| Forfatter |
|
Spademand Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et lille spørgsmål ang en opgradering af mit lille hjemmeanlæg. Jeg har hele dali concept serien. med 2'ere bagved en center og 2 8'ere i front. Front er 6 ohm.
Jeg har lige nu en denon 2311 forstærker som er gået ned (protection mode) 1 gang under en meget basheftig scene i en film (blu ray). Og jeg vil selvfølgelig gerne have mulighed for at kunne spille rigtig højt nogle gange til film men også til fest. Jeg har fået en mulighed for at købe en rimelig billig NAD 270 som jeg så kan tage ud af skabet når der kommer gæster. Som effektforstærker til de 2 fronte
Men hvor strømstærk er en NAD 270 i forhold til en Denon 2311.
Denon'en har 105 watt i 8 ohm og NAD har 120 watt. Men kan det passse at denon's watt er dynamiske (ikke så godt) og NAD er.. noget bedre . Måske kunne en af Jer give en forklaring på dette.
Strømforsyningen i 270'eren burde da også være større så den bedre kan holde til bastunge scener ?
Sidste spørgsmål er om de equalizers denon forstærkeren lægger på lyden om de kommer med igennem effektforstærkeren eller om det kun er den rene lyd fra kilden.
Jeg vil gerne sige mange tak for Jeres hjælp til en ung Amatør HIFI lærling ^^
Mvh Lars Bloch
Strømforsyningen
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD'n er en egentlig effektforstærker, og kan ting, som de fleste integrede surround-recievere ikke kan.
Uden at gøre det alt for teknisk, så kan al elektronikken ikke gøre så meget mere end det som den indbyggede strømforsyning er i stand til at levere. Så når du f.eks trækker 5 højttalere med en surround-reciever, med en lidt mindre strømforsyning end NAD'n har til kun 2 kanaler, så kommer der helt naturligt en begrænsning.
Husk dog at mange benytter en subwoofer til at gengive den dybe bas, som er den der trækker størst strøm. Gør du? I så fald kan det være at det er din deling mellem sub og resten af højttalerne, som skal ses efter i sømmende.
Hvis du tilslutter NAD til pre-out front L/R. Så skal du forstiller dig at de 2 forstærker-kanaler til fronterne i din surround reciever, bliver erstattet af din NAD, som er langt bedre til at trække dine fronter. Nogen vil måske nævne klangforskelle i lyden, da hhv Denon og NAD har 2 lidt forskellige lydfilosofier. Men i sidste ende er det dig der bestemmer - lyd er personligt. Og jeg har selv haft Denon surround med tilsluttet NAD. Og det virkede fint. Havde selv Dali evidence 870. Og Dali plejer at være lidt glade for noget havre før de for alvor folder sig ud.
Tag ikke fejl... et par 8" enheder kan sagtens kræve deres effekt... det er kun et spørgsmål om design.
Men brug da helt klart 270'eren... den kan godt lide at lave noget, og bestemt bedre designet til det end Denon'n. Men pas på dine øre, og lyt godt efter om det forvrænger, altså om det begynder at lyder presset og grynet i diskanten... for så har du simpelthen nået grænsen for hvad dit anlæg kan levere. Hvor stort er dit rum?
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min forståelse er. (underforstået Det er noget jeg har hørt)
Surround forstærkere er tit opgivet fx. 5*100 watt 8 ohm. Problemet er bare at de sjældendt kan levere 5*100 watt i alle 5 kanaler samtidig. Dette er fordi deres stømstyrke (ampere) ikke er stor nok. (prøv at tjek maks power consumption - den bør ligge væsentligt over 500 w hvis den skal drive alle 5 samtidig)
2*120 watt fra en Nad effekt vil helt sikkert gøre jobbet helt fint. Så ville denonen desuden kunne fokusere sin strømstyrke på 3*100 watt.
Go for it! og lad den da stå fremme/gemt væk, men brug den hele tiden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov glemte lige.... alle de indstllinger du laver på Denon' komme med i lyden, uanset om du benytter de indbyggede forstærkere eller en ekstern effekt.blok som NAD'n
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe.... helt enig med Nissen, hvis du først køber den, så BRUG den
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og der var en der kom før mig - heldigt at vi er enige^^
|
| Til top |
|
| |
Spademand Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan høre den helt sikkert vil kunne hjælpe på film fronten
Hvad med stereo ? er den mere strømstærk end denon der ?. Nogle gange ender der nogle abefester i min lejlighed ^^. Jeg har ikke tidligere hørt forvrængninger. Forstærkeren går simpelthen i protection mode hvis der er det mindste.
Men også bare for at have lidt bedre styr på strøm i forstærkere, så har jeg hørt at watt ikke altid har direkte effekt på hvor højt man kan spille men selve strømforsyningen. Vil NAD'en så kunne give et bedre kick der ?
Mit rum er nok alt for lille i forhold til hvor højt der spilles. Men en 25-30m2.
De dali evidence minder godt nok meget om concept klassen.. (udseendet).
Jeg har iøvrigt ikke en subwoofer, fordi jeg syntes højtalerne klarer det rigeligt godt og så har jeg ikke plads til den desværre. Men det trækker jo nok også lidt ekstra at de skal gengive de dybe baslyde.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spademand skrev:
|
Jeg kan høre den helt sikkert vil kunne hjælpe på film fronten
Hvad med stereo ? er den mere strømstærk end denon der ?. Nogle gange ender der nogle abefester i min lejlighed ^^. Jeg har ikke tidligere hørt forvrængninger. Forstærkeren går simpelthen i protection mode hvis der er det mindste.
Men også bare for at have lidt bedre styr på strøm i forstærkere, så har jeg hørt at watt ikke altid har direkte effekt på hvor højt man kan spille men selve strømforsyningen. Vil NAD'en så kunne give et bedre kick der ?
Mit rum er nok alt for lille i forhold til hvor højt der spilles. Men en 25-30m2.
De dali evidence minder godt nok meget om concept klassen.. (udseendet).
Jeg har iøvrigt ikke en subwoofer, fordi jeg syntes højtalerne klarer det rigeligt godt og så har jeg ikke plads til den desværre. Men det trækker jo nok også lidt ekstra at de skal gengive de dybe baslyde.
|
|
|
jeg synes du skulle prøve at sætte den til, så får du svaret meget hurtigt, jeg er helt sikker på at du både vil få bedre surround og stereolyd, alene fordi du får væsentligt mere power og strøm til rådighed, + at din denon får tilsvarende flere kræfter til at drive center og baghøjtatere, husk at indstille med microfonen igen, så du får de korrekt udgangsniveuer, så kom igang nu , og nyd resultatet  __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Denon'en kan spille 7x105 W og kun trække 600 W fra lysnettet så er der vist nogle ingeniører ved Denon, der skal have en Nobelpris i fysik. Det er naturligvis umuligt.
De enkelte forstærkere er opgivet til 105 W. Det er hvad de kan levere hver især hvis de får nok forsyning. Strømforsyningen begrænser hvor meget der kan leveres samtidig og der tror jeg ikke du skal regne med meget mere end de 2x 105 W som Denon lover, med lav forvrængning.
Jeg tror NAD'en er noget mere strømstærk både til stereo og især surround. Det bliver bare ikke lavet lige så godt på surround udstyr. Jeg kører med stereoforstærker på pre-out på fronterne og de andre kanaler på receiveren og det virker fint selvom klangen ikke er helt ens. Det virker OK (ikke perfekt, der er klangforskel) at have en god stereoforstærker på fronterne og lade receiveren trække de andre, da meget af filmmusikken er på fronterne og tale og effekter er på de andre. Det giver receiveren mere effektoverskud og dermed mere ren og dynamisk lyd.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis der nu står: filterkondensator 10.000uF
Hvad betyder det i forhold til forstærkerens ydeevne eller "muskler" og hvornår er det meget eller lidt ? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Hvad hvis der nu står: filterkondensator 10.000uF
Hvad betyder det i forhold til forstærkerens ydeevne eller "muskler" og hvornår er det meget eller lidt ? |
|
|
Kondensatoren giver en lille men meget hurtig energireserve. Det bruges til meget kortvarigt (f.eks et anslag på en stortromme) at levere mere effekt end der er til rådighed fra strømforsyningen. Den ændrer ikke på hvor meget forstærkeren kan levere i gennemsnit, men tillader kortvarige kraftige udladninger. 10.000 uf er ikke voldsomt. Det er almindeligt med 40.000 eller mere på stereoudstyr.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 15 November 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forklaringen. Hvordan er skalaen bygget op, hvis man da ellers kan kalde det for en skala. Kan man sige at 100.000 er meget eller middel? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |