Forfatter |
|
Wilson fan Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skriver dette oplæg fordi jeg gang på gang frustreres over at lyde fra cd altid falder helt igennem sammenlignet med en
god vinyl skive på en god grammofon. Jeg spiller idag på en EmmLabs CDSA SE, som jo ellers hører til bla. de bedre
maskiner. Men jeg bliver ved med at syntes at der mangler liv og luft sammenlignet med min pladespiller combo. Jeg har
selvfølgelig prøvet med kabler og andre tweeks for at få den til at synge. Og før den, har jeg haft alt muligt andet highend på
hylden. Bla. kan nævnes: Wadia S7i, Wadia 381i, ARC REF Cd7 osv, osv...
Nu er jeg så måske nået til den konklution at man lige så godt kan give op... det kan åbentbart ikke lade sig gøre at få rigtig
highend lyd vredet ud af cdmediet eller sacd for den sags skyld.
Kan det virkelig passe ?
Jeg ser frem til at høre hvad i tænker, og om der er nogen der har fundet frem til maskinen der kan give vinyl kam til håret.
|
Til top |
|
|
Filmtosse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 935
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Optag dine favorit LP plader over på CD via kvalitets udstyr og prøv så igen at lytte forskel. Måske får du så et andet syn på din
cd afspiller ?
__________________ Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
|
Til top |
|
|
caøj Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marantz CD85 den er god
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er super glad for min Stello-kombi med DAC og drev, CDT-100 + DA-100. Det er så afgjort det bedste, der nogensinde har
været forbi hér på matriklen.
|
Til top |
|
|
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker selv cd-lyd. Der finder jeg dynamik, sort baggrund og transparens og mange andre musikalske dyder. Det finder jeg ikke hos pladespillere.
Mit svar til dig må derfor være, at du ikke vil finde en cd-afspiller, du bryder dig om. Du har ikke hidtil kunne høre de fordele, som for mig er så åbenlyse, så det vil du nok heller ikke komme til i fremtiden. Du foretrækker, som du selv siger, pladespillere.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Research har også "vinyl klang" på sine cd afspillere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det har meget at gøre med hvordan der lyttes til mediet. For dem der normalt hører vinyl vil en smule knitren og
pladestøj simpelt hen ikke blive bemærket, men det vil dem der normalt hører CD'er gøre. Og omvendt. Der lyttes forskelligt,
og derfor giver det ikke meget mening at tale om vinyl lyd fra CD afspilleren.
Jeg har lyttet til mange gode CD spillere og jeg synes den jeg har gør det godt.
En mulighed kunne være denne:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=238672
Den ville jeg vælge, og prisen er det halve i forhold til nyprisen på den nyeste model. Men der er garanteret også mange andre
gode muligheder fra andre producenter.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hverken McIntosh, Marantz eller Audio Research kommer i nærheden af din EMM LABS! Den ligger i toppen med en lille håndfuld i samme prisklasse.
Tro du bare du må konkludere at CD ikke er dig og investere noget mere i de gode gamle skiver.
I mit tilfælde vil jeg sige streaming kan gøre det lidt bedre end CD (via EMM LABS DAC2X), men på mange områder foretrækker jeg mine pladespillere.
Digitalt og analogt er bare forskelligt - der er skrevet tykke bøger om det. For nogen er forskellen for stor - andre lytter til musikken og abstraherer fra det. Med min nuværende kombo er jeg næsten kommet i mål og kan nyde begge medier, selv om jeg stadig kan høre forskellen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som jeg har sagt til dig :o) så er den kun en vej mere analog,, CD og streaming kommer altid til at lyde som LP.
Hvergang jeg har været ude ved en af mine kunder der har det hele, idag han sætter en LP på så forstår man ikke hvorfor man ikke kun høre det.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4850
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er uenig... og jeg har rent faktisk lyttet til McIntosh! Men så er der heller ikke andre, som leverer samme opløsning, og samtidig lyder "analogt". Der findes masser af maskiner derude - både dyre og billige - som kan levere en fantastisk teknisk præsentation af musikken, men de lyder bare ikke rart...
Jeg har gravet lidt i emnet, og jeg vil mene, at problemet ligger i CD'ens utrolige kanalseparation. På vinyl vil der altid være en smule overhør mellem kanalerne, og det gør åbenbart et eller andet for vores hjerne, når den skal tolke musikken. Og jeg har faktisk hørt "digital"-lyd tilført dette overhør mellem kanalerne, tilføjet i det digitale domæne, og det virker!
Samtidig er selve aflæsningen af skiverne meget kritisk ved afspilning af CD-plader. Langt de fleste maskiner læser i "real-time", og derfor kommer korrektions-kredsløbene ofte på overarbejde. Hertil kommer så støj/jitter, som igen er med til at ødelægge lyden. Mange af de "fine" afspillere benytter Philips CD-Pro løbeværk, som skulle være noget af det bedste, men det lider under samme problem... det aflæser også i "real-time"!
McIntosh har løst dette på flere måder, bl.a. ved at benytte et Bluray drev, som aflæser data 2 gange, og derefter gemmer data i en buffer, re-clockes, og først da føres det videre til dac-kredsen. Og ud fra resultatet at dømme, så har McIntosh fat i noget af det rigtige! Om de så også blander lidt overhør mellem kanalerne ind i det, ved jeg ikke. Men det kunne godt lyde sådan... 
Jeg har skam hørt andre afspillere som havde en behagelig klang, lidt a la analog, men det har altid været på bekostning af opløsning og præcision. Ofte har disse afspiller benyttet rør, for at opnå denne "analoge" lyd. Stor misforståelse i mine ører!
|
Til top |
|
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din fustration er på sin vis begrundet. Det er ufatteligt svært at få samme liv, dynamik og velopløsthed via cd/digitale medie. Din Emm ligger klasser over hvad der er blevet anbefalet (også Machintos). Nu skiver du ikke noget om hvad du har af pladespiller, men kan næsten tænke mig til at vi er oppe i den helt tunge ende.
Jeg har kun 2 mærker som kunne være interessant for dig at kigge efter. DCS Skaletti og her er det nok både dac, clock og upsampler og Esoteric, igen både master clock og dac i mono.
Kan ingen af disse hamle op med dit analoge setup, så kan intet. Ved DCS der vil du helt klart nok få det velopløste, men dynamikke vil nok stadigvæk være mindre. Jeg har for længst opgivet at få det digitale medie til at matche det analoge. Dog uden at havde droppet det digitale.
|
Til top |
|
|
Wilson fan Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 September 2009 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for alle indlægene....
Og til Jensen, ja du har sku nok ret. Analogt er umuligt at nå digitalt... så må vi jo bare give den gas på det analoge setup..
Ja jeg ved ikke, jeg har endnu ikke lykkedes med at nå i mål på den digitale side. Og det er ikke fordi min nuværende
grammofon er særligt dyr. Champion Level 2, SME V, Benz Micro ACE, ARC PH7. Så det er jo ikke helt sindsygt. Overvejer at
købe en AC Raven, måske med én eller to ekstra motorer. Så må vi se om den er vejen frem.
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ! 
Efter min bedste overbevisning, så kan både digitalt og analogt lyde godt - kommer helt an på, hvor godt det er implementeret !
Og nej, jeg er ikke "hellig" med hensyn til anvendt format - er kun slutresultatet der tæller !
Og ikke for at træde nogen over tæerne:
Hvis man benytter (aktive) digitale filtre i højttalere (kan dog være placeret udenfor disse), bliver alt det afspillede (også det analoge) så ikke pr automatik digitalt ?...  __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Jeg har gravet lidt i emnet, og jeg vil mene, at problemet ligger i CD'ens utrolige kanalseparation. På vinyl vil der altid være en smule overhør mellem kanalerne, og det gør åbenbart et eller andet for vores hjerne, når den skal tolke musikken. Og jeg har faktisk hørt "digital"-lyd tilført dette overhør mellem kanalerne, tilføjet i det digitale domæne, og det virker! |
|
|
Man kan vel afprøve den tanke ved at lave en lille boks, der blender en del af kanalerne over i den anden ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Mikkel nu gad, så kørte jeg gerne til København med min miniature Pioneer DV-585 + min diy Dac, så han kunne høre, hvor fedt cd-mediet kunne være, uden at man skulle op i McIntosh niveau. Dette er en opfordring, jeg ta´r gerne fri fra arbejde i et par dage.

__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4850
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er velkommen... send en PB, så får vi det arrangeret.
Men jeg har et krav... du skal skrive i dette forum, hvordan lytteoplevelsen gik. Og så vil jeg gøre det samme.
Årsagen til at jeg skriver sådan er, at jeg rent faktisk har lyttet til rigtig meget forskelligt udstyr, og derfor "burde" have ballast til at udtale mig generelt om bl.a. CD mediet og dets afspillere. Jeg har også haft mulighed for at lytte til såkaldte "killer" setups, hvor vintage-, budget- og diy-udstyr har indgået, og hvor indehaveren selv mente at der var tale om audiofilt nirvana... men det var der sjældent!
Jeg har stor respekt for, at vi alle har vores meninger om god lyd, og at vi alle har forskellig tilgang og økonomi til vores hifi. Og hvis en person er glad for sit udstyr, så tilfalder det ikke mig, at kalde det noget bras. Og omvendt tilfalder det heller ikke nogen, at kalde mig inkompetent i dette forum, når jeg udtaler mig... 
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel....der er s´gu så vidt jeg har været med ikke nogen, der nogensinde har kaldt dig inkompetent m.h.t. HiFi, og jo, vi er enige, jeg vil gerne ha´ dit umiddelbare indtryk af, hvad du har oplevet, så melder jeg s´gu gerne tilbage, om jeg er enig, men det kunne faktisk være hyggeligt  . Du får en PB. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Hoodlum Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Jeg er uenig... og jeg har rent faktisk lyttet til McIntosh! Men så er der heller ikke andre, som leverer samme opløsning, og samtidig lyder "analogt". |
|
|
Jeg har en Gryphon Mikado Signature og den lyder for mig ganske analogt. Om den er mere eller mindre "analog" sammenlignet med McIntosh ved jeg dog ikke. Jeg savner ikke pladespiller og vinylskiver overhovedet.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
pac-man skrev:
Din fustration er på sin vis begrundet. Det er ufatteligt svært at få samme liv, dynamik og velopløsthed via cd/digitale medie. Din Emm ligger klasser over hvad der er blevet anbefalet (også Machintos). Nu skiver du ikke noget om hvad du har af pladespiller, men kan næsten tænke mig til at vi er oppe i den helt tunge ende.
Jeg har kun 2 mærker som kunne være interessant for dig at kigge efter. DCS Skaletti og her er det nok både dac, clock og upsampler og Esoteric, igen både master clock og dac i mono.
Kan ingen af disse hamle op med dit analoge setup, så kan intet. Ved DCS der vil du helt klart nok få det velopløste, men dynamikke vil nok stadigvæk være mindre. Jeg har for længst opgivet at få det digitale medie til at matche det analoge. Dog uden at havde droppet det digitale.
|
|
|
Kan de ikke imod et godt analog setup..
Har en kunde der har haft to DCS samt de fleste top afspiller , han og en del andre har været hele vejen rundt,, ingen cd afspiler når derop, slet ikke hvis man har rummet og pladsen til et godt analog setup, 3D soundstages er der hvor et godt analog setup løber fra...
Ingen siger det digitale medie lyder dårligt,, men at sige et digitale medie kan komme til at spille som det bedste analog setup er langt ude, alt for mange anmelder bruger også de ord er langt ude.
Udaf alt det jeg har hørt ved ham, har det altid været bedst når han har brugt sin Audiovolver og ripnas det er meget tæt på hans

|
Til top |
|
|