| Forfatter |
|
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se nyt spørgsmål længere nede.
Jeg har forsøgt at finde frem til en løsning, hvorved jeg
kan overfører musikken fra min computer til mit anlæg (digitalt) og stadig
opretholde en høj lydkvalitet. I min søgen har jeg fundet alverdens forskellige
muligheder, men mangler lidt viden om hvilke løsninger der kunne tænkes at give
den bedste lyd. Her håbede jeg på input fra nogle med en større teknisk viden
og/eller større erfaring end jeg selv.
De mest interessante muligheder er ind til videre:
-M2TECH
HiFACE
-Musical Fidelity V-Link
-Apple AirPort Express
Derudover findes diverse
billige løsninger, bl.a.
-Aureon Dual USB (fra
TerraTec)
Kom gerne med andre
forslag.
Som DAC bruger jeg pt.
Denon DCD S10, og ved ikke om denne bør udskiftes til en bedre DAC, i så fald
bliver det først senere (pt. er det kun den optiske indgang der ikke benyttes,
men dette kan selvfølgelig ændres afhængigt at den valgte streaming's løsning)
VH Søren
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt en Halide Bridge. Jeg har ikke hørt den på mit anlæg endnu, men regner med gode ting; den skulle være ganske høj kvalitet. Jeg fandt ud af, at den var billigere end en V-linkplus galvanisk isolator og kvalitets usb- og spdif-kabler.
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Airport Express er en smooth løsning og kan tilsluttes digitalt til din Denon via optisk. Kan varmt anbefales. Kabling er så år 2000  __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leise skrev:
Airport Express er en smooth løsning og kan tilsluttes digitalt til din Denon via optisk. Kan varmt anbefales. Kabling er så år 2000  |
|
|
Jeg har leget lidt med sådan en hos en ven og må sige, at den optiske udgang ikke imponerer... Jeg vil vurdere den til at være et stykke under de andre forslag. Hvis du gerne vil have noget trådløst, er en brugt Squeezebox Touch jo økonomisk til at komme i nærheden af.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
m2tech gir VIRKELIG et lyft i lyden. Alternativt er der exau2i som sku være et nøk bedre ( og koste lidt over det dobbelte.
M2tech var ikke i nærheden af min DB3 som jeg brugte før i tden
|
| Til top |
|
| |
SørenD Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de hurtige svar. ATT Moke: Jeg vil prøve at kigge på en Halide Bridge. Håber du vil skrive din mening/dom over Halide Bridge når du får den prøvet. ATT Reenberg: Jeg fik ikke helt fat i om M2tech var bedre eller ringere end din DB3 (som jeg i øvrigt ikke ved hvad er for et produkt  ). VH
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, jeg var vist lidt hurtig
Jeg mente en Squeezebox 3 ( den model før tuch ) og m2tech'en var meget bedre. ( deres første USB dims, den nye med ekstern strøm osv ser endnu bedre ud, men også til en anden pris)
|
| Til top |
|
| |
johndlund Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 08 Juni 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren
Jeg har leget en del med PC lyd til stereoen, og mine kriterier har været at lydkvaliteten skulle være bedre end CD, til nød fuldt på højde med CD, da man kan få mere komfort ved at kunne fjernbetjene sin CD samling fra lænestolen. Jeg startede med en Denon S10 som DAC, da det var en nem måde at komme i gang på. Dertil tilsluttede jeg en alm. bærbar PC med Win XP og med musikken på en extern HD. Musikfilerne er i Apple Lossless og jeg bruger Itunes som musikafspiller. (Fordi jeg ville skifte til Macbook senere)Jeg brugte USB fra PC til en SPDIF converter fra Pop Pulse til ca. kr. 1200,- Den har alle mulige ind og udgange, og er blevet afprøvet mod bl.a. M2TECH, og blev fundet væsentlig bedre, både med hensyn til lydkvalitet og mulige tilslutninger. Derefter blev der forsøgt med coxial og optisk kabel mellem PopPulse og Denon S10. i dette tilfælde var den optiske forbindelse absolut den bedste løsning. Denne løsning er allerede CD afspilleren (Denon S10) langt overlegen. Dog skal siges at USB kablets kvalitet har afgørende betydning for lydkvaliteten. Ikke for at starte en debat om dette emne i denne tråd. I dag har jeg skiftet Denon'en ud med en Advantage DAC1 + CD1 drev, og PC'en med en Macbook, og en Ipod touch som fjernbetjening. Bruger stadig optisk kabel til DAC, da dette var lige så godt som et digital XLR kabel til ca. 8000,-. Dette overgår langt mine første forventninger til PC lyd på stereoen. Brug IKKE lydstyrkereguleringen i Itunes, da lydkvaliteten bliver forringet i takt med at man skruer ned.
|
| Til top |
|
| |
SørenD Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NYT spørgsmål:
Hvordan er lydkvaliteten af Squeezebox touch i forhold til computer + MF V-Link forbundet til en DAC (i mit tilfælde en Denon DCD S10) enten optisk eller coaxial??? Er der nogle som har erfaringer med dette (har prøvet V-link men ikke SB touch). Evt. også til sammenligning med produkter i samme prisklasse som V-link (f.eks. M2TECH
HiFACE).
Formål: Jeg vil gerne have et produkt med en god lydkvalitet hvor jeg kan vælge mellem alt mit musik (har rippet min CD-samling i FLAC), så jeg ikke skal skifte CD (der er ikke samme "lækre" følelse ved at skifte en CD, som ved at skifte en plade). Løsningen skal kun bruges til tilslutning i et rum (og har en fri PC).
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 25 August 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
firewire og en terratec fw24 så kan du glemme alt om m2tech osv
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren.
Det er altid rart at vide hvilket udstyr vi ellers snakker om ( hvilken amp, højttaler osv har du samt hvilken prisgruppe vi ca bevæger os i.
Selv har jeg en squeezzebox clasic samt en duet. Lydkvaliteten er ikke noget at råbe hurra for. Selv på mine bitte små audio engine A1 kan jeg høre forskel på om jeg har en xtern dac på eller ej. Tilgengæld er det et skide godt produkt til trådløs overførsel af musik prisen taget i betragtning. Jeg har valg en billig dac til mine A1'er ( ebay, 500 kr udvalget er enormt, brug lidt tid på diyaudio.com og se hvad andre leger med for tiden ). Til min tv-stue har jeg en D.A.D. 10 tilsluttet mine aktive sonodyne SM100, lyder helt fint og længder bedre end duettens indbyggede dac.
I stuen har jeg en benchmark dac one der driver min DOXA signature 140 som igen driver mine MArtin Logan Vantager. Benchmarken er så absolut den bedste dac jeg har haft ( andre har været m-audio firewire 410, Nortstar og sikkert noget jeg ikke kan huske ). Benchmarken blev længe drevet af en eller anden tilfældig usb til spdiff dims, og det var mest for sjov at jeg købte m2tech'en ( et digitalt signal er sku da et digitalt signal) Forbedringen var overraskende stor, og til ca 1000kr et fund til prisen ( sammenlignet med hvad jeg ellers har brugt på dimser *s* ).
Pas på med hvad folk skriver om deres udstyr, de har sku altid det bedste men samtidigt sjovt nok aldrig hørt den kombination de kritiserer.
Optisk/Coax har jeg aldrig sammenlignet på ens udstyr, den gængse holdning er at coax er at foretrække, men her tror jeg vi roder i småtings afdelingen
V-link har jeg ingen erfaringer med, ej heller terratec, så der skal jeg ikke udtale mig. Kort fortalt så gælder følgende ifølge mine egne erfaringer.
Squeezbox...fin trådløs dataformidler, på ingen måde HIFI dac.
Det er ikke så let at få et ordentligt signal ud af en PC, en eller anden form for dedikeret hardware løsning skal der til. (m2tech samt exaU2I får mange roser )
En god ( gerne brugt ) ekstern dac er ofte en rigtig god indvestering ( du kommer langt for 5000kr på køb og salg herinde )
Læs på nettet med meget kritiske øjne.
http://www.head-fi.org/ er et godt sted at se hvad andre mener om udstyr. Fordelen er at der er rigtigt mange der bruger det samme udstyr ( for 3000kr får man et sæt rigtige HIFI hørebøffer, hvorimod man ikke får meget højttaler for det beløb) så her er sammenligningerne liiidt mere troværdige dog stadig med alle de forbehold folks smag nu engang introducerer i en sådanne ligning.
Og så det sædvanlige råd..... lyt lyt lyt, det tager tid at finde komponenter der matcher og falder i din smag, her er brugtmarked den eneste måde at undgå at blive ruineret på
God jagt
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 25 August 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
m2tech gir VIRKELIG et lyft i lyden. Alternativt er der exau2i som sku være et nøk bedre ( og koste lidt
over det dobbelte.M2tech var ikke i nærheden af min DB3 som jeg brugte før i tden
|
|
|
Har lige tjekket exau2I 430 Canadiske dollar koster 2238 kr. Jeg kommer nok til at købe sådan et. Det skulle være helt
sublimt sammenmed den Sabre dac ( Buffalo II) jeg er ved at bygge !
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 25 August 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg har prøvet meget for at finde havd jeg syntes var en god og brugervenlig løsning...
Jeg har bl.a. testet M2Techs Young DAC..
Den optimal lyd / betjening har jeg fået ved at bruge en Apogee Duet koblet op til min IMAC med Firewire.. og ved at bruge Songbird istedet for itunes kan jeg afpille 24/96 KHz materiale bl.a. fra HDTRACKS etc.
De store studier bruger Apogee konvertere som A/D konvertering -
Fra Apogee´en går der linie kabler til mine batteri drevede Hypex Amps..
De laver ikke konvertere til Hifi brug og Highend priser... men tag ikke fejl..
__________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
Henrik.E Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har haft 2 SB hvor jeg har kørt lyden via en dac
men ville sige det jeg har haft det best med er et Apple TV2 som jeg køre ind i min dac og så er den også tilslutte TV via HDMI så jeg kan se film fra min mac hvis det er hvad jeg ville virker rigtig fin bruger itunes til min musik __________________ VH
Henrik.E
|
| Til top |
|
| |
SørenD Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle der har svaret og specielt tak til reenberg for at tage sig tid til at skrive så langt et indlæg. Beklager at jeg ikke har svaret før nu, men har haft travlt med at undersøge markedet så jeg var sikker på at jeg havde noget fornuftigt at sige  Jeg er nået frem til at jeg skal have mig en fornuftig ekstern DAC, og har i den forbindelse set på forskellige mærker og af disse hælder jeg mest til en Hegel HD10. Nu er mit spørgsmål så om der kunne være noget at vinde lydmæssigt ved at tilslutte computeren til Hegel HD10 via f.eks. optisk fra MF V-link (eller Hiface med coax). Eller er det lige så godt bare at tilslutte computer direkte med et USB stik? Nogle der har nogle erfaringer/meninger om ovenstående inden jeg kaster mig ud i forsøget? P.S. Min forstærker er en Pathos Classic One og spiller på et sæt Dynaudio Focus stander højttaler.
|
| Til top |
|
| |
finnbrodersen Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD kommer også med en billig trådløs DAC, til DKK 1700 går man vel ikke helt galt byen.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
SørenD skrev:
Tak til alle der har svaret og specielt tak til reenberg for at tage sig tid til at skrive så langt et indlæg.
Beklager at jeg ikke har svaret før nu, men har haft travlt med at undersøge markedet så jeg var sikker på at jeg havde
noget fornuftigt at sige Jeg er nået frem til at jeg skal have mig en fornuftig ekstern DAC, og har i den forbindelse set på
forskellige mærker og af disse hælder jeg mest til en Hegel HD10.Nu er mit spørgsmål så om der kunne være noget at vinde
lydmæssigt ved at tilslutte computeren til Hegel HD10 <span style="text-decoration: underline;">via f.eks. optisk fra MF V-
link (eller Hiface med coax)</span>. Eller er det lige så godt bare at tilslutte computer direkte med et USB stik?Nogle der
har nogle erfaringer/meninger om ovenstående inden jeg kaster mig ud i forsøget?P.S. Min forstærker er en Pathos Classic
One og spiller på et sæt Dynaudio Focus stander højttaler.<span style="font-weight: bold;"></span><span ="bold">
</span>
|
|
|
Generelt vil USB være at foretrække, da det her er DAC der styrer masterfrekvensen = lavere jitter.
Ved coax optisk er PC master, og derved for PC indflydelse på Jitter(jitter=forvrængning). Jeg har ikke kigget på Hegel, men
kan være at der er taget godt hånd om USB optisk indgang så indflydelsen minimeres.
Men som sagt ville jeg bruge USB, hvilket også er billigst
Hvad står en Hegel i? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
SørenD Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
finnbrodersen skrev:
NAD kommer også med en billig trådløs DAC, til DKK 1700 går man vel ikke helt galt byen.
|
|
|
Flere af de "billige" DAC's er rigtig gode til prisen, men jeg har ikke oplevet at jeg ikke kunne høre en forbedring ved at bruge en bedre (og i mange tilfælde dyrere) DAC på mit anlæg. Jeg er desuden ikke meget for at sende musikken trådløs, da der (i min verden) er alt for mange ting, der kan påvirke et trådløst signal. Jeg vil hellere (ud i fremtiden) investere i et mediecenter, der kobles til anlægget gennem en DAC, og så kan styres med en fjernbetjening. Et sådan mediecenter vil til den tid erstatte min bærbare computer som lydkilde.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 September 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jojo har også tænkt på sådan en. Der er plads til mods modsat squeezebox. Desværre er den udgået af produktion.
|
| Til top |
|
| |