Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: MSB Justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 April 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvem kender den lydmæssige effekt af at få justeret MSB på plads?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 April 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

MSB=Most Significant Byte (Bit?) ??

Tænker du på normalisering, dvs gaine / attenuere signalet, så max er 0dBFS?

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

Yepper!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
LarsChristensen skrev:

Yepper!

Grunden til at justere MSB er at man opnår lav forvrængning ved nulgennemgang.

MSB justeres ved at sende sinus med lav amplitude gennem konverteren, og derefter justere til minimum forvrængning. OdB amplituden ændres kun minimalt.

Jeg har søgt lidt på nettet men kan ikke rigtigt finde nogen der har forsøgt sig udi Bitjusteringskunsten. Måske skal du være den første ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
LarsChristensen skrev:

Yepper!

MSB justeres ved at sende sinus med lav amplitude gennem konverteren, og derefter justere til minimum forvrængning. OdB amplituden ændres kun minimalt.

Jeg har søgt lidt på nettet men kan ikke rigtigt finde nogen der har forsøgt sig udi Bitjusteringskunsten. Måske skal du være den første ?

Jeg hader af et godt hjerte at være den første.
Mit navn er som alle jo efterhånden ved:
Kurt von der Vergaser Shalthebel Zündkerze und Auspuff Kubik II.
von der Vergaser Schalthebel Zündkerze und Auspuff I afgik ved døden på en såre attraktiv måde. Han blev i sin viseste alder kørt ned af en bølle på en Velo Solex. Havde der så da været mærker efter hjulspind på brystkassen af ham, men der var ikke andet end lidt blå mærker efter styret og ringeklokken på den ledløse dameknalert - frygteligt ikke?
Jeg tror måske det var skammen der gjorde det helt af med ham, Veloen kan næppe have mødt ham så voldsomt, at det krævede afgang.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
LarsChristensen skrev:

Yepper!

Det er derude. Jeg kan bare ikke huske linket. Så vidt jeg husker så bliver det først kompliceret hvis der skal juseres mere end den første - og så var det vist ikke for børn. Men hvad med at tage en 8 stykker - sådan for at slå rekord - men det er måske ikke muligt ?. Det er jo bare arbejde :) ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
LarsChristensen skrev:

Yepper!

Det er derude. Jeg kan bare ikke huske linket. Så vidt jeg husker så bliver det først kompliceret hvis der skal juseres mere end den første - og så var det vist ikke for børn. Men hvad med at tage en 8 stykker - sådan for at slå rekord - men det er måske ikke muligt ?. Det er jo bare arbejde :) ?

Nej MSB kræver ikke det helt store, en computer med et rimeligt lydkort skulle vel sagtens klare den sag.

Når man justerer 2. MSB så er det fejl ved ½maks og ½min amplitude man justerer væk.. hvis der ikke sad et digitalfilter foran konverteren, burde man kunne bruge samme metode som MSB justering, her skal inputtet bare være en lav amplitude der svinger omkring ½maks niveau.

Jeg tror ikke at digital filteret laver ulykker her, så justeringen kan måske også let lade sig gøre her...

3. og 4. bit justeres på samme vis, her ligger niveauet ved 1/4 og 1/8 max niveau..

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
LarsChristensen skrev:

Yepper!

Det er fysisk muligt for 4 stk.
Men det er kun de 2 øverste der er sat potentiometre på.
LGrau siger, at det er lavniveau der nyder godt af det, altså 0 gennemgangen i DACén. Det er faktisk ikke det der lige er mit problem her og nu. Faktisk er det lidt mere spektakel jeg mangler.
Jeg har fået en fremragende øvre ende og et dejligt levende mellemregister, ligesom jeg fået lavniveau gengivelsen pænt på plads. Men nu mangler vi dynamikken nedefter. Det er cello og saxofon området

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
LarsChristensen skrev:

Yepper!

Det er fysisk muligt for 4 stk.
Men det er kun de 2 øverste der er sat potentiometre på.
LGrau siger, at det er lavniveau der nyder godt af det, altså 0 gennemgangen i DACén. Det er faktisk ikke det der lige er mit problem her og nu. Faktisk er det lidt mere spektakel jeg mangler.
Jeg har fået en fremragende øvre ende og et dejligt levende mellemregister, ligesom jeg fået lavniveau gengivelsen pænt på plads. Men nu mangler vi dynamikken nedefter. Det er cello og saxofon området

Hvis der ikke er problemer med opløsningen ved de stille passager, burde MSB justeringen stadig være ok..

Hvordan man hører justering af 2. MSB. er jeg lidt i tvivl om, men justeringen giver mindre forvrængning, men ikke mere dynamik er jeg bange for.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau!

Jeg har tænkt, om jeg måske belaster PCM58 forkert.
Jeg har dog svært ved at forestille mig dette.
Hele den analoge signalvej består, som du selv kan følge på diagrammet, af 4 opamps pr. kanal + S/H kredsen.
Rundt om opampsene ligger der noget filtrering, som jeg 2 steder har ændret lidt på. Først på I/V konverteren, hvor 10 Kohm er skiftet til 6,8 KOhm, det burde i mine øjene give hårdere modkobling af kredsen og dermed større båndbredde i dette trin. Næste trin der samler det differentiale signal fra 2 DAC chips, har også et filter i modkoblingssløjfen 2,2K ohm parallelt med 180 pF, her har jeg ændret til 2,7 Kohm og fjernet kondensatoren.
Disse indgreb + at I/V konverteren nu er en single opamp (NE5534AP), har gjort at maskinen er kommet ud af busken, men IKKE i det for mig utroligt vigtige nedre mellemtone område. Her vil dynamiken ike rigtigt indfinde sig på samme måde som i resten af spektret.
Hele analogsektionen på maskinen ligner nu ret meget S1, men hvor dælen bliver det tørre smæk på tamtamén af, som ligger så fornemt i S1´s lydkarakter.
Kan det være udglatningslytterne der er småtrætte (det burde slet ikke ske ved den temp. Her bør de kunne holde til de er utætte - i øvrigt brummer den ikke. Eller er det afkoblingslytterne fremme på printet (Silmic))?
Er der nogen bud?

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Man kan købe en test cd fra monacor for et pa hundrede så vidt jeg husker

Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

neist skrev:

Neist

Hvad skal jeg så lige gøre med den ?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 April 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
neist skrev:

Neist

Det var måske en idé at se om du stadig har en rimelig lineær frekvensgang igennem spillen. En tonegenerator kunne måske også skydes ind det rigtige sted, og så sweepe analogdelen igennem, evt også med et firkant signal.

Hvis du har et oscilloscope, burde du kunne se om der er noget snavs på forsyningsspændingerne. Hvis disse ikke er stive nok, kan det vel påvirke dynamikken. Dog lyder det mystisk at det kun er i den nedre mellemtone. Måske er det en bivirkning af de ændringer du har lavet ved modkoblingen af opamps? Du har nok ikke brug for forstærkning alt for højt oppe i frekvensspektret, kunne gøre analogdelen for følsom over for indstråling mv.

Det var hvad jeg lige kunne komme på..

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

hej kurt.

Jeg har ikke den store erfaring med modding af cd-afspillere. Men håber snart at skulle igang med et project baseret på CDM9PRO løbeværk   .

Men tiden er desværre knap, 4 småbørn tager godt fra i antallet af ledige timer .

Måske kan Kramer71, give bud på om nogle af hans modifikationer, gav den effekt du ønsker.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Kurt von Kubik skrev:
neist skrev:

Neist

Det var måske en idé at se om du stadig har en rimelig lineær frekvensgang igennem spillen. En tonegenerator kunne måske også skydes ind det rigtige sted, og så sweepe analogdelen igennem, evt også med et firkant signal.

Hvis du har et oscilloscope, burde du kunne se om der er noget snavs på forsyningsspændingerne. Hvis disse ikke er stive nok, kan det vel påvirke dynamikken. Dog lyder det mystisk at det kun er i den nedre mellemtone. Måske er det en bivirkning af de ændringer du har lavet ved modkoblingen af opamps? Du har nok ikke brug for forstærkning alt for højt oppe i frekvensspektret, kunne gøre analogdelen for følsom over for indstråling mv.

Det var hvad jeg lige kunne komme på..

Karsten

Hej Karsten!
Liniariteten fejler næsten med statsgaranti ingenting, det er et lydmæssigt problem, der hører til i den dynamiske afdeling.
Mange ville sikkert også være glimrende tilfreds med den som den er nu. Den er nemlig særdeles involverende. Nu er det bare at jeg har hørt, at bedre kan realiseres med noget der næsten ligner 100% på den analoge side.
Hvor er det så "fejlen" opstår.
Er der nogen der kender et lignende fænomen fra andet udstyr?
Er der nogen der har erfaring med opamps i almindelighed og NE5534 i særdeleshed?
Er der nogen der 100% mener at problemet stammer fra PCM58PK eller hvad.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt...

Hordan er situationen med overførselskondensatorene? Der var noget med at du fjernede den lille parallelle...hvad sidder der nu - vel ikke noget 100uF lyt ...?

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Hej Kurt...

Hordan er situationen med overførselskondensatorene? Der var noget med at du fjernede den lille parallelle...hvad sidder der nu - vel ikke noget 100uF lyt ...?

Hej Shelde Kibri!
Nej den er bare røget ud.
Den er del af et LPF, som der er justeret på.
Det der er forsøgt er, at nærmes ig så meget til S1 analogdelen som muligt, uagtetet at der sidder andre DACchips i 3560.
Outputtet fra DACérne burde dog være rimeligt meget det samme, dog er 58PK forsynet med et sample and hold kredsløb, som i øvrigt er en slags del af digifilteret. Det er faktisk den eneste forskel på det analoge kredsløb fra 3560 til S1, som jeg har fået det stillet an nu.
Skifter man mellem de 2 direkte - altså 3560 stand alone og 3560 løbeværk - digikabel - DAC i S1, så lægger man øjeblikkeligt mærke til, at S1 sandsynligvis spiller lidt højere, men det er ikke helt sikkert - dynamikken forstår du. Dyamikken er der bare ingen tvivl om, den er der bare meget mere af på S1eren. Hvor kommer den fra?
Det analoge design er stort set identisk - alle opamps er helt ens - modstandsværdierne er korrigeretog arbejdsspændingerne (har jeg ikke målt) er ens. Tilmed er regulatorerne de samme, ligesom der i vid udtsrækning er anvendt Elna Silmic lytter i begge maskiner.
Gåden er så - hvad sker der? Hvor opstår dette problem? Hvorfor?
Er det PCM58K, der slet ikke har samme gengivelse som 1702K?
Eller hvad?

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Tjae... den er svær. Ville nok se lidt mere på strømforsyningen: hvor identiske er de - er der mere end der møder øjet? Som du ved, gemmer en stor del af dynamikken sig her.

Hvad ang. konverterne, er jeg blank! Mange er til 1702K - netop grundet den gode dynamik...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet den anden vej rundt...3560 som DAC og S1 som drev?

Afkoblingerne direkte ved konverterne, clocken til disse og referencerne, samt supply....?

Printlayout, specielt stel.....?? Også den fysiske placering af komponenter.

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Har du prøvet den anden vej rundt...3560 som DAC og S1 som drev?

Afkoblingerne direkte ved konverterne, clocken til disse og referencerne, samt supply....?

Printlayout, specielt stel.....?? Også den fysiske placering af komponenter.

Lader sig desværre ikke gøre, det er de færreste integrerede CD´er der har digiindgang. Så den mulighed eksisterer ikke.
Der hersker dog heller ikke skygen af tvivl om, at det er i Audio Unit i 3560, at fejlen skal søges. Spørgsmålet er om det er DAC chipsene og det gør unægtelig sagerne en del sværere end lige først antaget.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes