Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC afspilning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg bestilt en Abrahamsen V6,0 DAC der har USB indgang.

Så nu er det jeg tænker at udover at den traditionelt skulle fødes med signal fra min Denon DCD3560 som dc. transport over den alm. coax indgang, så har jeg nu muligheden for at tilslutte min laptop direkte via USB. 

Så hvad så med at afspille cd skiver via computerens cd/dvd rom drev? direkte over i DAC'n?

Hvordan er lydkvaliteten her ved i forhold til fra en alm. cd afspiller brugt som transport eller et decideret drev?

Og hvis jeg ligger ukomprimeret musik ind på min computer og afspiller via Winamp eller Win. media player, fungere det ikke så lige så godt som via en squezebox?

Flere her inde snakker om squezebox med en harddisk tilsluttet mm. "kørende" over en DAC. og at køre med ukomprimerede musik fil formater.

Så er det jeg må spørge ind til om det overhoved er nødvendigt med noget andet afspildnings medie end selve computeren, hvad enten en alm. pc eller en laptop?

Kort og godt, er der noget til hinder for at bare bruge sin computer som afspilnings medie direkte til DAC'n? altså rent lydkvalitets mæssigt?

Hvad har i af erfaringer med dette der ude?

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert mange meningen omkring det du spørger til, men her er min.

Personligt får jeg den bedste lyd ved at bruge USB delen af min DAC (Stello Dac100 u2).

Hvis du ligger musik ind på comuteren ukomprimeret får du samme digitalt kvalitet så ved en CD-afspiller, spørgsmålet er så om dit afspilnings program (WINAMP, WMP) ændrer lidt på lyden. mange mener det er bedste at afspille digitalt musik via FOOBAR, som har et WASAPI plug-in, som gør at windows SLET ikke må røre ved lyden og at det får første priotering i windows systemet. Herudover kommer spørgsmålet så også om din DAC er god til USB eller bedre til COAX. Det må dine øre afgøre.

Jeg tror det er lige meget om du lægger musikken ind på hdd eller afspiller det direkte fra laptop drevet, da du sender det digitalt videre til DACén med det samme. nogle vil måske mene at drevet læser lidt langsom eller sådan noget og der derved opstår jitter, men jeg ved ikke om windows/styresystemet har en intern buffer til data strømmen fra cd-drevet som hjælper lidt på dette.  

Jeg bruger bare min bærbar hdd -> usb DAC -> forstærker og det rykker fint. Bedre end ekspempeltvis, BoxeeBox -> optisk dac -> forstærker

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en async. USB DAC, så vil den spille rigtig godt med det rigtige program og driver (der findes en del guides omkring
foobar2000, ASIO osv.)... er der ikke noget med at 3560 har en ret dårlig digital udgang (coaxial) ?
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

@ rotelman.

Der har været problemer oppe og vende med hensyn til hvordan coax phono bøsningen er lavet, ved at være af middelmådig kvalitet og af en type der er print monteret.

Den skulle efter sigende kunne gå løs i lodningerne ved de ben der forbinder det til printet.

Jeg har så afmonteret den print montrede phono bøsning og monteret en god phono bøsning direkte på afspillerens kabinet, og så med et stykke hardwire kabel fra printet op til denne (få cm. strippet 75 ohm. RG59 solidcore leder)

Her udover så skulle DCD3560 være en fremragende transport.

Har ikke hørt at der skulle være andet.?

Det har et af de bedste drev man kan opdrive, og har i flere år fungeret rigtig godt sammen med min forgående DAC.

Den har givet bedre lyd som transport end nogen anden cd. afspiller jeg har prøvet.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

.

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved skal Abrahamsen V6.0 købes i Norge.

Kommer du til at betale told og moms (da Norge ikke er i EU) ?

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Nu har jeg bestilt en Abrahamsen V6,0 DAC der har USB indgang.

Så nu er det jeg tænker at udover at den traditionelt skulle fødes med signal fra min Denon DCD3560 som dc. transport over den alm. coax indgang, så har jeg nu muligheden for at tilslutte min laptop direkte via USB. 

Så hvad så med at afspille cd skiver via computerens cd/dvd rom drev? direkte over i DAC'n?

Hvordan er lydkvaliteten her ved i forhold til fra en alm. cd afspiller brugt som transport eller et decideret drev?

Og hvis jeg ligger ukomprimeret musik ind på min computer og afspiller via Winamp eller Win. media player, fungere det ikke så lige så godt som via en squezebox?

Flere her inde snakker om squezebox med en harddisk tilsluttet mm. "kørende" over en DAC. og at køre med ukomprimerede musik fil formater.

Så er det jeg må spørge ind til om det overhoved er nødvendigt med noget andet afspildnings medie end selve computeren, hvad enten en alm. pc eller en laptop?

Kort og godt, er der noget til hinder for at bare bruge sin computer som afspilnings medie direkte til DAC'n? altså rent lydkvalitets mæssigt?

Hvad har i af erfaringer med dette der ude?

Der er jo den store ulæmpe at en computer er et meget støjende apparat at have stående sammen med sit HI-FI anlæg. Hvis du vælger løsningen så skal du have et godt lydkort, og din DAC skal være i stand til håndtere den megen støj der kommer fra computeren. Hvis du anvender eksempelvis en squeezebox/transporter kan du lade computeren stå i et andet rum, og KUN overføre musikstreamen til din DAC.  Og Transporteren er en verdensklasse DAC i sig selv.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg kan forstå skulle man med USB kablet gå direkte digitalt udenom lydkortet og derfor være uafhængig af kvaliteten af dette samt eventuel støj i computeren...

På samme måde som jeg går uden om det interne lydkort når jeg bruger et eksternt til mit Traktor dj program. (her er indbygget D/A converter og alt men i tvivlsom kvalitet set med hifi "øjne")

Iøvrigt er den laptop jeg påtønker at anvende i sig selv ekstrem støjsvag, så den gerere ikke ved at stå 1,5 m. fra anlæget og et par m. fra lytte positionen.

Den eneste støj der så kan være tale om er den der genereres og indstråles i lyd inde i selve computeren, her altså til lydkortet.

Dette skulle så ikke være et problem med ekksternt lydkort eller en DAC der kan læse og konvertere det direkte digitale signat fra et afspilnings program, og dette Kan den DAC jeg køber.

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kan lyden fra en computer være bedre, end lyden fra en near high end cd afspiller i et near high end stereoanlæg, en computer er jo ikke opdateret til top lyd, svaret kommer her, og er også svaret på nogle af dine spørgsmål:

Lyden fra en cd-afspiller, og også lyden fra direkte cd afspilnig fra computer, foregår på streamet facon, det giver mulighed for alverdens dårligdomme. HiFi nørder bruger over 10.000kr på køb af cd-afspiller eller cd-drev, for at mindske problemerne og få bedre lyd. Løsningen på dette problem er at rippe cd'en til en fil, f.eks flac-fil, med en god cd ripper. Derved får man en eksakt kopi af musikken uden de før omtalte dårligdomme, og lyden på dette sted er bedre end en cd afspiller til 30.000.

Computerens egenskaber trækker desværre i modsat retning. For at mindske computerens dårlige inflydelse, skal du gøre følgende.

Du skal bruge en asynkron usb dac af god kvalitet, dette er meget vigtigt.

Indstil din player til at sende musikken direkte til den musikdriver, du installerede til dac'en eller, som blev installeret automatisk af windows, du skal indstille playeren til fuld afspille styrke, og fjerne alle de påvirkninger af musikken du kan, fra playeren.

Du skal være kritisk med de kabler du bruger, især hvis dit stereoanlæg er i top kvalitet.

Håber at dette giver nogle af svarene.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå at du har et high end anlæg, og at du har købt en high end dac.

Ved at læse manualen til din dac, kan jeg se at den har asynkron usb forbindelse, selv om de ikke bruger dette ord.

Den største forbedring, jeg oplevede ved at pusle med opsætningen, var da jeg udskiftede et 2m næsten standard usb kabel med et 1m usb kabel optimeret til lyd. Flere af de store kabel firmaer, laver sådanne kabler. I mit tilfælde var det:

Wirewold Ultraviolet 5(2) Usb 2 - 1m. Et fladt kabel med skærmet strømforsyningsledning
i den ene side og 4 signalledere, forsølvet OFC, i den anden. Det billigste af ialt 4
typer med samme grundopbygning. Pris ca. 450kr.

Held og lykke med din opbygning.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Lyden fra en cd-afspiller, og også lyden fra direkte cd afspilnig fra computer, foregår på streamet facon, det giver mulighed for alverdens dårligdomme.

Ikke i praksis. I praksis kan et helt almindeligt CD-drev, der ikke behøver at være særligt dyrt, sagtens læse CD'er perfekt (og det var altså "perfekt" som i "perfekt") bit-for-bit uden fejl. Dette har jeg selv testet flere gange, med flere forskellige drev, og resultatet er det samme hver gang. Kun i tilfælde af meget medtagne CD'er, hvor der er deciderede problemer med afspilningen kan det tænkes, at computeren bedre vil kunne decifrére.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:

Jeg kan forstå at du har et high end anlæg, og at du har købt en high end dac.

Ved at læse manualen til din dac, kan jeg se at den har asynkron usb forbindelse, selv om de ikke bruger dette ord.

Den største forbedring, jeg oplevede ved at pusle med opsætningen, var da jeg udskiftede et 2m næsten standard usb kabel med et 1m usb kabel optimeret til lyd.

Det er jo noget pjat. Hvis DAC'en netop er asynkron, som du siger (og her antager jeg, at der menes, at DAC'en selv indeholder sin egen clock), så er det jo netop et af de vidunderlige tilfælde hvor vi kategorisk kan afvise, at der er tale om en lydforskel, idet digital=digital, 0=0 og 1=1, og clocken er jo den samme.

Tror du på Hifi?

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Åh nej - Ved du ikke hvad jitter er?

Jitter plager alle digitale streams, til alm. data er problemet minimalt. Men når vi taler om musik-data er deltajeringen så enorm, at det kan have en ødelæggende indflydelse på lyden. 0 og 1 tallerne er de samme, men tidspunket, de når frem på, bliver forskudt, dette er hørbart og kaldes jitter. Som jeg tidligere beskrev har HiFi nørder brugt formuer på et cd-drev, som var så stabilt, at der opstod mindre jitter, og de hørte bedre lyd. De var ikke idioter, de ville bare have den bedste lyd, selv om du har ret i at 0 og 1 tallerne er de samme. Det der sker ved at rippe en cd med et billigt drev til et par 100'ede kroner er, at den forholdsvis store mangde jitter der opstår ved læsningen, forsvinder igen når filen skrives. Musikfiler indeholder ikke jitter, selvfølgelig hvis jitter problemet bliver enormt stort, vil der opstå læsefejl.

Men du kan blive overbevist selv,  hvis du har en ven, der har et near high end musiksystem, med en computer som kilde. Rip et cd-nummer. Lyt til nummeret, og lyt så til det samme nummer afspillet direkte fra cd'en. Du vil konstatere at forskellen er enorm.

Dette er en væsenlig grund til at flere og flere ripper deres cd'er og går over til at afspille fra computer eller medieafspiller. De vil gerne have lettere betjening, men de vil også have bedre lyd.

Tuneren er død, og cd-afspilleren stønner på dødslejet.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Mellemtone skrev:
Lyden fra en cd-afspiller, og også lyden fra direkte cd afspilnig fra computer, foregår på streamet
facon, det giver mulighed for alverdens dårligdomme.
Ikke i praksis. I praksis kan et helt almindeligt CD-drev, der
ikke behøver at være særligt dyrt, sagtens læse CD'er perfekt (og det var altså "perfekt" som i "perfekt") bit-for-bit uden
fejl. Dette har jeg selv testet flere gange, med flere forskellige drev, og resultatet er det samme hver gang. Kun i tilfælde af
meget medtagne CD'er, hvor der er deciderede problemer med afspilningen kan det tænkes, at computeren bedre vil kunne
decifrére.

mjaaa.. næsten.

Jeg har oplevet ret stor forskel på f.eks dvd afspiller til cd-afspiller. og vi snakker på den digitale udgang i begge tilfælde. Og
jeg er ret sikker på at har noget med hvor god den er til at læser præcist nok.
og her kommer fordelen ved FLAC ind. for her beder du et program, som f.eks EAC, om ar blive ved med læse på skiven
indtil du opnår næsten en 100% ren kopi af cd'en. hvorimod du med en normal afspiller, har et fejlkorigeringskredsløb, som
"spartler" ud, da den jo læser i real-time.
Om man så reelt kan høre det på sit anlæg, eller på andre måde finder det et problem. Ændre ikke på at PC'en er det
teknisk mest stabile, når det gælder bit-perfect afspilning.

Problemet med jitter ligger i at de fleste snakker om hvorvidt at de rigtige "0" og "1" kommer frem. det skal de nok gøre på
den ene eller anden måde. Jitter betyder at "bit'ene" kommer på det forkerte tidspunkt. det genskabte analoge signal man
lytter på, er "bygget" af en tilnærmet digital kode, som dels giver et X-koordinat og dels et Y-koordinat og . dvs. "Y" definere
amplituden af det analoge signal. og X er = med tiden og derfor også afhængig af jitter (puls/pause-forhold i det digitale
domæne). Så hvis der er jitter i systemet, så får du simpelthen ikke det optimale analoge signal ud af den digitale
information du har til rådighed. Læs evt på følgende side.... der er det bedre forklaret med gode illustrationer.
http://www.soundonsound.com/sos/feb07/articles/interfacing.h tm

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl eller i har konstruktive indput... vi skal allesammen lærer noget, resten af vores liv...
inklusiv mig. Jeg lærte f.eks først om den teoretiske baggrund for jitter... i går
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

@Mellemtone

Hov - sorry. jeg har skrevet næsten det samme som dig. Var måske lidt for hurtig til at komme med min egen holdning at jeg
glemmer at læse tråden før jeg gik i gang. håber det går

Jeg kan måske tilføje at jeg mindes at have fundet noget på denne her side.
http://www.lcaudio.dk/

Om at man selv kan modde sin cd-spille til at blive fastlåst til dac'en - samme clock-frekvens... og på den måde undgå jitter og
eliminere nødvendigheden af dyre digitalkabler fuldstændigt. her er jeg på dybt vand... så håber man selv leder videre... hvis
man er interesseret
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Til Digital_Thor
Du er inde på en interesant tanke med at fastlåse dac'en til cd-afspilleren. Jeg ved dog ikke nok om digital teknik, til at kunne vurdere om dette er muligt, og om virkningen.

En anden ide, som du eller andre kan vurdere:

Ved at indsætte en buffer i dac'en, eller den digitale forstærker, burde jitteren kunne blive så godt som elimineret, det ville jo virke ligesom med filen. Det vil dog kræve en mini computer i dac'en/digitalforstærkeren, og det vil give en forsinkelse i musikken.

Ja der er mange interesante tanker, måske er der en der vil kunne udføres, og give bedre lyd.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

@Mellemtone

forsinkelse i signalet på nogle få millisekunder. betyder jo ikke noget når det er 2 kanals musik. der er jo ikke noget billede
som skal synkroniseres med lyden. Men jeg er heller ikke lige champ nok til digital teknik, til at en buffer ville være noget jeg
ville kaste mig ud i. har dog hørt noget om at re-clocke. og det skulle også have en positiv effekt. for så skulle den digitale
information blive sat i tidsmæssigt system igen... og derved såvidt muligt undgå jitter.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Mellemtone og Digital_Thor:

Nu sidder I og snakker om det, jeg netop antog var hvad Mellemtone hele tiden mente med "asynkron DAC" - nemlig at den har sin egen clock (og
en lille buffer, naturligvis) og derfor er uafhængig af evt. jitterforurening fra computer/drev. Dermed bliver det lige meget om du streamer fra cd-
drev eller ripper.

Mellemtone: hvad forstås ellers ved "asynkron DAC"?

Og jo, Digital_Thor: Jeg siger jo netop, at jeg har testet det indgående, hvorvidt det er den samme bit-stream, der når frem alt efter om man
ripper korrekt eller blot afspiller direkte fra et drev.

Jeg har testet det med flere forskellige drev, optaget signalet via s/p-dif og sammenlignet det word for word med det rippede (igen - også fra flere
forskellige drev) og kan konkludere, at i praksis er der ingen forskel! Ikke en eneste. Det er ikke et spørgsmål om at lytte (en notorisk upålidelig
måde at bedømme lydkvalitet på - i hvert fald når der er tale om så små forskelle), men et spørgsmål om, at der ikke var en eneste bits forskel på
nogen af de filer jeg fik rippet hhv. afspillet.

Punktum - dermed er der ikke nogen mulig diskussion. Eksperimentet kan jo ikke give en falsk positiv (udover et tilfælde af astronomisk
usandsynlighed), men kun evt. en falsk negativ.

Tror du på Hifi?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Mellemtone og Digital_Thor:

Nu sidder I og snakker om det, jeg netop antog var hvad Mellemtone hele tiden mente med "asynkron DAC" - nemlig at den har sin egen clock (og
en lille buffer, naturligvis) og derfor er uafhængig af evt. jitterforurening fra computer/drev. Dermed bliver det lige meget om du streamer fra cd-
drev eller ripper.

Mellemtone: hvad forstås ellers ved "asynkron DAC"?

Og jo, Digital_Thor: Jeg siger jo netop, at jeg har testet det indgående, hvorvidt det er den samme bit-stream, der når frem alt efter om man
ripper korrekt eller blot afspiller direkte fra et drev.

Jeg har testet det med flere forskellige drev, optaget signalet via s/p-dif og sammenlignet det word for word med det rippede (igen - også fra flere
forskellige drev) og kan konkludere, at i praksis er der ingen forskel! Ikke en eneste. Det er ikke et spørgsmål om at lytte (en notorisk upålidelig
måde at bedømme lydkvalitet på - i hvert fald når der er tale om så små forskelle), men et spørgsmål om, at der ikke var en eneste bits forskel på
nogen af de filer jeg fik rippet hhv. afspillet.

Punktum - dermed er der ikke nogen mulig diskussion. Eksperimentet kan jo ikke give en falsk positiv (udover et tilfælde af astronomisk
usandsynlighed), men kun evt. en falsk negativ.

Ok... fair nok. Jammen det lyder da interessant. Jeg har ikke prøvet det selv, så jeg har ikke noget at have det i. Jeg udtaler mig kun på vegne af hvad jeg har fået fortalt og læst, ud fra andres udsagn. Jeg indrømmer også at jeg endnu ikke har testet med det samme nummer, dvs. FLAC vs CD-afspiller.

Men så vil jeg gerne have afklaret noget. hvad dælen laver fejlkorrigerings-kredsløbet så??

Jeg troede netop fordelen var at man rippede cd'en til flac. for at være sikker på at man fik alle informationer over.. og på den måde lavede en så tæt som perfekt kopi af det oprindelige digitale signal. Hvorimod det altid ville være tilfældigt hvordan cd-afspilleren læste skiven, hver gang man skifte nummer eller skive.... da den jo bliver påvirket af fedt-fingre, støv, rystelser osv.

Vil meget gerne lærer mere. Så ryst bare ud af posen, hvis du ligger inde med mere info

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Til Stemer.

Hvad er dog det her for noget.

Først ignorerer du at der findes noget der hedder jitter.

Så opfinder du en buffer der fjerner jitter i en asynkron usb forbindelse.

Så påstår du at en asynkron usb forbindelse fjerner al jitter. Så lyden er helt ren.

Hvad skal det dog ende med.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum