Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 05:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DVD-Audio - Hvordan ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for lidt vejledningen, hvilket jeg håber en eller anden vil give mig.

Jeg har en DVD-afspiller der både kan håndtere SACD og DVD-Audio.

Mit setup kører udelukkende som 2 kanal stereo. I setuppen har jeg mulighed for at angive, at SACD altid skal afspilles som 2 kanal, men denne facilitet er umiddelbart ikke til stede når jeg afspiller DVD-A.

Ved afspilning af DVD-A har jeg mulighed for - via "skivens" setup at vælge om den skal afspille Advanced resolution Surround Sound 5.1 eller Advanced resolution stereo.

Umiddelbart er der ingen hørebar forskel mellem de valgte muligheder, men jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre om jeg i princippet "bare" kan kaste en skive i maskinen og afspille den og dermed være sikker på, at jeg får den bedst mulige lyd ud af disken - eller skal jeg altid ind i skivens setup og vælge stereo mode.

Venter i spænding !

VH/Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

uhh, godt spørgsmål.

Jeg venter også spændt.

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du tilsluttet din dvd-audio/video/sacd til receiver/forstærker. Digitalt og/eller via de 6 linie ud/indgange?

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Hvordan har du tilsluttet din dvd-audio/video/sacd til receiver/forstærker. Digitalt og/eller via de 6 linie ud/indgange?

Jeg kører med balanceret 2 kanals overførsel fra DVD til forforstærker.

VH/Happy

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Der har du svaret på hvorfor du ikke kan høre forskel. Du får kun signalet overført til hvad der svarer til et almindeligt cd-signal. 44,1 khz / 16 bit / 2 kanal.

Med mindre du har det helt dyre fra Denon der anvender 2. eller. 3. generation af deres Denon Link skal du overføre signalet fra afspiller til forstærker via de 6 eksterne analoge udgange på din afspiller til de tilsvarende 6 analoge indgange på din forstærker. På forstærkeren vælger du externt input signal (navn afhænger af producent).

Det er rigtigt at DVD-Audio signal vælges i menuen (Advanced Surround / stereo).

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

Audi A3 skrev:

Jeg kører med balanceret 2 kanals overførsel fra DVD til forforstærker.

VH/Happy

Du mener at du kører analog stereo, ikke?

Hvilken afspiller bruger du?

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:

Der har du svaret på hvorfor du ikke kan høre forskel. Du får kun signalet overført til hvad der svarer til et almindeligt cd-signal. 44,1 khz / 16 bit / 2 kanal.

Med mindre du har det helt dyre fra Denon der anvender 2. eller. 3. generation af deres Denon Link skal du overføre signalet fra afspiller til forstærker via de 6 eksterne analoge udgange på din afspiller til de tilsvarende 6 analoge indgange på din forstærker. På forstærkeren vælger du externt input signal (navn afhænger af producent).

Det er rigtigt at DVD-Audio signal vælges i menuen (Advanced Surround / stereo).

Jeg kører analog stereo via en Primare DVD30 / Primare PRE30.

I informationen omkring mulighederne på en DVD-A gives der følgende oplysninger:

Notes for Donald Fagen, Kamakiriad

Release Date: June 24, 2003
Label: Warner
Total Time: 
Format: DVD-Audio 96KHz/24-bit 6-channel and stereo
Format: DVD-Video: 5.1 DTS and 5.1 Dolby Digital
             (Will play on DVD-Audio and DVD-Video players)

Umiddelbart vil jeg med pågældende DVD-A kunne køre 96KHZ/24-bit i stereo mode. Spørgsmålet er om den automatisk læser 96KHZ/24-bit signalet eller om den "bare" læser et 44,1 khz/16-bit signal, medmindre jeg aktivt aktivere DVD-A stereo mode i skivens setup.

VH/Happy

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

Umiddelbart vil jeg med pågældende DVD-A kunne køre 96KHZ/24-bit i stereo mode. Spørgsmålet er om den automatisk læser 96KHZ/24-bit signalet eller om den "bare" læser et 44,1 khz/16-bit signal, medmindre jeg aktivt aktivere DVD-A stereo mode i skivens setup.

VH/Happy

Din afspiller ændrer signalet til hvad der svarer til 44,1 / 16 /2 ved både analog og digital overførsel.

Du får kun glæde af de højere opløsninger som 48 /  96 og 192 i 2 eller 6 kanaler ved at bruge external output fra afspiller og tilslutte external input på forstærker.

Tro mig - lydoplevelsen bliver en helt anden når det er rigtigt tilsluttet. Det kræver selvfølgelig at forstærkeren har external input.

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hvilket spor der læses først - er afhængigt af hvordan skiven er indspillet, men for det meste vil det være i højeste opløsning i flere kanaler der vælges ved play. Så hvis du vil høre i højeste opløsning i 2 kanaler skal du vælge det i dvd-audio menuen.

Men stadigvæk du får ingen glæde af den højere opløsning hvis det ikke er sluttet rigtigt til forstærkeren, for så lyder det som en alm. cd.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
happy skrev:

VH/Happy

Din afspiller ændrer signalet til hvad der svarer til 44,1 / 16 /2 ved både analog og digital overførsel.

Du får kun glæde af de højere opløsninger som 48 /  96 og 192 i 2 eller 6 kanaler ved at bruge external output fra afspiller og tilslutte external input på forstærker.

Tro mig - lydoplevelsen bliver en helt anden når det er rigtigt tilsluttet. Det kræver selvfølgelig at forstærkeren har external input.

Laver Primare'n ikke fuld båndbredde/opløsning (dog kun stereo) ud af den balancerede udgang?

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:
Audi A3 skrev:
happy skrev:

VH/Happy

Laver Primare'n ikke fuld båndbredde/opløsning (dog kun stereo) ud af den balancerede udgang?

Maskinen levere signal som følger:

Multi-channel DVD Audio Playback
Multi-channel SACD Playback (1 bit)
Triple 192KHz/24-bit (3x2 channel) Audio DAC's for Superior Sound Quality
Fully balanced circuitry, front outputs

VH/Happy

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Audi A3, hvad siger du? Skulle Primare'n virkelig downsample til 16/44.1 udelukkende på den balancerede analog udgang? Jeg vil gætte på at den balancerede udgang er en balanceret "kopi" af front-kanalerne på 6ch analog output, og at der derfor er fuld 24/96 (192) opløsning tilstede på det balancerede output også.

Er "Speaker Setup" for DVD (og DVD-A) lavet så du kun har front-HT i opstillingen? Hvis ja, så er det dét der er forklaringen på at du ikke kan høre forskel på 5.1 og 2.0, for så vil afspilleren altid downmix'e (ikke downsample!) de "ekstra" kanaler i 5.1 sporet (surround, center, sub) og gengive dem via fronterne.

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej du.

Jeg kender desværre ikke Primare afspilleren, men vil nærmere gætte på at den balancerede udgang er en kopi af den almindelige analoge udgang til stereo med phonostik.

Den almindelige stereoudgang (phono) og 6 ch output overfører så vidt jeg ved output forskelligt.

Jeg kører med et 7.1 setup (5.1 ved DVD-Audio) og kan sagtens høre forskel på flerkanal og stereo. Men ved digital overførsel (Coax) og overførsel igennem de alm. stereo phonotilslutninger lyder det bare som alm. cd-kvalitet i 2 kanaler. Ved DVD-Audio bruger jeg external out/input - og dermed DVD'ens konvertere.

NB: Alle højttalere er valgt i diverse set-up menuer.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:

Hej du.

Jeg kender desværre ikke Primare afspilleren, men vil nærmere gætte på at den balancerede udgang er en kopi af den almindelige analoge udgang til stereo med phonostik.

Den almindelige stereoudgang (phono) og 6 ch output overfører så vidt jeg ved output forskelligt.

Jeg kører med et 7.1 setup (5.1 ved DVD-Audio) og kan sagtens høre forskel på flerkanal og stereo. Men ved digital overførsel (Coax) og overførsel igennem de alm. stereo phonotilslutninger lyder det bare som alm. cd-kvalitet i 2 kanaler. Ved DVD-Audio bruger jeg external out/input - og dermed DVD'ens konvertere.

NB: Alle højttalere er valgt i diverse set-up menuer.

Hej selv

nej, jeg kender heller Primare DVD30 i detaljer og det du nævner er selvfølgelig muligt, selvom der så skal sidde en sep. DAC til stereo-phono outputtet - hvilket kan synes lidt overflødigt(???)

Min pointe med spm.'et til happy ang. HT-setup, er at hvis han kun har front-HT i sit setup, så har han vel også valgt downmix af DD eller DTS 5.1 til to kanaler (DVD-afspilning), og hvis det er som i min afspiller, så omfatter denne setup også DVD-A højttalersetuppet, dvs. DVD-A downmixes også til to kanaler. Og det er ikke så underligt at det er svært at høre forskel på 2.0 sporet og det downmixede 5.1 -> 2.0 spor.

Det er vel iøvrigt heller ikke så underligt at du med 7.1 setup kan høre forskel på 5.1 og 2.0

God weekend!!

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Jeg var faktisk lidt i tvivl om det sidste spørgsmål også var til mig

Du må også have en god weekend.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor primaren skulle downmixe i 2-kanaler.  Med mindre det selvfølgelig er valgt i opsætnngen. 

En anden grund til, at du ikke kan høre forskel er, at det langt fra er på alle dvda skiver, at der er forskel på opløsningen i stereo og flerkanal.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor primaren skulle downmixe i 2-kanaler.  Med mindre det selvfølgelig er valgt i opsætnngen. 

En anden grund til, at du ikke kan høre forskel er, at det langt fra er på alle dvda skiver, at der er forskel på opløsningen i stereo og flerkanal.

Næh, men det er vel netop sat sådan op, hvis man har et 2.0 HT setup

Så uanset om spillen læser 5.1 track'et eller 2.0 track'et, er det et 2.0 signal man lytter til. Hvis der så ovenikøbet ikke er forskel på opløsningen i de to formater, så er det nok marginalt hvad man vil opleve af forskel... 

Iøvrigt er det da min personlige mening at DVD-A (og SACD for den skyld) først for alvor tilbyder noget andet - noget CD'en ikke kan - i surround mode.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes