sige nej tak :(
jeg bor som sagt i sønderjylland (Aabenraa) og det ville være for langt at køre efter dem

Men som sagt, mange gange tak for tilbudet :)

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til det der rotel sæt med 2x system audio 930 højtalere. hvor gode er de højtalere egentlig? markant bedre end
mine gamle B&o?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

System Audio 930 gulvhøjttaler 1993 – 1995 - det er en af de små modeller, men de er sikkert udemærkede -gætter på 1 6" enhed og 1 diskant. Så ikke voldsom bas. Mine forældre har storebror til dine B&O og jeg har også hørt dine uden at blive imponeret.

SA'erne er helt sikkert under 1 meter høje. Men hvis du vil have en meget markant forbedring så er det ikke dem, men det er heller ikke dit budget ^^

a-sbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt at B&o 'erne kan tilfredsstille mig et stykke tid endnu. Det var mere af hensyn til, om det var fuldstendig tåbeligt ikke at få dem med i købet. :)

Men jeg tror bare at jeg vil fokusere på en ordenlig forstærker i stedet. så kan jeg opgradere højtalerne om et par måneder hvis jeg føler for det.

og andre brugere må også godt komme med deres mening om de forskællige forstærkere jeg har nævnt. ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes