| Forfatter |
|
broelling Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Endnu en tråd om denne kæmpe...
Jeg har endelig - efter 15 års venten - modtaget denne enorme maskine, som rent lydmæssigt pludselig beriger mig med ca. 500 CDer, som jeg i virkeligheden aldrig har hørt før!
Men: Den havde den ene skavank at den ind imellem ikke ku' søge numre, og at den helt umotiveret sprang rundt imellem numrene. F.eks. 1 minut tilbage eller 40 sek. frem. Det virker ret tilfældigt. Men den gør/gjorde det periodisk.
Jeg har så læst en del på dette forum og resten af nettet. Jeg har nu "renset" linsen med en vatpind, ligesom jeg ka' forstå at det ka' være en idé at smøre laserens styrepind.
Og så er det jeg spør': Er laserens styrepind den runde tynde metalpind til højre på lasermodulet, når du altså kigger på den fra fronten af afspilleren?
MVH Steen
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og nå ja. Jeg glemte at spørge:
1: Hvad er forskellen på variable og fixed udgang?
2: På fronten sidder et "reference ex - serie" skilt. Hvad betyder det?
Steen
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super godt drev. Men ikke noget at råbe hura for på analog udgangene. Forskellen på de 2 udgange er, at du kan justere volumen på den variable.
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
He. Ja så ka' du måske nok forstå at jeg har haft noget elendigt hø indtil nu, når jeg syns' den spiller fantastisk!! :) Er den meget bedre på balancerede udgange!??
|
| Til top |
|
| |
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke hørt den fra xlr. Men tror ikke det er meget bedre. Men den er rigtig god hvis du bruger den son dev via coax
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken DAC vil virkelig sparke røv med 3560 som drev, hvis man har 5-6 kilokroner, og man helst køber brugt? Jeg kan godt li' "den store klang" i 3560 - det lyder nærmest somom man selv står i rummet - og selvfølgelig dybden i bunden. Det skal i hvert fald IKKE gå fløjten med en DAC.
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er tilfreds med lyden så lad være med at gøre noget før du selv har fundet en god grund :-)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
broelling skrev:
Jeg har endelig - efter 15 års venten - modtaget denne enorme maskine, som rent lydmæssigt pludselig beriger mig med ca. 500 CDer, som jeg i virkeligheden aldrig har hørt før!
Men: Den havde den ene skavank at den ind imellem ikke ku' søge numre, og at den helt umotiveret sprang rundt imellem numrene. F.eks. 1 minut tilbage eller 40 sek. frem. Det virker ret tilfældigt. Men den gør/gjorde det periodisk.
MVH Steen
|
|
|
Vi må håbe at laseren ikke er ved at være træt... Den bruger en Sony KSS151A laser unit og den er faktisk uopdrivelig i vore dage. Prisen er steget til ca. 1000 dollars for en løs laser! Det begynder som regel med at den 'springer' i numrene. Kryds fingre!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
broelling skrev:
MVH Steen
|
|
|
Vi må håbe at laseren ikke er ved at være træt... Den bruger en Sony KSS151A laser unit og den er faktisk uopdrivelig i vore dage. Prisen er steget til ca. 1000 dollars for en løs laser!
Det begynder som regel med at den 'springer' i numrene. Kryds fingre! 
Mvh. Niels
|
|
|
Som Nilau skriver så er det mest sansynligt at det er laseren, til tider hjælper det at rense den, men det er kun for en kort periode.
Er laseren død, er den efterhånden ikke bedre end til pyntehylden, eller en tur i storskrald.
Har selv 4stk på hylden, og kun en tilbage der fungere optimalt, Tandhjulene til skufferne knækker, og de kan ikke skaffes, samt lasere som hvis de kan skaffes koster en formue plus montering og justering.
Men så længe den virker så er det et fantastisk drev..!!!
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
| Som Nilau skriver så er det mest sansynligt at det er laseren, til tider hjælper det at rense den, men det er kun for en kort periode.
Er laseren død, er den efterhånden ikke bedre end til pyntehylden, eller en tur i storskrald.
Har selv 4stk på hylden, og kun en tilbage der fungere optimalt, Tandhjulene til skufferne knækker, og de kan ikke skaffes, samt lasere som hvis de kan skaffes koster en formue plus montering og justering.
Men så længe den virker så er det et fantastisk drev..!!! |
|
|
Jeg håber selvfølgelig ikke det er laseren den er gal med. Efter at jeg rensede den igår har den nu kørt i vel sammenlagt 6 timer med kun ét enkelt "hop" under et nummer. Såerrh - måske den stadig kan køre mange timer!?? Det er da egentlig utroligt at der ikke er en elektronikmekaniker som har sat sig ned og lavet en laser der kan bruges som udskiftning - taget i betragtning hvor mange der gerne ville købe en...
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig mange af enhederne med KSS151 laseren kan virkelig vinde ved at blive adskilt og smurt i glideskinnerne, og eventuelt trimmet så den er up to date med de justeringer der er i den...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Maj 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
Rigtig mange af enhederne med KSS151 laseren kan virkelig vinde ved at blive adskilt og smurt i glideskinnerne, og eventuelt trimmet så den er up to date med de justeringer der er i den...
JBLfan |
|
|
Justeringerne til styreelektronikken ville jeg godt nok være meget varsom med at pille ved! Stor teknisk kyndighed samt adgang til relevante måleinstrumenter er et krav. Der er en kort vej fra 'pilleri' til storskrald!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 13 Maj 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Jblfan skrev:
|
JBLfan
|
|
|
Justeringerne til styreelektronikken ville jeg godt nok være meget varsom med at pille ved! Stor teknisk kyndighed samt adgang til relevante måleinstrumenter er et krav.
Der er en kort vej fra 'pilleri' til storskrald! 
Mvh. Niels
|
|
|
Fuldstændig korrekt - glemte jeg måske og nævne. Pil nallerne, hvis ikke i ved hvad i har med og gøre. Et minimumskrav for at justere på CD'er med "antikke" lasere, er uddannelse + en erfaren hjælper, eller erfaring selv, samt så vidt jeg husker en servicemanual, tonegenerator samt scop. ...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
|
JBLfan
|
|
|
Der er så mange der bliver ved med at skrive om glideskinner og trimning - hvis laseren er træt, så er den træt. Længere er den ikke - det ændrer intet at blive ved med at smøre i en uendelighed. Det er jo ikke fordi at det bare tørrer ud på nul tid hvis man har brugt rette materiale, og maskinen går ligeledes heller ikke bare lige ud af justering over et par måneder, så det er nødvendigt at pille igen.
Maskinen har mere end 20 år på bagen, og alt godt får desværre en ende på et tidspunkt - selv de gamle kæmper, som alle slås for at overleve.
KSS-151, KSS-272 og KSS-273 er alle væk, og det berører en hel del maskiner af den tungere slags:
Accuphase DP-60, DP-70, DP-70V, DP-65, DP-75 og DP-90
Teac VRDS-10, VRDS-15, VRDS-20, VRDS-25, VRDS-25X, VRDS-X01 mfl.
Denon DCD-1400/1420/1460, DCD-1500/1500II/1520/3500/3520/3560, DCD-S1
Sony CDP-X339/303ES, 555/559/505ES, X7/X77/X777/X779/X707/XA5/XA50/XA555/XA7ES, samt CDP-R1 og CDP-R1s
Luxman X500s, D7 og D10
samt et hav af andre maskiner i den relativt tunge ende, som alle får en tilværelse på en pyntehylde eller en genbrugsplads, fordi at laserne ikke længere produceres af Sony og underleverandører.
Alt hvad der har været derude af reservedele er støvsuget, og ikke Accuphase er lagerførende længere.
Det gælder iøvrigt også Pioneer og andre der bruger Pioneers Stable Platter (Wadia 830, 831, 301 og 302 samt 23, Theta osv.), heriblandt også Pioneer PD-95 - det er stort set slut der også. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
broelling skrev:
stridsvognen skrev:
| Som Nilau skriver så er det mest sansynligt at det er laseren, til tider hjælper det at rense den, men det er kun for en kort periode.
Men så længe den virker så er det et fantastisk drev..!!!
|
|
|
Jeg håber selvfølgelig ikke det er laseren den er gal med. Efter at jeg rensede den igår har den nu kørt i vel sammenlagt 6 timer med kun ét enkelt "hop" under et nummer. Såerrh - måske den stadig kan køre mange timer!??
Det er da egentlig utroligt at der ikke er en elektronikmekaniker som har sat sig ned og lavet en laser der kan bruges som udskiftning - taget i betragtning hvor mange der gerne ville købe en...
|
|
|
Nu er en laser jo ikke bare noget, man lige sætter sig ned og brygger sammen. Havde det været så simpelt, var der nok nogen, der havde gjort det.
Og langt de fleste folk skrotter altså maskinen når den er død efter en 15-20 år - så er det tid til at forny. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
broelling skrev:
stridsvognen skrev:
Som Nilau skriver så er det mest sansynligt at det er laseren, til tider hjælper det at rense den, men
det er kun for en kort periode.
Har selv 4stk på hylden, og kun en tilbage der fungere optimalt, Tandhjulene til skufferne knækker, og de kan ikke
skaffes, samt lasere som hvis de kan skaffes koster en formue plus montering og justering.
Men så længe den virker så er det et fantastisk drev..!!! |
|
|
Jeg håber selvfølgelig ikke det er laseren den er gal
med. Efter at jeg rensede den igår har den nu kørt i vel sammenlagt 6 timer med kun ét enkelt "hop" under et nummer.
Såerrh - måske den stadig kan køre mange timer!??Det er da egentlig utroligt at der ikke er en elektronikmekaniker som
har sat sig ned og lavet en laser der kan bruges som udskiftning - taget i betragtning hvor mange der gerne ville købe en...
|
|
|
Hvad bruger du til at rense den med ?
Brillerens er faktisk helt ok og husk at selv et lille "hår" fra en vatpind er nok til at den fejlsporer.
Det med at det ikke nytter noget at smøre slæden til læseren osv passer ikke rigtigt.
Jeg ved ikke hvor mange 100 gange der er kommet en cd afspiller retur fra hifiklubbens værksted med
reperationsbeskrivelsen: Slæde til lazer smurt  Og det gælder nye som meget meget gamle maskiner
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Hvad bruger du til at rense den med ?
Brillerens er faktisk helt ok og husk at selv et lille "hår" fra en vatpind er nok til at den fejlsporer. |
|
|
Jeg har bare renset laseren med en tør vatpind. Laserens styreskinne blev strøget med en meget lille bitte mikromængde syrefri olie på en vatpind. Indtil videre ser det ud til at ha' hjulpet.
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Nu er en laser jo ikke bare noget, man lige sætter sig ned og brygger sammen. Havde det været så simpelt, var der nok nogen, der havde gjort det. |
|
|
Muligvis ikke nej. Jeg tænkte bare at SÅ mange har talt SÅ rosende om dette drev, at der ville være penge i at lave en laser som kunne erstatte den gamle, så man kunne fortsætte med at bruge maskinen mange år frem i tiden. I mit hovede virker det sådan set ret tåbeligt at det ikke er sket, eller at SONY ikke længere producerer dét lasermodul.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
broelling skrev:
Ronin skrev:
| Nu er en laser jo ikke bare noget, man lige sætter sig ned og brygger sammen. Havde det været så simpelt, var der nok nogen, der havde gjort det. |
|
|
Muligvis ikke nej. Jeg tænkte bare at SÅ mange har talt SÅ rosende om dette drev, at der ville være penge i at lave en laser som kunne erstatte den gamle, så man kunne fortsætte med at bruge maskinen mange år frem i tiden.
I mit hovede virker det sådan set ret tåbeligt at det ikke er sket, eller at SONY ikke længere producerer dét lasermodul.
|
|
|
Jeg tror faktisk ikke at der ville være specielt mange penge i at producere en laser dertil - så mange står heller ikke i kø.
Og kommercielt set giver det nu god mening at de ikke producerer de lasere mere. Det giver ikke meget mening at skulle blive ved med at forsøge at holde liv i så gamle maskiner, når resten af udviklingen flytter sig hele tiden, og et drev behøver faktisk ikke at være stort og massivt for at få en maskine til at spille rigtigt godt, og prismæssigt er det i reparationer "logisk".
Men hvis nu der kommer en ny laser i, hvad ryger så næste gang? De er som sagt 20 år gamle, og på et eller andet tidspunkt skal man også videre - der findes masser af andre fine maskiner derude  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 14 Maj 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
broelling skrev:
Ronin skrev:
|
|
Muligvis ikke nej. Jeg tænkte bare at SÅ mange har talt SÅ rosende om dette drev, at der ville være penge i at lave en laser som kunne erstatte den gamle, så man kunne fortsætte med at bruge maskinen mange år frem i tiden.
I mit hovede virker det sådan set ret tåbeligt at det ikke er sket, eller at SONY ikke længere producerer dét lasermodul.
|
|
|
Jeg tror faktisk ikke at der ville være specielt mange penge i at producere en laser dertil - så mange står heller ikke i kø.
Og kommercielt set giver det nu god mening at de ikke producerer de lasere mere. Det giver ikke meget mening at skulle blive ved med at forsøge at holde liv i så gamle maskiner, når resten af udviklingen flytter sig hele tiden, og et drev behøver faktisk ikke at være stort og massivt for at få en maskine til at spille rigtigt godt, og prismæssigt er det i reparationer "logisk".
Men hvis nu der kommer en ny laser i, hvad ryger så næste gang? De er som sagt 20 år gamle, og på et eller andet tidspunkt skal man også videre - der findes masser af andre fine maskiner derude 
|
|
|
Næste gang er det spindlen der skriger som en gris.. Og pludselig kan skufffen ikke åbne fordi tandhjulet er flækket og sat sig fast. Så er der de 2 digitaludgange hvor lodningerne knækker i printet, og remmene der blir trætte.
Men hvis man gider rode med det og har fået en stak 3560ere foræret, så er det ok..
Man kan rense og smøre.. Men som tidligere skrevet, så plejer det kun at hjælpe kortvarigt.. og når du så 4 gang på en uge har smurt og renst... Gæt selv
Jeg har selv en reserve laser tilbage i skuffen, og når den er brugt har jeg 4 3560ere og en DCD S1 på vej til genbrugspladsen.
Så et godt råd.. Glem de gamle værker, og se på hvad der er af alternativer derude..
|
| Til top |
|
| |