Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Få CD’en til at lyde godt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Nu har vi hørt og set en del eksempler på ufatteligt ringe CD masterings, men her er måske noget der faktisk kan gøre
noget ved sagen:

Zotope RX™ 2

Anti-clipping og andre former for digital audio restauration.

Det var egentligt fordi jeg ledte efter state-of-the-art indenfor sample rate konvertering (SRC) at jeg fandt iZotope. Man kan
se test resultater fra utallige SRC's her (både real-time og ahead-of-time):

http://src.infinitewave.ca/

iZotope og Weiss er blandt de absolut bedste.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt programmet SeeDeClip et par gange, og det fungerer også ganske godt.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Det virker fuldstændigt sort at programmerne skulle kunne gætte hvad det er der er klippet væk. Jeg kan sagtens følge det med at fjerne knas og sus og bilalarmen i baggrunden, men at programmerne skulle kunne gætte sig til hvad der tidligere er fjernet lyder ligegodt utroligt. 
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Nu kræver det at PCen er sluttet til forstærkeren og det har jeg aldrig overvejet at gøre. Men man må kikke sig lidt for og sørge for at finde dem der har en god master. Ved ældre udgivelser er det normalt det sikreste at tage den oprindelige udgivelse. Men remastered skilt på CD æsken kan betyde både godt og skidt. Beatles remasters var fremragende, men de nye ABBA er forfærdelige. Men ellers synes jeg problemet er overdrevet, det er godt nok ikke mange af mine ca. 600 CDer hvor der er et problem. Men jeg hører også den traditionelle rock, som Clapton, Petty, Springsteen og Young, og her er problemet nok mindre.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Næh, PC'en behøver ikke være tilsluttet. Hvis man får udslet af PC'en kan man skam brænde musikken ned igen, enten på CD
eller måske på en DVD som DVD audio i upsamplet kvalitet. Det ville jeg så ikke drømme om at gøre. :-)

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

De bedste SRC's:

Weiss (review)
iZotope

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Næh, PC'en behøver ikke være tilsluttet. Hvis man får udslet af PC'en kan man skam brænde musikken ned igen, enten på CD
eller måske på en DVD som DVD audio i upsamplet kvalitet. Det ville jeg så ikke drømme om at gøre. :-)

Næh, jeg får absolut ikke udslet af IT, men jeg har aldrig overvejet at bearbejde mine CDer, de er fine som de er. IT for sig og Hifi for sig, og jeg downloader heller ikke, men jeg er iøvrigt IT bruger på superniveau. Alt det pjat gider jeg under ingen omstændigheder, hvis en enkelt CD ikke lyder godt må man jo bare spille en anden.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Fair nok. Det er et holdningsspørgsmål.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Næ det er ikke et holdningsspørgsmål, du kan ikke forbedre et eksisterende kildematriale med mindre du kan trylle. Hermann har aldeles ret it for sig og hifi for sig.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Tak for input, Nullergøj.

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 December 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke komme uden om at hvis et materiale er dårligt fra start af, kan det simpelthen ikke lade sig gøre at forhøje
kvaliteten på det. Man kan fjerne støj og fnidder ja, men aldrig lægge data i det på samme måde.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Neon^ skrev:
Man kan ikke komme uden om at hvis et materiale er dårligt fra start af, kan det simpelthen ikke lade sig gøre at forhøje kvaliteten på det. Man kan fjerne støj og fnidder ja, men aldrig lægge data i det på samme måde.

Tillad mig at filosofere lidt. Hvis nu du forestiller dig det originale signal er et pænt sinus signal, men at lydmanden der optog signalet har valgt at klippe toppene af, så har du noget der ligner et sinussignal med flade toppe. Selvom toppene er klippet af, vil du være i stand til selv at tegne toppene rimeligt nøjagtigt udfra din viden om hvordan en sinuskurver normalt ser ud.
Du kan naturligvis ikke vide om det originale signal er en sinuskurve, det kan i princippet være en lyd der ligner en sinus med flade toppe og at det i virkeligheden ikke er lydmanden der har skåret noget væk.
Pointen er dog, at hvis du kender den kurve signaler af den slags normalt har, så kan du godt genetablere de toppe der er skåret væk og derved genskabe den kvalitet der blev fjernet.

Noget af det der typisk er meget højt på en umodificeret lydoptagelse er bækkenerne på trommesættet, og det er typisk bæknerne der lider mest under "komprimering". Et bækken er ikke nogen pæn sinuskurve, men måske har bækkener alligevel en speciel "signatur" der er genkendelig og måske findes der software der kan genkende lyden af bækkener i musikken og også genkende om det er en komplet lyd eller en der er beskåret. Hvis lyden er beskåret kan softwaren måske ligefrem tilføje det der mangler udfra en betragning om hvordan kurven for et bækken plejer at se ud?

Jeg tvivler på at der er software der er avanceret nok til at kunne splitte et musiksignal op i de enkelte instrumenter igen og som kender nok til instrumenternes typiske klangbilleder til at kunne genskabe det der mangler, men i teorien bør det være muligt. Hvis det er lykkedes nogen at programmere sådan en stump software fortjener de min dybeste beundring.

Hvorom alt er, hvis det kan lade sig gøre at genskabe simple signaler som fx. en sinuskurve, så bør det også være muligt at genskabe mere komplekse signaler efterhånden som man bliver bedre til at genkende dem, specielt hvis man kan isolere de enkelte instrumenter. Det er med andre ord ikke umuligt at genskabe noget der er tabt, spørgsmålet er blot hvor komplekst det må være?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg, strandvaskeren. Man bør generelt være mindst lige så varsom med at sige at noget ikke kan lade sig gøre som
med at sige at det kan, se Arthur C. Clarke's tre love (Hazards of
Prophecy: The Failure of Imagination):

Arthur C. Clarke formulated the following three "laws" of prediction:
1 - When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right; when he states
that   something is impossible, he is probably wrong.
2 - The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible.
3 - Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

I den mere nærme fremtid kan compressive sensing måske bruges. Nogen der har hørt om det?

Compressive Sensing /Wired

Det kan bruges til at rekonstruere billeddata, så hvorfor ikke lyddata?

Når det er sagt, så sker der vel også noget med audio karakteristika når det upsamples og interpoleres. Det er slet ikke
perfekt, men det jeg vil kalde en forbedring af materialet, selvom det kun er en udglatning af samples.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 December 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

så hvorfor ikke lyddata?

Interessant nok, nævner artiklen faktisk det som et potentiel anvendelsesområde.   
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Simonj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2006
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 13 December 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hvis en lydtekniker f.eks. har komprimeret overhead-mikrofonerne på et trommesæt, mener mange at noget er "gået tabt".
Det er en meget forkert opfattelse. Lydteknikeren "shaper" transienterne, så det passer bedre til det samlede udtryk i en
sang.

Der udøves dynamiske modifikationer af de indspillede signaler i næsten al musik. Der er blevet komprimeret, limiteret,
expandet og gated de sidste 50 år og du finder ikke mange udgivelser med rytmisk musik, som havde lydt bedre uden brug
af f.eks. kompressor i det hele taget.

Du finder til gengæld masser af albums som havde været bedre uden digital clipping, skamløs limitering og multibånds-
komprimering.

Det er ikke muligt at dekomprimere noget, som Strandvaskeren antyder det, med den ellers fine filosofi.

De bedste værktøjer til at fjerne støj og reparere clicks og pops er i min optik Waves suitens værktøjer, men den er ret dyr
og mest forbeholdt professionelle.

Vh Simon
Til top Vis Simonj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simonj

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der i denne diskussion er en vis nostalgi om at alt var bedre i gamle dage. Man husker de gode oplevelser men glemmer bøvlet med at få pladespilleren til at spille. CD mediet er et fuldstændig ukompliceret medie, der har revolutioneret den måde vi hører musik på, men også et medie der ikke er spor nørdet.

Og jeg tror at mindst 99% af CD køberne er helt tilfredse med kvaliteten, og den er nu også normalt helt igennem fin, selv om jeg også har oplevet undtagelser. Og derfor er der ikke den store forståelse for højopløste formater som SACD eller Blueray Audio, for kvaliteten opfattes som fin som den er. Og hvis vi skal købe et niche format må der vedvarende betales en væsentlig højere pris, og det er der ikke mange der er interesseret i.

Derfor hedder fremtiden enten CD eller download, alle øvrige formater vil blive til væsentlig højere priser, vinylen er en niche der er in lige nu, men hvor længe mon ? Så må man bare håbe at CDen stadig vil være almindelig også om 20 - 30 år for det har været et format der har tjent os enestående godt. Så det kan godt være nogle CDere har en dårlig master der mest egner sig for transportabel lyd, men som system fortjener CDen en stor

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2010 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Hvis CD'en ikke er et nichemedie i stil med vinyl om senest 20 år vil jeg være chokeret - den udvikling er jo allerede godt på
vej. Den samme modstand der engang var mod CD mediet ser man nu mod nyere tiltag.

Hvorom alting er, er den debat off-topic i forhold til tråden her.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes