| Forfatter |
|
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Hvis jeg nu køber mig en ny forstærker med indbygget DAC.
Så regner jeg med at kunne bruge min gamle technics som drev til at starte med, og derved opleve en lydforbedring i forhold
til den indbyggede.
Men hvor højt skal man op for at udnytte potentialet i en god dac?
Bør man gå efter et dedikeret drev, eller findes der nogle "best buys" cdafspillere med digital out og godt drev?
Evt. nogle retningslinjer man kan gå efter? :-)
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører selv med et lignende set-up:
En Peachtree Nova med indbygget DAC, hvor jeg bruger en Sony XA50ES m. LC clock som drev, og den kombination er jeg godt tilfreds med.
Så som drev kan nogle af de ældre Sony ES, Pioneer stable platter og Teac VRDS anbefales. Ellers synes jeg også Rega spillerene er super lækre som drev...
Hvad er dit budget ? - for med det i mente, er det nok nemmere at komme med en anbefaling...
Om du kan høre en forskel med dit nuværende Technics drev - tjaa - prøv af...
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sikker delt meninger her, men i mit anlæg var det bedste at droppe drevet og i stedet streame fra en server via en Squeezebox Duet. Lyden blev langt bedre end ved at anvende en CD afspiller som drev, oven i købet i rimelig dyr af slagsen. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensby.
Tak for svar!
Mit budget er non existent :o)
såfremt jeg sælger min forstærker og køber mig den jeg har i tankerne er budgettet brugt. (for de næste 2 år...)
Så derfor var det nemlig en ældre cdafspiller med et godt drev som jeg havde i tankerne.
Noterer mig at de ældre Sony fra ES serien, samt Pioneers stable platter er gode.
Men hvordan er det med dem og laseren? Kan den skfites hvis de stopper med at virke, eller skal man krydse fingre og håbe
at man ikke får mandagsmodellen?
-Ronni
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
Der er sikker delt meninger her, men i mit anlæg var det bedste at droppe drevet og i stedet streame fra en
server via en Squeezebox Duet. Lyden blev langt bedre end ved at anvende en CD afspiller som drev, oven i købet i
rimelig dyr af slagsen. |
|
|
CD mediet er min sekundære kilde - min primære kilde er vinyl.
Så det med drevet er egentligt fordi jeg ejer en masse cd'er.
Derudover skal konen også kunne sætte CD'er på, så jeg kommer ikke uden om drevet.
Men det er jeg som sagt heller ikke interesseret i :-)
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Fasen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv lige solgt et Teac drev. Det gjorde det rigtigt godt (det var et P-500 drev) men må se sig slået af pinden af min Sonos ZP90. Det sagt, så var det et fedt drev og hvis konen/kæresten og kæresten også skal kunne smide en skive på, så er der nok igen vej uden om et decideret drev. Sony's modeller med fixed pickup er også udemærkede.
|
| Til top |
|
| |
lambs Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en anden tråd var der snak om at bruge en Cambridge dvd afspiller som drev.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/dvd-afspiller/c ambridge_dvd99-_dvd-afspiller_sort.htm
Der kan man få 2 års garanti, den spiller SACD (men også når man bruger ekstern dac?) og DVD-audio osv til 500,-.
Men den er en dvd og ikke en cd-afspiller.
__________________ Danish Audio Design DAC 11*Krell kav-400xi*Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand Symphony Edition* M2Tech HiFace Evo + BOTWS* Dyrholm Design Audio* Black Magic Gaint
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej lambs
det var jo faktisk en fed mulighed.
men er der nogen som har talt "varmt" for den som drev?
evt et link til en tråd?
:)
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
lambs Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, nu har jeg fundet den:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=87896&KW=k% F8b
Og, ja, jeg har købt en som drev løsning (men jeg arbejde ikke for hifi-klubben  )
Jeg googled den og det ser ud til være helt fint (til en pris på 2000,-).
Men hvordan den 'teknisk' fungerer som drev .. det ved jeg ikke. Den er muligvis langsommere til læsning af cd'er. __________________ Danish Audio Design DAC 11*Krell kav-400xi*Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand Symphony Edition* M2Tech HiFace Evo + BOTWS* Dyrholm Design Audio* Black Magic Gaint
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej lambs!
tak for link, det vil jeg straks læse lidt om :D
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronnih skrev:
Hej Jensby. Tak for svar!
Mit budget er non existent :o) såfremt jeg sælger min forstærker og køber mig den jeg har i tankerne er budgettet brugt. (for de næste 2 år...) Så derfor var det nemlig en ældre cdafspiller med et godt drev som jeg havde i tankerne.
Noterer mig at de ældre Sony fra ES serien, samt Pioneers stable platter er gode. Men hvordan er det med dem og laseren? Kan den skfites hvis de stopper med at virke, eller skal man krydse fingre og håbe at man ikke får mandagsmodellen?
-Ronni
|
|
|
Jeg købte faktisk min Sony som defekt lige før jul!
Men som elektronik mekaniker, må jeg give forfatteren af dette indlæg ret: http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/laser/Laserolo gy.html
Sony'erne har fået ry for at laserne dør, men jeg har endnu til gode at reperere den første, hvor det er selve laseren der er gået. I 4 ud af 5 defekte, var en grundsrens flg. guiden ovenfor nok til at læse problemet og på den 5. var det en udtørret lyt der gjorde forsyningen ustabil. Så på de 5 stk Sony XA50ES jeg har repereret over de sidste par år, har det kostet 10 ører til 2-3 vatpinde på de 4 af dem og 5 kr på en elektrolyt på den sidste.

Jeg har selv prøvet Squeeze box, Sonus, diverse DVD afspillere som drev, USB ud på min PC, min Apple TV, og jeg synes ikke nogen af dem kan måle sig med CD afspilleren til seriøs lytning.
Convinience of use tæller - så jeg bruger også min Apple TV til 50% af lytningen, men her har den mere erstattet FM radio til baggrundsmusik... så når vi hygger, finder rødvinen frem, og der skal lyttes og nydes musik, så bliver der stadig lagt en skive på spilledåsen 
500,- kr bringer dig langt med en ældre Sony ES eller en Pioneer, og jeg vil stadig foretrække dette, selvom jeg anderkender Squeeze box og andre giver dem kamp til stregen.
Hvilken forstærker er det du kigger på?
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jensby,
Har kig på en Stello ia500, den tror jeg også har en OK indbygget dac.
Men jeg regner med at starte med min gamle technics cd, som drev.
Men hvis sådan en ældre sony eller pioneer kan findes til rimelige penge, så er det jo helt klar en mulighed.
eller måske sådan en cambridge fætter :)
Sådan LC clock kan jeg nok ikke selv montere - men mon ikke man kan betale sig fra det :D
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som en go' plan, og et udemærket start sted, nu hvor vinyl er din primære kilde.
Idag mener jeg derimod ikke det kan svare sig at ofre en LC clock og arbejdsløn til montering på de ældre maskiner. (Ialt ca. 2.000 kr)
Jeg købte min XA50ES brugt for 600,- kr, incl. LC clock og forrige år købte jeg en Pioneer stable platter CD afspiller incl. LC clock for 650,- kr, som en kammerat nu bruger som CD.
Så til dit formål, ville jeg holde øje med Køb & Salg her på siden samt dba.dk, og se om ikke der skulle dukke en afspiller op brugt hvor LC clock'en allerede er monteret til en skarp pris ... Jeg har været heldig 2 gange...
Det er fordelen for os, der holder ved det gamle, når en Squeeze box kommer ind, sker det tit at CD afspilleren står på hylden et par år og samler støv uden at blive brugt, og som så ofte ender med at ryge afsted til en billig penge fremfor bare at stå til pynt....
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensby!
Tak for tipsene :)
Jeg vil holde lidt øje.
Hvad angår dac og transport.
Så går jeg da også udfra at min gamle Technics, som har optisk ud - vil kunne klare opgaven til at starte med.
Men kan jeg ikke også regne med at kvaliteten bliver bedre ved at køre optisk ud til forstærkeren.
Altså der sker vel stadig mest i det analoge domæne ikke?
Drevet er vel primært Jitter, pace og timing ikke?
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke nogen kan udstede garantier for at du vil opleve en forbedring... Der er sket meget, men både i de analoge domæner, samt i de digitale. Og som du selv er inde på, så er der ingen garanti for at din Technics performer så godt som drev, mht til jitter, fejlkorrektion, osv osv. Og endelig, vil elektrisk digitalt (SPDIF) klart være at foretrække over optisk (TOSLINK). Optisk har ganske vist sine styrker i støjfyldte miljøer, qua den galvaniske adskillelse. Men rent signal mæssigt er det endnu en konvertering fra SPDIF til TOSLINK og retur igen i DAC'en... Bliver spændende at høre din oplevelser når du får det prøvet af - alt vi har talt om indtil nu, har jo været på det teoretiske plan - som ikke altid svarer til virkeligheden
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Nej, det er jo som regel sådan at teorien kræver mere end almindeilge ører for at være 100% lig praksis  .
Det jeg kan forholde mig til er at der ikke skal så meget til at overgå min cdafspiller (konstateret ved adskillige
lyttetest) Så jeg forventer helt klar at klangbalance og detaljer får et ordentligt nøk opad ved at bruge en ekstern dac.
Hvad angår Optisk via Toslink, så ved jeg godt at det ikke er optimalt - men det er desværre eneste udgang som er at finde på
min gamle spilledåse.
Og med 10 tommefingre skal jeg ikke til at rode med dyret
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
Lyder som en go' plan, og et udemærket start sted, nu hvor vinyl er din primære kilde.
Idag mener jeg derimod ikke det kan svare sig at ofre en LC clock og arbejdsløn til montering på de ældre maskiner. (Ialt ca. 2.000 kr)
Jeg købte min XA50ES brugt for 600,- kr, incl. LC clock og forrige år købte jeg en Pioneer stable platter CD afspiller incl. LC clock for 650,- kr, som en kammerat nu bruger som CD.
Så til dit formål, ville jeg holde øje med Køb & Salg her på siden samt dba.dk, og se om ikke der skulle dukke en afspiller op brugt hvor LC clock'en allerede er monteret til en skarp pris ... Jeg har været heldig 2 gange...
|
|
|
Hvis man kan finde en maskine der ikke indeholder en LC Clock er man godt hjulpet... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels,
vil du uddybe det lidt? :-)
-Ronni
|
| Til top |
|
| |
lambs Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået min Cambridge og den spiller fint med coaxial til dac'en.
Fylder heller ikke alt for meget.
Vil selvfølgelig også prøv den som cd-afspiller uden ekstern dac, bare for sjøv.
__________________ Danish Audio Design DAC 11*Krell kav-400xi*Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand Symphony Edition* M2Tech HiFace Evo + BOTWS* Dyrholm Design Audio* Black Magic Gaint
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
jensby skrev:
|
|
|
|
Hvis man kan finde en maskine der ikke indeholder en LC Clock er man godt hjulpet...
Mvh. Niels
|
|
|
Det kunne jeg godt tænke mig uddybet? Hvad ligger der til grund for din udtalelse? Dårlige erfaringer med LC Clock formoder jeg, men hvordan kommer det til udtryk? Jeg har gode erfaringer med blindtest af modificerede CD afspillere brugt som drev, før og efter montering af LC Clock, men siger ikke at det altid er reglen, blot at de 3 gange jeg har prøvet har det, har det været en forbedring (Sony XA50ES, Pioneer PD-S707 og BOW ZZ Eight)
|
| Til top |
|
| |