Emne: Digital lyd kvalitet ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
holme Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg sidder og undrer mig over følgende:
Nogle har brugt, endog, rigtig mange penge på deres hifi anlæg, og så har de tilsluttet deres ipod til anlægget; lydkvaliteten
fra apple itunes er, mig bekendt, kun i 256 kbit. når det går bedst... Det er vel langt mindre end cd kvalitet - dette burde vel
kunne høres i mangel på dynamik og tab af lyd i de helt høje og lave frekvenser?!?
Hvor fedt er det at have brændt 5000 spir af på en meters højttaler kabel, når man lytter til musik fra sin ipod eller mp3
afspiller???
Eller tager jeg fejl?
Meget af mit nye musik, har jeg købt i iTunes; gør man sig selv en bjørnetjeneste, når man afspiller digital lyd? Skal man
hellere købe cd'er og få det fulde udbytte af musikken? eller skal man have al sin musik på sacd???
Glæder mig til at læse jeres svar.
Mvh. Thomas
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb cd'er og rip dem tabsfrit. Der er også nogle sites med flac musik - også "HD" fx 96kHz/24bit eller 192kHz/24bit. Men det er primært "ikke pop/rock" musik - men klassisk og jazz skal der jo også være plads til
PS: hvis du er kommet ud af en butik med èn meter kabel og 5k mindre i lommen - så håber jeg du har fået noget andet også.... __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
holme skrev:
Hej alle.
Jeg sidder og undrer mig over følgende:
Nogle har brugt, endog, rigtig mange penge på deres hifi anlæg, og så har de tilsluttet deres ipod til anlægget; lydkvaliteten fra apple itunes er, mig bekendt, kun i 256 kbit. når det går bedst... Det er vel langt mindre end cd kvalitet - dette burde vel kunne høres i mangel på dynamik og tab af lyd i de helt høje og lave frekvenser?!?
Hvor fedt er det at have brændt 5000 spir af på en meters højttaler kabel, når man lytter til musik fra sin ipod eller mp3 afspiller???
Eller tager jeg fejl?
Meget af mit nye musik, har jeg købt i iTunes; gør man sig selv en bjørnetjeneste, når man afspiller digital lyd? Skal man hellere købe cd'er og få det fulde udbytte af musikken? eller skal man have al sin musik på sacd???
Glæder mig til at læse jeres svar.
Mvh. Thomas |
|
|
Du har fuldstændig ret. HI-FI og mp3 hører ikke sammen. Jeg downloader KUN hvis jeg kan få det i FLAC format. Og gerne 24/96. Så køber jeg hellere en CD og ripper den i FLAC. Du kan også finde mange supergode brugte CD'er på Amazon til ingen penge.
Det der er ærgeligt er de kunstnere der laver enkelte gode numre, man gerne vil downloade, men hvor man KUN kan downloade i MP3. Så køber jeg det bare ikke... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
iTunes kan sagtens håndtere mere end 256 kbps.
Det kan dog ikke håndtere FLAC (i hvert fald ikke uden eksterne plugins), men kan derimod håndtere ALAC (Apple Lossless Audio Codec), som basalt set er det samme som FLAC - altså ligeledes et tabsfrit format. FLAC er dog mere udbredt og understøttes på flere afspillere, men ikke på iPods - her kan man så bruge ALAC.
iTunes kan iøvrigt også sagtens håndtere 24 bit lyd som standard, uden modifikationer eller andre plugins.
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du tager fejl hvis du pørver at lave en kobling mellem dem der bruger formuen på kabler og dem der nøjes med mp3.. Mit indtryk af folket her på h4a er nærmere at selv den mindste teoretiske fordel skal vendes og drejes, at der jagtes det perfekte, uanset om det reelt er hørbart eller ej.. Der er folk der seriøst mener at FLAC er bedre end ALAC eller omvendt selv om begge formater er tabsfrie og yderligere dem der mener man bør holde sig til ren WAV fordi den smule cpu kraft der skal bruges på at behandle FLAC og ALAC ødelægger lyden, mener de ihvertfald helt bestemt at kunne høre.. Jeg tvivler på du finder kabelfanatikere der er tilfreds med at nøjes med mp3, det skulle da lige være til transportabelt brug når de alligevel cykler rundt ude i trafikken..
|
| Til top |
|
| |
JaySimpson Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du finder nok ikke mange her inde som har brugt flere 100.000 på deres anlæg, og som samtidigt anvender ipod eller mp3 som afspiller.
For mig handler det i høj grad om at have balance i de enkelte dele i mit anlæg, således at de enkelte dele i kæden alle har en nogenlunde ensartet kvalitet (ud fra min egen subjektive vurdering) og under hensyntagen til det samlede budget.
For mig er der ingen pointe i at købe nogle meget dyre højtalere, som i sig selv spiller helt fantastisk, hvis jeg kobler dem på en middelmådig forstærker. Lyden bliver ikke bedre end hvad det svageste led i kæden tillader.
Så for mig kan en mp3 afspiller give god mening i et lavprisklasse anlæg, hvor mp3'ens lydkvalitet (eller mangel på samme) står mål med resten af anlægget.
Tilgengæld giver en mp3 afspiller ikke (for mig) nogen mening i et mellemprisklasse anlæg, hvor dens lydkvalitet vil være under resten af anlægget. Hvis man anvender en mp3 afspiller i sådan et anlæg, så har man brugt sine penge forkert. Man skulle have brugt flere penge på en bedre afspiller og så sparet lidt på de øvrige komponenter.
holme skrev:
Meget af mit nye musik, har jeg købt i iTunes; gør man sig selv en bjørnetjeneste, når man afspiller digital lyd? Skal man hellere købe cd'er og få det fulde udbytte af musikken? eller skal man have al sin musik på sacd??? |
|
|
Ja, mit svar afhænger jo så af hvilket anlæg du har. Hvis du har et relativt billigt anlæg, så er det sikkert fint, men hvis du har et lidt bedre anlæg (uden at tage stilling til hvor grænsen går mellem et relativt billigt anlæg og et lidt bedre anlæg, hvilket i høj grad er en subjektiv vurdering), så ville jeg mene, at du med fordel vil kunne anvende lydfiler i en bedre kvalitet.
Mvh HJS
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig er det en prioritering. Jeg foretrækker da Hi-Res FLAC og hvis jeg ikke kan få det, alm. FLAC. Hvis jeg ikke kan få det, ja men så må jeg tage til takke med mp3. Jeg har da en del 128bps cbr mp3 liggende som jeg med glæde hører. Hvis bare musikken er god nok, må man jo tage til takke. Meget er så dårligt indspillet, så det i praksis ikke betyder det store: mono-indspilninger fra 30'erne, bootleg-optagelser osv, der har i stemning og musikalitet, hvad de mangler i kvalitet. Nu har jeg også kun Hifi for en 20.000, så måske er jeg ikke kvalificeret.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
JaySimpson skrev:
| For mig er der ingen pointe i at købe nogle meget dyre højtalere, som i sig selv spiller helt fantastisk, hvis jeg kobler dem på en middelmådig forstærker. Lyden bliver ikke bedre end hvad det svageste led i kæden tillader. |
|
|
Der er jeg ikke helt enig. Højttalerne har så markant en andel i lydproduktionen at det er værd at satse på gode højttalere selv om resten af anlægget ikke helt lever op til niveauet. Naturligvis har en god højttaler gavn af at blive drevet af en god forstærker, men en forstærker skal være temmeligt ringe for direkte at ødelægge festen for en god højttaler. Omvendt, hvis du har en middelmådig højttaler kan du smide verdens fedeste forstærker foran og stadig kun få noget middelmådigt ud af det.. Jeg er enig i at det ikke bliver bedre end det svageste led tillader, forskellen på en super forstærker og en middelmådig en er bare langt mindre end forskellen på en super højttaler og en middelmådig en, derfor vil jeg altid sigte efter at få så god en højttaler som muligt, også selv om det betyder jeg må gå på kompromis med forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
| For mig er det en prioritering. Jeg foretrækker da Hi-Res FLAC og hvis jeg ikke kan få det, alm. FLAC. Hvis jeg ikke kan få det, ja men så må jeg tage til takke med mp3. Jeg har da en del 128bps cbr mp3 liggende som jeg med glæde hører. Hvis bare musikken er god nok, må man jo tage til takke. Meget er så dårligt indspillet, så det i praksis ikke betyder det store: mono-indspilninger fra 30'erne, bootleg-optagelser osv, der har i stemning og musikalitet, hvad de mangler i kvalitet. Nu har jeg også kun Hifi for en 20.000, så måske er jeg ikke kvalificeret.
|
|
|
Naturligvis er musikken det vigtigste, man kan indimellem få indtrykket at folk glemmer det når de fokuserer på alt det tekniske..
|
| Til top |
|
| |
VictorV Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger strandvaskerens holdning. Dog mener jeg at det ikke kun er højtaleren der er vigtig. også kilden har stor betydning. Jo bedre signal og mere detaljeret signal man har som udgangs punkt jo bedre bliver slut resultatet. men selvfølgelig har højtalerene den største betydning af alle komponenter da det er dem der er den aktive del af setuppet, dem der formidler musikken til lytteren.
Men alle komponenter i ens anlæg er afhængig af kvaliteten af indspilningen af musikken, samt selve det kvaliteten af det medie musikken er lagret på. FLAC, WAV, CD, DVD, hvad har vi samt self. VINYL.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
iTunes kan sagtens håndtere mere end 256 kbps.
Det kan dog ikke håndtere FLAC (i hvert fald ikke uden eksterne plugins), men kan derimod håndtere ALAC (Apple Lossless Audio Codec), som basalt set er det samme som FLAC - altså ligeledes et tabsfrit format. FLAC er dog mere udbredt og understøttes på flere afspillere, men ikke på iPods - her kan man så bruge ALAC.
iTunes kan iøvrigt også sagtens håndtere 24 bit lyd som standard, uden modifikationer eller andre plugins.
|
|
|
Ja men du kan da ikke dowloade numre tabsfrit fra Itunes??? Eller er jeg gal på den? __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
JaySimpson Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
JaySimpson skrev:
| For mig er der ingen pointe i at købe nogle meget dyre højtalere, som i sig selv spiller helt fantastisk, hvis jeg kobler dem på en middelmådig forstærker. Lyden bliver ikke bedre end hvad det svageste led i kæden tillader. |
|
|
Der er jeg ikke helt enig. Højttalerne har så markant en andel i lydproduktionen at det er værd at satse på gode højttalere selv om resten af anlægget ikke helt lever op til niveauet. Naturligvis har en god højttaler gavn af at blive drevet af en god forstærker, men en forstærker skal være temmeligt ringe for direkte at ødelægge festen for en god højttaler. Omvendt, hvis du har en middelmådig højttaler kan du smide verdens fedeste forstærker foran og stadig kun få noget middelmådigt ud af det..
Jeg er enig i at det ikke bliver bedre end det svageste led tillader, forskellen på en super forstærker og en middelmådig en er bare langt mindre end forskellen på en super højttaler og en middelmådig en, derfor vil jeg altid sigte efter at få så god en højttaler som muligt, også selv om det betyder jeg må gå på kompromis med forstærkeren.
|
|
|
Jamen, så tror jeg egentlig at vi er enige et langt stykke af vejen. Mit eksempel med højtaleren havde ikke til formål et nedgøre betydningen af gode højtalere, men blot at eksemplificere min pointe med, at anlægget ikke bliver bedre end det svageste led i kæden, og at man derfor skal afstemme kvaliteten af de enkelte elementer til ens budget, efter hvor man får mest value for the money.
NB: At afstemme kvaliteten er selvsagt ikke det samme som at afstemme prisen mellem de enkelte dele.
/HJS
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|