Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Musikafspiller pc og DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 December 2010 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er lige gået væk fra vinyl, og vil gerne prøve at lege lidt med det digitale istedet. Har bare på ingen måde styr på det... For det første skal jeg ud og købe en god DAC. Vil gerne ligge omkring 10k til det. Har i forslag i det prisleje? Hvor god er en DAC i det prisniveau sammen lignet med en ordinær cd afspiller?Og er der stor forskel om man bruger pc til at afspille fra, dvs rippede cd er eller musikfiler i god kvalitet, eller en cd som drev?

Derudover skal jeg have et godt musikprogram til afspilning af musik. Hvad er der af fornuftige til en alm pc? Og er der mulighed for at rippe cd er etc via det? Hvad med hjemmesider hvor man kan downloade musikfiler i god kvalitet fra? Mange spørgsmål som jeg håber i kan svare på. På forhånd tak, mvh Søren

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Der findes mange gode gratis programmer. Ens for dem alle, er dog at de taber lidt på brugervenlighed i et område eller to.

Winamp og Foobar er nok de mest kendte. De kan begge det meste, men Winamp er nok den mest færdige løsning, hvor Foobar er mere for nørderne, der selv vil bestemme hvordan deres afspiller skal se ud.

Winamp har mange interaktive funktioner indbygget og kan rippe og afspille de fleste formater. De to største "fejl" ved winamp er at de covers der downloades, er af alt for dårlig opløsning, samt at kopiering af CD ikke kan tjekkes kvalitetsmæssigt.

Foobar halter på brugervenlighed i opsætning, men når først det hele er sat op, er det en rigtig god afspiller. Jeg bruger selv Foobar.

Bedste gratis program til at rippe er nok EAC (exact audio copy) som også er lidt nørdet, men til gengæld ripper den selv meget ridsede CD'er perfekt.

Af betalingsprogrammer lovprises Jriver (http://www.jriver.com/) mange steder, men jeg har aldrig prøvet det.

dBPoweramp har også et godt rippe program, som jeg har prøvet i en trial udgave. Det var rigtigt godt og brugervenligt.    

Jeg ripper alle mine nye CD'er når de bliver købt, og her har jeg aldrig oplevet problemer, så de fleste programmer er ens i kvalitet, når det er fejlfri CD'er. Det er kun gamle CD'er jeg har haft fejl på, og her er det kun EAC der har virket.

EAC dowloader dog ikke coverart, her bruger jeg MP3tag eller Foobars Biografi plugin.

Jeg har sat min Foobar op til i venstre side at kunne vælge radiokanaler, genre og artist. I midten kommer så album med cover og musiknumre. I højre side har jeg øverst artist info fra lastFM og herunder sangtekster.

Sidst men ikke mindst er der jo mediaplayer og mediacenter fra microsoft. De er ikke dårlige, og er generelt gode til covers og er utroligt nemme at bruge. Hvis ikke mediacenter var så sløvt i f.eks. at få covers opdateret, ville jeg måske bruge dette. mediacenter er også rigtigt brugervenligt til USB DVB-T tuners. Mediacenter kan ikke spilel flac fra winwos side af. Men, det kan sagtens lade sig gøre med nye direct show plugins.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Havde lige købt en Moon CD-1.Det er en 13.000 kr afspiller.Men synes ikke den gjorde det godt nok.Da jeg har en Stello DAC 100.Prøvede jeg at sætte Moonen til dacen og lydkvaliteten blev meget bedre.Moon CD-1 er afleveret igen.Har i stedet købt en Stello CDT 100 som kun er et cd drev.Dacen er så til sluttet cd drevet.Og det spiller bare.Bruger også dacen sammen med en Logitech squeezbox touch til at afspille musik fra pcen.Stello DAC 100 er rigtig god og koster ca 5000kr.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2010 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

At få det digitale signal ud af computeren er ikke altid helt let, m2tech har en dims der gør det fremragende (ca 800kr, gav absolut en forskel hos mig). For 4-5K kan man få en brugt benchmarc dac, som stadig er fremragende og fint kan virke som forforstærker hvis du ikke har en i forvejen. Selv er jeg overordentlig tilfreds med ovenstående setup.

Kjeldsens program anbefalinger beskriver vist området ret godt, selv er jeg aldrig kommet vidre end foobar, ikke så smart mht brugerflade osv, men jeg har været for doven til at skifte til noget der ser bedre ud på skærmen.

Og selv om det er lidt mindre sexet med en computer med alt ens musik på, så er brugervenligheden altså en helt anden. pludselig får man hørt alle de CD er der ellers bare lå nederst i flyttekasserne ;-)

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jeg skal se om jeg kan få taget billeder at mit foobar set-up. Foobar kan se ligeså smart ud som alle mulige andre afspillere. Det er kun op til ens egne evner, eller man kan so om andre har lavet et udgave man kan li.

Det er denne version jeg tager udgangspunkt i. Min er dog slet ikke så fancy i udseende. Jag har blot brugt standard udseende, og så de plugins der er herunder.

http://br3tt.deviantart.com/art/Xchange-360-130750625

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Her er et andet udseende

og et tredie

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 17 December 2010 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Winamp - og har ikke opdaget de fejl som kjeldesen nævner. Jeg kan godt lide at det er helt simpelt, ikke alle mulige ting som ser smarte ud. og det kan det jeg jeg skal bruge - jeg går ikke så meget op i det at jeg tjekker om det skulle være en enkelt bitfejl i mine flac-filer.

Min DACmagic følger fint med min Primare, som godtnok er en dvd, men vist også ok cd-afspiller, tvivler på at jeg ville kunne kende forskel på de to i en blindtest. Du skal ikke være bekymret for om en DAC kan følge med en afspiller, det kan den.

Der er her på siden en tråd eller to der handler om musikbutikker med filer i cd-kvalitet - prøv at søg på et.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Jeg bruger Winamp - og har ikke opdaget de fejl som kjeldesen nævner. Jeg kan godt lide at det er helt simpelt, ikke alle mulige ting som ser smarte ud. og det kan det jeg jeg skal bruge - jeg går ikke så meget op i det at jeg tjekker om det skulle være en enkelt bitfejl i mine flac-filer.

Min DACmagic følger fint med min Primare, som godtnok er en dvd, men vist også ok cd-afspiller, tvivler på at jeg ville kunne kende forskel på de to i en blindtest. Du skal ikke være bekymret for om en DAC kan følge med en afspiller, det kan den.

Der er her på siden en tråd eller to der handler om musikbutikker med filer i cd-kvalitet - prøv at søg på et.

Bedste coverart jeg har fået er 15 kb, og det ser altså ikke godt ud, hvis man vil se dem større end et frimærke.

Små bitfejl bekymre mig heller ikke, men ved meget dårlige CD'er er det ikke bitfejl, men bip fejl som tydeligt høres. Som sagt, er det kun ved dårlige CD'er.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 17 December 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:

For det første skal jeg ud og købe en god DAC. Vil gerne ligge omkring 10k til det. Har i forslag i det prisleje? Hvor god er en DAC i det prisniveau sammen lignet med en ordinær cd afspiller?Og er der stor forskel om man bruger pc til at afspille fra, dvs rippede cd er eller musikfiler i god kvalitet, eller en cd som drev?

På forhånd tak, mvh Søren

Hvad med at bruge lidt flere penge, og købe en digital forstærker, fx Lyngdorf TDAI2200?

Så er du fremtidssikret.

Jeg bruger Squeezebox 3 og Touch til at levere det digitale signal.

Og DBPoweramp til ripning.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 17 December 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Mht high resolution musik se:

https://www.hdtracks.com/index.php

De har også andet end klassisk musik.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for de mange feedback. Det lyder jo enkelt, men er sikker på at jeg nok skal få mit bøvl med at få sat det op....så råber jeg på hjælp. Jeg tror også jeg er mest interesseret i et simpelt musik afspiller program, så er der ikke så meget der kan gå galt.

Sikkert et dumt spørgsmål;men har det betydning for kvaliteten af ripningen af cd er hvor godt drevet i computeren er til at brænde/rippe ? Har selv en bærbar uden cd drev, så jeg skal have købt en seperat cd drev.

Sidst. Flere forslag til DACS er velkomne mvh Søren

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:

At få det digitale signal ud af computeren er ikke altid helt let, m2tech har en dims der gør det fremragende (ca 800kr, gav absolut en forskel hos mig). For 4-5K kan man få en brugt benchmarc dac, som stadig er fremragende og fint kan virke som forforstærker hvis du ikke har en i forvejen. Selv er jeg overordentlig tilfreds med ovenstående setup.

Kjeldsens program anbefalinger beskriver vist området ret godt, selv er jeg aldrig kommet vidre end foobar, ikke så smart mht brugerflade osv, men jeg har været for doven til at skifte til noget der ser bedre ud på skærmen.

Og selv om det er lidt mindre sexet med en computer med alt ens musik på, så er brugervenligheden altså en helt anden. pludselig får man hørt alle de CD er der ellers bare lå nederst i flyttekasserne ;-)

Du har helt ret mht til brugervenlighed; det er måske den vigtigste ting for mig også så man får hørt en masse musik, som jo er det det handler om, mvh Søren

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 17 December 2010 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Der er også iTunes. Det er imo det bedste program til både at rippe og afspille.
Sæt flueben i fejlkorrektion, og det ripper bit perfect. Opret en iTunes konto og iTunes finder selv navne på albums og sange samt coverart i 99% af tilfældene.

Send musikken trådløst videre til en Apple Airport Express og sæt en god DAC til dennes optiske udgang, og der er mulighed for rigtig fin lydkvalitet.

Derudover er det hele rigtig nemt at sætte op og du skal ikke tage stilling til en masse ligegyldige ting.

hifi4ever
Branchemedlem
Branchemedlem
Triax

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kører med en opsætning der hedder TaCt M2150 forstærker med sonos samt en Behringer lydkorrektionsenhed på et sæt JBL L300 - har tidligere været inkarneret vinyl entusiast og ikke mindst cd tilhænger og må erkende at via eac og flac generelt er det milevidt bedre end cd, og sågar vinyl.

Men alt i alt er det jo en smagssag hvordan lyden skal være eller ende med at være

Mvh

Klaus

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

hifi4ever skrev:
Hej

Jeg kører med en opsætning der hedder TaCt M2150 forstærker med sonos samt en Behringer lydkorrektionsenhed på et sæt JBL L300 - har tidligere været inkarneret vinyl entusiast og ikke mindst cd tilhænger og må erkende at via eac og flac generelt er det milevidt bedre end cd, og sågar vinyl.

Men alt i alt er det jo en smagssag hvordan lyden skal være eller ende med at være

Mvh

Klaus
Det lyder rigtig spændende at man kan komme så langt med lydkvaliteten. Det bliver fedt at komme igang. Og især at det forhåbentlig bliver rigtig let at arbejde med når musikken først er på pc en mvh Søren

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Flere forslag til DACS er velkomne. Har kig på Stello sig. og evt Moon 300d. Den kombi med Stello DAC og CDT drev ser sku meget fed ud. Ser ud til det er noget der duer. Nogen der har erfaring med  denne??

Mht til kabling imellem pc og DAC. Bruger man bare et USB kabel eller hvordan? Er der også gode og dårlige kabler her? Går ud fra at det bare er et godt rca eller xlr kabel imellem DAC og forstærker? Tak for hjælpen, mvh Søren

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Sendt: 17 December 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Må sige at mit Stello sæt gør det rigtigt godt.Det spiller virkeligt godt så har ikke fortrudt købet.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

I det prisområde er Hegel HD10 værd at overveje. Jeg har en på prøve og sidder og lytter på den lige nu. Den er flere klasser bedre end min DagMagic, somjeg har brugt indtil nu. Den lyder meget mere analog agtigt og har ikke den hårdhed i lyden ved højere frekvenser som DacMagic har. Ikke at DacMagic er ringe til prisen, men man får altså noget ud af de ekstra penge HD10 koster. Lyden er behagelig og dynamisk og bassen er god. Synes f.eks. guitaren i wish you were here med pink floyd lyder superfedt på hd10.

Mit eneste ankepunkt ved lyden lige nu er at der er en antydning af hårdhed i lyden når man hører en kvinde med en lys stemme "synge igennem". Jeg ved ikke om det er HD10'ens skyld. Det kunne måske også skyldes at jeg er stødt ind i en ny begrænsning ved mine højttalere ved at få en bedre signalkilde.

Mht computer så vær opmærksom på akustisk støj. En hylende switch mode strømforsyning eller en støjende blæser eller harddisk kan gøre lytningen mere anstrengende. Det bedste ville være hvis du kunne få fingre i en diskløs, blæserfri afspiller og så enten have musikken på en lydløs flash disk eller på en nas udenfor hørevidde. Hvid du vil have en lidt lækker lydløs pc er tranquil pc en mulighed (søg på google) eller du kan købe en afspiller som f.eks. squeezebox.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Hawaiian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tilføjer lige spørgsmål, da det nok os kommer sborup til gode (:

Jeg har "hørt" Man os helst skal bruge nogle programmer til at sikre Windows smider den fulde-digitale data ud af computeren.  Det skulle have noget af gøre med hvordan Windows behandler data.

Er der nogen der er bekendt med dette ?
Til top Vis Hawaiian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hawaiian

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes