Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Computer-lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2011 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Jeg skriver dette for at fortælle om mine erfaringer, og måske få gode råd på manglende problematikker.

Jeg besidder et næsten high-end musikanlæg i min stue, og ønskede at kunne afspille musikfiler og internetradio igennem dette. Høj lydkvalitet er afgørende. Jeg fravalgte løsningen med medieafspiller og musikserver, grundet pris og fordi jeg ikke var sikker på lydkvaliteten.

Først købte jeg et 6 meter langt lyskabel (Supra zac toslink, jeg har gode erfaringer med dette mærke) + en dims til at putte i mini-jack stikket i min Toshiba X300, som jeg har stående i soveværelset, den anden ende satte jeg i min Lyngdorf forstærker som står i stuen. Så var det bare at lytte: Lyden var imponerende, det bedste jeg har hørt fra en computer. Hvis mit lydanlæg var mere gennemsnitlig, ville denne løsning have været fuld tilstrækkelig. Men i forhold til lyden fra min cd-afspiller, var lyddetaljerne ikke helt præcise, som et gardin som lyden skulle igennem, jeg tror det kaldes jitter.

Så videre med næste plan: Jeg købte en billig computer i Bilka (HP G62-B41) som skulle stå på mit store sofabord, et usb-kabel (Lindy's premium gold) og en lille boks der hedder V-Link. Så var lyden der bare. Jeg kan pt. ikke bedømme om lyden fra cd afspilleren eller computeren er bedst, men lyden fra internet radioen er klart bedre end Dab og Dab+. Det er mere behageligt at sidde i sofaen og betjene computeren, end at rode med cd'er mv.

Spørgsmål:
Jeg har lyskablet liggende på gulver, jeg vil senere lægge et tæppe over, er det risikabelt hvis jeg træder på det?
Vil det give bedre lydkvalitet hvis jeg anskaffer et bedre usb-kabel, f.eks. Wireworld Ultraviolet 5 USB.

Advarsel: HP computeren, som ellers fungerer fint, har et fejlkonstrueret cd-drev, det kan ikke læse 2 cd'er fra Warner(pladeselskab). De kan læses på min X300, og er i perfekt stand.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 September 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Ang. et bedre USB kabel . grundet den måde USB er designet på er der ikke fordele ved at købe et mere dyrt og eksotisk kabel, så længe dit eksisterende ikke er defekt og ellers er i ok kvalitet.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 September 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Enig bedre USB kabel vil ikke hjælpe.

Men mht til lysleder kabel så er det generelt den dårligste måde at overføre signalerne på, da det giver meget Jitter(har dog
den fordel at der er galvanisk adskillelse).

Jeg vil foreslå langt USB kabel og kort koax mellem V-link og DAC, da længden af USB kabel ikke er kritisk i modsætning til
coax/lyslederkabel..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 September 2011 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Lysleder fungerer bedre på lang afstand. På kortere er coax klart at fortrække.

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Tak kære Internet-HiFi venner.
Det er fint, sådan at få gode råd, og uden dem ville jeg aldrig have nået så tæt
på high-end lyd fra computeren, så igen mange gange tak tak tak.

Så jeg fulgte jeres råd og bestilte et usb kabel, optimet til lyd, fra England.
Nu når jeg var i gang bestilte jeg også et P.O.F. optisk kabel:

Wirewold Ultraviolet 5(2) Usb 2 - 1m. Et fladt kabel med skærmet strømforsyningsledning
i den ene side og 4 signalledere, forsølvet OFC, i den anden. Det billigste af ialt 4
typer med samme grundopbygning. Pris ca. 450kr.
Det røg straks i, og til min glæde røg musikken en klasse op, mere ren lyd også klart
hørbart i bassen, klart mindre jitter.

Atlas Equator Toslink P.O.F. 5m. Et meget tykt, stift og hårdt kabel, som kan tåle at
man går på det. Det består ikke af glas-fiber, men af plastic-fiber. Pris ca. 500kr
Her var ændringen væsentlig mindre. Men bassen blev endnu strammere, og lyden generelt
mere transparent og rumlig.

Jeg er nu fuldt tilfreds med lyden, klart bedre end cd-afspilleren (NAD C565BEE). Så nu
er det bare at nyde musikken.

Pris ialt -fejltagelser:
Computer 3.200kr.
V-Link   1.000kr.
Kabler     900kr.
Ialt     5.100kr.

Erstatter Cd-afspiller og Tuner, nypris: 7800kr, og så lyder det klat bedre.

Lyngdorf forstærkeren giver ekstrem klar, analytisk lyd, hvor den mindste smule jitter
er klart hørbar. Til ejere af Low-FI/midle-FI: Vil der ikke være så meget at hente, og
et standart usb kabel være det fornuftige valg.
Håber at nogen kan bruge disse oplysninger til noget. 

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2011 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

God og informativ tråd, og fint at du følger op på dine oplevelser. Selv har jeg også oplevet et stort løft ved et ordentligt USB kabel, men enddog et endnu større løft ved at erstatte min spdif converters strømforsyning med en ordentlig en af slagsen.

Der er dog én ting der gennemgående slår mig i din tråd. Du omtaler dit anlæg som "high-end" og skriver så til sidst, at din cd-afspiller, som er den præference du måler dit nye digitale set-up op imod, er en NAD C565BEE. Jeg er derfor bange for, at dine oplevelser med den fantastiske lyd ved dit nye digitale set-up måske ikke når de himmelråbende højder som man umiddelbart skulle tro, når du fluks skriver det ind i en high-end kontekst, som jeg i virkeligheden mener befinder sig i den lavere middel-klasse indenfor hi fi.

Ja undskyld mig, og nu er det ikke for at ende i en ligegyldig og nyttesløs diskussion der kun omhandler definitionen af et vagt begreb, men jeg mener blot high-end begrebet er blevet en udhulet kliche når det bruges i flæng på den måde. Dermed ikke et ondt ord om V-DAC eller noget som helst andet, men high-end, det synes jeg måske lige er at stramme den. Det vigtigste er dog at du er glad for den og at den spiller så det synger hjemme hos dig. og ang. din lyngdorff (er det en TDAI 2200 du har?) har jeg samme oplevelse af dens lydkarakteristik; den lukker det meste igennem både skidt og kanel.
Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Tak for den positive og negative kritik Mighty-boy.

Jeg skriver intet sted at mit anlæg er High end. Men bruger udtrykket næsten high end.

Nad afspilleren C565BEE er en fremragende cd afspiller, især på den digitale udgang, som jeg jo brugte, som jeg karaktiserer til upper-midle/near high end.

Jeg bruger ikke V-dac, der dog må karakteriseres som en rigtig god usb dac. Jeg bruger et apparat der hedder V.link, da jeg jo bruger en TDAI 2200 med hele svineriet + SDA 2175. V-link har på trods af sin lave pris, fået fremragende anmeldelser i den internationale HiFi presse, og må derfor betragtes, som Hi-end eller near Hi-end, da der næppe findes noget bedre.

Højttalerne er B&W CM7, som jeg anser for en mellemklasse højttaler, diskanten er middel, mellemtonen er hi-end og bassen er midle/low-fi. De er dog ombygget i delefiltrene, så der bliver delt aktivt mellem bas og mellemtone. Bassen er blevet near Hi-end( selv om den ikke går så dybt), hvis ikke bedre, mellemtonen er blevet om muligt blevet lidt bedre, da der er fjernet en kondensator og en keramisk modstand, diskanten har fået udskiftet en keramisk dæmpningsmodstand som er blevet erstattet med en Hi-end modstand, så den er blevet en tand bedre.

Men hvad med dine erfaringer, du har kun åbnet lidt op for posen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes