Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC i NAD C565Bee (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

ok, jeg indrømmer det:
Overskriften er et temmelig indforstået kodesprog.

Her kommer forklaringen:

Er der nogen der har erfaringer med dat bruge NAD's cd afspiller C565bee som digital analog converter? Den har jo en
optisk digital indgang. Jeg skal til at lave et squeezebox setup og mangler en DAC.

Min gode gamle Denon CD afspiller fylder 21 år i denne måned og trænger snart til at gå på pension. På den måde ville jeg
kunne slå to fluer med et smæk. Jeg har en NAD forstærker (C355), det er derfor jeg i første omgang overvejer NAD.

Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kan smutte ned i HIFIklubben og høre den som CD-afspiller, der skulle ik være den helt stor forskel..
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er selvfølgelig det mest oplagte at gøre.

Jeg har dog ikke den helt store erfaring og sammenligningsgrundlag.
Desuden håbede jeg på at købe brugt, så jeg synes ikke rigtig at jeg kan være bekendt at bruge alt for meget af deres tid, hvis
jeg på forhånd ved, at jeg ikke vil købe hos dem.

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt den hos en ven som er rigtig glad for den netop som DAC til en squeezebox touch.

Den har desværre kun en optisk digital indgang... og jeg har ikke hørt den hos mig selv så... men den lød ikke dårligt hos ham... så ;-)

Du kan også kikke på Audiolab 8200 CD (async. usb & Sabre DAC) eller Cambrigde 840C (skulle være lidt kold i lyden (har dog ikke hørt den hos mig selv))

Men de koster begge 6995 men hififreaks tager ud på hjemme demo som jo er et stort plus, hvis man vil høre den hjemme på dit anlæg!

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 06 Maj 2011 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har en C565BEE der bliver brugt som bla. DAC. Er ok tilfreds. Som du skriver har den kun optisk indgang og selv om jeg nu er gået ren stereo, står min surround forstærker stadig tilbage. Det gør den fordi jeg bruger den som digtal forvælger samt DAB-radio, altså optisk ud på Surround forstærker til optisk ind på C565BEE. Det fungerer fint. Det giver trods alt bedre lyd end hvis jeg bruger den indbyggede DAC i TV og så videre. Men ofte er kunsten jo at finde det svagest led i opsætningen hvis det er lydforbedring man går efter, og her er min erfaring at pengene tit er givet bedst ud til højtaler og forstærker. Man skal dog ikke undervurdere lydkilden, men den giver først mærkbar forskel når resten af setuppet kan bære det.

Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du godt kan lide NAD lyden, jamen så syntes jeg også du skal vælge NAD "DACen". Cambridgen 840C, jeg syntes bryd mig mest om Cambridges DAC lyd da jeg hørte forskellen mellem den NAD som du nævner og 840C, den var mere åben og in-your-face (kold?). Anyways, har haft en DacMagic (samme som 840C) i 2-3 måneder, og jeg leder efter noget som er mindre in-your-face.

Det jeg prøver at sige er.. Hvis du godt kan lide det som dit NAD setup giver dig nu, jamen så tror jeg også du vil være glad for den NAD cd/DAC afspiller..

Omkring det med at gå ned og høre den i Hifiklubben - tja, det behøver jo ikke tag 30 min af deres tid og det kan jo være du kommer derned og køber noget andet på et tidspunkt. Jeg har oftest være dernede og høre højtalerere osv, velvidende om at jeg 90% af tilfældende nok køber det brugt, men jeg har så lagt x000 kr af kroner i andre ting dernede, kabler, afkolblings fødder osv..

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej Zwonkie

Ja, min grundholdning er vel også, at gode CD afspillere kan produceres for billigere penge end forstærkere og især
højttalere af tilsvarende kvalitet. På baggrund af det kan det virke lidt skitsofrænt at købe en afspiller der er dyrere end
resten af komponenterene på mit anlæg. (højttalerne er nogle gamle dali 104 der i sin tid kostede 1100 kr. stykket.)

Når jeg skifter en komponent ud på mit anlæg vil jeg dog helst have, noget der mindst er lige så godt (og helst lidt bedre)
end resten af komponenterne, så jeg på den måde gradvist får et bedre anlæg. Den dag jeg får råd til nogle bedre højttalere
kan jeg så glæde mig til et stort spring i lydkvalitet.

Hvad der angår NAD's lyd, så afhænger det jo meget af højttalerene. Dengang jeg købte forstærkeren hørte jeg den også
sammen med nogle B&W højttalere, og det var ikke just min sag. Sammen med nogle Dali Ikon (som netop er lidt mere "in
your face") gik det hele dog op i en højere enhed.

Jeg tror at både Cambridges 840'er og Audiolabs CD afspiller ligger over mit budget - selvom sidstnævnte på papiret ser
meget spændende ud.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeps, jeg opgradere også gradvist som du siger..

Vil mene at højtalere -> forstærkere -> lydkilde er vejen hvorved man skal bruge sine penge.

Undskyld, jeg mente ikke 840C men 740C, den burde koste ca. det samme som NAD afspilleren.. 4500kr på HifiKlub. Så skal du bare finde den lyd ud af de to du helst vil have.. ;)

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ja, den kunne være et alternativ - helt klart.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes