Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos random og compilation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 December 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Har lige købt mig et Sonos setup, som jeg er ret godt tilfreds med. Der er dog et par småting jeg ikke lige kan gennemskue.

1. Kan det passe at man ikke kan spille "random" fra server? Altså bare lade afspilleren vælge tilfældige numre fra serveren.

2. Jeg har alle mine CDer rippet gennem DbPowerAmp til FLAC. Alle mine opsamlinger vises kun som enkelte kunstnere. Mangler jeg et TAG af en art? (hvilket program?) Det var ikke er problem med Squeezebox?

På forhånd tak!

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

ad 2. måske det blot er opsætning ift. den viste liste.

Din Squeezebox viser sikkert "songs by album/artist", og Sonos "songs by artist/album" eller lignende

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ikke helt forstået? Mine almindelige albums bliver listet fint, det er kun opsamlingerne der driller

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Ikke helt forstået? Mine almindelige albums bliver listet fint, det er kun opsamlingerne der driller

Det er netop også kun ved compilations det vil drille, fordi der er mange forskellige artists (det kan ses i tag informationerne).

Hvis der er en artist og et album, så er rækkefølgen ligegyldig, men hvis der er mange artist og et album, så er sorteringsrækkefølgen vigtig.

Mine compilations er tagget forskelligt (typisk freedB), og her kan artist info være en del af sangtitlen eller som separat artist i artist feltet. Det er kun når artist er i separat felt, at der opstår problemer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
1. Kan det passe at man ikke kan spille "random" fra server? Altså bare lade afspilleren vælge tilfældige numre fra serveren.

2. Jeg har alle mine CDer rippet gennem DbPowerAmp til FLAC. Alle mine opsamlinger vises kun som enkelte kunstnere. Mangler jeg et TAG af en art? (hvilket program?) Det var ikke er problem med Squeezebox?

1'eren kan du klare ved først at trykke Music Library, Tracks, All Tracks for at tilføje hele din musiksamling til sonos' playliste. Når musikken går igang trykker du midt på skærmen og vælger Shuffle, så kører den random mellem samtlige dine musiknumre.

Hvis du vil have vist dine opsamlinger som komplette plader bør det virke at vælge Music Library, Albums - så skulle du gerne kunne finde dine opsamlingsalbums samlet som det du er vant til fra cdhylden.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

"Music Library, Album" jeg formoder jeg skal have fat i noget PC-software? Jeg synes slet ikke at kunne genkende hvad I taler om her....

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
jkjaers skrev:

1'eren kan du klare ved først at trykke Music Library, Tracks, All Tracks for at tilføje hele din musiksamling til sonos' playliste. Når musikken går igang trykker du midt på skærmen og vælger Shuffle, så kører den random mellem samtlige dine musiknumre.

Hvis du vil have vist dine opsamlinger som komplette plader bør det virke at vælge Music Library, Albums - så skulle du gerne kunne finde dine opsamlingsalbums samlet som det du er vant til fra cdhylden.
Nåee, der er en lille drop down menu til Random.... check. One problem down!!!! Tak for det.

Album listningen kan jeg slet ikke se nogen mening med, for jeg kender ingen der har sine CDer sorteret efter titlen på albummet, som det er i denne folder. Hvis jeg tilføjer mine opsamlinger får jeg stadig en "entry" pr kunstner i min "artists" oversigt. Det finder jeg temmeligt uhensigtsmæssigt. Indtil videre har jeg fjernet mine opsamlinger, soundtracks mm

Det må da være muligt at få dem puttet ind i en various artists mappe, eller? Hvad gør i andre? lever med rodet?

rasmusvn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:

Strandvaskeren skrev:
jkjaers skrev:

Det første kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan fint få alle tracks til playliste, men jeg får aldrig muligheden for at vælge random???

Album listningen kan jeg slet ikke se nogen mening med, for jeg kender ingen der har sine CDer sorteret efter titlen på albummet, som det er i denne folder. Hvis jeg tilføjer mine opsamlinger får jeg stadig en "entry" pr kunstner i min "artists" oversigt. Det finder jeg temmeligt uhensigtsmæssigt. Indtil videre har jeg fjernet mine opsamlinger, soundtracks mm

Det må da være muligt at få dem puttet ind i en various artists mappe, eller? Hvad gør i andre? lever med rodet?

Uden at have læst alt, så tror jeg, at jeg kender problemet med rodet af kunstnere.

Først lidt generelt. En af de absolut vigtigste "tags" er "album artist" ikke at forveksle med "tagget" "artist".

Sonos lister generelt sådan her:

Kunstner ("album artist") -> album ("album") -> nummer 1,2,3 ("title")

Når man ripper et opsamlingsalbum med dBpoweramp kan det ske, at der ikke bliver angivet en generel "album artist", men derimod 17 forskellige, hvilket giver en masse rod, da Sonos læser det som om, at der er 17 forskellige kunstnere.

Det løser man ved selv at angive en "album artist" for alle numrene så som "Various Artists" eller "Soundtrack".

Eksempel vist i billedet:

Til top Vis rasmusvn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusvn

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Du er en helt rasmusvn!!!!!

Det spiller bare nu. 1000 tak!

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:

Jeg bruger stortset udelukkende album sorteringen, ikke kun til soundtracks, men også til min øvrige musik. En sjælden gang når jeg ikke lige kan huske hvad det var den der plade med Chris Rea hed, så sorterer jeg på kunstner og finder Chris, men 99% af tiden bladrer jeg i albums. Når jeg vil høre fx. mit soundtrack fra Jackie Brown bladrer jeg ned til J, det er helt problemløst.

Men herligt at Rasmus ramte plet så du fandt en løsning der passer bedre til dit behov.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
jkjaers skrev:

Jeg bruger stortset udelukkende album sorteringen, ikke kun til soundtracks, men også til min øvrige musik. En sjælden gang når jeg ikke lige kan huske hvad det var den der plade med Chris Rea hed, så sorterer jeg på kunstner og finder Chris, men 99% af tiden bladrer jeg i albums. Når jeg vil høre fx. mit soundtrack fra Jackie Brown bladrer jeg ned til J, det er helt problemløst.

Men herligt at Rasmus ramte plet så du fandt en løsning der passer bedre til dit behov.
Det ville jeg slet ikke kunne overskue, men det er vel i bund og grund et temperamentsspørgsmål.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes