Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvor udbredt er 24-bit download? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 December 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har nu i en stund været inde på hdtracks.com for at se efter noget musik i
højopløste filer, og jeg kunne desværre ikke finde så meget af det jeg lytter til (bl.a. Enya, Madonna, Loreena Mckennitt og
andre). Jeg fandt dog Staind, R.E.M. og Nirvana.
Så jeg tænkte på, hvor udbredt er 24-bit filer egentligt? Skal jeg blot søge andre stedet, eller henvender 24-bit sig mere til
det mindre mainstream forum, for jeg kendte ikke meget mere end 5% af de kunstnere derinde.

Grunden til jeg spørger er, at jeg står og skal vælge imellem Sonos eller Logitech eller en helt tredje, og jeg havde egentligt
udelukket Sonos, da de ikke understøtter 24-bit. Men det er mig komplet ligegyldigt, hvis jeg alligevel ikke kan finde musik
jeg lytter til i højopløste filer.

På forhånd tak!
Til top Vis Maniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maniq

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 December 2011 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Stor set det meste af populære musik, så som fx. Enya, Madonna, kan kun fås i en ringe Mp3 download, eller på CD, så længe
det varer, CD'ens dage er snart talte og de sidst CD udgivelser udkomme i år 2012 og så er det slut, og så er der bare Mp3
download tilbage.

Og det nye inden for musik er ikke download men "AirPlay" fra "Skyen", det ville så sige i en ringe Mp3 kvaliteter, som man
kan afspille alle vejen, bare ens udstyre er i forbindelser med "Skyen".

Så 24-bit download, ville vel uddød stille og rolige, for der er ingen af de store pladeselskaber der ønsker at udgive i 24-bit, de
har penge og magten til at bestemme, hvor og hvodan du afspille din musik.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2011 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Godt jeg stadig har mine ca 2000 lp'er
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Stor set det meste af populære musik, så som fx. Enya, Madonna, kan kun fås i en ringe Mp3 download, eller på CD, så længe
det varer, CD'ens dage er snart talte og de sidst CD udgivelser udkomme i år 2012 og så er det slut, og så er der bare Mp3
download tilbage.

Og det nye inden for musik er ikke download men "AirPlay" fra "Skyen", det ville så sige i en ringe Mp3 kvaliteter, som man
kan afspille alle vejen, bare ens udstyre er i forbindelser med "Skyen".

Så 24-bit download, ville vel uddød stille og rolige, for der er ingen af de store pladeselskaber der ønsker at udgive i 24-bit, de
har penge og magten til at bestemme, hvor og hvodan du afspille din musik.

vi kunne jo gøre noget ved det selv, nemelig ved at lade vær med at købe det fra nættet af, så ville plade selskaberne komme på andre tanker, for i den siste ende så kan vi selv bestemme for det er jo os der betaler ved kasse 1

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

John S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Sendt: 19 December 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
vi kunne jo gøre noget ved det selv, nemelig ved at lade vær med at købe det fra nættet af, så ville plade selskaberne komme på andre tanker, for i den siste ende så kan vi selv bestemme for det er jo os der betaler ved kasse 1

Tro på det.

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Sendt: 19 December 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Stor set det meste af populære musik, så som fx. Enya, Madonna, kan kun fås i en ringe Mp3 download, eller på CD, så længe det varer, CD'ens dage er snart talte og de sidst CD udgivelser udkomme i år 2012 og så er det slut, og så er der bare Mp3 download tilbage.

Hvor har du det fra?

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

Maniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Nu spurgte jeg om hvor udbredt 24 bit download er, ikke debat om cd

Har jeg blot søgt et forkert sted, eller er det bredde billede mere, at det henvender sig til det mindre main stream
publikum? Jeg kendte meget få kunstnere på hdtracks.com.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre også indtrykket af at det er et meget begrænset udvalg af 24 bit musik der findes "derude".
Jeg har selv ca 30 numre i 24 bit, men hører dem aldrig da det er sådan noget audiofilt blære lyttemuzak.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 19 December 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Jeg har desværre også indtrykket af at det er et meget begrænset udvalg af 24 bit musik der findes
"derude".
Jeg har selv ca 30 numre i 24 bit, men hører dem aldrig da det er sådan noget audiofilt blære lyttemuzak.

Præcis. Super imponerende at sætte noget blær på. Men det er først for alvor blæret, når man får "hverdagsmusik" til at lyde
fedt. Og det kan være lidt svært - med al den fokus på at "smadre" musikken med mastering og loudness.

Hellere kvali i 16 bit, end crap i 24.

Men jeg kan da sagtens se fordelen i 24 bit, hvis de lavede nogle ordenlige kopier fra masterbåndene. Der findes jo allerede
tons af lækkert indspillede 16 bit indspilninger. Problemet er nok mest om der er penge i det. Og desværre er der nok flest
mennesker med I-phone, frem for "nørder" som os med gode anlæg.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Maniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Jeg har desværre også indtrykket af at det er et meget begrænset udvalg af 24 bit musik der findes "derude".

Er det anstrengende at lytte til?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Maniq skrev:
thuekay skrev:

Er det anstrengende at lytte til?

Ikke specielt. Jeg lytter bare ikke på anlægget for lydens skyld, men for musikkens

Maniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

En smuk kvindestemme med alle detaljer, er da guf for ørerne, skulle man ellers tro

AdamB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 December 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har hentet mange albums fra HDtracks. Ja, desværre mangler det meste "populær musik". Men det er dog ikke kun klassisk, jazz etc. Jeg har da 2 albums fra REM, 1 album fra U2, 2 albums fra Fleetwood Mac, 1 album fra Nirvana, 1 album fra Hootie & the blowfish (kan varmt anbefales) etc.

Lydkvaliteten er generelt fremragende og klart bedre end CD. Selv kæresten kan høre tydelig forskel. Jeg forsøger at købe så meget som muligt i 24 bit for at støtte op om det, nu hvor DVD-A og SACD er dødt som populær format. Jeg har endnu ikke købt en sang i MP3 eller lignende og kommer aldrig til det. Ingen grund til at støtte ødelæggelsen af musik. Boycott itunes og lignende!

Mit indtryk - og håb - er at 24 bit lydfiler er blevet mere og mere populære, men det er desværre nok naivt at tro musikindustrien har fået hovedet ud af bagdelen og fattet at folk er holdt op med at købe CD'er fordi de master musikken til ipods.

PS: Prøv at lytte til Coldplays nye Xylo Myloto på CD for at høre hvor grotesk dårlig masteringen er blevet efterhånden.

Til top Vis AdamB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AdamB

Maniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svar AdamB! Hvilke andre steder anbefalelsesværdige til download? Må jo tjekke markedet ud og vurdere om det er det værd.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Maniq skrev:
En smuk kvindestemme med alle detaljer, er da guf for ørerne, skulle man ellers tro

Det er det da også, hvis hun synger noget man gider at høre på

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Sendt: 20 December 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Maniq skrev:
Hej alle

Jeg har nu i en stund været inde på hdtracks.com for at se efter noget musik i
højopløste filer, og jeg kunne desværre ikke finde så meget af det jeg lytter til (bl.a. Enya, Madonna, Loreena Mckennitt og
andre). Jeg fandt dog Staind, R.E.M. og Nirvana.
Så jeg tænkte på, hvor udbredt er 24-bit filer egentligt? Skal jeg blot søge andre stedet, eller henvender 24-bit sig mere til
det mindre mainstream forum, for jeg kendte ikke meget mere end 5% af de kunstnere derinde.

Grunden til jeg spørger er, at jeg står og skal vælge imellem Sonos eller Logitech eller en helt tredje, og jeg havde egentligt
udelukket Sonos, da de ikke understøtter 24-bit. Men det er mig komplet ligegyldigt, hvis jeg alligevel ikke kan finde musik
jeg lytter til i højopløste filer.

På forhånd tak!

Jeg har haft lidt af samme dilemma og det er endt med at jeg foreløbig har droppet 24 bit
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

Maniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det er jeg også lidt ovre i, desværre.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

24 bit? Jeg ville nok tage det med et gran salt! Meget af det 24 bit som kan downloades mod betaling er fup. Det er 16 bit som er sminket så det ser ud som 24. Så kan man lige så godt selv upsample de 16 til 24, det bliver det i øvrigt ikke meget bedre af.
Så hellere vinyl, med knas og lidt støj!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 20 December 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
24 bit? Jeg ville nok tage det med et gran salt! Meget af det 24 bit som kan downloades mod betaling er
fup. Det er 16 bit som er sminket så det ser ud som 24. Så kan man lige så godt selv upsample de 16 til 24, det bliver det i
øvrigt ikke meget bedre af.Så hellere vinyl, med knas og lidt støj!

Jep, det samme er sket med SACD, her er meget upsample 16bit
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

AdamB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
24 bit? Jeg ville nok tage det med et gran salt! Meget af det 24 bit som kan downloades mod betaling er fup. Det er 16 bit som er sminket så det ser ud som 24. Så kan man lige så godt selv upsample de 16 til 24, det bliver det i øvrigt ikke meget bedre af.
Så hellere vinyl, med knas og lidt støj!

Det er et falsk rygte baseret på nogle enkelte tilfælde hvor en leverandør til HDtracks havde solgt dem falske masters. De albums er fjernet fra salg for lang tid siden. Efterfølgende har en konkurrent så spredt ovenstående rygte.

Bottom line: 24 bit downloads er generelt *markant* bedre end CD (og vinyl). Problemet er kun manglende udvalg, men der er dog mere end kun klassisk og jazz. Da 24 bit på ingen måde kræver nogen stor investering (2000 kr for en udmærket asynkron USB DAC) er der ingen grund til at "droppe" det.

Når man først har hørt højopløst lyd på et hæderligt anlæg, så kan man ikke længere slå sig til tåls med CD kvalitet - især ikke nu hvor de efterhånden alle masteres til MP3 brug.

Til top Vis AdamB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AdamB

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes