Emne: Superlyd med Notebook ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 14 September 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra Notebook på sofabord til stereoanlæg med Superlyd.
Del 1
Mine erfaringer med at udvikle et near-High-end Windows afspillesystem:
Det atraktive ved at bruge en notebook er, at det er muligt at udvikle et musikafspille-system med meget høj lydkvalitet til en fornuftig pris, især hvis du har notebook'en i forvejen, og oven i får du en fantastisk betjeningsvenlighed, internetradio, og du kan bruge notebook'en til alt muligt andet, også mens musikken spiller. Den største ulempe er nok kablet tværs over gulvet, måske under et guvtæppe. Det er klart, at du ikke kan opnå near-High-end kvalitet, hvis du har et mellem-kvalitets stereoanlæg.
Cd-musikfilerne: Du kan rippe, tagge og finde covers, til de cd'er du har i forvejen, eller låne af familie og venner. Du kan også låne cd'er på bibliteket, men vær opmærksom på, at måske en tredjedel, er i så dårlig stand, at de ikke kan bruges. Hvis du har mange cd'er er det et stort arbejde, det er fornuftigt at ordne 3-5 cd'er pr. aften, og bruge et program (programmer), der gør arbejdet så let som muligt. Rip i wav eller flac, afhængigt af hvad du foretrækker. Flac fylder kun godt halvdelen af wav, indeholder som standard både tags og covers. Wav indeholder som standard hverken tags eller covers, men lydkvaliteten er måske en anelse bedre, grundet at cpu'en skal arbejde mindre, og at der bruges mindre ram til at gøre filen klar. Der findes mange programmer til dette arbejde, spørg i dette forum, hvis du er i tvivl. Personligt har jeg brugt EAC (gratis), men bruger nu MediaMonkey (delvis gratis). Jeg har filerne liggende som flac, men converterer nogle albums til wav, når jeg skal lytte til den mest sublime kvalitet.
HD-musikfiler: HD betyder at musikken rent teknisk er i lidt bedre kvalitet. Personligt foretrækker jeg en god indspilning i cd-kvalitet, frem for en middelmådig i HD-kvalitet. HD-filer fylder væsentlig mere. I Europa findes der meget lidt at downloade, mest klassisk og Jazz, så at sige intet efterspurgt inden for rock og pop. Fra nogle bands hjemmesider, er det muligt at downloade eksempler eller hele albums. I USA er udbuddet noget større, især inden for lidt ældre musik, men det er ikke altid tilladt at downloade fra USA, dette kan dog omgås. Fra Europa: Linn records, Deutsche Grammophon(kun klassisk i cd-kvalitet), og andre. Fra USA er HDtracks mest kendt.
Fremudrettet vil der komme flere albums til downloads. Cd salget falder og vil fortsat falde, og profitten for pladeselskaberne falder også. Hvis Hifi brugerne fortsat vil skifte over til filafspilning, vil filmarkedet blive mere interessant for pladeselskaberne.
Musikafspilleprogrammer: Den indbyggede afspiller i windows er ikke særligt velegnet til Hifi. De mere brugte programmer er: JRIVER, ITUNES, FOOBAR(gratis), WINAMP og MediaMonkey. Desuden findes et program der slår dem alle i lydkvalitet, som hedder JPLAY (ikke JPLAYER). Det kan bruges som plugin i nogle af de førnævnte programmer, for at forbedre lydkvaliteten. Men den bedste lyd opnås ved at bruge det som jplaymini sammen med f.eks. Total Commander(gratis). Brugerfladen er meget primitiv (dos agtig), men lyden er fantastisk. Læs mere om programmet på deres hjemmeside. Personligt bruger jeg MediaMonkey til baggrundsmusik, og Jplaymini når jeg skal nyde musik med lukkede øjne.
Del 2 Kommer snarest. I er velkomne til kommentarer, uenigheder og udvidedende forklaringer.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 September 2012 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I et normalt dansk hjem hvor folk og fæ myldrer rundt i stuen kan jeg ikke helt se det smarte i at have 2 kabler liggende hen over gulvet
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jan_stevns
Man kan lægge kablet (normalt et usb kabel) under et gulvtæppe. Wirewold ultraviolet er meget fladt, og vil ikke være så generende. Man kan også få gulvtæppe underlag, som kan skæres til, så kablet er mere skult, og ikke tager skade af at man træder på det. Man kan også placere notebooken ved stereoanlægget, det giver bedre lyd grundet kortere signal kabler (kommer i del 2 eller 3). Men det giver jo dårligere betjening.
Svar på dit spørgsmål: Jeg ville holde et netkabel adskilt fra andre kabler. Ellers vil det næppe have den store betydning, hvis de er ordentlig skærmet.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 14 September 2012 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
vanemennesker... bwaa
glem det med at trække kabler, eller købe tynde flade usbkabler.
brug din smartphone. hent fx et af de 100 apps (touch mouse) til at bruge som mus til computeren.
gem computeren væk! læn dig tilbage i fifa'en og nyd din musik mens du styre hele mulitavsen via din smartphone eller tablet.
til dem der ikke har smartphones men som har dumbphones, kan kun sige at det er rart at være smart
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 September 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
til dem der ikke har smartphones men som har dumbphones, kan kun sige at det er rart at være smart  |
|
|
Jeg virker , også når telefonen ikke gør - gør du ?  __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 15 September 2012 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også en notebook som medie/styreenhed, men drop signalkablerne de kan have indflydelse på lyden, og usb virker ikke over 5 meter hvad mindre de bliver boostet, brug airfoil til airplay med en god dac istedet. En tablet kan også bruges, mens smartphone mest egnet sig som fjernbetjening med en app, i hvertfald hvis den gode lydkvalitet skal beholdes.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2012 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder da fint, hvis du kan have notebook'en stående tæt på stereoanlægget, og fjernbetjene den fra sofaen. God ide.
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 15 September 2012 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
6000JGA skrev:
til dem der ikke har smartphones men som har dumbphones, kan kun sige at det er
rart at være smart  |
|
|
Jeg virker , også når telefonen ikke gør - gør du ?  |
|
|
Virker min telefon ikke (hvilket den altid har gjort i de 5 år jeg har haft en) kan jeg bare gå op til starte et album, lige som du
skal op og sætte en cd i
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
| Sendt: 15 September 2012 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
6000JGA skrev:
Virker min telefon ikke (hvilket den altid har gjort i de 5 år jeg har haft en) kan jeg bare gå op til starte et album, lige som du skal op og sætte en cd i  |
|
|
Tja - Jeg betjener min BeoSound 5 fra min Beo 6 (2 vejs remote) virker den ikke hapser jeg min Beo 4...
Sådan er vi så forskellige, men alle ret magelige 
Men for at komme tilbage til emnet, "man" kunne jo også lave en IR modtager og bruge en alm fjbt til at betjene computeren. (Eksempelvis ved hjælp af Lirc / winlirc eller lignende software)
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
benji.oe Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 20 September 2012 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemtone,
Har du eksperimenteret med brug af Wasapi eller ASIO i Winamp eller lignende?
Men interessant med JPLAY, det vil jeg da absolut kigge nærmere på.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2012 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger V-link192, hvis driver har tilknyttet ASIO - uden kernel streaming.
MediaMonkey: Jeg synes den lyder bedst med Wasapi, ekstra ASIO driver anbefales ikke.
Jplay: Har deres eget system, der hedder Kernel Streaming. Den nyeste version understøtter også den ASIO, der sidder sammen med driveren, og som så giver kernel streaming.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 September 2012 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
6000JGA skrev:
til dem der ikke har smartphones men som har dumbphones, kan kun sige at det er rart at være smart  |
|
|
|
|
ja, det ikke sådan at rende rundt med en stres pind/sutte klud, det er nu rat uden 
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 21 September 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har brugt J River i lang tid og der fjernbetjener jeg med Gizmo til Android ..... den nye vertion af J River er rent webbaseret og
kan derfor styres af alle telefoner der kan bruge en browser ! Virker super !
Skal hjem og prøve jplay plugin ....... så må vi se om det rykker yderligere !
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2012 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Del 1, anden udgave
Mine erfaringer med at udvikle et near-High-end Windows afspillesystem:
Det atraktive ved at bruge en notebook er, at det er muligt at udvikle et musikafspille-system med meget høj lydkvalitet til en fornuftig pris, især hvis du har notebook'en i forvejen, og oven i får du en fantastisk betjeningsvenlighed, internetradio, og du kan bruge notebook'en til alt muligt andet, også mens musikken spiller. Den største ulempe er nok kablet tværs over gulvet, måske under et guvtæppe. Hvis man ikke kan leve med kablet, kan den placeres tæt på stereoen, det vil dog gøre betjeningen ringere, medmindre man fjernbetjener den med en anden notebook, en ipad eller lignende. Det er klart, at du ikke kan opnå near-High-end kvalitet, hvis du har et mellem-kvalitets stereoanlæg.
Cd-musikfilerne: Du kan rippe, tagge og finde covers, til de cd'er du har i forvejen, eller låne af familie og venner. Du kan også låne cd'er på bibliteket, men vær opmærksom på, at måske en tredjedel, er i så dårlig stand, at de ikke kan bruges. Hvis du har mange cd'er er det et stort arbejde, det er fornuftigt at ordne 3-5 cd'er pr. aften, og bruge et program (programmer), der gør arbejdet så let som muligt. Rip i wav eller flac, afhængigt af hvad du foretrækker. Flac fylder kun godt halvdelen af wav, indeholder som standard både tags og covers. Wav indeholder som standard hverken tags eller covers, men lydkvaliteten er måske en anelse bedre, grundet at cpu'en skal arbejde mindre, og at der bruges mindre ram til at gøre filen klar. Der findes mange programmer til dette arbejde, spørg i dette forum, hvis du er i tvivl. Personligt har jeg brugt EAC (gratis), men bruger nu MediaMonkey (delvis gratis). Jeg har filerne liggende som flac, men converterer nogle albums til wav, når jeg skal lytte til den mest sublime kvalitet.
HD-musikfiler: HD betyder at musikken rent teknisk er i lidt bedre kvalitet. Personligt foretrækker jeg en god indspilning i cd-kvalitet, frem for en middelmådig i HD-kvalitet. HD-filer fylder væsentlig mere. I Europa findes der meget lidt at downloade, mest klassisk og Jazz, så at sige intet efterspurgt inden for rock og pop. Fra nogle bands hjemmesider, er det muligt at downloade eksempler eller hele albums. I USA er udbuddet noget større, især inden for lidt ældre musik, men det er ikke altid tilladt at downloade fra USA, dette kan dog omgås. Fra Europa: Linn records, Deutsche Grammophon(kun klassisk i cd-kvalitet), og andre. Fra USA er HDtracks mest kendt.
Fremadrettet vil der komme flere albums til downloads. Cd salget falder og vil fortsat falde, og profitten for pladeselskaberne falder også. Hvis Hifi brugerne fortsat skifter over til filafspilning, vil filmarkedet blive mere interessant for pladeselskaberne.
Musikafspilleprogrammer: Den indbyggede afspiller i windows er ikke særligt velegnet til Hifi. De mere brugte programmer er: JRIVER(som de fleste mener er den bedste), ITUNES, FOOBAR(gratis), WINAMP og MediaMonkey. Desuden findes et program der slår dem alle i lydkvalitet, som hedder JPLAY (ikke JPLAYER). Det kan bruges som plugin i nogle af de førnævnte programmer, for at forbedre lydkvaliteten. Men den bedste lyd opnås ved at bruge det som jplaymini sammen med f.eks. Total Commander(gratis). Brugerfladen er meget primitiv (dos agtig), men lyden er fantastisk. Læs mere om programmet på deres hjemmeside. Personligt bruger jeg MediaMonkey til baggrundsmusik, og Jplaymini når jeg skal nyde musik med lukkede øjne.
Kernel streaming giver den bedste lyd, hvis du ikke bruger det, skru helt op for lyden i computeren, det lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2012 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Del 2, anden udgave
Jitter: I en cd-musik-datastream transporteres der 44100x16 bits pr. sekund, som styres af en clock, så der skal ingenting til, for at dataerne kommer lidt ud af præcision, dette kaldes Jitter, som forårsager at lyden bliver mindre dynamisk, ren og præcis, i mere alvorlig tilfælde ulden, og i værste tilfælde bitfejl, som er uudholdeligt at høre på. Det er derfor vigtigt med alle midler, at mindske jitter. Dette gøres ved, at holde signalvejen så kort som muligt, med gode kredsløb, kabler og ren forsyningsstrøm. Jitter kan delvis renses væk med en buffer og med re-clockning. Men det er i praksis umuligt at rense helt.
Notebook'en: Både en apple og en Linux kan bruges, men dette ved jeg ikke noget om. En Windows notebook med Vista eller 7, formodentlig også 8 er egnet, XP er mindre egnet for almindelige brugere, og kræver specialviden om XP styresystemet. 2GB ram som minimum (XP kræver mindre), og mindst en USB2 udgang, da lyden skal ud af USB udgangen, for at give den bedste lydkvalitet. En netbook kan bruges. Det er vigtigt, at computeren ikke larmer for meget ved medium load. Hvis du vil bruge JPLAY, vil jeg anbefale 6GB ram eller mere, og mindst en duo processor med fornuftig hastighed, for at udnytte alle JPLAY's muligheder til, at give absolut top lyd. Du vil måske kunne få lidt bedre lyd ved at koble netstrømmen fra, og køre på batterierne. Du vil få lidt bedre lyd, ved at slå trådløs lan fra, mens musikken spiller.
Efter Notebook'en:
1) Hvis du har en digital(eller analog) forstærker, med asynkron USB indgang: Du skal kun bruge et godt USB kabel.
2) Du har en digital forstærker, eller en analog forstærker og en god DAC uden asynkron USB indgang: Du skal bruge en asynkron USB til s/pdif konverter + kabler. Apparaterne skal selvfølgelig have ind/udgange der passer sammen. Der findes en del af disse convertere på markedet, eksempler: M2TECH Musical Fidelity Stello U3 Jeg bruger selv en Musical Fidelity V-link192, som jeg synes lyder godt. Det er bedst, at converteren holder stelforbindelse mellem notebook og forstærker adskilt.
3) Du har en analog forstærker: Du skal bruge en asynkron USB Dac + kabler. Der findes utallige på markedet i alle prisklasser. De billigste kan dog næppe levere near-highend lyd. Jeg vil nævne et par stykker: Musical Fidelity V-Dac2 - billig, god til prisen, jeg ved ikke om der er adskilt stel. JKDAC32 - (near) highend - jeg mener, at du selv skal importere den. Det er bedst, at dac'en holder stelforbindelse mellem notebook og forstærker adskilt.
DAC= digital to analog converter, laver digital lyd-data om til analog lyd.
Asynkron USB forbindelse: mindsker jitter i den digitale stream ved hjælp af buffer og clock'en styrer stream'en fra helt inde i notebook'en. En asynkron forbindelse er ikke en fast størrelse, og dens undertrykkelse af jitter er forskellig alt efter design og kvalitet. Der findes andre måder, at mindske jitter på, der kan være lige så gode.
JPLAY i den mest optimerede mode, som hedder Hibernate er ikke kompertibel med alle dac's eller convertere. Se her, for at finde en der virker: http://jplay.eu/forum/jplay/ Hibernate mode: Ved hjælp af software, omdannes notebook'en til en decideret musikserver. Slukker for skærm, tastatur, mus, indgange og en masse andet. Dette gør, at notebook'en ikke kan betjenes mens musikken spiller. Det findes i en prøveversion, så du kan teste lydkvalitet m.v.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Del 3, anden udgave.
Digital kabler: Mange tror at kabelvalg ikke har nogen betydning for lyden. Det er desværre ikke rigtigt. Teorien siger et, virkeligheden er en anden. Sandheden er nok at vi ikke kender teorien fuldt ud, forsimpler det, og derfor begår fejl, og tror på noget, som vi i realiteten ikke ved noget om. Derfor vil jeg ikke komme ind på teoretiske argumenter, men udelukkende beskrive mine erfaringer, og måske nævne nogle af andres.
Nogle har konstateret at der opstår en spejlvirkning i korte digi-kaber, og anbefaler, at holde sig til minimumslængder på 1,5m. Dette er ikke min erfaring. Min erfaring er, at holde kablerne så korte som muligt.
USB-kabler: Standard USB kabler er ikke egnet til top lyd, men brugbare op til Low-Medium-fi. Næsten standard kabler med ferrit-ringe,vil jeg på det kraftiske fraråde. Kendte kabelfirmaer laver USB kabler, som skal være specielt egnet til lyd, følgende kan nævnes: Furutech, AudioQuest, Chord, Wireworld, Supra. Mine erfaringer: 4m standard kabel fra Bilka: Middelmådig lyd. 1m kabel med ferritringe fra Lindy(Premium Gold): Absolut ringe lyd 1m Wireworld Ultraviolet: Fremragende lyd. 5m Wireworld Starlight: Rædselsfuld lyd. Kablet var enten defekt eller ikke kombatibelt med V-link192. Hificables.co.uk betalte pengene tilbage - fin service. 4m Supra audio USB: Fremragende lyd. Jeg sammenlignede det med Ultraviolet(1m) forskellen var lille, kun svagt hørbar, i ultraviolets favør. Jeg kan absolut anbefale dette kabel, som sælges i op til 15m længde. Det kunne være spændende at lytte på 15m udgaven, men jeg ville nok blive skuffet, jeg tvivler på, at en asynkron forbindelse kan klare 15m.
Toslink-kaber: Mange er blevet skuffet over denne kabel-type, men det er egentligt ufortjent. Ved toslink er det meget vigtigt at både det afgivne og modtagne apparats interface er i høj kvalitet, hvilket er dyrt. Men også kablet skal være i god kvalitet, ikke noget med et kabel til 100kr. Kablet findes med plastic fibre og med glas, glas er det teoretisk bedste, især i meget lange længder. Glaskabler fra anderkendte firmaer er meget kostbare. Til længder over ca. 3m er toslink bedre end coax. Kablerne er generelt meget sårbare, tåler ikke ombøjning, eller at man træder på dem. Glaskablerne er mest sårbare. En meget positiv egenskab er, at de forhindre fælles stel. Mine erfaringer med plastic kabler: 6m Supra: Lyden var rigtig god, absolut noget jeg ville kunne bruge. 5m Atlas: Et stift, hårdt og tykt kabel, som kan tåle at man står på det. Lyden var lidt bedre end Supra.
Coax-kabler: Der er ikke meget at sige om disse kabler, selv billige skulle lyde ganske godt i korte længder. Over 2-3m begynder jitter at præge lyden. Mine erfaringer med coax: 0,5m Supra Trico: Fremragende lyd. 4m Supra Trico: God lyd, dog noget præget af jitter, ikke godt nok til mig.
AES/EBU Balanceret XLR-kabel: Jeg har næsten ingen erfaringer her, men de skulle være lidt bedre end coax, og klare større længder bedre. 2m Supra Gold: Tæt på fremragende lyd.
Her i 2. udgaven er der nogle rettelser, jeg nævner også muligheden for fjernbetjening, da der var kritik af kablet tværs over gulvet.
Så nu er fortællingen slut, jeg takker alle for at have fulgt med. Den har mest været beregnet for de mindre vidende, men jeg håber der også har været nogle godbidder til de mere vidende. Måske vil det også bidrage til, at lidt flere tør gå i gang, med at eksperimenterer, og skabe sig et godt lydende fil-afspille system.
Mit aktuelle system: HP-dv6-6130eo - 4m supra audio USB - V-link192 - 2m AES/EBU Supra XLR - Lyngdorf
Gå i gang med at beskrive jeres projekter og erfaringer - På gensyn.
I er velkomne til kommentarer, uenigheder og udvidende forklaringer.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 September 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
6000JGA skrev:
|
|
|
|
Man faktisk ende med, at blive sløvere i knolden af at bruge en smartphone til alt. Man skal holde hjernen i gang og huske så meget så muligt. Ikke indkode alt på sin fon. For så ender det blot med, at man ikke har andet mellem ørene end lige blot afstand.    __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 24 September 2012 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Man faktisk ende med, at blive sløvere i knolden af at bruge en smartphone til alt. Man skal holde hjernen
i gang og huske så meget så muligt. Ikke indkode alt på sin fon. |
|
|
Har du noget belæg for det?
De fleste oplever det stik-modsatte når de får et system til at gøre tanker og forpligtelser eksterne. Præcist hvordan det gøres
er ikke så vigtigt - det kan være på smartphone, notesblok, kalender el. lign. Det vigtige er at få "baggrunds-processerne" ud
af hovedet, så der bliver overskud til at være mere produktiv, mere kreativ , mindre stresset osv.
Google f.eks. "GTD".
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|