Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trådløs musikafspilning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Goddag :)

Jeg er så småt ved at være træt af, hele tiden at være afhængig, af at have USB-kabel i min computer for at høre musik da
mit anlæg står bag mig og ledningen derfor er i vejen. Desuden vil jeg gerne kunne afspille musik mens jeg ligger i sengen
med min bærbare.

Sidder på en Mac Pro og bruger iTunes. Jeg vil naturligvis ikke streame min musik. Jeg havde nærmere tænkt på en form for
trådløs (wifi el. bluetooth) harddisk der kunne ligge ovre ved mit anlæg tilsluttet min dac jeg så kunne kontrollere via iTunes
fra min mac. Når jeg så overførte musik til itunes ville harddisken automatisk opdatere sit eget bibliotek således musikken
mellem computer og trådløs harddisk ovre ved anlægget hele tiden var synkroniseret.

Kender I nogle muligheder for dette? Så ville jeg blive meget glad. Har kigget inde på www.apple.dk da jeg har nogle penge til
gode derinde, men må indrømme jeg ikke er særligt stærk i emnet.

Med venlige hilsner
Peter
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Der findes forskellige media servere med diverse audio og videoudgange. Blandt andet synology har også itunes understøttelse. Ikke mit områder, men håver det kan hjælpe.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for det. Jeg vil kigge på det :)
Til top Vis lAMME's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lAMME Besøg lAMME's Websted

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Første, anden tredje :/?

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 01 December 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du "naturligvis ikke streame" ? Det giver slet ingen mening for mig. Er det ikke ligegyldigt ?

Med din løsning har du musikken både på macbook og din "wifi" harddisk, hvad er fordelen ved det ?

Standardløsningen er en NAS + Airport Express, men du kan jo droppe NAS'en hvis du har plads nok på macbook
Til top Vis hkknudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkknudsen

El Dueño
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2010
Sendt: 01 December 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hvad med Sonos?

Din musik placeres på en NAS

Du styrer musikken via din Macbook Pro vha. Sonos Desktop Controller

Desuden giver Sonos dig muligheden for at styre din musik vha. iPhone eller Android.

Til sidst og ikke mindst har Sonos Spotify og Wimp integration.
Til top Vis El Dueño's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af El Dueño Besøg El Dueño's Websted

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

hkknudsen skrev:
Hvorfor vil du "naturligvis ikke streame" ? Det giver slet ingen mening for mig. Er det ikke ligegyldigt ?

Med din løsning har du musikken både på macbook og din "wifi" harddisk, hvad er fordelen ved det ?

Standardløsningen er en NAS + Airport Express, men du kan jo droppe NAS'en hvis du har plads nok på macbook

Tak for svar. Jeg har tidligere haft en Belkin bluetooth koblet til mit anlæg hvilket ikke var specielt heldigt for lydkvaliteten da
der konstant opstod knas ved forstyrrelser i rummet. Derfor tænkte jeg at det var nødvendigt, at have filer liggende ved
DACen også? Jeg ved ærligt talt ikke ved NAS er, men tænker lidt Airport Ekspress har samme handicap som Belkin - at
lydkvaliteten forringes i luften?

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

El Dueño skrev:
Hvad med Sonos? Din musik placeres på en NAS Du styrer musikken via din Macbook Pro vha. Sonos
Desktop ControllerDesuden giver Sonos dig muligheden for at styre din musik vha. iPhone eller Android. Til sidst og ikke
mindst har Sonos Spotify og Wimp integration.

Tak for svar. Jeg er vist ikke helt med på hvordan det fungerer. Har lige været inde på hifiklubben og set priserne for Sonos
hvilke er skyhøje. Kan det ikke bare lade sig gøre, at have en harddisk liggende ved anlægget man trådløst kan styre fra
computeren?

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Sendt: 01 December 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

lAMME skrev:
hkknudsen skrev:
Hvorfor vil du "naturligvis ikke streame" ? Det giver slet ingen mening for mig. Er det
ikke ligegyldigt ?

Tak for svar. Jeg har tidligere haft en Belkin bluetooth koblet til mit anlæg hvilket ikke var specielt heldigt for lydkvaliteten da
der konstant opstod knas ved forstyrrelser i rummet. Derfor tænkte jeg at det var nødvendigt, at have filer liggende ved
DACen også? Jeg ved ærligt talt ikke ved NAS er, men tænker lidt Airport Ekspress har samme handicap som Belkin - at
lydkvaliteten forringes i luften?

Det gør det ikke, streaming over en Express er tabsfrit. Det fungere fremragende her i hytten.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Du kan overhovedet ikke sammenligne en Blutooth løsning med en "rigtig" streamingløsning baseret på Airport Express, Sonos eller Squeezebox.

Ved anvendelse af en streamingløsning baseret på netværksteknologi, vil du ikke opleve forringet lydkvalitet.

Så prøv du at se lidt på de forskellige "rigtige" streamingløsninger, der er helt sikkert noget, som kan falde i din smag.

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du vil blive glad for en express, jeg har også macbook og sådan en og det kører perfekt. Så er du kørende for 6-
700kr, eller det halve hvis du vil købe brugt.

Jeg kører dog n-hastighed, da jeg før kørte g var der vist lidt problemer, men det var formentligt pga. at der er rigtigt mange
med trådløse netværk i mit område. For at kunne køre n skal alle dine enheder kunne køre n. Jeg tror det uanset hvad vil
køre meget bedre end din belkin. Og hvis det giver ballade, så handler det bare om at du finder en kanal ( = frekvens) for
dit trådløse netværk hvor der ikke er så mange andre der ligger.

Expressen slutter du bare til dac'en via et optisk kabel med et mini-toslink stik i den ene ende, det kan fås for næsten
ingenting. Expressen er så smart at den både kan sende analogt signal og optisk signal ud af samme stik (det kan macbook
normalt også).

Så har du musikken liggende på macbook, og vælger i itunes at du vil spille via expressen trådløst.

NAS'en er en harddisk der er koblet på netværket, så du trådløst har adgang til alt hvad der ligger på den. Men hvis du pt.
har plads til al din musik på macbook er det ikke nødvendigt

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Du kan overhovedet ikke sammenligne en Blutooth løsning med en "rigtig" streamingløsning baseret på
Airport Express, Sonos eller Squeezebox.Ved anvendelse af en streamingløsning baseret på netværksteknologi, vil du ikke
opleve forringet lydkvalitet. Så prøv du at se lidt på de forskellige "rigtige" streamingløsninger, der er helt sikkert noget, som
kan falde i din smag.

Okay, jeg har nemlig været ude at ofre nogle penge i et godt HIFI-anlæg og er bange for der går kvalitet tabt ved trådløs
overførsel af musik. Men FLAC filer kan simpelthen holde sit niveau gennem en airport ekspres? Jeg synes det lyder meget
usandsynligt, men er jo heller ikke skarp i det her.

Så ved en konstellation der hedder:
Mac Pro ----- trådløst FLAC musik signal ----> Apple Airport Ekspress --USB ledning--> DAC --signalkabel--> forstærker

vil holde samme niveau som hvis det hele var forbundet med digitale ledninger?

hkknudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Det er jo digitalt, så det er netop meget sandsynligt :-) Der er alle mulige fejlprotokoller og hvad ved jeg.

Din opstilling er korrekt pånær at du skal bruge optisk kabel (og have optisk indgang i DAC)

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Som hkknudsen så rigtigt skriver, så overføres musikfilerne som digitale filer via alm. wifi protokoller, som sikrer, at de data, der afsenders, er præcist de samme der modtages. Der vil med garanti ikke være en bit, der vender forkert.

Hvis du ikke tror på dette, anvender du da forhåbentligt heller ikke din netbank via trådløst netværk

Det problem du kan opleve, hvis din trådløsenetværksforbindelse ikke er optimal, er at der opstår pauser i afspilningen, når data er for længe undervejs p.g.a. af langsom forbindelse.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 01 December 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Det problem du kan opleve, hvis din trådløsenetværksforbindelse ikke er optimal, er at der opstår pauser i afspilningen, når data er for længe undervejs p.g.a. af langsom forbindelse.

Dette er en helt reel problemstilling. Jeg har to næsten ens PC'er og de snakker ikke særligt godt sammen, så jeg har masser af huller når jeg streamer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Okay, alletiders :)! Nu forstår jeg det bedre. Tænkte bare, at når bluetooth signalet (som vel også er digitalt?) kan knitre, så
kan andre trådsløse signaler det også!

Jeg vil dog gerne spørge om jeres toslink anbefalinger. Lige pt bruger jeg usb-kabel til DACen og tænkter lidt, som i også
kommer ind på, at digitalt vel er digitalt og lydkvaliteten gennem dette ikke forringes? Desuden kan jeg kun se, det er
ethernet, usb og minijack indgang på apple airport ekspress? (http://store.apple.com/dk/product/MB321/AirPort-Express-
AirTunes). Hvorfor så toslink og optisk?

lAMME
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

hkknudsen skrev:
Jeg tror du vil blive glad for en express, jeg har også macbook og sådan en og det kører perfekt. Så er
du kørende for 6-
700kr, eller det halve hvis du vil købe brugt.

Jeg kører dog n-hastighed, da jeg før kørte g var der vist lidt problemer, men det var formentligt pga. at der er rigtigt mange
med trådløse netværk i mit område. For at kunne køre n skal alle dine enheder kunne køre n. Jeg tror det uanset hvad vil
køre meget bedre end din belkin. Og hvis det giver ballade, så handler det bare om at du finder en kanal ( = frekvens) for
dit trådløse netværk hvor der ikke er så mange andre der ligger.

Expressen slutter du bare til dac'en via et optisk kabel med et mini-toslink stik i den ene ende, det kan fås for næsten
ingenting. Expressen er så smart at den både kan sende analogt signal og optisk signal ud af samme stik (det kan macbook
normalt også).

Så har du musikken liggende på macbook, og vælger i itunes at du vil spille via expressen trådløst.

NAS'en er en harddisk der er koblet på netværket, så du trådløst har adgang til alt hvad der ligger på den. Men hvis du pt.
har plads til al din musik på macbook er det ikke nødvendigt

Hvad mener du med n -og g-hastigheder? Jeg tænker lidt, at når jeg tænder ekspressen så dukker der blot en ny
netværkstilslutning op jeg så kan connecte til gennem itunes (og samtidig være på nettet gennem den router jeg normalt er
på). Eller er et ikke helt rigtigt? Og hvordan påvirker det din musikkvalitet det du har oplevet :)?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 01 December 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Bruger selv en Airport Express med optisk kabel til en dac. Har ikke bemærket nogen forskel i lyden fra usb-kabel til airport.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Sendt: 01 December 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

I minijack udgangen er der gemmer der sig en optisk udgang også, præcis som på en Macbook. Her skal du bruge et toslink
kabel med minitoslink i den ene ende, evt. ved brug af en adapter.

N og G standardene på wifi, fortæller basalt set om maksimum hastighederner der kan køres, på det trådløse netværk. N er
det hurtigste.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Der er en tråd her på foraet der omhandler Apples løsninger, og her er der flere der anbefaler boksen der kan det samme som
Expressen, men som har et rigtig digital udgang.
Apple tv1
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum