Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Danne overblik - kommende hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madsbabz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej forum nørder!

Jeg håber i vil tage jer tid til at hjælpe mig her.

Jeg flytter i en stor lejlighed nu, og derfor skal der sparkes op under noget lyd (primært) i stuen, men jeg er helt på bar bund.

Her er først en beskrivelse af mit nuværende setup:

HTPC der kører XBMC. Tilkoblet ekstern disk, som film mv. flyttes over på via netværk (slow but working).

Musik streames enten fra itunes eller fra min iphone over til HTPC'en, hvortil der er koblet et aktivt sæt 2.1 højttalere.

Jeg har nu besluttet mig for at købe noget relativt god lyd til stuen, og da der også skal være lidt WAF er valget umiddelbart faldet på Minipod MKII med en sub (endnu ikke valgt) (krav: kompakt højttaler, og jeg har hørt alle HFK's kompakte højttalere spille). Højttalerne skal hænges op i hjørnerne lidt downanglet.

Jeg ønsker stadig at streame musikken fra min macbook / iphone til HTPC'en og så videre ud i de kommende højttalere.

Her kommer mine spørgsmål:

1) Hvilken forstærker skal jeg købe som mellemled mellem HTPC og Minipods+sub? (I HTPC'en er der kun Jackstik og ikke optisk - ved ikke hvor meget det betyder lydmæssigt?)

2) Er der et smartere setup end mit? Nu tænker jeg på fx Sonos/Spotify osv? Jeg kender ikke til disse muligheder, og jeg håber at en af jer vil pege mig i den retning, hvis i mener det er en smartere løsning.

3) Går jeg helt galt i byen mht. Minipods? Er der nogle højttalere som man bare SKAL vælge i den klasse? (kompakt)

4) Hvilken sub kan i evt. anbefale til minipods?

Tillægsspørgsmål:

5) Kan man streame "airplay" til sonos?

6) Hvordan er kvaliteten af sonos egen 2x55w forstærker?

7) Kan jeg koble min HTPC til sonos, således at lyd fra film mv. også kan komme ud gennem højttalere koblet til sonos egen forstærker?

Jeg er ærligtalt lidt rundforvirret, og vil egentlig gerne hører jer nørder til hvordan i ville lave jeres setup hvis i skulle bygge noget "fra bunden" idag.

På forhånd mange tak for jeres tid.

Mvh. en (forhåbenlig) kommende hifi-ejer! ;)

Til top Vis Madsbabz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madsbabz

Bob_the_Builder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej Mads,

Jeg har forsøgt lidt med mine egne erfaringer.

Ad 1. Du kan vælge en hvilken som helst forstærker, bl.a. Sonos egen 2 x 55 W. Den lyder faktisk helt godt - den har
også line-in for HTPC. Desværre er lyden ud via minijack sandsynligvis en katastrofe
Ad 2. Ja Sonos er MEGET smartere, kan IKKE Airplay (så vidt jeg ved)
Ad 3. Jeg har selv Mini Pods i mit sekundære lytterum (med en Sonos 2 x 55 W) og med hensyn til WAF er det klart
nr. 1 MEN mht. til lyden er mine Dali 3A fra slut firserne overlegne....Lyden fra Pods er dog ganske fin og husk at, den
vigtigste musik er den du får hørt!
Ad. 4 Ingen erfaring, men jeg hørte med en Dali Ikon Sub i HFK og det var OK.
Ad. 5 Se ovenfor under 2
Ad. 6 se under 1 - dog kan der være lidt problemer med synkroniseringen. (Lip Sync)

Baseret på mine egne erfaringer ville jeg investere i følgende, hvis jeg gik efter bedste lyd (med dine ønsker så vidt
muligt opfyldt):

- En USB DAC så kan du spille musikken fra din HTPC digitalt, med ekstra optisk indgang for senere udvidelse med en
Apple TV
- En Sonos ZP90 (uden forstærker)
- En god brugt forstærker til 1500-3000 DKK
- Højtalere som du kan holde ud at se på og en lyd som du kan lide - kunne være Dali Lektor 2, Dali IKON 1 eller
B&W 685, vægmonteret for at gøre konen glad. Spar sub'en med mindre du er helt vild med actionfilm. Prøv at
hænge dem i ørehøjde, på væggen på hver sin side af TV'et, det giver klart bedre lyd.
- Et abonnement hos Spotify eller Rhapsody (sidstnævnte kræver lidt fingerfærdighed men kan købes, hvis du
registrerer dig med din Sonos i USA). Dette vil gøre det utroligt nemt at spille musik og den bedste musik er som før
sagt den du får hørt!

Good luck

Kenneth
Til top Vis Bob_the_Builder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob_the_Builder

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Sonos har en fin integreret Airplay-løsning...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes