| Forfatter |
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 11 December 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger en digital preamp som har minimum 2-3 digitale input og 1-2 digitale output. Det eneste den skal kunne er at regne lidt på volumen, dvs skrue op og ned, og skifte imellem de forskellige digitale kilder.
Selvfølgelig skal volumen kontrollen være en bedre regnemaskine end volumenkontrollen i en Squeezebox.
Måske skal jeg søge i den professionelle lydverden som jeg ikke kender noget særligt til?
Hvis det ikke lader sig gøre at finde en så "simpel" kasse, er jeg da åben for hvad der ellers findes med lidt flere funktioner.
Nogen forslag?
|
| Til top |
|
| |
Sportsguitarist Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 12 December 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de gamle TacT 2.0ere. De burde være til at komme til for menneskepenge...
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 12 December 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Jeg søger en digital preamp som har minimum 2-3 digitale input og 1-2 digitale output. Det eneste den skal kunne er at regne lidt på volumen, dvs skrue op og ned, og skifte imellem de forskellige digitale kilder.
Selvfølgelig skal volumen kontrollen være en bedre regnemaskine end volumenkontrollen i en Squeezebox.
Måske skal jeg søge i den professionelle lydverden som jeg ikke kender noget særligt til?
Hvis det ikke lader sig gøre at finde en så "simpel" kasse, er jeg da åben for hvad der ellers findes med lidt flere funktioner.
Nogen forslag?
|
|
|
Prøv at kigge lidt rundt omkring på ksb! hvad skal den spille sammen med, prisleje osv?
(Indlæg rettet - salg er ikke tilladt i forum! /Mikkel - Redaktør)
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Jeg har da en til salg - Meridian! Må ikke reklamere i forum for eget salg, men prøv at kigge lidt rundt omkring på ksb! hvad skal den spille sammen med, prisleje osv?
|
|
|
562? Har den digitale output?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sportsguitarist skrev:
| En af de gamle TacT 2.0ere. De burde være til at komme til for menneskepenge...
|
|
|
RCS 2.0? Jeg kan se at der er noget der hedder 2.2 Mini. Var der også noget der hed 2.0 Mini?
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 12 December 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
| Det eneste den skal kunne er at regne lidt på volumen, dvs skrue op og ned, og skifte imellem de forskellige digitale kilder. |
|
|
Skal den kunne skrue op og ned på den digitale udgang? Hvad skal det digital signal sendes videre til?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
pof@ skrev:
| Det eneste den skal kunne er at regne lidt på volumen, dvs skrue op og ned, og skifte imellem de forskellige digitale kilder. |
|
|
Skal den kunne skrue op og ned på den digitale udgang? Hvad skal det digital signal sendes videre til? |
|
|
Ja, og signalet skal videre til digitalt delefilter som føder effektforstærkerne direkte.
|
| Til top |
|
| |
Sir Round Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Sir Round skrev:
pof@ skrev:
|
|
Skal den kunne skrue op og ned på den digitale udgang? Hvad skal det digital signal sendes videre til? |
|
|
Ja, og signalet skal videre til digitalt delefilter som føder effektforstærkerne direkte. |
|
|
Hvis du skal have en digital volumekontrol på den måde skal du være sikker på signallet bliver opsamplet til 24 bit inden det sendes videre til dit delefilter for at undgå dynamik forringelse. Hvis du kan finde en Meridian 518 gør den lige præcis det du har brug for. Der er nok ikke mange apparater der kan det, men 518'en er designet til at være digital volumekontrol foran en DAC.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sir Round skrev:
pof@ skrev:
Sir Round skrev:
pof@ skrev:
|
|
|
|
Ja, og signalet skal videre til digitalt delefilter som føder effektforstærkerne direkte. |
|
|
Hvis du skal have en digital volumekontrol på den måde skal du være sikker på signallet bliver opsamplet til 24 bit inden det sendes videre til dit delefilter for at undgå dynamik forringelse. Hvis du kan finde en Meridian 518 gør den lige præcis det du har brug for. Der er nok ikke mange apparater der kan det, men 518'en er designet til at være digital volumekontrol foran en DAC.
|
|
|
Tak. Det undre mig at der ikke er mere af den slags. Uanset at jeg skal bruge det til digital filter, må der da være andre som vil koble digitalsignal direkte til DAC via volumenkontrol og derefter til effekt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Sportsguitarist skrev:
| En af de gamle TacT 2.0ere. De burde være til at komme til for menneskepenge...
|
|
|
RCS 2.0?
Jeg kan se at der er noget der hedder 2.2 Mini. Var der også noget der hed 2.0 Mini?
|
|
|
Nej, den hed bare 2.0, det er en udgået model. Alternativt kan den også hedde 2.0S Den opsampler i øvrigt også til 24-bit. Det er der vist stort set ikke noget, der IKKE gør. Og nej, jeg har ikke en til salg...
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men udover det, så er det altid en skidt ide, at begynde at volumen regulere på digitale signaler. For man begrænser direkte i dynamik området!
TacT / Lyngdorf lægger selv op til, at deres regulering laves direkte på switch spændingen, i deres klasse D forstærkere. Så det netop ikke gå ud over opløsningen.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Men udover det, så er det altid en skidt ide, at begynde at volumen regulere på digitale signaler. For man begrænser direkte i dynamik området!
TacT / Lyngdorf lægger selv op til, at deres regulering laves direkte på switch spændingen, i deres klasse D forstærkere. Så det netop ikke gå ud over opløsningen. |
|
|
Ja, og det er måske årsagen til manglende produkter...
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
TacT / Lyngdorf lægger selv op til, at deres regulering laves direkte på switch spændingen, i deres klasse D forstærkere. Så det netop ikke gå ud over opløsningen. |
|
|
Ja - hvis man skal skrue ned for et digitalt signal, kan det kun gøres ved at fjerne informationer - og det er jo selvsagt noget skidt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 December 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
|
Ikke hvis du opsampler først! Men ellers er jeg enig...
|
| Til top |
|
| |
jttf Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Doxa70SE Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
micma18 skrev:
|
TacT / Lyngdorf lægger selv op til, at deres regulering laves direkte på switch spændingen, i deres klasse D forstærkere. Så det netop ikke gå ud over opløsningen.
|
|
|
Ja - hvis man skal skrue ned for et digitalt signal, kan det kun gøres ved at fjerne informationer - og det er jo selvsagt noget skidt... |
|
|
Nå da...du har vist noget du skal lære endnu 
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at læse lidt på Audiolab 8200 CDQ... den har 2 digital ind og usb ind og 3 analog ind ... og digital preamp og analog preamp
....SORRY havde ikke set det skulle være en REN digital PRE!!
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Doxa70SE skrev:
dysterland skrev:
| Ja - hvis man skal skrue ned for et digitalt signal, kan det kun gøres ved at fjerne informationer - og det er jo selvsagt noget skidt... |
|
|
Nå da...du har vist noget du skal lære endnu  |
|
|
Jamen det vil jeg da gerne lære, så fortæl, fortæl..
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
Doxa70SE skrev:
dysterland skrev:
| Ja - hvis man skal skrue ned for et digitalt signal, kan det kun gøres ved at fjerne informationer - og det er jo selvsagt noget skidt... |
|
|
Nå da...du har vist noget du skal lære endnu  |
|
|
Jamen det vil jeg da gerne lære, så fortæl, fortæl.. |
|
|
Ja, jeg vil da også gerne lære, hvad det er, jeg har misforstået
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et digitalt signal har en endelig opløsning, da det er kvantiseret med et endeligt antal bits - feks. 16 eller 24 bit. Hvis man regulerer volumen digitalt, så fjerner man bits (=information). hvis man feks. vil skrue ned til halv volumen så fjerner man information svarende til et bit.
Eksempel:
Lad os sige signalet har max niveau 16. Binær repræsentation af 16 er '10000'. Halvdelen er som bekendt 8, der skrives binært som '1000'.
Derfor er der nogen der tror at man skal opsample fra 16 til 24 bit, så vinder man alt tilbage. Det gør man nu ikke, for jeg har endnu ikke set en DAC med reel 24 bit opløsning - men det er selvfølgelig bedre end at lade være.
Din ide med at lave volumenkontrol FØR digitalt delefilter er efter min mening ikke optimal. Det bedste er at sætte filteret i et "loop" med individuel volumenregulering på alle (filtrerede) output inden DAC og effekt, men det kræver mange volumenkontroller  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |