Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor ikke SACD ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bliver alt musik ikke udgivet på SACD ??? hvis det er så svært ja næsten umuligt at rippe/kopier, så ville det da være
genialt som kopibeskyttels. Er det meget meget dyre at indspille en SACD end en almindelig cd ???? Bare en sjov tanke
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tror aldrig formatet er slået an. Der er også DVD audio, og senest er der udgivet i Blueray audio. Det sidste har måske en fremtid. Men helt centralt så har CD mediet haft så stor succes og der er næppe mange som er utilfreds med lyden, at få er villige til at betale en højere pris for et format med højere opløsning. Blueray audio skulle have 256 gange så høj opløsning som en CD. Bl.a. Tom Pettys nye MOJO kan fåes i formatet, men koster det dobbelte af CD udgaven, men ca. det samme som vinyludgaven.

Men du kan da få en del titler i SACD, bla Derek and the Dominoes: Layla and other assorted love songs og Dire Straits: Brothers in arms. (for at tage nogle af de rigtigt kendte.)

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Fordi formatet ikke er slået igennem rent kommercielt, og så synes mange at det er en svaghed at man ikke kan rippe sacd'er direkte, men søger istedet i retning af 24bit/96kHz FLAC filer når det drejer sig om digital musik i høj kvalitet.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke bruges på computer og transportable enheder, så det er ikke mainstream venligt. Kunderne gider det ikke.

Muskbranchen har låst sig selv fast. De vil ikke udgive downloads i høj kvalitet af frygt for kopiering. Så udgiver de i lav kvalitet og folk kopierer deres lav kvalitets musik. Deres høj kvalitets udgivelser er baseret på en monopol teknologi (SACD) som ikke kan opnå stort nok volumen til at flyde økonomisk.

Resultat: Musik er ved at få samme status (i mainstream kulturen) som TV og ugeblade. Noget ligegyldigt juks til adspredelse, hvor kvaliteten ikke betyder så meget.

Tag noget autogenereret rytmehejs fra en computer, tilsæt en lækker dåse med gode p****r (behøver ikke kunne synge rent, det klarer Autotune) og giv den hele armen med loudness så det er maksimalt højlydt og vupti du har et "instant pophit".

Der er langt imellem nye udgivelser i god teknisk kvalitet når vi taler mainstream musik. Det er langsomt ved at blive opdelt i folk der downloader høj opløsnings musik og massemarkedet, der kan nøjes med MP3, tror jeg. CDer ligger et sted midt imellem, men vil nok glide ud af markedet med tiden.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

lacla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er for såvidt enig i torsteinowich's analyse, men jeg tror heller ikke at man skal underkende at musikmarkedet idag er stærkt drevet af de mobile enheder, hvor hifi selvsagt er en umulighed. Jeg vælger så at tro på at den tekniske kvalitet følger den kunstneriske kvalitet, og at man altid vil kunne købe Leonard Cohen i en god højt opløselig udgave, mens det måske bliver lidt sværere hvis man lytter meget til f.eks. Sukkerchok.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 05:39 | IP-adresse registreret  

de SACD og maskiner jeg har lagt øre til der var jeg ikke særlig begrejstret for den lyd jeg hørte, tynd og kedelig pling plang efekt, der blev fukoseret meget på detaljer i det diskandt området det var som om man glæmte resten også lige skulle være med, så det er ikke noget jeg har brugt penge på
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

De få SACD jeg har stiftet bekendskab med har alle været en positiv oplevelse og lydt bedre end deres CD udgaver.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig at kvaliteten af lydoptagelsen er det afgørende.

Hertil en ok dac og for guds skyld ikke nogen elektrisk eller digital volumenkontrol.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes