| Forfatter |
|
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest glædelig jul til jer alle!
Jeg overvejer kraftigt at købe en DAC, da jeg afspiller 98% af min musiksamling fra computeren. Jeg har en Cambridge 740A stereoforstærker som er tilsluttet et par Dali Concept 1 væghøjtalere.
Størstedelen af min CD-samling ligger som FLAC-format på en ekstern HDD. Men noget af min CD-samling ligger også som MP3, rippet i 320 kbps.
Jeg har tænkt på Cambridge DacMagic, da den er på tilbud hos Hi-Fi Klubben til 1499,- (man sparer 500,-) og den samtidig passer til min forstærker rent designmæssigt.
Vil jeg få en hørbar forbedring, hvis jeg tilsluttede en DAC, til mit nuværende setup?
Hilsen Jakob
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er din pc tilsluttet anlægget pt?
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
man tror det er løgn når man sætter en god dac på anlægget ,det er den rigtige vej at gå ,ekstern dac ,men pas på mange
af
de billige dacs især dem med usb lyder elendigt ,og man kan ligesågodt købe et brugt proff audiolydkort fra feks m-audio mfl
,hvor dermedfølger asio drivere ,der er flere ok kort i den blå til 500kr ,de har også de bedste digitale udgange ,til brug med
en
dac
man skal bruge lidt penge på dacen ,har set flere ok brugte dacs i prisklassen 2500kr bla her på ksb
jeg har selv en parrasound dac1100hd ,som ses brugt tilunder 1500kr hvis man er heldig at finde en ,min kører 24bit/48khz
,og
den bruges i monitor anlæg i et lydstudie ,og den lyder mega feee
en af mine venner prøvede dac magic på sit high end anlæg ,der faldt den totalt igenem lydmæssigt ,for 1500kr kan man få
noget der spiller betydeligt bedre brugt
den enste vej er et proff lyskort og en god dac ,helst via aes ebu men spdiff kan også gøre det
hvis jeg var dig ville jeg finde et billigt proff audiolydkort og sætte det i din pc
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du køber DacMagic i Hifiklubbens netbutik har du 14 dages returret, så kan du jo afprøve om den giver den ønskede forbedring. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu er min computer tilsluttet via et minijack-RCA kabel fra QED. Jeg benytter en bærbar computer, så har desværre ikke mulighed for at skifte lydkortet.
Jeg regner med at give DacMagic'en et forsøg. Ellers har jeg haft kig på en V-DAC II fra Musical Fidelity til 1999 kroner. Det kan næsten kun være bedre end at bruge det indbygget lydkort i min computer. Det er en IBM T61, så lydkort er slet ikke prioriteret.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 24 December 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil du opleve en stor forbedring ja.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 25 December 2011 kl. 03:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck skrev:
Jeg har tænkt på Cambridge DacMagic, da den er på tilbud hos Hi-Fi Klubben til 1499,- (man sparer
500,-
) og den samtidig passer til min forstærker rent designmæssigt.
Vil jeg få en hørbar forbedring, hvis jeg tilsluttede en DAC, til mit nuværende setup?Hilsen Jakob
|
|
|
Takker og retur til dig med en dejlig jul
Den gamle Cambridge DacMagic ved en klanglig fremgang for min Sony XA50ES men der findes også den nye og
Xonar_Essence_One hvor jeg dog ikke har hørt de to sidste, men de lyder spændende !
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 December 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ingen tvivl om at du opnår en god forbedring med en separat dac. Også fordi du nu kører analogt med mini jack stik og det overfører en masse grim støj, din forstærker bestemt ikke kan lide. Så det er den rigtige vej at gå.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 26 December 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig god jul til dig også.
Ville bare give min mening med i denne tråd, da jeg også er på vej ud efter en ny DAC.
Første gang jeg sattte en DAC til mit anlæg, hvor kilden var en Sonos, troede jeg simpelthen det var løgn så stor en forskel det gav. Først da forstod jeg forskellen på en god og en dårlig kilde. Alt blev mærkbart forbedret. Og det var vel at mærke med en "traditionel" tilslutning via et par gode RCA kabler. Så jeg er overbevist om at du vil mærke en stor forskel.
Ang DACMagic, er den et godt bud til prisen, men i mit setup er den lidt for flad, og kan godt blive lidt lys. Nu kender jeg ikke din forstærker, men Dali er jo klangmæssig en lys højtaler (modsat B&W's lidt mørkere klang), og derfor kunne jeg tro at en DACMagic kunne understrege denne tendens. Derfor: Prøv den først inden du køber den (gå evt ned til butikken, og bed om at prøve den hjemme - det har jeg fået lov til med andet udstyr).
V-DAC er, hvis den er lig det meste andet MF udstyr, mere mellemtone fokuseret, og giver en lidt varmere klang end en DACMagic. Afhængig af om du i forvejen har et lidt "lyst" setup. så er den et god bud. Igen, prøv den først....
Med de højtalere du har mener jeg dog ikke at du skal bruge væsentligt mere end 2K for en DAC - med mindre du altså påtænker at opgradere i nærmeste fremtid. Pas på - Hifi-Bug'en er yderst smitsom! :)
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
man kan købe pmcia lydkort fra bla rme ,som har en ganske fornuftig lyd ,v-dac lyder ok ,og kan opgraderes til en fornuftigt
lydende dac ,søg på v-dac upgrade ,så kommer der en masse tråde en del med billeder osv ,så når du bliver ramt af hifi
buggen ,så kan du bare opgradere din dac ,det er til at finde ud af ,man kan få hjælp via en tråd herinde ,jeg er også tit i
københavn ,og er altid klar på at bruge en eftermiddag på tweaking
i v dacen kommer man langt ved at skifte opamps (som er små integrerede forstærker kredse ,en lille aflang sort dims) ,så
man kan uskifte hele forstærker kredsløbet i udgangen ,og udskifte kondensatorer til nogle mere audio egnede ,og få dacen
nogle klasser op i lyd ,ikke nogen dum ide at have en dac man kan vokse med
mvh frede
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 26 December 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ikke helt korrekt at USB er en dårlig lyd. Der er mange grunde til at bruge USB forbindelse, dels for at slippe ud at PC'ens interne lydkort og dels er det meget lettere opsætnings mæssigt. Jeg vil ikke promote de løsninger jeg selv sælger, men for 1500 - 2500 kr kan man købe ganske gode lydmæssige forbedringer i forhold til indbyggede lydkort, og med 24 bit/192 kHz hvis det er det man søger. Men lyden i første række, og løsninger kan jo lånes før brug/køb.
En anden væsentlig faktor i digital PC afspilning er det software du bruger, her kan jeg næsten ikke nok pege på J. Rivers Medie center (og nej jeg får ikke provision) det kan prøves i 30 dage gratis og købes for ca. 50 USD, men lyden er flere klasser over de øvrige. 
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Det er nu ikke helt korrekt at USB er en dårlig lyd. Der er mange grunde til at bruge USB forbindelse, dels
for at slippe ud at PC'ens interne lydkort og dels er det meget lettere opsætnings mæssigt.Jeg vil ikke promote de løsninger
jeg selv sælger, men for 1500 - 2500 kr kan man købe ganske gode lydmæssige forbedringer i forhold til indbyggede
lydkort, og med 24 bit/192 kHz hvis det er det man søger.Men lyden i første række, og løsninger kan jo lånes før brug/køb.
En anden væsentlig faktor i digital PC afspilning er det software du bruger, her kan jeg næsten ikke nok pege på J. Rivers
Medie center (og nej jeg får ikke provision) det kan prøves i 30 dage gratis og købes for ca. 50 USD, men lyden er flere
klasser over de øvrige.  |
|
|
jeg har ikke kunnet finde en ordentlig afspiller til mac ,itunes er ikke for godt ,så jeg skal åbne protools eller wavelab ,hver
gang jeg skal høre musik ,lidt besværligt at skulle bruge prof redigerings app til musik aflytning ,men lydmæssigt fungerer
det noget bedre end itunes
jeg kører mac udelukkene ,fordi jeg oplfatter lyden ,som bedre på mac end på pc ,når det drejer som afvikling ,af pro audio
apps
jeg hører gerne om apps der kan afspille musik i mac
j rivers sparker røv ,vst og asio support ,sådan ,jeg har haft lejlighed til at afprøve programmet ,desværre laves det ikke til
mac
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck skrev:
Først og fremmest glædelig jul til jer alle!
Jeg overvejer kraftigt at købe en DAC, da jeg afspiller 98% af min musiksamling fra computeren. Jeg har en Cambridge 740A stereoforstærker som er tilsluttet et par Dali Concept 1 væghøjtalere.
Størstedelen af min CD-samling ligger som FLAC-format på en ekstern HDD. Men noget af min CD-samling ligger også som MP3, rippet i 320 kbps.
Jeg har tænkt på Cambridge DacMagic, da den er på tilbud hos Hi-Fi Klubben til 1499,- (man sparer 500,-) og den samtidig passer til min forstærker rent designmæssigt.
Vil jeg få en hørbar forbedring, hvis jeg tilsluttede en DAC, til mit nuværende setup?
Hilsen Jakob
Cambridge DacMagic kommer i en ny udgave her i det nye år, med en del flere muligheder og up to date
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle...
Tænkte at jeg lige ville komme med en update til denne tråd. Jeg har nede i HFK og investere i en Cambridge DacMagic idag til 1499 kroner. Jeg har her til aften fået den tilsluttet min Cambridge 740A stereoforstærker.
Jeg er indtil videre ikke skuffet. Lyden er til den lysere side, som en bruger også nævnte nok ville ske. Det er nu ikke noget der gør mig så meget. Jeg har siddet og lyttet til "Dire Straits - Brothers In Arms" i FLAC format. Nok et af de albums jeg har hørt allermest og tænkte derfor, det måtte være en god reference til sammenligning.
Især nummeret "Walk of Life" taler sit tydelige sprog med en DAC tilsluttet. Guitaren er væsentlig mere detaljeret og trommerne har mere "punch" og er mere markeret. Jeg må indrømme at jeg ikke kan høre den helt store forskel på vokalen, men instrumenterne er en fornøjelse at lytte til.
Næste projekt må så være en opgradering af mine Dali Concept 1 højtalere :)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck
Her er et par forslag til andre højttalere. Aurum Cantus V2M Focal Chorus 806V  Snell type K/lll
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nok mest ude efter nogle gulvhøjtalere :)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck skrev:
| Jeg er nok mest ude efter nogle gulvhøjtalere :) |
|
|
Øvkæi, tankede det nok.  Der er jo nok at vælge i mellem. Måske noget fra XTZ?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt XTZ, selvom jeg har hørt om dem. Jeg er generelt glad for de lysere højtalere og er derfor generelt en fan af Dali. Jeg var i HFK og fik demonstreret lidt forskellige højtalere fra B&W og Dali. Selvom at B&W højtalerne lød fortrinligt, så kunne jeg bedst lide Dali'ernes lidt mere stramme tag på bassen. Den var efter min mening en anelse mere under kontrol, hvor B&W'erne generelt var lidt mere "mudret", og det er slet ikke det rigtige ord at bruge. B&W'erne gav lidt mere fyldigere lyd hvor instrumenterne flød lidt mere sammen (lyttede til Money For Nothing af Dire Straits). Dali'erne markerede de forskellige instrumenter lidt bedre syntes jeg, især trommerne var lidt mere punchy og markeret.
Men er først lige begyndt at kigge, så der er lidt tid til. Og jeg skal også lige have fortalt mig selv, at der altså findes andre butikker end HFK, selvom jeg altid har haft gode oplevelser når jeg har handlet hos dem.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck
Dali er såmænd fint nok og der er jo flere serier og modeller at vælge i mellem, så du finder nok hvad du søger der. Vinkler du dem i retning at din lytteplads vil de blive lidt for lyse. Skal som regel stå ret frem.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville ikke opgradere højtalere ,dit anlæg passer nok meget godt nu ,køber du bedre højtalere ,kan du bedre høre
misklyde i resten af anlægget ,og bliver utilfreds med din forstærker el dac
det er ikke noget problem at skifte lydkort i en bærbar ,med en usb dac hænger du på et standard uab audio codec
det ville være noget federe at bruge asio dtivere med j rivers ,det kræver et proff audio lydkort for at fungere optimalt
et proff firewire lydkort ,eller til nød et på usb ,er i mine øjne den eneste løsning
rme laver nogle fantastiske lydkortr til pmcia car slot (HDSP Card Bus) som absolut kan bruges
og fra lydkortet kører du ind i dacen ,en seperat word clock konverter er også uunværlig
jeg har prøvet det meste omkring pc/mac som lydkilde ,da jeg har et lydstudie ,der er kun en løsning til studie brug ,det er
ekstern high end dac
måske du skulle droppe hfk ,jeg personligt har aldrig haft en seriøs hifi oplevelse hos dem
hfk minder mig om lidt el giganten ,mange mainstream produkter ,ikke nogle rigtige entusiast produkter i mine øjne
du er allerede ramt a hifi buggen
|
| Til top |
|
| |