Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital streaming af lyd - kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 April 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Godaften

I mit setup har jeg rippet hele min CD samling til AAC format (Apple Itunes). Jeg lagrer det hele på min HTPC.

I huset har jeg et par laptops som henter musikken via netværket fra HTPCen. Derefter sender laptopen (uden om lydkortet og uden at manipulere) signalet digitalt videre til receiveren (som står langt væk fra HTPCen). Laptopsene fungerer altså som klienter for HTPCen som er server for al musikken.

Receiveren sender derefter signalet analogt til højttalerne.

Min lyd der derfor digitalt lagret på HTPCen, digitalt sendt via netværket (trådløst eller med kabel) til laptoppen, digitalt videre til receiveren.

Mit spørgsmål er: Da signalet jo er digitalt hele vejen til receiveren så bør der slet ikke være nogen kvalitetsforringelse undervejs vel?

Jeg burde få den optimale, digitale og rene lyd direkte ind i receiveren, uanset om den er er gået gennem netværks kabler eller trådløse netværk undervejs?

Ikke?

Til top Vis kimr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimr

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 April 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Jo.
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede forleden at se en alm. DivX video (kender ikke lige kompressionen) igennem mit 11Mbit Wlan, og det kunne ikke lade sig gøre uden at det hakkede helt vildt! Self. fylder musik ikke så meget, og kræver derfor ikke så stor båndbredde...

Men du skal nok ikke regne med at et trådløst netværks faktiske hastighed er den som der står på det, nok nærmere < det halve...

Men ja du lyden bliver ikke ændret igennem et netværk, med mindre som jeg skriver oven over, at man er nødt til at køre med en mindre bitrate, for få det til at køre ordentlig, og så vil lyden jo også blive dårligere.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 April 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hmm jo, det fristes man da til at tro. Som regel er der dog ingen led uden tab. Du får sikkert de nuller og et-taller du skal, men hvormeget jitter der så er oveni er ikke til at sige.

Desuden kender jeg ikke AAC. Er det komprimering ligesom mp3, eller? Det sidste er ihvertfald ikke sundt.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 12 April 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

I et ethernet, vil pakkerne altid blive checket med en check sum eller sådan noget, for at sikre at der ikke er sket fejl i pakken der er blevet sendt igennem netværket. Hvis pakken indeholder fejl, vil check summen self. ikke stemme overens med pakken, og modtageren vil bede om at få sendt pakken igen! Det vil umiddelbart lyde som om det ikke er realtime, og det er det jo heller ikke, det er meget hurtigere så det kan godt nåes...

Jeg tvivler på at det vil være noget problem med jitter, da et digital signal igennem en computer er smith triggered, og kun vil blive registreret som 1 taller eller som nuller, hvis de ikke er over eller under en vis spænding...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

kimr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 April 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

micma18:

Jeg har faktisk ikke haft nogle problemer med at få musikken igennem "til tiden" på mit trådløse 11 Mps netværk. Det er jo en billig og let måde at få musik i hele huset uden ledninger. Jeg var blot lidt tvivlsom om der egentlig skete et eller andet "undervejs". Men selvfølgelig, det er jo blot 0 og 1ere og der er checksum på netværkstrafikken.. Utroligt at det er så let, og det lyder rigtig godt!

Anders:

AAC er en ny mpeg komprimering til musik. Som jeg forstår det, er denne komprimering også valgt til en kommende DVD Audio standard, mens der er valgt MS  Media Player til DVD HD Video...

AAC lyder godt, jeg kan ikke høre forskel fra originalen, men det mener jeg at jeg kan med MP3. Prøv selv itunes spilleren fra apple.

Til top Vis kimr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimr

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes