| Sendt: 19 November 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ
jeg har leget lidt med Upsampling af mine gamle CDer og har brugt Audacity, SOX og xrecode
Audacity noget bøvlet (pris gratis)
SOX smart (pris gratis) men hvorfor ændre den 24bit/44,1k til 32bit/xxxk ....
xrecode mere smart (pris 14 Euro, men kan bruges uden at skulle betale)
Ved en god indspilning/CD der kan upsampling forbedre lydbillet (mener jeg helt klart), mere ro, flere detaljer, mere rum og dynamik (fra CD).
Ved en dårlig indspilning der bliver lyden til dels dårlig eller slet ikke ændret, eller hvad jeg tror at de artefakter der er skabt i de høje toner faktisk bare bliver mere tydelig.
Ved de gode indspillinger har jeg forsøgt at upsample til 88,2k, 96k, 176,4k og 192k fra CD 44,1k og mener helt klart at man ved en CD skal bruge upsampling gange 2 eller 4, da de ulige (ikke delelig med 2) enten ingen effekt har eller fjerner den gode effekt (jeg mener der er/kan være), ved de gode der hører jeg at fra 88,2k til 176,k at lyden bliver endnu mere afslappet, ro og opløst, men det er ikke det helt vilde.
Nu har jeg en aDAC både i form af TDAI 2200 og DacMagic som upsampler og kan ikke afbrydes, og jeg kan afspille både fra min Sony XA50ES eller via min PC hiFace! Via SPDIF fra XA50ES sker al upsampling i min DAC, fra min PC sker det samme hvis jeg ikke i et af disse program har lavet en upsampling til 24bit/xxkhz. Mener at forskellen er at softwaren på en PC bruger mere tid på at gøre det rigtigt, hvor DACen skal gøre det her og nu og når materialet er upsamplet til 88,2k eller 176,4k så skal DACen kun (tror jeg) upsample fra denne værdi til de 192k, og det ændre sikkert på mange værdier og jeg tror at den store klang forskel ligger i den process man har brugt på PCe (DACen upsampling betyder mindre).
Jeg har en mistro på at nogle af de 24bit høj samplings musik man kan finde på nettet bare er upsampling af gammelt materiale (måske fra master), lidt ala genoptryk af musik fra de gode 60, 70, 80er bare på en CD og nu på nettet og den process kan man selv gøre på sin PC hvis CD kilden har kvaliteten.
min Konklution : en dårlig CD bliver ikke forbedret, men en god kan forbedres meget, og artefakter der er gemt på CDen bliver bare mere tydelig efter upsampling på PC. (spredt ud over flere samples) som kan høres!
DacMagic var et klart stort løft i lyden, da den blev brugt som DAC upsampler fra min XA50SE, via Vincent & ML og nu leger jeg så bare med hiFace, PC og ønsker ikke at skulle indkøbe musik jeg har, på nettet. Lidt (gratis) arbejde er altid værd at bruge lidt tid på!
Her er nogle andre indsigter/meninger
http://www.audioholics.com/education/audio-formats-technolog y/upsampling-vs-oversampling-for-digital-audio
PS mine oplevelser med 88,2k eller 176,4k fra CD 44,1k passer jo også meget godt med det faktum at det er nemmer at fordoble antal samples, end at skulle gætte sig til det rigtige ulige resultat, lige som en linjedobler på vores moderne fladskærme, og vi er jo i den digitale verden hvor 2talet er den styrende faktor.
__________________ vh Hans Lund
|