Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hjælp til valg af løsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvikz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har for meget kort tid siden, impulskøbt et sæt Monitor Audio BX2 højttalere da jeg hørte dem hos en ven, men jeg må indrømme, at jeg ikke helt havde gennemtænkt det :-)

Ud fra det jeg hørte, fik man fantastisk meget for pengene, men jeg havde ikke lige gennemtænkt den samlede løsning.
Jeg har hele min musiksamling liggende på min computer, og har hidtil med stor irritation (dog uden at gøre noget ved det), lyttet til den over nogle junkede PC-højttalere.
Købet af højttalere er første skridt på vejen mod en langt mere optimal løsning.

Jeg mangler derfor hjælp til køb af en forstærker, samt hjælp til at gøre den samlede løsning god.
Jeg vil meget nødig være afhængig af at min computer skal være tændt, for at kunne høre musikken, så jeg tænkte at indkøbe en NAS hvor musikken kunne ligge på.
Da jeg har en iPhone, kunne det være let nok at bruge den som fjernbetjening. Jeg har selvfølgelig set Apples AirPlay, hvilket jeg synes virker ret smart. Jeg kan bare ikke vurdere om løsningen er god, og om den overhovedet kan lade sig gøre.
Det jeg havde tænkt mig var:
Højttalere: Monitor Audio Bronze BX2
Forstærker: ?
En NAS med min CD-samling
En Apple AirPort, der peger på CD-samlingen på NAS'en, og forbindes til forstærkeren med et optisk kabel.

Forstærkeren og højttalerne vil også skulle bruges til mit 42" plasma.

Dermed har jeg følgende spørgsmål:
Kan ovenstående overhovedet lade sig gøre, og findes der bedre løsninger?
Hvilken forstærker bør jeg købe?
Til top Vis kvikz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvikz

kvikz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Det er lige gået op for mig, at jeg kan spare en NAS væk, hvis jeg blot bruger en AirPort Extreme med en USB-harddisk i stedet. :)

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

En Aiport Extreme har ikke nogen muligedhed til at spille musik (Airtunes) så du skal stadig bruge en Airport Express eller en PC/Mac kobled til din förstæarkare.

Hvis det er en Aiport Express så skal den have en computer med iTunes kørendes med mindre end at du streamar med Airplay fra din iPhone, iPod Tocuh eller iPad men då kan du kun spille det der er på din iPhone, etc.

Så hvis du vil spille all din musik med Airtunes så kan du godt sätte en USB-disk til din PC/Mac.
Har du behov av at nå din USB disk fra flere end en computer så kan du bruge den som en NAS men husk at du skal ligvel ah en Aiport Express og en computer med iTunes för at kunne bruge Airtunes.

Mvh
Johan

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

kvikz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Det lyder umiddelbart som om, at Apples løsning er ret besværlig.

Hvad kan ellers anbefales?

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Sonos eller Squeezebox kan bruges sammen med kun NAS, den senere kräver en NAS der kan köre Squeeze server, f eks en fra Synology.

Sonos er lidt dyrere men en Squeezebox kan du finde fra ca. 900 DKK.
Hvis du i forvejen har en stor USB diske så vil Synology USB 2 til ca. 750 DKK passe dig.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010485777.aspx?csref=Keybroker_ DK_Google_Adwords__RTA__

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes