| Forfatter |
|
Madsbabz Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folkens
Jeg står overfor at skulle anskaffe mig mit første rigtige hifi setup (endnu ikke helt besluttet hvad det skal være være endnu).
Setuppet skal baseres på AirPlay - og her har jeg fået lidt kolde fødder:
Hele min musiksamling er MP3'er - Dog 320 bit.
Spørgsmål:
1. Vil jeg få udbytte af en DAC når der ikke er tale om FLAC eller Loseless filer?
2. Vil jeg overhovedet få ordenlig lyd, når der er tale om MP3 afspilning?
Jeg er super tilfreds med lyden PT som kører fra et jackstick over i en forstærker og til nogle billige højttalere - men jeg er så bange for at jeg får fat i noget som stiller for store krav til mediet der afspilles - er denne bekymring helt uden grund?
Setuppet bliver formentlig noget ala:
XTZ 100 DA + XTZ 99,36
Yamaha A-S500 + Monitor Audio BX6
NAD C356 + Dali Ikon 6
Camebridge Azur 740 + ???
Så en apple airport express som enten kobles på analogt eller digitalt (jeg mener ik der er DAC i nogle af ovenstående, så hvis digitalt skal der jo en dac imellem, right? ;-))
Pft tak.
Hvis i har kommentarer til nogle af mine setup forslag, hører jeg meget gerne nærmere. (Jeg er lidt hookes på Yamaha A-S500 forstærkeren, men jeg ved ikke om det er "overkill" når nu alt lyd skal komme fra AirPlay - men hvad er alternativet?)
|
| Til top |
|
| |
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads For kort at besvare dine spørgsmål:
1) Ja; Jeg syntes ikke den indbyggede DAC i Airport express er specielt god, så en billig ekstern DAC vil sikkert kunne gøre det en del bedre. 2) Tja; Jeg har selv engang (for en del år siden) haft et system der minder om dit nuværende. Da jeg dengang skiftede til et bedre anlæg oplevede jeg en stor forskel også selv om jeg afspillede mp3 filer! MEN når det er sagt, vil jeg også tilføje, at jeg allerede ved min opgraderingen dengang begyndte at benytte mig af Lossless formater, alene fordi jeg sagtens kunne høre forskel (så du må rippe dine CD'er igen...  ). Ved at opgradere/udskifte dit anlæg (og rippe i lossless) vil du opdage en helt ny verden og nydelse i din musik. Du bliver til gengæld en hel del mere kræsen hvad angår lydkvalitet
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
320 mp3 er rigtig god, der er forskel ,men du skal høre meget godt efter for at høre det
|
| Til top |
|
| |
UptiVupti Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også helt klart anbefale at købe en DAC til din airport. der er en verden til forskel, den der sidder i Airport express'en er
elendig :)
Jeg mener at der findes en udgave af XTZ 100 DA med indbygget DAC, men kan være jeg tager fejl.
Jeg synes også der er en del forskel på Lossless og MP3 320.
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan hører forskel på loseless og MP3, ja,
jeg har gjort præcis det samme som dig, gået fra et par højttalere der kører via jackstik og det lyder egentlig meget fint men
du må regne med at samtidig med at du køber større og dyrer udstyr, bliver det også mere fint-følene.
jeg kunne slet ikke holde ud og hører musik via jackstik da jeg fik mig et "ordentligt" setup!
og hvis det er så har jeg en Cambridge azur 740A til salg på KSB (ikke for at sælge noget, det er blot et tilbud  )
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madsbabz skrev:
Hej Folkens
Hele min musiksamling er MP3'er - Dog 320 bit.
Spørgsmål:
1. Vil jeg få udbytte af en DAC når der ikke er tale om FLAC eller Loseless filer?
2. Vil jeg overhovedet få ordenlig lyd, når der er tale om MP3 afspilning?
|
|
|
Hejsa
Jeg ville ikke ofre upgrade til Digital når det er MP3, ikke pga af religion mod mp3 men fordi den analog verden er mere end udmærket til mp3, og vil næsten tro at hvis du hæver niveauet for meget så kommer du til at hører alle de fejl der kommer fra mp3 og så er det ikke sjovt mere! Måske et rør anlæg ville peppe klangen lidt op, men det er jo en smagssag.
Jo bedre kilde og jo bedre anlæg, jo flere fejl hører man på dagens dagligvare musik.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Madsbabz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAO vil det sige at du ikke mener at jeg skal købe "så godt" et anlæg som jeg har i tankerne?
Tak
|
| Til top |
|
| |
Madsbabz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad gør folk egentlig med et Spotify setup? Det lokker ret meget, men kvaliteten er jo 320 - så det giver problemer på "gode" anlæg eller? :-)
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Madsbabz
I "min verden" ville jeg ikke bruge for mange penge på nyt digitalt udstyr, men hvis man alligevel er ved at skifte rundt omkring, så kan man jo næsten ikke undgå det i dag med PC og digitalt hjem, dvs det med at stream sound rundt i husets rum osv
Med andre ord, hvis du ellers er glad for dit nuværende anlæg og du mener det lyder godt, så behøver digitalt ikke at bringe så meget nyt. "men jeg ved jo ikke hvad du har og skal være den sidste til at anbefale andre noget bestemt, fordi sammensætning er alt i kunsten"
XTZ 100 DA + XTZ 99,36
Yamaha A-S500 + Monitor Audio BX6
NAD C356 + Dali Ikon 6
Camebridge Azur 740 + ???
Jeg ved nada om det udstyr, så skal ikke ha sagt noget jeg ikke ved noget om :-)
Det bedste højttaler jeg nogen sinde har bygget var min "pyramide KEF CS 3" med kakkel skaler inden i og 5cm skum for forsiden, mangen til varm og åben klang for så få penge har jeg aldrig haft siden og det endda på en NAD 3150 med ekstra lytter og alle dårlige kondensatorer skiftet til kvalitets udgaver (og den virker endnu). og Regar Planar 3 med UP4 og MMC1, billigt men godt. men klovnen her skulle flytte og så ødelage jeg den ene basenhed, men en gammel ven fik dem og hav fik limet membranen og han bruger dem stadig og har kun ros for de højttaler.
Bare fornøjelsen ved ikke at have kasselyde, og ingen falske klange fra fronten af højttaleren. ja det var tider. med ondt i ryggen osv når de skulle flyttes.
Der er mange vej til rom, :-)
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |