Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: iTunes og NAS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 September 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har en PS Audio Perfect Wave DAC, som jeg i øje blikket venter på at kunne købe et wifi brigde modul til.
Det betyder med andre ord at når modulet kommer på gaden, skulle jeg kunne streame musik trådløst fra en NAS, direkte på
DACen i 192khz/32bit.

Men til dette mangler jeg en NAS. Og kunne godt tænke mig at få nogle forslag til en. Jeg har dog lige lidt spørgsmål.

Nu køre jeg med Mac, og skal derfor helst have en NAS som kan klare Timemachine.

Jeg har valgt at bygge hele min musik samling op på iTunes, hvor biblioteket PT ligger på min mac, men kan jeg flytte det
over på en NAS og afvikle musikken i iTunes der fra? eller er jeg nød til at have filerne på computeren for at kunne lytte til
dem?

Når jeg får mit Wifi modul, ville iTunes mest blive brugt til at holde styr på mit musik bibliotek, så kan jeg bruge et eventuelt
NAS bibliotek som jeg ville hvis det lå på Macen?

Kom gerne med nogle forslag på en god NAS, på minimum 1TB og så lydløs så muligt.

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej Christian.

Hvad musikken angår, er der mange muligheder. Hvis du f.eks. vælger en QNAP NAS, så er der en iTunes server installeret på forhånd. D.v.s at den har sin egen iTunes der holder styr på musikken. Din Mac skal bare sættes op til at afspille musik fra en anden iTunes (lige som hvis du ville afspille musik der ligger på en anden Mac).

Det betyder også at hvis du har en AppleTV box, så kan den streame direkte fra din NAS-iTunes uden at din Mac behøver være tændt.

Med hensyn til Timemachine har jeg ikke lige kunne komme i tanke om en "let" løsning. Men jeg ved at det kan laves til at virke.
Ved at tage fat i terminalen på din Mac kan du "overbevise" din timemachine funktion om at den skal bruge en NAS.
Der er en artikel her der beskriver hvordan du gør det op mod en QNAP:
http://wiki.qnap.com/wiki/How_to_setup_your_QNAP_NAS_with_Ap ple_Time_Machine

QNAP er ikke det billigste mærke, men det dem jeg har bedst erfaringer med. Når du køber dem er det uden diske. Du kan altså selv bestemme hvor meget plads der skal være der (eller hvor meget du gider betale for).
Jeg vil anbefale dig at købe en NAS med plads til 2 diske, så du kan spejle dem og have noget redundans.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej. Ellers skriver du bare igen.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Kan man få timemachine til at lave backup af både den indbygge hard disk plus nogle løse hard disk til apples egne
timemachine hard disk

Fx. hvis man har flere NAS hardisk som man ønsker timemachine, til at lave automatisk sikkerhed backup til timemachine hard
disk
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

jeg er selv apple bruger og har købt denne NAS:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=433108

med denne harddisk:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=496258

- den kan man jo bare skifte til en større eller sætte en extra disk i

Det fungere super fint, den håndterer både timemachine og DLNA hvis du skulle få brug for dette
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Har selv en PWD... fed maskine.

Jeg bruger en Synology, den kan det som du beder om, den kan også pakke dine filer ud til WAV, det giver en endnu bedre lydkvalitet.

Jeg forstår ikke alt dette med Itunes, du ripper din musik, lægger det over på NAS'en (i musik foloderen) UpNP klienten i NAS'en klare resten...

Når du så åbner din elyric på din IPhone/Ipad, er det hele opdelt efter kunster/album eller album etc....

Jeg har ca. 1500 albums og det virker bare!!!

Min kones Imac bruger også NAS'en til time machine, mit Appel TV (jail brak) trækker film fra den, jeg køre foto station på den...

Dog vil jeg anbefale og købe en kraftig model, du kommer til at bruge den mere end du lige regner med, og en med to diske.

Om andre også kan de ovennævnte ting ved jeg ikke…

Hilsen

Morten

Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 September 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Et alternativ til en NAS kunne være en brugt Mac Mini. Det kører jeg selv med, da jeg ikke gider at skulle bruge min Macbook Pro hver gang, jeg skal høre eller skifte musik.

Edit: En anden pointe er, at Mac Minien er så lydsvag, at den kan stå i stuen uden at genere. Mit står i en skab i stuen og jeg hører lige præcis intet til den. Når jeg skal rippe en cd, putter jeg den i Mac Minien og når den er rippet, spyttes den ud automatisk.

Som jeg har forstået NAS, så er man nødt til at have sin "rigtige" computer tændt for at afvikle musikfilerne, uanset at filerne rent faktisk ligger på NAS'en. Dette undgås ved dette set up.

Mit "NAS" set up
Brugt Mac Mini m/ Intel-processor (ca. 2.000 kr.)
Harddisk (hvis ikke den i Mac Minien er stor nok)
iPod Touch som fjernbetjening (hvis man har f.eks. iPhone i forvejen, så kan denne bruges)
VNC-klient (f.eks. Chicken of the web - gratis).
Apple Remote (gratis app til iPhone/iPod Touch)
Optisk kabel (i dit tilfælde fra Mac Mini til dac - i mit tilfælde fra Mac Mini til højttalere)

• Jeg har skiftet harddisken i Mac Minien ud med en i passende størrelse for mig (500GB).
  • Mac Minien er så godt som lydløs.
  • Al musik ligger på Mac Mini. Tager jævnligt back up til ekstern harddisk. Kan selvfølgelig sættes op til Time Machine.
  • Musikken styres nemt og intuitivt via iPod Touch.
  • Mac Mini går i dvale, når den ikke bruges (minimalt strømforbrug). Vækkes automatisk op, når iPod Touch benyttes.
  • Mac Minien kan for så vidt bruges til et hav af andre ting, afspilning af video osv.
  • Har adgang til "hele" Mac Minien via min Macbook Pro vha VNC.
  • Al musik rippet i lossless.
Af udfordringer ifm. en almindelig NAS har jeg læst om:
Stort strømforbrug (op til 1.000 kr/året), så tjek dette ellers kan en NAS være dyrt købt.
Støjende - et almindeligt problem med blæser + 3,5 harddiske.

Held og lykke!
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 September 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Det er en super løsning, som terp2004 foreslår.

Har man en ipod touch/iphone/ipad, så kan den fungere som "skærm" for itunes via remote. Så behøver du aldrig tænde
din normale computer for at afspille musik.

Et alternativ til Mac Mini kunne være en NAS og så Apple TV. Den burde også kunne streame fra en NAS, hvis NAS'en har
indbygget iTunes server. Apple TV kan også styres via ipod touch/iphone/ipad.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Det er en super løsning, som terp2004 foreslår.

Har man en ipod touch/iphone/ipad, så kan den fungerer som "skærm" for itunes via remote. Så behøver du aldrig tænde din normale computer for at afspille musik.

/Henrik

Ja, men han skal så installeres noget SW (Elyric) som kan bruges sammen med kortet i hans DAC, vil også være en elegant løsning. Du kan så sætte minien i et helt andet rum

Det kort han har sat i sin DAC koster mere end en ny MAC mini, lyden fra dette kort kan ikke sammenlignes med lyden på en optisk indgang! Jeg har haft en squezzebox på den optiske indgang, lyde fra det indbygget kort er i en helt anden liga!

Hilsen Morten

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg lige være med her.

Skal man have en computer på for at kunne benytte en NAS?
Jeg troede bare det var en harddisk som lå på netværket, frem for at side i et USB stik.

msp2 hvordan har du sat din PWD op? køre du den bare fra en computer, eller benytter du server mulighederne i den? for som
jeg forstår det, skulle den være i stand til at finde musikfiler på netværket, uden at man skal have en computer på, eller tager
jeg fejl?

For en mini mac kunne være en løsning. Men som jeg forstår det er den ikke nødvendig med min PWD.

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Nej du behøver ikke en pc, jeg bruger kun min pc/Mac til at rippe min musik, når det er gjort lægger jeg det over på min NAS! Derfor mit
spørgsmål om iTunes til at adminstrere musikken...

Når det ligger der bruger jeg min iPad eller iPhone til at styre min PWD altså vælge musik, skrue op og ned mm.

Men i stedet for en NAS kan du også steame fra en pc/Mac, men så skal du bare instalere noget sw før det virker.

Jeg har kørt med min NAS og PWD i ca et halvt år, jeg er rigtig glad for det, det er betjenings venligt, og lyden er fremragende...

God fornøjelse, er sikker på at du vil blive overrasket over hvor godt "bridgen" lyder!

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

ja jeg glæder mig lidt til at slippe for at høre USB.

Jeg bruger iTunes til at købe musik det musik jeg ikke lige gider købe på CD, og kan godt lige genius funktionen til at få
forslået musik i samme stil med det jeg godt kan lide. Derfor bruger jeg iTunes. Jeg bruger det også til at rippe mine CDer. Det
er lidt derfor jeg gerne vil have min iTunes mappe over på en NAS som jeg så kan streame fra. Men vil det virke, eller er jeg
manuelt nød til at kopiere filerne over på NASen?

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Jeg tror ikke det musik du har købt vil virke da det er kopi beskyttet, jeg har et par nummerer købt på iTunes, jeg prøver at lægge dem over på
min NAS her i weekenden og ser om det virker!

MEN når du først har hørt hvad din DAC kan vil du nok ikke smide komprimeret musik i den! Jeg har ikke købt musik på ITunes i mange år, prøv at
smide et par 24bit filer i den og du vil tabe kæben!

Når jeg har rippet en cd flytter jeg den manuelt over på min NAS, ved ikke om det kan gøres smartere, men det er ikke det store problem for mig.
Når den så er der skal app'en på ipaden lige genstartes før den ser det nye musik.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

msp2 skrev:
Hej Christian

Jeg tror ikke det musik du har købt vil virke da det er kopi beskyttet, jeg har et par nummerer købt på iTunes, jeg prøver at
lægge dem over på
min NAS her i weekenden og ser om det virker!

Musik fra iTunes store indeholder ikke længere DRM, og har ikke gjort det i nogle år nu.

msp2 skrev:

MEN når du først har hørt hvad din DAC kan vil du nok ikke smide komprimeret musik i den! Jeg har ikke købt musik på
ITunes i mange år, prøv at
smide et par 24bit filer i den og du vil tabe kæben!

+1
Glem musik købt i iTunes store, indtil de får nosset sig sammen til lossless.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger som sagt kun iTunes til de enkelte numre hvor det alligevel ikke behøver at være det helt vilde. Resten er enten cd rippet eller købt som
lossless flac som så bliver konverteret til Apple lossless. Bruger mest iTunes til at afspille musik og give forslag til nyt musik via genius.
Lige nu går jeg mest og venter på et elyric bliver færdigt, eller i hvert fald nogle flere af de features de har snakket om at smide i den.
Msp2 hvor har du købt din pwd? Jeg har prøvet at få en pris på the brigde, men artsound svare ikke.
Nu venter jeg dog med at købe den til wifi udgaven kommer!

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Også ved artsound

Giv ham et ring, syntes Hans er meget servicemindet. Har dog læst andetsteds at han har været på messe i Götteborg så mon ikke han har haft
travlt!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes