| Forfatter |
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg leder med lys og lygte efter en ny dac ,til afløsning af min parasound dac 1100hd
mit budget er ca 8000kr
havde kigget på audio gd ref5 ,lite dac83 ,analog metric 1704 ballance dac alle med pcm1704u-k x4
http://www.analogmetric.com/category.php?id=21
http://www.audiophonics.fr/hifi-devices-dac-c-348_389.html
http://www.audiophonics.fr/hifi-devices-audiogd-c-348_482.ht ml
http://www.audio-gd.com/PriceList.htm
da pcm 1704 åbenbart ikke bliver produceret mere
skal jeg nok finde noget andet
jeg har forgæves søgt div brugt foraer efter en god brugt dac til formålet
lige nu er jeg noget blank ,har nogen gode forslag til en brugbar løsning
findes der en dk forhandler der kan sælge noget brugbart til under 50kilo
syntes dk priser er noget vildt opskruede ,så jeg kigger mest i udlandet efter en ny dac
den skal tage spdiff ind og rca ud som minimum
der må gerne være aes ,word clock ,og ballancerede udgange ,det er dog ikke livsnødvendigt
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Benchmark DAC1. Den skulle være ganske analytisk og jeg har set den i et par studier. Jeg har hørt den direkte i et par Adam A7x og lyden var meget klar og afslørende og i øvrigt meget langt fra stue-hifi.
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej lydfrede,
Til studiebrug og med protools og cubase, skal du da ikke bruge recording og flere kanaler ????
Du bør under alle omstændigheder se efter DAC i musik- og studioforhandlere (f.eks. Thomann el. JustMusic), for avancerne er betydelig mindre end i hifi-branchen.
Hvis du arbejder med computer og musik, bør du være opmærksom på at du får en DAC med ASIO eller CoreAudio software drivere !
-ellers kan du ikke hente det fuldepotentiale af cubase/protools.
Hilsen Leif
|
| Til top |
|
| |
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan varmt anbefale Benchmark DAC1 Pre, som jeg selv er den lykkelige ejer af. Den bliver anvendt af studier. Jeg har droppet CD-spilledåsen og forforstærkeren og kører direkte via PCens USB-port og bruger DAC'en til forforstærker. Herfra videre med balanceret udgange til to monoblokke. Enkelt velspillende og omkostningseffektivt!
Bob D
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taler vi indspilning af musik bør du overveje DSD, send mig en pb så returnerer jeg et par artikler om emnet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
DSD ???
-det er da et format som Sony sidste år annoncerede at de ville indstille.
Det har været både for dyrt og kompliceret at få studierne til at bygge videre på.
-og SACD bliver af samme grund indstillet.
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
DSD ???
-det er da et format som Sony sidste år annoncerede at de ville indstille.
Det har været både for dyrt og kompliceret at få studierne til at bygge videre på.
-og SACD bliver af samme grund indstillet.
|
|
|
Har du et link til Sony at de gør det ?
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 05:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har da et lydkort et m-audio profire light bridge ,på texas instruments avid kompertibely firewirekort ,et par digi miksere
med adat kort ,ombygget til ren adc konvertering ,,presonus digimax fs adat 8 kanals adat konverter ,eksternt sync modul
,dda s series 32 spors analog inline konsol ,mac pro 3,1 ,croft carisma preamp m ægte mullard og jan sylvania rør,bruger en
rør preamp i monitor delen ,hviket rigtigt mange studier gør idag ,bla det lokale jailhouse (pretty maids helloween mfl) her i
horsens ,og så en modded crown studio reference 2 til at trække et par moddede jbl 4412a ,en af digi mikserne trækker så
yamaha ns10 på en powertech2,1 ,som dac i monitor delen ,har jeg brugt min parasound dac1100hd
jeg har prøvet benchgmark dac 1 ,den faldt pænt meget til jorden sammenlignet med parasounden
rme er nok lidt bedre end presonus konverteren ,pro udstyr er ikke godt nok
jeg har rodet med hifi siden 1980 ,som diy'er og entusiast ,når bla aldrig at have en bil længe før den er byttet til en
forstærker ,det er også meget sundere at cykle ,har opgivet bilen ,den sidste endte sine dage i bytte for et større jbl pa
anlæg
jeg har måtte udskifte store dele af digi mikserne bla helt nye analog indgange ,med high end opamps ,utroligt i en mikser til
40 kilo ,den havde bla meget billige common use elektrolytter i signalvejen og de ''fantastiske'' jrc 4580 og 4570 opamp,s
,de er udskiftet med reele audio high grade ic'er (opa627) og panasonic fc lytter er isat istedet for de billige lytter
analog mikseren er også ombygget ,med audio grade komponenter ,det lyder sprødt nu under optagelser ,og vi får fine
optagelser i kassen ,på de 34 spor vi kan optage af gangen pt ,lydkortet udskiftes om 2 måneder til ssl alphalink madi med
madi kort
ssl lydkortet bliver mit næste diy projekt ,udskifter en større del komponenter i den ,før den er go nok til studie brug
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
Kan varmt anbefale Benchmark DAC1 Pre, som jeg selv er den lykkelige ejer af. Den bliver anvendt af
studier. Jeg har droppet CD-spilledåsen og forforstærkeren og kører direkte via PCens USB-port og bruger DAC'en til
forforstærker. Herfra videre med balanceret udgange til to monoblokke. Enkelt velspillende og omkostningseffektivt!
Bob D |
|
|
hvis du skal have fuldt udbytte af computerens muligheder ,bør du ikke køre over usb ,usb er ikke særligt godt til audio ,et
dedikeret audio lydkort ,helst et godt pro ,lynx feks ,eller et m-audio på firewire ,og så videre til en dac ,aldrig over usb
kan ikke sige det mange gange nok usb dur ikke til audio ,brug et lydkort med pro drivere + en en ekstern dac ,det andet
kører på standard codecs ,pro lydkort kører på asio ,og kan frigive procesor kraft ,man skal også huske at tune sit styre sytem
til audio ,tunetown har nogle gode tutorials ,eller går man glip af meget musik
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 06:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har fundet en ny reference dac ,det bliver en lite dac83 ,med 4xpcm 1704u-k ,ekstern psu ,den er lige blevet bestilt fra
frankrig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DAO,
Jeg har prøvet på at finde den "officielle" bekendtgørelse fra SONY, men kan simpelthen ikke finde den igen.
Opmærksomheden på dette fik jeg fra et interview med en af de store mastering-guruer (Bob Ludwig/ Bob Katz/Daniel Weiss ?) som udtalte sig ret konkret om SONYs fremtidige strategi. Der var også en henvisning til SONYs pressemeddelelse i sagen.
Faktum er dog også at SACD salget ikke har været nær nok til at berettige de enorme summer som studierne skal investere i DSD mixing/mastering udstyr. Det er især kendsgerningen at kun en håndfuld studier i verden der faktisk kan håndtere DSD hele vejen gennem processen.
Hvor mange regulært ny SACD er der overhovedet kommet på markedet i de sidste 5 år ?
Og på verdens største marked (USA) sælger SONY slet ingen SACD playere længere (PlayStation undtaget  ).
Tilgengæld vil Apple´s iTunes Store indføre 24 bit high-definition til download når alle deres apparater kan håndtere formatet.
Det skal nok slå det sidste søm i SACD´s ligkiste.....
Hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
kan ikke sige det mange gange nok usb dur ikke til audio |
|
|
Hvad er det for noget sludder? Med det rette udstyr kan det let og meget ubesværligt lade sig gøre, og med klar bedre lyd. 
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
jeg har fundet en ny reference dac ,det bliver en lite dac83 ,med 4xpcm 1704u-k ,ekstern psu ,den er lige blevet bestilt fra
frankrig |
|
|
Spændende! Den virker rigtig lækker.
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
kan ikke sige det mange gange nok usb dur ikke til audio ,brug et lydkort med pro drivere + en en ekstern dac ,det andet kører på standard codecs ,pro lydkort kører på asio ,og kan frigive procesor kraft ,man skal også huske at tune sit styre sytem til audio ,tunetown har nogle gode tutorials ,eller går man glip af meget musik |
|
|
Jeg er ganske uenig. Velimplementeret Asynkron USB har bedre jitter rejection end spdif. Jeg prøvede selv den rute i lang tid og smed en masse penge efter dvs. mods, dyre digi-kabler osv. Et internt lydkort er desuden udsat for en masse støj fra cpu'er osv.
Der er absolut ingen grund til at drivere fra lydkort skulle være den mindste smule bedre end dem til eksterne dacs, der sagtens kan køre asio. et godt eksempel er hele E-MU-serien. Glimrende lydkort med elendige 'pro'-drivers.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Moke,
Enig. Asynchron clocking (externt) er bestemt vejen frem, men brugen af en USB-> S/PDIF konverter er "kun" en mellem-løsning.
Der findes DAC´s der ikke konverterer til S/PDIF men kan clock´e den tilsluttede computer eller player direkte.
Wavelength har udviklet en software som nogle DAC producenter kan implementere på licensaftale (det hedder "Streamlength"), og i den mere professionelle liga anvendes specielle ASIO drivere (Windows) eller CoreAudio (Apple) for at køre asynchront protokol.
Alt efter hvor omhyggeligt producenterne har udviklet driver software´en er dette den ultimative måde at implementere asynchron clocking på.
Desværre er S/PDIF meget følsom overfor renheden af strømmen, men naturligvis et skridt i den rigtige retning.
hilsen Leif
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er teorien. Derfor er jeg også overrasket over at mit Halide spdif Bridge usb->sdif-kabel fungerer så godt som det gør. Så vidt jeg forstod af det tekniske materiale, konverterer det asynkron usb til i20 og derfra videre til spdif. Helt i hampen, teoretisk set, men det lyder fantastisk... i hvert fald i mit setup.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Moke,
Jamen det er jo da også meningen (at det lyder bedre) !
Det har tusindvis af brugere da også bekræftet i en del år.
-men det er også bekræftet at disse USB->S/PDIF konvertere kan yde mere, hvis man tilfører en renere strøm end den som USB forbindelsen leverer til den oscillator som takter internt.
Der er jo mange veje til Rom og vi har allesammen forskellige referencer. Vigtigt er dog at forstå hvorfor digitalt udstyr lyder forskelligt.
Alle lydforskelle i det digitale domæne skal forklares med jitter, og jitter er dét som et godt clocking regime gør has på.
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 10 Marts 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået Lite'en?
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2012 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dacen kommer i næste uge ,den er på vej fra kina via italien ,fandt den lige 1000kr billigere hos audioselection.it
jeg vil æde min hat på ,at min low jitter wordclock styring af sytemmet ,(apogee big ben word clock med tentlabs clock),og
med den nye tentlabs clock i lydkortet ,som også har fået en ekstern 300watt switch mode suply med stor udglatning ,det gav
en stor virkning at fjerne strømforsyningen gennem firewirekablet
at et godt lydkort ,hånterer audio bedre ,som high end løsning ,det er usb langt overlegent ,det overgår det usb på alle måder
glæder mig til at høre lite dacen ,min nuværende parasound lyder monster godt i dette setup
|
| Til top |
|
| |